ايتنا - آخرين عناوين تجارت الكترونيك :: rss_full_edition http://itna.ir/ebusiness Mon, 13 Feb 2017 14:16:15 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://itna.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) http://itna.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) آزاد است. Mon, 13 Feb 2017 14:16:15 GMT تجارت الكترونيك 60 اینتل روش خرید در صنعت فروشگاهی را تغییر می‌دهد http://itna.ir/fa/doc/news/47615/اینتل-روش-خرید-صنعت-فروشگاهی-تغییر-می-دهد تولید کنندگان تراشه‌های الکترونیکی در صدد هستند بالغ بر یکصد میلیون دلار جهت استفاده از فناوری نوین و اینترنت در صنعت خرده‌فروشی سرمایه‌گذاری کنند. اینتل قصد دارد با استفاده از اینترنت، تجارب خرید در فروشگاه‌های زنجیره‌ای را بهبود بخشد.بدین ترتیب با نگاهی به صنعت بزرگ فروشگاهی و خرده‌فروشی، می‌توان حدس زد که این شرکت، در چه عرصه مستعد سودآوری عظیمی سرمایه‌گر به گزارش ایتنا از شماران سیستم به نقل از CNET، به گفته مدیر تولید تراشه‌های الکترونیکی در نمایشگاه تجاری فدراسیون ملی خرده‌فروشی، شرکت اینتل در نظر دارد سرمایه‌گذاری بیشتری بالغ بر یکصد میلیون دلار در طول پنج سال آینده در پلتفرم جدیدی انجام دهد که با استفاده از اطلاعات و فناوری‌های مرتبط، به افزایش فروش و کاهش هزینه مشتریان کمک فراوانی خواهد کرد. مدیر کمپانی اینتل طی مصاحبه با یکی از نشریات در این خصوص گفت: این پلتفرم که اعتبار پلتفرم خرده‌فروشی پاسخگوی اینتل را دو برابر کرده است، ترکیبی از یک نوع نرم‌افزار، سخت‌افزار، رابط برنامه‌های کاربردی و نیز حسگرهایی ویژه را به روش استاندارد فراهم می‌آورد.به گفته وی، این پلتفرم خاص به خرده‌فروشان کمک خواهد نمود تا کارهای متفاوتی را به انجام رسانند.از جمله فرآیندهایی که در این پلتفرم خاص پیش‌بینی شده، می‌توان به این موارد اشاره نمود: محاسبه و نمایش گردش و نیز موجودی، ترسیم جداول مربوط به کارمندان و فعالیت‌های آنها و همچنین تجارب شخصی ایجاد شده برای مشتریان. برایان کرزانیچ(Brian Krzanich)، مدیر عامل شرکت اینتل در این نمایشگاه تجاری نشان داد که چگونه خرده‌فروشان می‌توانند از واقعیت‌های مجازی برای خلق تجربه بهتر و ارائه آنها به مشتریان استفاده کنند. به عنوان مثال،‌او به صاحبان این صنعت نشان داد که چگونه می‌توانند به مدل‌های فروشگاه‌های سه‌بعدی(3D) بر روی تلفن همراه هوشمند خود دسترسی داشته باشند و یا اینکه چگونه تصویر مجازی خانه خود را برای خرید اثاثیه و مبلمان در اختیار فروشندگان قرار دهند.  ]]> تجارت الكترونيك Mon, 13 Feb 2017 10:40:30 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/47615/اینتل-روش-خرید-صنعت-فروشگاهی-تغییر-می-دهد سرویس‌های وب آمازون و راز موفقیت فروشندگان آنلاین در آینده http://itna.ir/fa/doc/news/47931/سرویس-های-آمازون-راز-موفقیت-فروشندگان-آنلاین-آینده غول تجارت الکترونیک، آمازون، در آخرین سه ماهه مالی خود، ۳۲ میلیارد دلار (۲۵.۶ میلیارد یورو) در سراسر جهان فروش داشته که نشان دهنده موفقیت آن است.مطابق اطلاعات و آماری که اخیراً منتشر شده، شش میلیارد دلار از فروش سه ماهه آخر آمازون مربوط به بخش رسانه، ده میلیارد دلار آن مربوط به فروش خارج از آمریکای شمالی و ۲۳ میلیارد دلار آن مربوط به محصولات الکترونیک و سایر کالاها بود که همه چیز از وسایل بازی و ... را شامل می‌شود.به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از تاپ‌تک نیوز، به نظر می‌رسد آمازون حتی فراتر از کسب و کارهای ساده عمل کرده است. وقتی این شرکت به شما چیزی می‌فروشد، ظرف کمتر از یک ساعت، آن را به شما تحویل می‌دهد، مثلاً غذای سفارشی از رستوران و حتی محتوای دیجیتالی که در تلویزیون تماشا می‌کنید یا در تلفن همراه خود گوش می‌کنید نیز شامل این خرید می‌شود.شایان ذکر است که این شرکت، یک کسب و کار سخت‌افزاری نیز دارد که بسیاری از شرکت‌های دیگر را به کمک آن، پشت سر گذاشته و با استفاده از آن، تبلت و اسپیکر هوشمند دارای اکو تولید می‌کند.اما آمازون بخش دیگری هم دارد که احتمالاً از آن کمتر خبر دارید. این بخش از آمازون، مسئول یک‌دهم از کل درآمد شرکت است. درآمد عملیاتی این بخش یعنی مقدار پولی که بخش مذکور پس از محاسبه هزینه‌ها وارد صندوق آمازون می‌کند، چنان هنگفت است که باعث می‌شود بخش‌های دیگر، چندان به چشم نیایند.این بخش که اکنون به یکی از کانون‌های قدرت این شرکت بدل شده و سهم درآمدی غیرقابل مقایسه با بقیه دارد، در حقیقت همان بخش "سرویس‌های وب آمازون" یا ای.دبلیو.اس (AWS) است. در توضیح عملکرد این بخش از شرکت، باید افزود که سرویس‌های رایانش ابری را به خود آمازون و سایر شرکت‌ها می‌فروشد.اکنون همه کاربران و سازمان‌ها می‌توانند در زمینه فضای مورد نیاز برای ذخیره‌سازی اطلاعات (مانند ایجاد یک پایگاه داده بزرگ، فضای ذخیره‌سازی و همچنین برای میزبانی یک وب‌سایت) و یا کسب قدرت پردازش بزرگ برای اجرای نرم‌افزارهای پیچیده از راه دور، پهنای باند خریداری کنند و از سرویس‌های آمازون استفاده نمایند.بخش ای.دبلیو.اس برای شرکت‌ها و افراد از طیف‌های مختلف، این امکان را به سهولت فراهم می‌کند که زحمت خرید و راه‌اندازی سخت‌افزارها را به خود ندهند و حتی این اجازه را به آنها می‌دهد که فقط برای مواردی که واقعاً از آن استفاده می‌کنند، پول پرداخت کنند.  ]]> تجارت الكترونيك Wed, 08 Feb 2017 12:09:02 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/47931/سرویس-های-آمازون-راز-موفقیت-فروشندگان-آنلاین-آینده افزایش فعالیت شرکت آمازون در آمریکا http://itna.ir/fa/doc/news/47558/افزایش-فعالیت-شرکت-آمازون-آمریکا شرکت تجارت الکترونیک آمازون اعلام کرد که در حال یک برنامه‌ریزی گسترده برای توسعه فعالیت‌هایش در آمریکا می‌باشد. این شرکت که در حال حاضر حدود ۱۸۰۰۰۰ پرسنل تمام وقت دارد، اعلام کرد که در هجده ماه آینده، قریب به ۱۰۰۰۰۰ پست تمام وقت دیگر نیز به این تعداد خواهد افزود. در واقع آمازون قصد دارد در عرض هجده ماه، پرسنل خود را ۵۵ درصد افزایش دهد.به گزارش ایتنا به نقل از تاپ تک نیوز، طبق بیانیه آمازون، مشاغل جدید، شامل پست‌هایی در سراسر کشور بوده و تمام سطوح تجربه، تحصیلات و مهارت را دربرمی‌گیرد. این همچنین شرکت اعلام کرده که مهندسان جدید و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار را استخدام خواهد کرد و می‌خواهد تعداد پست‌های مبتدی را نیز افزایش دهد و فرصت آموزش‌های حین کار را نیز فراهم کند.استخدام کارکنان بیشتر و ساختن ربات‌های بیشترگفتنی است اخیراً آمازون شروع به ساختن تعدادی انبار ارسال کالا در کشور ایالات متحده کرده است و طرح‌های خود را برای افزایش ایالت‌های تحت پوشش نظیر تگزاس، کالیفرنیا، فلوریدا و نیوجرسی اعلام کرده است. بسیاری از این پست‌های جدید، در مراکز تازه تاسیس خواهند بود.جف بزوس (Jeff Bezos)، مؤسس و مدیرعامل آمازون در بیانیه‌ای اظهار داشته که نوآوری، یکی از اصول هدایت ‌کننده ما در آمازون است و همین اصل، باعث ایجاد صدها هزار شغل در آمریکا شده است. این مشاغل فقط در دفتر مرکزی ما در سیاتل (Seattle) یا در دره سیلیکون (Silicon Valley) نیستند. مراکز مذکور، شبکه سرویس مشتری، مراکز ارسال کالا و سایر مراکز ما در آمریکا هستند.)بزوس همچنین افزوده که این شرکت علاوه بر مشاغل و انبارهای جدید، می‌خواهد نقش پررنگ‌تری در محصولات و خدمات با تکنولوژی بالاتر نظیر تکنولوژی ابری، یادگیری ماشین و تدارکات پیشرفته داشته باشد.شایان ذکر است که تکیه بر نیروی کار انسانی، تنها راه توسعه و گسترش آمازون نیست، بلکه این شرکت قصد دارد تعداد ربات‌های خود را نیز افزایش داده و در انبارهای خود، از آنها استفاده نماید. این روش به‌عنوان راهی برای کاهش هزینه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.طبق گزارشات، این شرکت می‌خواهد تعداد ربات‌های خود را در آن مراکز، به میزان ۵۰ درصد سال گذشته افزایش دهد.یک کارت اعتباری جدیدغول تجارت الکترونیک همچنین اعلام کرد که در آینده نزدیک، برای اعضای برنامه پرایم(Prime) کارت اعتباری جدید صادر خواهد کرد. این کارت شامل قابلیت‌هایی نظیر بازگشت پنج درصد مبلغ پرداختی جهت خریدهایی است که از آمازون انجام می‌شود.قابلیت دیگر این کارت، این است که دو درصد مبلغ پرداختی در رستوران‌ها، پمپ‌ بنزین‌ها و داروخانه‌ها را به کارت برمی‌گرداند و همچنین یک درصد از مبلغ پرداختی در سایر خریدها را به کارت برمی‌گرداند.  ]]> تجارت الكترونيك Sat, 28 Jan 2017 15:09:41 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/47558/افزایش-فعالیت-شرکت-آمازون-آمریکا کمک سنسورهای ایتنل به کاربران در هنگام خرید http://itna.ir/fa/doc/news/47593/کمک-سنسورهای-ایتنل-کاربران-هنگام-خرید شرکت اینتل، در حال راه‌اندازی پلتفرم جدیدی است که می‌تواند خرید را برای مشتریان جالب‌تر و به‌روزتر کند. هرچند تکنولوژی روز به روز، تجربه خرید را پیشرفته‌تر می‌کند و آن را ارتقاء می‌دهد، ولی اینتل می‌خواهد رشدی فراتر از سرعت تکنولوژی داشته باشد و تجربه‌های پیشرفته‌تر و جالب‌تری برای مردم رقم بزند. این غول آی‌تی، در حال راه‌اندازی یک پلتفرم مخصوص خرده‌فروشی است که می‌تواند مجموعه‌ای از حسگرها، کیت‌های نرم‌افزاری و دیگر اجزای فروشگاهی را در یک بسته دور هم جمع کرده و مجموعه‌ای مفید و اثربخش ارائه دهد.به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از انگجت، اینتل به دنبال آن است که به فرآیند موجودی گرفتن، ارائه بازخورد روی عادت‌های خرید و شخصی‌سازی آن سرعت بخشد و تا جایی که امکان دارد، در وقت افراد صرفه‌جویی کند. البته فروشگاه‌ها هم از این طرح اینتل نفع می‌برند و با این اقدام، خیلی از امور برای آنها آسان می‌شود و می‌توانند به شکلی بهتر و صحیح‌تر به مردم خدمت رسانی کنند. در این زمینه، سنسورهای اینتل مهم ترین نقش را ایفا خواهند نمود.شرکت اینتل برای پنج سال آینده، بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار روی صنعت خرده‌فروشی سرمایه‌گذاری می‌کند و قصد دارد که در این مدت با در نظر گرفتن امکانات و همچنین موانعی که در این مسیر پیش رو دارد، به اهداف خود برسد. گفتنی است که این روش، تنها راه حلی نیست که اینتل برای رسیدن به اهداف خود انتخاب کرده و سایر راه‌حل‌ها نیز در راه هستند و در آینده‌ای نه‌چندان دور علنی خواهند شد.شرکت مورد بحث، قصد دارد که این پلتفرم را در نمایشگاه به نمایش بگذارد. مثلاً ShopperMXTM HIVE برای مغازه‌ها، فروشگاه‌ها و به ‌طور کلی برای خرده ‌فروشی‌ها، پیش‌نمایشی از واقعیت مجازی را برای صفحات فروشگاهی راه‌اندازی کرده است. به طور خلاصه می‌توان گفت اگر این پلتفرم شرکت اپل، بتواند محدودیت‌های مربوط به تکنولوژی را از پیش رو بردارد، به خوبی مورد استقبال مردم و منتقدان قرار می‌گیرد و می‌تواند خیلی زود جایگاه خود را در بازار فناوری پیدا کند.به احتمال زیاد، اینتل اولین اسمی نیست که در زمینه خرده‌فروشی می‌شنوید و مسلماً شرکت‌های دیگری هم هستند که در این زمینه فعالیت می‌کنند، اما تفاوت با سایر شرکت‌ها این است که همواره در بین رقبای خود پیشتاز بوده و محصولاتی قدرتمند را به نام خود ثبت کرده است. یکی از راه‌هایی که اینتل می‌تواند از طریق آن در کسب و کار اینترنت اشیاء پیشرفت کند، استفاده از همین پلتفرم‌ها است.   ]]> تجارت الكترونيك Sat, 21 Jan 2017 14:26:29 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/47593/کمک-سنسورهای-ایتنل-کاربران-هنگام-خرید رکورد ارزش بیت‌کوین http://itna.ir/fa/doc/news/47189/رکورد-ارزش-بیت-کوین ارزش کل بیت‌کوین از ۱۴ میلیارد دلار گذشت و به یک رکورد جدید رسید.به گزارش رایورز به نقل از recode، در هفته گذشته ارزش کل بیت‌کوین‌های موجود با افزایش ۵ درصدی، به رکورد جدید فراتر از ۱۴ میلیارد دلار رسید.گفتنی است در سال جاری میلادی، بیت‌کوین با افزایش ارزش بی‌سابقه دو برابری در طی سه سال گذشته روبرو شده بود.بدین ترتیب در بورس اروپایی بیت‌کوین با نام Bitstamp، بهای هر بیت‌کوین به ۸۷۵ دلار رسید که از ژانویه ۲۰۱۴، بالاترین حد آن محسوب می‌شود.در سال گذشته، ارزش هر بیت‌کوین، ۴۳۵ دلار بود و بسیاری از متخصصان افزایش بهای آن را با کاهش بهای یوآن چین مرتبط می‌دانستند.اطلاعات موجود نشان می‌دهد که اکثر داد و ستدهای مبتنی بر بیت‌کوین، در چین صورت می‌گیرد و بدین ترتیب هر گونه افزایش در تقاضا از سوی چین، به نظر می‌رسد تأثیر شگرفی بر بهای آن داشته باشد.بیت‌کوین یک ارز رمزگذاری شده مبتنی بر وب است که از قابلیت انتقال سریع پول در سرتاسر جهان و به طور گمنام برخوردار می‌باشد و هیچ نیازی به کنترل مرجع مرکزی وجود ندارد.این امر موجب می‌شود تا بیت‌کوین برای کسانی که خواهان دور زدن کنترل‌های مالی هستند (همچون مراجع مالی در چین)، جذابیت زیادی داشته باشد.گفتنی است ارز دیجیتالی بیت‌کوین هنوز هم از بیشترین ارزش خود در اواخر سال ۲۰۱۳ فاصله دارد. در آن زمان، هر بیت‌کوین در بورس Bitstamp تا یک هزار و ۱۶۳ دلار نیز معامله می‌شد.با توجه به اینکه در هر ده دقیقه ۱۲.۵ بیت‌کوین به سیستم افزوده می‌شود، ارزش کلی آن در روز پنج‌شنبه از بیشترین میزان مربوط به سال ۲۰۱۳ که نزدیک به ۱۴ میلیارد و ده میلیون دلار بود نیز عبور کرد.چارلز هایتر (یک تحلیلگر اقتصادی) می‌گوید اگر این روند تداوم داشته باشد، بیت‌کوین می‌تواند در بازارهای پولی نیز هنجارشکنی داشته باشد.  ]]> تجارت الكترونيك Tue, 27 Dec 2016 10:46:11 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/47189/رکورد-ارزش-بیت-کوین اعمال قابلیت Tap-topay گوگل برای ساعت‌های مچی هوشمند http://itna.ir/fa/doc/news/46636/اعمال-قابلیت-tap-topay-گوگل-ساعت-های-مچی-هوشمند سرانجام گوگل تصمیم گرفته است که ویژگی tap-to-pay را به دستگاه‌های اندروید، اضافه کند. تقاضای این ویژگی، در سرویس گوگل پلی نسخه ۱۰.۰ بارها توسط کاربران علاقه‌مند به سیستم عامل اندروید، اعلام شده است.پیام‌هایی متنی همچون "سعی کنید دوباره ساعتتان را در ترمینال نگه دارید"، صریحا نشان می‌‌دهد که گوگل در آخرین مراحل تست این قابلیت است. به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از انگجت، اگر صاحب یک ساعت مچی با سیستم عامل سازگار با اندروید هستید(مثلا ساعتی با چیپ‌ست NFC دارید)، این امکان برای ساعت‌تان وجود خواهد داشت که آن را فقط لمس کنید تا جهت پرداخت هزینه کالای مورد نظرتان، به یک پایانه مجهز به چیپ‌ست NFC هدایت شوید. اما ویژگی دیگر این ساعت‌ها، اپلیکیشن‌های ثابت تعبیه شده در آنها است. در حقیقت، این نوع اپلیکیشن‌ها، بدون اینکه نیازی به نصب آنها باشد، برای دسترسی سریع و استفاده بموقع در این ساعت‌ها تعبیه شده‌اند.سیستم‌ ساعت‌های اندروید این‌گونه هستند که خدمات اپلیکیشن ثابتی بر روی آنها قرار می‌گیرد و مجموعه‌ای از پرچم‌ها که بیانگر مسائل صحیح و نادرست هستند، وجود دارند.پرچم‌های مورد بحث به این معنی هستند که این ویژگی احتمالا مرحله تست خود را در وضعیت غیرطبیعی سپری می‌کند. در این مرحله افراد می‌توانند با استفاده از برگه‌ای(تب) که در محیط اندروید این ساعت‌ها وجود دارد، پرداخت خود را انجام دهند. برای استفاده از قابلیت مورد بحث باید از یک ساعت Samsung gear S3 و Samsung pay استفاده کرد. این ویژگی بر روی هر دستگاهی با سیستم عامل اندروید kitkat ۴.۴ یا نسخه بعد از آن، کار می‌کند، چرا که سامسونگ، سرویس های پرداخت‌ خود را تنها برای اندرویدهای دیگر، مثل ساعت مبتنی بر سیستم‌عامل Tizen، قرار داده است.ساعت سامسونگ Gear S3، با همان تکنولوژی پرداخت دستبند مغناطیسی تلفن‌های سامسونگ، مجهز می‌شود که به افراد اجازه خواهد داد در هر جایی در ایالات متحده، عمل پرداخت هزینه‌های خود را انجام دهند(کاربران آیفون نیز قادر خواهند بود با ساعت اپل و گوشی اپل خود در طول سال، عمل پرداخت خود را انجام دهند). بطور کلی فروش ساعت‌های هوشمند رضایت چندانی نداشته است و شرکت‌هایی مثل اینتل کاهش تولید آن را به همراه داشته‌اند و به این دلیل گوگل احتمالا در تولید ساعت اندرویدی۲.۰ خود در پاییز سال جاری، تاخیر خواهد داشت.انتظار می‌رود که شاهد بهبود بیشتر نرم‌افزارهای موجود در این ساعت‌ها باشیم و دلایل بیشتری در اختیار مردم قرار دهیم که این ساعت‌های هوشمند را خریداری کنند.  ]]> تجارت الكترونيك Sat, 26 Nov 2016 08:01:04 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/46636/اعمال-قابلیت-tap-topay-گوگل-ساعت-های-مچی-هوشمند گسترش قلمرو علی‌بابا با ویژگی‌های دیتای جدید در جهان http://itna.ir/fa/doc/news/46637/گسترش-قلمرو-علی-بابا-ویژگی-های-دیتای-جدید-جهان شرکت هولدینگ علی‌بابا اخیراً اعلام کرد که علی‌بابا کلود، قصد دارد چهار امکان جدید داده را خارج از چین راه‌اندازی کند. به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از رویترز، به این ترتیب، علی بابا در تلاش است تا سهم خود را در بازار‌های جهانی افزایش دهد و گوی سبقت را از بازیگران پیشتازی همچون آمازون و مایکروسافت برباید.تسهیلات داده‌ای جدید در دبی، آلمان، ژاپن و استرالیا، در حقیقت دسترسی ارائه دهنده خدمات پردازش ابری پیشگام چین را در سراسر جهان، توسعه خواهد داد و آخرین گام را به منظور سرمایه‌گذاری در زیرساخت با ارزش ۱ میلیارد دلار تکمیل خواهد نمود.این واحد که به Aliyun معروف است، مدیون تاکید استراتژی بیجینگ بر ساخت فناوری بومی پردازش ابری می‌باشد که در این زمینه پیشرفت‌هایی داشته است. این در حالی است که شرکت‌های خارجی در کشور با محدودیت‌های سخت صدور مجوز، مواجه هستند. با این وجود، واحد مورد بحث بخش کوچکی از بازار جهانی را برای پردازش ابری به خود اختصاص داده است. پردازش ابری به عنوان ظرفیت داده‌ها بر روی شبکه‌های بی‌سیم به جای سرورهای محلی تعریف می‌شود که طبق تحقیقات شرکت کانالیز، پیش‌بینی می‌گردد که تا سال ۲۰۲۰ ارزش آن به ۱۳۵ میلیارد دلار برسد.سامانه ابری علی‌بابا پیش‌بینی می‌کند که ۷.۸ درصد از این بازار را از آن خود کند، در حالی که بازیگران پیشتاز مثل آمازون، شرکت مایکروسافت، آی.بی.ام و آلفابت انتظار دارند که ۶۹.۱ درصد سهم بازار را قبضه نمایند.یو سایچنگ، مدیر عمومی تجارت بین‌المللی سامانه ابری علی بابا، گفت: گسترش این واحد در چین، مزیت قابل ‌توجهی داشت و در حقیقت سنگ بنای طرح‌های جهانی سازی شرکت بود. یو سایچنگ طی مصاحبه‌ای با رویترز افزود: ایالات متحده، اروپا به اضافه چین، کاملا سخت هستند. این تسهیلات جدید، تعداد کل تسهیلات ابری خارجی واحد ابر علی‌بابا را به هشت می‌رساند، که شش تسهیلات از آن، داخل چین است، هر جند که اکثریت حجم داده‌های شرکت مستقیما داخل چین باقی می‌مانند. بر اثر این امر، تسهیلات داده را از طریق مشارکت با شرکت وودافون در اروپا، شرکت گروه سافت بانک در ژاپن و YVOLV در دبی، که یک پروژه مشترک بین ابر علی‌بابا و شرکت هولدینگ LCC است، اجرا خواهد شد.با این حال، یو سایچنگ از اظهار نظر درباره اینکه چه زمانی این واحد به سود خواهد رسید تا به سریع‌ترین بخش تجارت در حال رشد علی بابا تیدیل گردد، خودداری کرد.این منبع عنوان نکرد که حتی زمانیکه شش چهارم رشد سه رقمی متوالی ابر علی بابا مشاهده شود نیز شرکت به سوددهی واقعی خواهد رسید یا خیر.  ]]> تجارت الكترونيك Sat, 26 Nov 2016 07:58:57 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/46637/گسترش-قلمرو-علی-بابا-ویژگی-های-دیتای-جدید-جهان فروشگاه‌های اینترنتی کانون قاچاق شده‌اند http://itna.ir/fa/doc/interview/46635/فروشگاه-های-اینترنتی-کانون-قاچاق-شده-اند نادر نینوایی - سید مهدی میرمهدی رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران از آن دست افراد انگشت‌شماری است که چندان اهل ملاحظه کاری کردن نیست و حرفش را رک و راست می‌زند به خصوص زمانیکه منافع اعضای صنف و اتحادیه‌اش در میان باشد.شاید برایتان جالب باشد که بدانید او بر خلاف بسیاری از مدیران دولتی و خصوصی که کمتر در دسترس هستند و برای دیدن آنها باید از چند نفر وقت بگیرید و همیشه در اتاقشان در بالاترین طبقه ساختمان هستند، میرمهدی، میز کار خود را درست در مرکز ساختمان اتحادیه در طبقه همکف و در بین کارمندان خود قرار داده است.ما هم که وارد شدیم اگرچه نمی‌شناخت اما به سرعت از جای خود بلند شد و تصور کرد شاید از اعضای صنف هستیم. جالب آن که کم نیستند مراجعانی که هنگام رد شدن از کنار او با احترام با رییس اتحادیه سلام و علیک گرمی هم می‌کنند.میرمهدی که سه دوره پیاپی است به عنوان رییس اتحادیه صنف رایانه انتخاب می‌شود به تازگی و در دفاع از منافع اعضای صنف خود، انتقادات تندی در رسانه‌ها علیه فعالیت‌های برخی فروشگاه‌های اینترنتی نظیر فروش گسترده کالای قاچاق و تقلبی در آنها مطرح کرده است.به همین منظور تصمیم گرفتیم به سراغ او برویم تا ببینیم چه اطلاعاتی در این زمینه در اختیار دارد. در این مصاحبه انتقادات صریح و بی‌پرده میرمهدی نه تنها به فروشگاه‌های اینترنتی بوده بلکه گاه حتی وی نقدهایی کوبنده را به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی هم مطرح می‌کند و این موضوع را پیش می‌کشد که روش‌های تایید اعتبار فروشگاه‌های اینترنتی و اعطای نماد به آنها چندان سنجیده نیست.رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران البته به نکته ظریفی هم در خصوص مسوولان دولتی اشاره می‌کند که آنها بیشتر به دنبال نشان دادن رشد آمار از طریق افزایش صدور مجوز برای فروشگاه‌های اینترنتی و به قولی اشتغال هستند، اما به روی دیگر ماجرا که با این اقدامات چند برابر بیکاری ایجاد کرده‌اند توجهی نشان نمی‌دهند. ■ به عنوان نخستین پرسش، اخیرا شما آمار و اطلاعاتی درباره فروشگاه‌های اینترنتی بیان کردید و گفتید که این فروشگاه‌ها از شیر مرغ تا جان آدمیزاد می‌فروشند. آیا این‌ها مثلا اگر ۲۰ قلم کالا می‌فروشند باید از ۲۰ اتحادیه مجوز بگیرند یا هنوز هیچ الزامی در این رابطه وجود ندارد؟□ متاسفانه با همه صحبت‌های که کردیم هنوز اتفاقی نیفتاده است. همان زمانیکه آقایان رادمرد و فرجی در این زمینه مسوول بودند و آقای مفتح معاونت وزیر را داشتند نامه نوشتم و ۹ مشکل را در رابطه با فروشگاه‌های اینترنتی به آنها اعلام کردم.من گفتم که این مشکلات در آیین‌نامه وجود دارد و با این رویه به بن‌بست می‌خوریم اما به این نکات توجهی نشد. حتی ما در رسانه‌ها این موضوع را مطرح کردیم و به معاون وزیر نامه زدیم و این اشکالات را مطرح کردیم که توجهی نشد.در بین دولتی‌ها اوضاع به این نحو است که سعی دارند آمار و ارقام را بالا ببرند و به کیفیت توجه چندانی ندارند.همچنین قرار بود که بر شرکت‌های اینترنتی نظارتی صورت گیرد و اتحادیه کشوری برای آنها برگزار شود که این گونه نشد.الان ببینید یک شخص به راحتی می‌تواند برود یک سایت بگیرد و نماد اعتماد الکترونیکی را دریافت کند و این موضوع که جواز دارد یا ندارد اهمیتی ندارد و هرچه که شما بخواهید به شما می‌فروشد.در بسیاری از این موارد حتی برخی فروشگاه‌ها جنسی هم در انبارشان ندارند و فقط عکس کالاها را گرفته و در سایت قرار می‌دهند و اگر سفارشی گرفتند تازه یک پیک گرفته و می‌فرستند که این جنس را برایشان بخرد تا به مشتری بدهند.یک آماری به من داده‌اند که ۲۰ هزار نفر نماد اعتماد الکترونیک را دریافت کرده‌اند و این در حالی است که ۷۰۰ یا ۸۰۰ هزار نفر برای دریافت این نماد در نوبت هستند.چه کسی به این‌ها که فقط یک درخواست مجوز ثبت کرده‌اند نظارت دارد؟ این در حالی است که قانون می‌گوید فرد باید خصوصیاتی داشته باشد، مدارکی ارایه دهد، اما اینجا این گونه نیست.ما خودمان برای اعطای مجوز به فروشندگان مکان آنها را می‌بینیم، امتحان فنی از فرد می‌گیریم او را به مراکز فنی و حرفه‌ای می‌فرستیم تا آموزش ببیند و بعد تازه یک مجوز کسب و کار به او اعطا می‌کنیم و پروانه کسب می‌دهیم.اما در مورد برخی فروشگاه‌های اینترنتی فرد شب یک سایت ثبت می‌کند و صبح یک فروشگاه بالا می‌آورد و درگاه بانکی هم به این فروشگاه اعطا می‌شود. حتی به نوعی رقابت بین بانک‌ها برای اعطای درگاه به وجود آمده است که پول‌ها به حساب بانک رقیب نرود که خود نوعی تخلف است. ■ شما گفته‌اید که در فروشگاه‌های اینترنتی امکان ارجاع کالا وجود ندارد و بعضی وقت‌ها فرد برای شکایت کردن از فروشگاه اینترنتی متخلف باید تا دوبرابر هزینه کند. این مساله را توضیح می‌دهید؟□ ببینید خیلی‌ها که قید موضوع را می‌زنند وضرر را پذیرفته و شکایت نمی‌کنند اما برخی که خواهان پیگیری قضایی موضوع می‌شوند گاه تا ۲ برابر هزینه شکایت می‌دهند تا شاید شکایتشان به نتیجه برسد.این است که معمولا کسی در این سایت‌ها به حقش نمی‌رسد و در مجموع بدون سرو سامان بودن و قارچ مانند بودن این حوزه به نوعی عرصه فعالیت فروشگاه‌های اینترنتی را خراب کرده است و اوضاع فروشگاه‌های سنتی را هم به هم ریخته است.■ جسته گریخته حرف‌هایی درباره این که فروشگاه‌های اینترنتی موجب افت فروشگاه‌های سنتی شده‌اند می‌شنویم اما آیا شما آمار مشخصی هم در این باره دارید؟□ ما کسانی را که بخاطر فروشگاه‌های مجازی بیایند و پروانه‌شان را باطل کنند نداشتیم اما کاسبی فروشگاه‌های سنتی حدود ۵۰ درصد افت داشته است.برخی حتی به این خاطر دارند طوماری را جمع می‌کنند که به وزیر بدهند که البته اصلا اثری ندارد چون وقتی من شخصا به وزیر نامه می‌زنم، موضوع را رسانه‌ای می‌کنم اثر ندارد. وزیر می‌خواهد چه کار کند؟ وزیر اقدامی انجام نخواهد داد، وزیر دنبال این است که آمار کار را بالا ببرد و بگوید مثلا از طریق فروشگاه‌های اینترنتی فلان‌قدر اشتغال ایجاد شده است.این در حالی است که سوی دیگر ماجرا فراموش شده و در جریان نیستند که فروشگاه‌های اینترنتی باعث شدند که از ۳ تا ۵۰ نفری که در هر فروشگاه سنتی فعالیت می‌کردند در بسیاری از موارد به یک نیرو کاهش پیدا کند، یعنی خیلی‌ها اخراج شده و رفتند و از دست کسی هم کاری بر نمی‌آید.در فروشگاه‌های اینترنتی شاید یک نفر در خانه‌اش نشسته باشد و یک سایتی را داشته باشد که با آن کار کند که این هیچ اشکالی ندارد اما چطور می‌شود که یک لپ‌تاپ cori۷ در فروشگاه‌های سنتی ما ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود اما فروشگاه‌های اینترنتی آن را با قیمت ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌فروشند، آنهم وقتی این کالا را فقط یک دفتر نمایندگی در کشور عرضه می‌کند؟ وقتی من فاکتور این فروشگاه‌های اینترنتی را نگاه می‌کنم می‌بینم خرید خودشان ۳ ملیون و ۵۵۰ هزار تومان بوده است. این از کجا آب می‌خورد؟■ خب شفاف بفرمایید حدس خود شما چیست؟□ حدس من این است که این‌ها تعدادی کالای قانونی را یک یا دو بار وارد می‌کند و بعد دیگر کالای قاچاق را خریداری کرده و اقدام به فروش به مشتریان می‌کنند. به غیر از این منطقی نیست چون این کالا قیمتش در دنیا یکی بوده و مشخص است و تفاوت قیمت فقط می‌تواند مربوط به نپرداختن عوارض گمرکی باشد.توجه داشته باشید که در فروشگاه‌های سنتی اگر تخلفی صورت گیرد می‌توانند به اتحادیه مراجعه کنند و از فروشگاه شکایت کرده و ما رسیدگی می‌کنیم اما چون فروشگاه‌های اینترنتی زیرمجموعه ما نیستند نمی‌توانیم چنین کاری کنیم.■ قبلا فروشگاه‌های اینترنتی هم زیرمجموعه شما بودند اما الان اینطور نیست. چرا این‌ها را گرفتند و چه زمانی این اتفاق افتاد؟□ اوایل سال ۹۵ بود که این را از ما گرفتند. ما به راحتی جواز صادر نکرده و خیلی چیزها را رعایت می‌کردیم.قبلا ما حتی پیشنهاد دادیم که مثلا کسی که در فروشگاه‌های اینترنتی در کار فروش پوشاک است فقط در پوشاک باشد و صرفا در همان شاخه باشد اما الان می‌بینید که حتی برند البسکو هم در فروشگاه اینترنتی خود لپ‌تاپ هم می‌فروشد.ما از تمام این سایت‌ها خرید می‌کردیم اگرچه احتیاج نداشتیم اما چون مجبور بودیم این کار می‌کردیم و از جیب خود پول گذاشته و این کار را می‌کردیم و اگر راجع به محصولی شک می‌کردیم حتما آن را خریده و چک می‌کردیم.در مواردی که قیمت پایین‌تر از بازار بود چک می‌کردیم تا ببینیم علت چیست که قیمت به صورت غیرعادی پایین است.■ چه سازمانی این اختیارات نظارتی را از شما گرفت؟□ سازمان صنعت، معدن و تجارت به اتاق اصناف اعلام کرد که اتاق‌های اصناف استان‌ها مسوول رسیدگی به فروشگاه‌های مجازی باشند در ایران فقط اتحادیه فناوران این اختیار را داشت.من فکر می‌کنم سازمان صنعت معدن و تجارت خواستش این بود که از ما سلب مسوولیت کند. به این ترتیب نظارت حداقلی هم برداشته شد و نظارتی که باید باشد الان وجود ندارد.به تازگی دبیر کل اتاق اصناف گفته ۱۷ هزار واحد فروشگاه اینترنتی متخلف شناسایی شده‌اند و در حال رسیدگی هستند اما این چه فایده‌ای دارد؟ چرا که اگر حتی سایت فرد را ببندند می‌تواند سایت دیگری ایجاد کند. فردی که سایتش بسته می‌شود به راحتی سایت دیگری ثبت کرده و در آن عکس قرار داده و باز هم اقدام به فروش جنس می‌کند؛ این است که نه در صنف ما بلکه در تمام صنوف با این مشکل مواجه هستیم.وقتی با اصناف دیگر حرف می‌زنم می‌بینم که می‌گویند چون ما دنبال دردسر نمی‌گردیم چیزی نمی‌گوییم و به همین دلیل که مشکلی پیش نیاید خیلی‌ها این موضوع را رها کرده‌اند.■ یک جایی گفته‌اید که به جرات می‌توان گفت ۹۸ درصد اجناس قاچاق توسط فروشگاه‌های اینترنتی فروخته می‌شود، چرا مثلا نگفته‌اید ۷۵ درصد، این آمار دقیق از کجا می‌آید؟□ ما طبق آماری که خودمان داشتیم و با صحبت‌هایی که با دبیر ستاد مبارز با قاچاق کالا آقای پوراحمد‌نژاد انجام دادیم، آمدیم بازار را رصد کردیم و بازرس‌‌هایی در واحدهای صنفی رفتند انبارها، کالاها و آمارها را دریافت کردیم و به این نتیجه رسیدیم که در صنف آی‌تی این کالایی که الان گمرک اعلام می‌کند شاید یکی یا دو درصد بازار باشد و ۹۸ درصد بقیه مربوط به کالای قاچاق است.وقتی من می‌بینم که یک کامیون مثلا لپ‌تاپ قاچاق آمده که در واحدهای صنفی ما حتی یک دانه آن فروش نمی‌رود.، وقتی سراغ فروشگاه‌های اینترنتی رفته و با توجه به شماره سریال‌ها دنبالش را می‌گیرم می‌بینم فلان سایت آن را برای فروش گذاشته است.پس الان هم تاکید می‌کنم شاید بیش از ۹۸ درصد کالای قاچاق دارد در فروشگاه‌های مجازی به فروش می‌رسد.■ گفته بودید وقتی که کار نظارت دست شما بوده حدود ۶۰ درصد کل شکایات از فروشگاه‌های مجازی به دستتان می‌رسیده است، محتوای این شکایات چه بود و آیا شامل فروشگاه‌های دارای نماد اعتماد الکترونیکی هم می‌شد؟□ بله. فرقی نمی‌کند هر دو تخلف داشتند. عمده ایراد مربوط به کالاهای فروخته شده توسط فروشگاه‌های اینترنتی هم به تقلبی بودن بر می‌گشت و جالب آنکه هیچ گاه، هیچ شکایتی درباره گرانفروشی در فروشگاه‌های مجازی نداشتیم که خب معنای این موضوع روشن است.آن موقع آنچه که مربوط به ما نمی‌شد و مثلا راجع به کالای خانگی بود به وزارت صنعت می‌سپردیم چون تخصص ما نبود. ما می‌شد که سایتی را که مثلا یخچال می‌فروخت و مجوز نداشت را به اماکن نامه زده و می‌خواستیم که آن قسمت سایت را ببندد و حتی از جیب اتحادیه برای این کار هزینه می‌کردیم تا این فرد متخلف تنبیه شود.■ شما گفته‌اید با یک اسکن اجاره‌نامه، فرد می‌تواند نماد اعتماد الکترونیک دریافت کند. آیا این موضوع صحت دارد؟□ اگر شما الان وارد سایت نماد شوید مدارکی که از شما می‌خواهد فقط مدارک شخصی و اسکن اجاره نامه است و هیچ مطابقت فیزیکی برای سند هم صورت نمی‌گیرد.به این ترتیب لوگوی اعتماد را به راحتی به آنها می‌دهند این فقط اسمش لوگوی اعتماد است اما این لوگو واقعا قابل اعتماد نیست.مشخص نیست فروشنده مجازی جنسش را از کجا می‌آورد، آیا دارایی دارد، نحوه ورود کالای آن چگونه است، چه تضمینی به سازمان می‌دهد، هیچ کدام از این‌ها وجود ندارد.البته من مخالف صد در صد نیستم و نمی‌گویم مثلا فروشگاه‌های اینترنتی باید به کل جمع شوند بلکه می‌گویم این فروشگاه‌ها باید قانونمند شوند.به نظرم باید سازمان صنعت و معدن یک قانون مثل قانون نظام صنفی ویژه این‌ها تهیه کند و به مجلس بفرستد تا پس از بررسی، تصویب و اجرا شود.■ در قانون تجارت الکترونیکی که گفته می‌شود این موارد پیش‌بینی شده است.□ قانون تجارت الکترونیک با این کاملا متفاوت است؛ الان ما کلا ۱۲ یا ۱۳ شرکت داریم که آنها دارند قانون تجارت الکترونیک را رعایت می‌کنند. اگر یکی از فروشگاه‌های اینترنتی جنس مردم را نداد یا کلاهبرداری کرد یا جنس دزدی فروخت چه کسی می‌خواهد رسیدگی کند.الان اگر یک لپ‌تاپ سرقت شود و اداره آگاهی به ما اعلام کند ما شماره سریالش را به تمام واحدها ارایه می‌کنیم و می‌گوییم اگر خواستید این را بخرید حتما چک کنید.من پیش از این زیاد در جریان پیگیری مستمر اداره آگاهی نبودم اما وقتی با مواردی برخورد کردم که پلیس به کمک لپ‌تاپ مسروقه توانسته یک قاتل را شناسایی کند، همکاری خود را دو چندان کردیم. اما الان در فروشگاه‌های اینترنتی آیا به فروش لپ‌تاپ‌های مسروقه اصلا توجه می‌شود؟در فروشگاه‌های سنتی اداره آگاهی و اماکن نظارت کامل دارند و کسانی که در واحدهای صنفی هستند نیز به خاطر آبروی کسبی خودشان خیلی مسایل را رعایت می‌کنند، در فروشگاه‌های مجازی شما اصلا فروشنده را نمی‌بینید.■ مرکز توسعه تجارت الکترونیکی که خیلی محکم پای این فروشگاه‌ها ایستاده و حتی می‌گوید اگر شکایتی شود ۴۸ ساعته رسیدگی می‌کند.□ این حرف را می‌گویند و دبیرشان هم این حرف را زد اما چنین چیزی نیست، اصلا مرکز توسعه تجارت انقدر کارمند ندارد که این کار را انجام دهد. مرکز توسعه تجارت برای رسیدگی به شکایات می‌بایست به اندازه تمام اتحادیه‌ها یعنی به اندازه ۱۳۷ اتحادیه آدم داشته باشد و این افراد هر یک می‌بایست در زمینه خاصی تخصص داشته باشند که این امر اصلا شدنی نیست و این تعداد نیرو ندارند.■ به هر حال این فروشگاه‌های مجازی واقعیت دنیای امروز هستند. اگر بخواهید ایجابی صحبت کنید بفرمایید اگر این فروشگاه‌ها چگونه باشند فعالیت‌شان بلامانع است؟□ اول آنکه همانطور که برای فروشگاه‌های فیزیکی قانون مدون وجود دارد برای فروشگاه‌های مجازی هم باید قانون مدونی در مجلس تدوین شود.موضوع دوم آنکه هر فروشگاه مجازی فقط می‌بایست در رسته فنی خود کار کند یعنی در یک رسته کار کند. ببینید فروشگاه‌های بزرگ مثل هایپر هم ابتدا می‌روند از وزارت صنعت معدن و تجارت مجوز می‌گیرند و کارشان مشخص است و محدوده آن نیز مشخص شده است. توجه داشته باشید وقتی کسی در رسته‌ای تخصص نداشته باشد و اقدام به فروش جنس در آن زمینه کند بروز مشکلات اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.سوم این که این‌ها باید زیرنظر اتحادیه‌ای باشند، این‌ها آمده‌اند خودشان یک انجمنی تشکیل داده‌اند که قدرت اجرایی ندارد که اگر داشت به اتاق اصناف استان‌ها داده نمی‌شد و سیستمش مجزا بود.این‌ها باید زیرنظر اتحادیه باشند و نظارت کامل رویشان باشد و جواز کسب بگیرند و پروانه فعالیت داشته باشند. به علاوه می‌بایست مثل فروشگاه‌های فیزیکی مالیات بدهند، چرا فروشگاه فیزیکی باید مالیات بدهد اما فروشگاه اینترنتی مالیات ندهد؟ چرا بیمه فقط مختص کارکنان فروشگاه‌های فیزیکی است؟■ با این تفاسیر شما آینده فروشگاه‌های سنتی را با ادامه وضع موجود نامطلوب‌تر هم می‌بینید؟□ بله اگر اوضاع به همین شکل ادامه پیدا کند ما در آینده دیگر فروشگاه فیزیکی نخواهیم داشت. الان هر کس قصد خرید هر چیزی را داشته باشد اول در اینترنت جست‌وجو می‌کند و بعد هم به مغازه‌ها هم که مراجعه کند می‌گوید خب قیمت شما بالاست. در حالیکه توضیح دادم چرا اینگونه است. در ایران ما به ازای هر ۳۰ نفر یک فروشگاه داریم که این میزان بسیار بالاتر از نرم‌های جهانی است. پس در کشور ما مدیریت خیلی از فروشگاه‌های فیزیکی باید واحد شود و به صورت شعبه‌ای در بیایند وگرنه در چند سال آینده من مطمئنم اوضاع بدتر می‌شود. راه حل دیگر این است که هر یک از این فروشگاه‌ها یک سایت هم در کنار فروشگاه خود راه‌اندازی کنند.دستور کاری که در حال حاضر برای فروشگاه‌های مجازی وجود دارد ضربه سنگینی به فروشگاه‌های فیزیکی وارد کرده است. این ضربه البته شدیدتر هم می‌شود چون مردمی که عادت کرده‌اند از خانه خرید کنند در آینده با این ترافیک و آلودگی دیگر بیرون نمی‌روند و آنلاین خرید خواهند کرد.■ با سپاس از صراحت شما و وقتی که در اختیار ما گذاشتید.(منبع:عصرارتباط)  ]]> تجارت الكترونيك Tue, 22 Nov 2016 13:04:38 GMT http://itna.ir/fa/doc/interview/46635/فروشگاه-های-اینترنتی-کانون-قاچاق-شده-اند بیل گیتس: هندوستان به بزرگ‌ترین اقتصاد دیجیتالی جهان بدل خواهد شد http://itna.ir/fa/doc/news/46581/بیل-گیتس-هندوستان-بزرگ-ترین-اقتصاد-دیجیتالی-جهان-بدل-خواهد بیل گیتس معتقد است که کشور هندوستان با حفظ روند فعلی خود در طول ۷ سال آینده به بزرگ‌ترین اقتصاد دیجیتالی در میان تمامی کشورهای جهان بدل خواهد گشت.به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از وب‌سایت خبری تحلیلی Gizmodo، در چند روز گذشته کشور هندوستان با یک ماجرای بسیار عجیب روبرو بوده است؛ درست یک ساعت پیش از اعلام نتایج انتخابات ایالات‌متحده آمریکا بود که دولت هندوستان اعلام کرد که اسکناس‌های درشت این کشور یعنی اسکناس‌های ۵۰۰ و ۱۰۰۰ روپیه ای از اعتبار ساقط هستند.گفتنی است این اقدام ناگهانی در اصل برای مبارزه با پول‌شویی انجام‌شده بود و به جای اسکناس‌های یاد شده نیز اسکناس‌های جدیدی که مجهز به چیپ ردیاب داخلی هستند به مردم این کشور ارائه شد.  به نظر می‌رسد که این اقدام از نظر بیل گیتس گامی بسیار بزرگ به‌ حساب می‌آید زیرا او اعلام کرده است که این حرکت دولت هندوستان نشان‌ دهنده برنامه بلندمدت این کشور برای تبدیل‌شدن به قطب اقتصاد دیجیتالی در جهان است.گیتس در این‌ باره می‌گوید: «اقدام نخست‌وزیر هندوستان در زمینهٔ جایگزینی اسکناس‌های درشت با نسخه‌هایی بسیار امن‌تر، گامی بزرگ در راستای پیشرفت اقتصاد دیجیتالی است.»علاوه بر این، بیل گیتس اعلام کرده است که کشور هندوستان به‌ زودی از نظر هوش مصنوعی نیز پیشرفت بسیار بزرگی را تجربه خواهد کرد و در صورت درست بودن گفته‌های او می‌توان در بازه زمانی کوتاهی شاهد حضور فناوری‌های هندی در بازار جهانی بود.  ]]> تجارت الكترونيك Tue, 22 Nov 2016 04:35:26 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/46581/بیل-گیتس-هندوستان-بزرگ-ترین-اقتصاد-دیجیتالی-جهان-بدل-خواهد تکذیب واگذاری نماد الکترونیکی به شرکت پست http://itna.ir/fa/doc/report/45941/تکذیب-واگذاری-نماد-الکترونیکی-شرکت-پست هفته گذشته مدیر عامل شرکت پست در نشستی خبری که با حضور گزینشی برخی از خبرنگاران و به مناسبت روز جهانی پست برگزار شد، به طرح یک ادعای جدید پرداخت که باز هم با یک تکذیب جدید و بلافاصله مواجه شد.به گزارش عصر ارتباط، این نخستین باری نیست که اخبار ارایه شده از سوی شرکت پست توسط منابع مختلف تکذیب می‌شود. پیش از این موضوع همکاری با ebay و آمازون، موضوع همکاری با مسترکارت موضوع قطع خدمات شرکت پست TNT در ایران از جمله اخباری بود که از سوی شرکت پست مطرح و کمی بعد تکذیب شد.حالا اما موضوع واگذاری نماد اعتماد الکترونیکی از سوی مدیر عامل شرکت دولتی پست مطرح شده که این موضوع نیز با واکنش و پاسخ متولی صدور نماد اعتماد الکترونیکی برای کسب و کارهای اینترنتی یعنی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی همراه شد.اگرچه هفته آینده به بررسی چرایی طرح این مسایل از سوی شرکت پست و تکذیب‌ها بیشتر خواهیم پرداخت اما در گزارش حاضر به ماجرای واگذاری نماد اعتماد الکترونیکی به پست و پاسخ مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌پردازیم.ماجرا از جایی آغاز شد که حسین مهری مدیر عامل شرکت پست در بخشی از نشست خبری خود، گریزی کوتاه و مختصر به موضوع تغییر متولی صدور نماد الکترونیکی زد و قاطعانه گفت: «تا پیش از تاریخ ۲۳ مرداد سال جاری اعطای این نماد با وزارت صنعت بود که خود ما هم شرکت‌ها را ملزم به دریافت آن از وزارتخانه مذکور می‌کردیم اما براساس بند ۱۱ ماده ۵ اساسنامه جدید شرکت، متولی این مقوله شرکت پست شد و دیگر نیازی به اخذ نماد از وزارت صنعت نیست.» (منابع: خبرگزاری فارس و خبرگزاری تسنیم)اگرچه ظاهرا برای خبرنگاران حاضر چگونگی تغییر متولی مورد سوال واقع نشد و خبرنگار ما نیز در نشست مذکور دعوت نداشت، اما موضوع تغییر ساختارها و متولیان درکشور امری نیست که در یک مصاحبه خبری، به یکباره و بدون هیچگونه اطلاع‌رسانی و هماهنگی قبلی رخ دهد، به همین جهت به گفت‌وگو با فرانک رازقی اسکویی، معاون تسهیل تجاری و توسعه کاربردهای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت پرداختیم تا از نهاد متولی صدور نماد اعتماد الکترونیکی به فروشگاه‌های اینترنتی نیز ماجرا را جویا شویم.فرانک رازقی اسکویی در ابتدا با اشاره به این که مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به استناد بند ۱-ح ماده ۳ اساسنامه خود، مصوب ۴/۶/۸۸ وظیفه ساماندهی کسب و کارهای اینترنتی در سطح کشور را به عهده دارد، گفت: علاوه بر این طبق مصوبه شورای امنیت کشور در تاریخ ۱۲/۴/۹۱ مسوولیت اعطای نماد اعتماد به کسب و کارهای اینترنتی به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تفویض شده است و از آن تاریخ تاکنون تنها مرجع صدور نماد اعتماد الکترونیکی به کسب و کارهای اینترنتی، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بوده است.وی ادامه داد: همچنین در راستای اجرای ماده ۵۷ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و طبق مصوبه جلسه هشتم هیأت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، مجوز نماد اعتماد الکترونیکی به عنوان تنها مجوز مورد نیاز برای کسب و کارهای اینترنتی در نظر گرفته شده است.معاون تسهیل تجاری و توسعه کاربردهای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی افزود: این مرکز از سال ۱۳۸۹ تاکنون به بیش از بیست هزار کسب و کار اینترنتی فعال در حوزه‌های مختلف نماد اعتماد اعطا کرده است و با همکاری اعضای کمیته نظارت بر کسب و کارهای اینترنتی بر فعالیت نمادداران نظارت مستمر دارد. دستورالعمل اعطای نماد اعتماد الکترونیکی نیز در تاریخ ۲۲/۵/۹۲ توسط کمیته نظارت بر فعالیت کسب و کارهای اینترنتی به تصویب رسیده است.رزاقی اسکویی اما در پاسخ مشخص به ادعای شرکت پست مبنی بر واگذاری این وظیفه به استناد اساسنامه این شرکت، پاسخ داد: موضوع اساسنامه شرکت ملی پست مصوب ۳/۳/۹۵، «انجام امور ملی و حاکمیتی خدمات پستی» است و چنانکه بدیهی است مرتبط با اعطای نماد اعتماد الکترونیکی نیست.وی ادامه داد: تنها موضوع مرتبط در اساسنامه مذکور به کسب و کارهای اینترنتی، بند ۱۱ ماده ۵ این اساسنامه است، که در آن «نظارت بر قبول، حمل و رهسپاری و توزیع مرسولات خرید و فروش اینترنتی و همچنین مدیریت وجوه حاصله در سطح داخلی و بین المللی به منظور تحقق شاخص‌های سرعت، دقت و امنیت مطابق با استانداردهای تعیین شده» به عهده این شرکت گذاشته شده است.معاون مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفت: چنانکه که پر واضح است موضوع نظارت بر حسن تحویل کالای سفارش داده شده از کسب و کارهای اینترنتی، در این حیطه قرار می‌گیرد و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نیز از این امر استقبال می‌کند. در این صورت خریداران کسب و کارهای اینترنتی نیز با خیالی آسوده‌تر از تحویل مطمین کالا، سفارش اینترنتی خود را از سایت‌های دارای نماد اعتماد الکترونیکی ثبت می‎‌کنند و این امر در نهایت به سود مشتری نهایی و مردم خواهد بود. چنانکه پیش از این گفته شد، سازمان‌های تخصصی موظفند در حوزه کاری خود، نظارت بر فعالیت کسب و کارهای اینترنتی را به عهده داشته و با مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در این زمینه همکاری داشته باشند.وی در پایان در خصوص وظیفه سامانه گواهی کد پستی که در خبر منتشره به آن اشاره شد نیز گفت: سامانه گواهی کد پستی که در خبر مزبور بدان اشاره شده، در خصوص تاییدیه کدپستی است و اساسا به فرایند اعطای نماد اعتماد الکترونیکی مربوط نیست. البته اگر این سامانه راه‌اندازی شود، باعث خرسندی است که در سامانه نماد اعتماد الکترونیکی نیز از آن به عنوان زیرساخت استعلام کد پستی متقاضیان نماد اعتماد بهره گرفته شود.هفته‌نامه عصر ارتباط تلاش می‌کند تا هفته آینده به بررسی بیشتر این موضوع و سایر مواردی که در ابتدای گزارش به آن اشاره شد، بپردازد.  ]]> تجارت الكترونيك Sat, 15 Oct 2016 11:03:31 GMT http://itna.ir/fa/doc/report/45941/تکذیب-واگذاری-نماد-الکترونیکی-شرکت-پست