ايتنا - آخرين عناوين شبكه اجتماعي :: rss_full_edition http://itna.ir/social_network Wed, 18 Jan 2017 16:13:58 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://itna.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) http://itna.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) آزاد است. Wed, 18 Jan 2017 16:13:58 GMT شبكه اجتماعي 60 مدیران 32 کانال تلگرامی بازداشت شدند http://itna.ir/fa/doc/news/47609/مدیران-32-کانال-تلگرامی-بازداشت-شدند رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در تشریح جزئیاتی تازه از دستگیری ۳۲ نفر از مدیران و اعضای کانال‌های تلگرامی در این استان گفت: این افراد با تحریک اشخاص به انحرافات جنسی، گرایش به مضامین غیر اخلاقی و ایجاد پروفایل غیر واقعی به جذب بیش از ۳۰۰۰ نفر در کانال‌های غیراخلاقی اقدام کرده بودند.به گزارش ایتنا از ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین اکبری در گفت‌وگو با «میزان» افزود: این افراد به انتشار محتویات مستهجن از قبیل ویدئو و عکس در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی تلگرام، واتس‌آپ و اینستاگرام اقدام می‌کردند که بر اساس بندهای «الف» و «ب» فهرست مصادیق محتوای مجرمانه، مورد تعقیب قضایی قرار گرفتند و به دستور مقام قضایی و با عملیات مرکز اطلاعات فضای مجازی نیروی انتظامی استان هرمزگان دستگیر شدند.وی ادامه داد: در پی این اقدام قضایی، مدیران ۷۸ صفحه، کانال و گروه در شبکه‌های اجتماعی مذکور، دعوت، احضار یا دستگیر شده‌اند که گزارشات مردمی نقش موثری در شناسایی این افراد متخلف داشته است.رئیس شورای قضایی استان هرمزگان اظهار کرد: در راستای اقدامات پیشگیرانه دستگاه قضایی استان هرمزگان و به دستور مقام قضایی، کارشناسان مرکز اطلاعات فضای مجازی و پلیس فتا در پوشش اطلاعاتی با تلاش‌های شبانه‌روزی موفق به شناسایی این ۷۸ کانال، گروه و اکانت در شبکه‌های اجتماعی مجازی شدند که در جهت نشر اکاذیب، بر هم زدن نظم عمومی، ایجاد رعب و وحشت در مردم، اشاعه مضامین ضد فرهنگی و تشویش اذهان عمومی نسبت به انتشار موارد غیر اخلاقی و تبلیغات نامتعارف و غیرمجاز در حوزه اماکن عمومی اقدام می‌کردند.اکبری خاطرنشان کرد: با تکمیل مستندات، پرونده این افراد در حال رسیدگی است و به دستور مسئولان قضایی استان هرمزگان تعدادی از کانال‌های مذکور مسدود شده است.وی گفت: این اقدام در پی افزایش سطح مطالبات عمومی مردم به منظور برخورد با مجرمان مجازی و با هدف حمایت از کیان خانواده و جامعه اسلامی و پالایش فضای مجازی از محتوای غیراخلاقی و مجرمانه صورت گرفته است.رئیس کل دادگستری استان هرمزگان با بیان اینکه گسترش روزافزون شبکه‌های اجتماعی در کنار مزایای آن، آسیب‌های فراوانی را نیز ایجاد کرده است، تصریح کرد: متأسفانه افزایش بیش از پیش محتوای ضد اخلاقی و ضد ارزشی که کیان خانواده را هدف قرار داده، از جمله این آسیب‌هاست.اکبری همچنین با هشدار به افرادی که نسبت به ایجاد کانال‌هایی از این دست و با محتوای غیراخلاقی اقدام می‌کنند، تاکید کرد: دستگاه قضایی هرگز اجازه نخواهد داد که عده‌ای سودجو با اقدامات مخرب، مجرمانه و هنجارشکنانه، امنیت عموم مردم و کاربران فضای مجازی را به خطر بیندازند. ]]> شبكه اجتماعي Wed, 18 Jan 2017 11:04:21 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/47609/مدیران-32-کانال-تلگرامی-بازداشت-شدند واعظی: هدف، فقط شناسایی مسئولان کانال‌های پربازدید است http://itna.ir/fa/doc/news/47547/واعظی-هدف-فقط-شناسایی-مسئولان-کانال-های-پربازدید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره سامانه ثبت کانال‌های تلگرامی و صفحات اجتماعی دارای بیش از ۵ هزار عضو گفت: هدف ما این نیست که این کانال‌ها مجوز بگیرند بلکه می‌خواهیم هویت خودشان را در وزارت ارشاد ثبت کنند.به گزارش ایتنا از فارس،‌ محمود واعظی در نشست صبحانه کاری اتاق بازرگانی ایران که با حضور فعالان بخش خصوصی برگزار شد،‌ گفت: دولت معتقد است که باید بنگاه‌ها را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد و این موضوع یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی است.وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تمام تلاش ما این است که فضا و بستر را در حوزه ICT طوری فراهم کنیم که بخش خصوصی همه امور را در دست بگیرد،‌ گفت: فقط در دو مورد یکی مواردی که به مباحث امنیتی مربوط می‌شود و دیگر بخش زیرساخت‌ها می‌خواهیم امور در دست دولت باشد.وی تصریح کرد: ما می‌خواهیم رگولاتوری کمتر دخالت کند ولی بخش‌های خصوصی نمی‌توانند با هم همکاری کنند.واعظی تصریح کرد: در کشور باید هر دو بخش خصوصی و دولتی با هم رشد کنند.وی بیان داشت: ما هم از اینکه نمایشگاه‌های ارتباطات و فناوری یک متولی ندارد، ناراحت هستیم و خواهانیم که برگزاری نمایشگاه‌ها به بخش خصوصی واگذار شود اما همین الان با توجه به اینکه نمایشگاه الکامپ و تلکام را هر دو بخش خصوصی برگزار می‌کند اما نمی‌توانیم آنها را مجبور کنیم که برگزاری هر دو نمایشگاه بر عهده یک بخش خصوصی باشد.وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در مورد حمایت در حوزه نرم‌‌افزاری گفت:‌ به بیش از ۳۰۰ شرکت وام برای وجوه اداره شده پرداخت شده است و تا کنون بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان با بهره کم و خواب یک تا ۳ ساله برای حمایت از این بخش پرداخت کرده‌ایم.وی همچنین در مورد استفاده بیشتر از تشکل‌ها در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان داشت: در همه جلسات ما بخش خصوصی حضور دارد.واعظی همچنین در رابطه با ضرورت شکل‌گیری استارتاپ‌ها تصریح کرد: یکی از سیاست‌های جدی ما حمایت از استارتاپ‌ها بوده است و در سال گذشته ۱۰۰ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم در این حوزه ایجاد کرده‌ایم و بیش از ۱۱۰ هزار اپلیکیشن بومی نوشته شده است.وی بیان داشت:‌ در رابطه با تولید محتوا یک نهضت راه افتاده و ما از آن حمایت می‌کنیم.وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در رابطه با کانال‌های دارای بیش از ۵ هزار نفر عضو گفت: هدف ما در مورد این کانال‌ها این نیست که این کانال‌ها مجوز بگیرند بلکه می‌خواهیم این کانال‌ها با توجه به اینکه نقش رسانه‌ای پیدا کرده‌اند،هویت خودشان را در وزارت ارشاد ثبت کنند.وی بیان داشت:‌هم اکنون یک روزنامه که فقط ۱۵۰۰ نسخه از آن در روز خوانده می‌شود ثبت می‌شود و متولی آن معلوم است بنابر این ما می‌خواهیم متولی کانال‌ها معلوم باشد و این کار درستی است زیرا سبب نظم‌دهی می‌شود و با توجه به اینکه گاهی مطالب، شایعات و حرف‌های بی‌ربطی در این کانال‌ها مطرح می‌شود، می‌توان با این کار این مسائل را ساماندهی کرد. ]]> شبكه اجتماعي Mon, 16 Jan 2017 06:57:38 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/47547/واعظی-هدف-فقط-شناسایی-مسئولان-کانال-های-پربازدید نرم‌افزار واتس‌اپ و دوباره مشکل حریم خصوصی http://itna.ir/fa/doc/news/47525/نرم-افزار-واتس-اپ-دوباره-مشکل-حریم-خصوصی گفته می‌شود واتس اپ و شرکت مادر آن یعنی فیس‌بوک، می‌تواند به پیام‌های کاربران دسترسی داشته باشند، هرچند کارشناسان امنیتی هنوز از بابت صحت و سقم این قضیه مطمئن نیستند. اما آیا فیس‌بوک واقعا می‌تواند به پیام‌های واتس‌اپ دست یابد؟ البته این فرآیند با آن سرعتی که فکرش را می‌کنید اتفاق نمی‌افتد.به گزارش ایتنا به نقل از CNET،از زمانی که واتس‌اپ در آگوست اعلام کرد که بعضی از اطلاعات کاربران را با شرکت مادر خود یعنی فیس‌بوک به اشتراک می‌گذارد، فعالیت‌های مربوط به حریم خصوصی نیز آغاز شده است. این فعالیت‌ها به دنبال این هستند که بفهمند آیا حریم خصوصی کاربران نقض می‌شود یا به عبارت دیگر این اپلیکیشن پیام‌رسان، امن هست یا نه!البته امکان شنود چنین نرم‌افزارهایی با کمک یک سری نرم‌افزار و ابزارهای خاص وجود دارد، اما مسئله اینجاست که تنها افرادی خاص مانند برخی نهاد‌های دولتی امکان دسترسی به این ابزارها و کنترل این شبکه‌ها را دارند و هر فردی نمی‌تواند اقدام به کنترل یا شنود شبکه‌ای مانند واتس‌اپ کند، در واقع قانون است که می‌تواند در این نقطه وارد عمل شود.گفتنی است به‌صورت ذاتی این شبکه‌ها به شکلی کاملاً ساده طراحی شده‌اند و طبعا با کمک ابزارهایی می‌توان آنها را کنترل کرد. ساده بودن طراحی چنین شبکه‌هایی هم به این خاطر است که باید پیغام به‌صورت لحظه‌ای و بسیار فوری به دست کاربران برسد، اما اگر قرار باشد شبکه‌ای مانند واتس‌اپ لایه‌های امنیتی زیادی روی شبکه خود پیاده‌سازی کند، هم باید هزینه زیادی متقبل شود و هم اینکه پیام‌ها با تأخیر زیادی به دست کاربرانشان برسد.این فعالیت‌ها و کنجکاوی‌ها ادامه داشته و دارد تا اینکه به‌تازگی، گاردین در یکی از گزارشات خود، همه را شگفت‌زده کرد و نوشت: واتس‌اپ! این امکان وجود دارد که بخش‌هایی نظیر سازمان‌های دولتی به لطف یک درپشتی (backdoor) امنیتی در این اپلیکیشن، به پیام‌های واتس‌اپ دسترسی داشته باشند.تعهد واتس‌اپ این بوده که فقط خود فرد و گیرندۀ پیام بتوانند پیام‌هایی که مابین آن دو رد و بدل شده را بخوانند. این بدان معناست که هیچ رونوشتی از این پیام‌ها گرفته نمی‌شود و هیچ فرد یا سازمانی نمی‌تواند به آنها دسترسی داشته باشد؛ حتی فیس‌بوک هم وجود چنین درپشتی را به صراحت رد می‌کند.ضمنا سخنگوی شرکت فیس‌بوک هم اظهار داشت که طراحی این سیستم به‌گونه‌ای است که مانع از انتشار هرگونه پیام می‌شود، و ساز و کار این اطمینان، در سیستم رمزگذاری آن نهفته است و شرکت‌های دولتی یا هر سازمان دیگری، حتی اگر بخواهند هم نمی‌توانند به پیام‌های کاربران دسترسی داشته باشند.  ]]> شبكه اجتماعي Mon, 16 Jan 2017 06:36:29 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/47525/نرم-افزار-واتس-اپ-دوباره-مشکل-حریم-خصوصی آسیب‌پذیری جدید در WhatsApp http://itna.ir/fa/doc/news/47531/آسیب-پذیری-جدید-whatsapp فیس‌بوک مدعی است که نفوذ به برنامه WhatsApp‌ امکانپذیر نیست و حتی کارکنان این شرکت نیز توانایی دریافت محتوای پیام‌های این برنامه را ندارند. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که فیسبوک به دلیل ضعف امنیتی پروتکل مورد استفاده برای رمزگذاری ارتباط بین کاربران WhatsApp، می‌تواند محتوای پیام‌های کاربران را بخواند. این نقطه ضعف امنیتی یک تهدید بسیار بزرگ برای آزادی بیان محسوب می‌شود و در دستان ادارات دولتی، یک ابزار شنود کارآمد برای اطلاع از مکالمات کاربرانی است که تصور می کنند با بهره‌مندی از حریم خصوصی در حال برقراری ارتباط هستند.برنامه WhatsApp حفظ امنیت و حریم خصوصی را به عنوان نقطه اتکای خود معرفی می‌کند و به یک ابزار ارتباطی مطمئن برای فعالان سیاسی، مخالفان رژیم و دیپلمات‌ها بدل شده است.شیوه رمزگذاری WhatsApp مبتنی بر تولید کلیدهای امنیتی منحصر به فرد است که با استفاده از پروتکل Signal محصول شرکت Open Whisper Systems تولید می‌شوند. این کلیدهای امنیتی بین کاربران مبادله شده و امنیت ارتباط را تضمین می‌کنند و قابلیت شنود اشخاص ثالث را از بین می‌برند.اما WhatsApp ‌قابلیت تولید کلیدهای امنیتی جدید را برای کاربران آفلاین دارد و این قابلیت امکان وادار کردن فرستنده را برای رمزگذاری مجدد پیغام با کلید جدید و ارسال مجدد آن را فراهم می‌کند. این ارسال تکراری پیغام، امکان بازخوانی متن آن را برای WhatsApp‌ فراهم می‌کند، در حالی که فرستنده و گیرنده از این موضوع مطلع نمی‌شوند. ]]> شبكه اجتماعي Sun, 15 Jan 2017 08:17:33 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/47531/آسیب-پذیری-جدید-whatsapp "پروژه روزنامه‌نگاری" فیس‌بوک به دنبال تقویت خبرهای آنلاین است http://itna.ir/fa/doc/news/47503/پروژه-روزنامه-نگاری-فیس-بوک-دنبال-تقویت-خبرهای-آنلاین فیس‌بوک مسئولیت بیشتری در قبال نقش خود در صنعت اطلاع‌رسانی می‌پذیرد. این شبکه اجتماعی به تازگی یک طرح ابتکاری جدید با نام "پروژه روزنامه‌نگاری" را اعلام کرد که جایگاه فیس‌بوک را در صنعت خبررسانی مستحکم‌تر می کند.این رسانه اجتماعی به عنوان بخشی از این تلاش سعی می‌کند به روزنامه‌نگاران آموزش دهد که چگونه از فیس‌بوک به عنوان یک ابزار گزارش‌دهی استفاده کنند تا از این طریق به عموم کمک کنند اطلاعات درست را از اطلاعات غلط تشخیص دهند.به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از CNET، فیجی سیمو، مدیر این پروژه، در پستی نوشت: «می‌دانیم که جامعه ما برای به اشتراک‌گذاری و بحث درباره ایده‌ها و خبرها ارزش زیادی قائل است و ما به عنوان بخشی از این خدمت‌رسانی، اهمیت زیادی به اطمینان از این امر می‌دهیم که اکوسیستم خبرهای درست و روزنامه‌نگاری پیشرفت داشته باشند.»این طرح ابتکاری بخشی از تغییر رویه فیس‌بوک است که برای مدت زیادی تأثیرش را بر اخبار نادیده گرفت و متوجه تأثیر اطلاعات کذبی که در فیس‌بوک دست به دست می‌شدند نبود. اکنون این شرکت به نقش پررنگ خود در اخبار آنلاین و همچنین توانایی آن در شکل دادن به آینده خبرنگاری اذعان می‌کند.این پروژه همچنین نشان‌دهنده توجه فیس‌بوک نسبت به صنعت رسانه است، که از زمان پیدایش کاغذ تا عصر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی را دربرمی‌گیرد. بخش اعظم این انقلاب، خود فیس‌بوک بوده است که تأثیر بسیار زیادی در انتشار اخبار در میان ۱.۷۹ میلیارد بازدیدکننده ماهانه خود داشته است.البته الگوریتم‌های نرم‌افزاری فیس‌بوک که همیشه در حال تغییر و تحول هستند، نقش پررنگی در مطالبی که افراد در رسانه‌های اجتماعی می‌بینند دارند و بنابراین به نوبه خود بر بینندگانِ خروجی‌های اخبار و درآمد حاصل از آنها تأثیر مستقیم خواهد داشت.گفتنی است پروژه عظیم متعلق به این رسانه اجتماعی، دارای سه جنبه است. اولین جنبه مربوط است به توسعه محصولات خبری مانند قالب‌های جدید روایت در فیس‌بوک و خبرگزاری‌ها. فیس‌بوک نیز نمونه‌ای از یکی از خبرگزاری‌های رسانه‌ای آلمان را ارائه کرده است. عضویت در این خبرگزاری برای مدتی محدود برای اعضای فیس‌بوک رایگان است.جنبه دوم، طرحی است برای ارائه ابزارها و "بهترین روش‌های" آموزش روزنامه‌نگاری. در این طرح، فیس‌بوک با "مؤسسه نایت"، "تعاونی روزنامه‌نگاری دیترویت"، و "مؤسسه خبرهای غیرانتفاعی" همکاری می‌کند. علاوه بر این، یکی از ابزارهای تحت مالکیت فیس‌بوک به نام CrowdTangle که عملکرد اجتماعی را می‌سنجد، از حالا به بعد برای شرکای رسانه‌ای فیس‌بوک رایگان خواهد بود.آخرین نقطه تمرکز فیس‌بوک، بر روی خوانندگان و تأکید بر ارتقاء سواد رسانه‌ای آنهاست. فیس‌بوک اعلام کرده است که ابزارهای جدیدی برای تسهیل گزارش دادن اخبار جعلی ارائه می‌کند و  ضمناً در تلاش است انگیزه‌های مالی را که عامل کلاهبرداری هستند حذف کند و همزمان با گروه‌های بررسی حقایق برای شناسایی فریبکاران همکاری کند."پروژه روزنامه‌نگاری" تنها آخرین گامی است که فیس‌بوک در جهت کاستن تنش‌ها در رسانه‌های خبری برداشته است. این شبکه اجتماعی هفته پیش کمپل براون، سردبیر سابق سی.ان.ان، را به سمت رئیس بخش مشارکت خبری خود منصوب کرد. او واسطه‌ای خواهد بود که به خبرگزاری‌ها و رسانه‌‌ها کمک می‌کند تا همکاری مؤثرتری با فیس‌بوک داشته باشند.  ]]> شبكه اجتماعي Sat, 14 Jan 2017 14:58:29 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/47503/پروژه-روزنامه-نگاری-فیس-بوک-دنبال-تقویت-خبرهای-آنلاین آیا شایعه هک شدن تلگرام واقعیت دارد؟ http://itna.ir/fa/doc/news/47514/آیا-شایعه-هک-شدن-تلگرام-واقعیت مدیران پیام رسان تلگرام اعلام کردند که ادعای هک شدن این نرم‌افزار توسط سازمان امنیت فدرال روسیه نادرست است.به گزارش ایتنا از ایسنا به نقل از بیزنس اینسایدر، پس از انتشار اخبار غیر رسمی مبنی بر ارتباط میان روسیه و انتخاب «ترامپ» به عنوان رئیس جمهور آمریکا و ادعای هک شدن نرم‌افزار پیام‌رسان تلگرام توسط سازمان امنیت فدرال روسیه، سخنگوی تلگرام این ادعاها را نادرست خواند.یکی از مامورین اسبق سرویس جاسوسی انگلیس (MI6) در گزارشی ادعا کرده است که سازمان امنیت فدرال روسیه (FSB) با موفقیت نرم‌افزار «تلگرام» را هک کرده و از آن برای جاسوسی از فعالان سیاسی استفاده کرده است و بنابراین این نرم‌افزار پیام رسان دیگر مثل گذشته قابل اعتماد نیست.   ]]> شبكه اجتماعي Sat, 14 Jan 2017 11:40:46 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/47514/آیا-شایعه-هک-شدن-تلگرام-واقعیت فیس‌بوک به منتشر کنندگان ویدئو درآمد اختصاص می‌دهد http://itna.ir/fa/doc/news/47498/فیس-بوک-منتشر-کنندگان-ویدئو-درآمد-اختصاص-می-دهد فیس‌بوک قصد نمایش تبلیغات بیشتر به افرادی را دارد که ویدئوهایش را تماشا می‌کنند، و همچنین در صدد است شروع به فراهم کردن پول برای افرادی نماید که آن ویدئوها را برای فیس‌بوک تهیه می‌کنند.به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از ان ای تی، مطابق آنچه منابع صنعتی به تازگی بیان کرده‌اند، شبکه‌های اجتماعی قصد شروع آزمایشی یک الگوی جدید تبلیغاتی به شکل "میان برنامه" دارند که این شانس را به منتشرکنندگان ویدئو می‌دهد تا تبلیغات را در کلیپ‌های خود قرار دهند، البته به این شرط که کاربران حداقل ۲۰ ثانیه از ویدئوی آنها را تماشا نمایند.از هم‌اکنون فیس‌بوک آماده است تا تبلیغات را فروخته و درآمد آن را با منتشرکنندگان ویدئوها به اشتراک گذارد،‌و بدین ترتیب، ۵۵% همه فروش را به آنها خواهد داد.یوتیوب نیز همین شیوه را به کار گرفته است که بر تجارت تبلیغاتی ویدئویی آنلاین تسلط دارد.اگر آگهی‌های جدید شروع شوند، منتشرکنندگان ویدئو می‌توانند از موارد در حال اجر ا در فیسبوک درآمد کسب کنند.گفتنی است شبکه فیس‌بوک به شدت شروع به نمایش ویدئوهایی به کاربرانش طی چند سال گذشته کرده است و در همین راستا در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که کاربرانش روزانه ۱۰۰ میلیون ساعت ویدئو تماشا می‌کنند. اما برخلاف اغلب افراد دیگر در تجارت تبلیغات، تا به حال مارک زوکربرگ تبلیغات ویدئویی "پیش‌برنامه" که قبل از شروع کلیپ اجرا می‌شوند را ممنوع کرده است.این بدان معناست که اغلب منتشرکنندگان مقدار کم یا هیچ درآمد تبلیغاتی از کلیپ‌هایی که در فیس‌بوک نمایش می‌دهند، به دست نیاورده‌اند.سال گذشته، فیس‌بوک شروع به فراهم کردن امکان نرم‌افزاری ساخت ویدئوهای حمایت‌شده توسط تبلیغ‌کنندگان کرد که به برخی ناشران این اجازه را می‌داد که آگهی‌های مهمی ایجاد کنند. منابع می‌گویند که این تصمیم بعد از گلایه‌های مدیران بازفید به مدیران فیسبوک بود که آن‌ها نمی‌توانستند پول کافی از ویدئو فیسبوک بدست آوردند.فیس‌بوک همچنین تجارب دیگری برای ایجاد فرصت‌های تبلیغاتی برای ناشران را مورد آزمایش قرار داده است. در سال ۲۰۱۵ یک بخش ویدئویی جداگانه ایجاد کرد و به برخی ناشران اجازه داد تا درآمدشان از تبلیغات ویدئویی مستقل به اشتراک بگذارند. سال گذشته فیس‌بوک همچنین شروع به آزمایش تبلیغات میان‌برنامه در ویدئوهای زنده‌اش کرد.بدین ترتیب فیس‌بوک نیز قصد دارد با تمهیدات نرم‌افزاری، سهم خود را از بازار رو به تزاید پخش ویدئو افزایش دهد.البته تبلیغات جدید فیس‌بوک می‌تواند تنها یکبار زمانی که مشاهده کننده کلیپی را به مدت ۲۰ ثانیه مشاهده می‌کند، اجرا شود و آنها تنها می‌توانند در ویدئوهایی نمایش داده‌ شوند که حداقل ۹۰ ثانیه اجرا می‌شوند. به عبارت دیگر فیس‌بوک به منتشر کنندگان می‌گوید که به هدف کسب پول، آنها نیاز به ساخت کلیپ‌هایی دارند که برای مدتی اجرا شوند و توجه کاربران را هر چه بیشتر به خود جلب کنند.  ]]> شبكه اجتماعي Sat, 14 Jan 2017 07:10:10 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/47498/فیس-بوک-منتشر-کنندگان-ویدئو-درآمد-اختصاص-می-دهد در شب سال نو میلادی ۶۳ میلیارد پیام در واتس‌اَپ ردوبدل شد! http://itna.ir/fa/doc/news/47444/شب-سال-نو-میلادی-۶۳-میلیارد-پیام-واتس-ا-پ-ردوبدل بیش از ۶۳ میلیارد پیام از طریق واتس‌اَپ در شب سال نو میلادی ۲۰۱۷ میان کاربران مبادله شد که این رقم بی‌نظیر اعلام‌شده است.به گزارش ایتنا از خبرآنلاین، فیس‌بوک مالک واتس‌اَپ در گزارش با ثبت این رکورد اعلام کرد تنها ۱۴ میلیارد پیام از ۶۳ میلیارد مربوط به کاربران هندی بوده است.سخنگوی واتس‌اَپ اعلام کرد ۸ میلیارد پیام تصویری بوده و ۲.۵ میلیارد نیز ویدئو بوده است که میان کاربران مبادله شده است.جالب اینجاست که در آوریل ۲۰۱۶ مجموع کل پیام‌های مبادله شده کاربران فیس‌بوک و واتس‌اَپ ۶۰ میلیارد اعلام شد و کل پیام‌های واتس‌اپی در ژانویه ۲۰۱۶ نیز ۳۰ میلیارد به ثبت رسید که بعداً در ماه فوریه به ۴۲ میلیارد رسید. ]]> شبكه اجتماعي Sun, 08 Jan 2017 08:43:51 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/47444/شب-سال-نو-میلادی-۶۳-میلیارد-پیام-واتس-ا-پ-ردوبدل مسئول گرایش عجیب مردم به تلگرام کیست؟ http://itna.ir/fa/doc/report/47383/مسئول-گرایش-عجیب-مردم-تلگرام-کیست خبر در نظر اول باورنكردني بود، رييس پژوهشكده فضاي مجازي آن را به اين صورت اعلام كرد كه: «ايراني‌ها ١٧٠‌هزار كانال تلگرامي راه انداخته‌اند كه از اين ميان بيش‌تر از ١١‌هزار كانال بالاي پنج‌ هزار عضو داشته و به نوعي جزو كانال‌هاي پرطرفدار و محبوب به شمار مي‌آيند. از كانال‌هاي فعال در شبكه اجتماعي تلگرام ۳۲ كانال بالاي ۵۰۰‌هزار عضو و ۷ كانال نيز بيش از يك‌ميليون عضو دارند. كانال‌هاي تلگرامي ايراني روزانه يك‌ميليون و٥٠٠‌هزار مطلب منتشر مي‌كنند و درمجموع بين ٢,٥ تا ٣ ‌ميليارد بازديد روزانه را رقم مي‌زنند. هركاربر ايراني به‌طور ميانگين در ١٣ كانال تلگرامي عضو است و روزانه نزديك به ١٠٠ مطلب از تلگرام مطالعه مي‌كند.»علاقه عجيب و غريب ايراني‌ها به فضاي مجازي در شرايطي است كه ايران براساس گزارش اتحاديه جهاني مخابرات در قعر جدول زيرساخت‌هاي اينترنتي و پهناي باند قرار دارد و تنها انگشت‌شماري كشورهاي آفريقايي، امريكاي مركزي و آسيايي رتبه‌هاي پايين‌تر از ايران را به خود اختصاص مي‌دهند. ايراني‌ها ٨١‌درصد ترافيك تلگرام را دراختيار دارند. موسسان تلگرام اعلام كردند كه ٢٠‌‌ميليون كاربر ايراني از تلگرام استفاده مي‌كنند. نخستين نكته‌اي كه به ذهن خواننده اين خبر مي‌رسد اين است كه اين اندازه استفاده از يك شبكه اجتماعي بدون علت و نياز نيست. ولي پرسش اين است كه اين نياز پيش از تلگرام يا واتس‌آپ از چه طريقي تامين مي‌شد؟ آيا اصولا تامين مي‌شد يا ناديده انگاشته مي‌شد؟ روشن است كه راهي براي تامين اين نياز وجود نداشته و نياز مذكور محدود مي‌شده است و محدوديت هرگونه نياز طبيعي، عوارض و تبعات رواني و رفتاري دارد. و هرگاه اين نياز اجتماعي باشد، آن تبعات رواني و رفتاري نيز ابعاد اجتماعي پيدا مي‌كنند.نكته دوم اين است كه آيا مردم مي‌توانند از طريق تلگرام آن نياز را به نحو صحيح برطرف كنند؟ اگرنه چه عوارض ديگري متوجه آنان است؟واقعيت اين است كه در يك جامعه در حال توسعه و به سوي پيشرفت، به ميزان توسعه‌يافتگي و پيشرفت، مردم نياز به رسانه آزاد و امكان مشاركت در امور و اظهارنظر دارند. از طريق تامين اين نياز است كه انسان توسعه‌يافته با محيط و جامعه خود انطباق پيدا مي‌كند و در رشد و پيشرفت آن نقش ايفا مي‌كند. پيش از تلگرام و اينترنت، بخشي از اين نياز از طريق دسترسي به رسانه‌هاي غيررسمي تامين مي‌شد ولي آن رسانه‌ها يك‌سويه بودند، ضمن آنكه چندان هم بي‌طرف محسوب نمي‌شدند. ولي تلگرام اين حسن را دارد كه هر دو نياز را به نحو مطلوبي تامين مي‌كند. هم دسترسي به انواع و اقسام شبكه‌ها و رسانه‌ها را تامين مي‌كند، هم اينكه اظهارنظر دوسويه را ممكن مي‌كند و نياز به مشاركت‌جويي را نيز پاسخ مي‌دهد.ولي تلگرام يا شبكه‌هاي مشابه آن چند ايراد مهم دارند. اول اينكه وقتي در رسانه‌هاي عمومي مثل تلويزيون بحث و گفت‌وگو مي‌شود، كمابيش جامعه درگير محتواي آن مي‌شود و حول مفاد آن گفت‌وگو صف‌آرايي مي‌كنند. اين صف‌آرايي برخلاف تصور عده‌اي در بيشتر موارد موجب تفاهم و نزديكي گروه‌ها با يكديگر مي‌شود. زيرا مردم تحت تاثير منطق طرف قوي‌تر قرار مي‌گيرند. ولي چنين وضعي در شبكه‌هاي مجازي چون تلگرام وجود ندارد و جزيره‌هاي مستقل در آن شكل مي‌گيرد و اين جزيره‌هاي فكري و فرهنگي به مرور زمان داراي ارزش‌ها و گزاره‌هاي مشتركي مي‌شوند كه با ارزش‌ها و گزاره‌هاي جزاير ديگر فرق دارد و جامعه را به جزاير مستقل از هم تبديل مي‌كند.اشكال ديگري كه وجود دارد و موجب تشديد مشكل اول مي‌شود، اينكه تلگرام داراي فضاي آزاد از هر نظارت حقوقي و اجتماعي است. در واقع اين گروه‌ها و جزيره‌هاي مستقل وقتي كه شكل مي‌گيرند فضاي خاص خود را ايجاد مي‌كنند كه در آن فضا هر كس مي‌تواند به اظهارنظرهاي غيرمسوولانه يا انتشار اخبار غيردقيق و جعلي دست بزند بدون اينكه كسي مانع يا تصحيح‌كننده او باشد. اين اتفاق به نوعي روي ديگر سكه بازگشت به فضاي غيرآزاد رسانه‌اي است كه پيش از اين شبكه‌ها؛ در انحصار دولت بود.نكته مهم ماجرا اين است كه بپرسيم مسووليت اين وضع با چه عاملي است؟ آيا اين عامل در حل اين مشكل مي‌تواند نقشي ايفا كند؟ پاسخ اين است كه تفاوت ايران با ساير كشورها در وضعيت راديو و تلويزيون آن است. اگر اين رسانه كاركردهاي اصلي اطلاع‌رساني خود را ايفا كند، ديگر نيازي نيست كه مردم روزانه چندين ساعت وقت خود را پاي تلگرام صرف كنند. شايد فقط براي نيازهايي به تلگرام مراجعه كنند كه امكان تامين آنها از راديو و تلويزيون‌هاي معمول نيست مثل ارتباطات شخصي و حرفه‌اي.بدون اصلاح سياست رسانه‌اي رسمي در صداوسيما، مسووليت عوارض ناشي از كاربرد غيرمرتبط يا غيرمفيد شبكه‌هاي اجتماعي به عهده رسانه رسمي است. براي تمثيل مي‌توان آن را با جنبش دانشجويي مقايسه كرد. جنبشي كه در غياب نهادهاي مدنيِ مرسوم، مثل احزاب و سنديكاها، شكل مي‌گيرد و به كمك جامعه مي‌آيد، ولي در بطن خود نارسايي‌هايي نيز دارد ولي تا وقتي كه نهادهاي مدني مرسوم فعال نشوند، چاره‌اي جز حضور يا استقبال از اين نوع حركت‌ها از جمله جنبش دانشجويي نيست. مسووليت عوارض منفي چنين جنبش‌هايي متوجه قدرت‌هايي است كه مانع از شكل‌گيري نهادهاي مرسوم مدني براي حوزه سياست مي‌شوند.متاسفانه رسانه رسمي در اين مدتي كه شبكه‌هاي اجتماعي وارد ميدان شده‌اند، نه تنها هيچ تحول قابل قبولي را در خود ايجاد نكرده، بلكه همچنان بر مدار گذشته سير مي‌كند. فيلم‌ها و سريال‌هايي با مضامين به‌شدت غيرواقعي و قلب تاريخي، به جاي آموزش تاريخ و سياست، بدآموزي‌هاي تاريخي و سياسي ايجاد مي‌كند و مردم را هرچه بيشتر از خود دور مي‌كند. تا هنگامي كه رسانه رسمي در اين مسير نادرست گام برمي‌دارد، ناخواسته شبكه‌هاي اجتماعي را مقبول‌تر و مورد پسندتر مي‌كند و به همين اندازه نيز در عوارض منفي اين شبكه‌ها مسووليت مستقيم دارد.(منبع:‌روزنامه اعتماد)  ]]> شبكه اجتماعي Wed, 04 Jan 2017 10:43:59 GMT http://itna.ir/fa/doc/report/47383/مسئول-گرایش-عجیب-مردم-تلگرام-کیست ورژن جدید تلگرام با قابلیت‌های فوق‌العاده http://itna.ir/fa/doc/news/47380/ورژن-جدید-تلگرام-قابلیت-های-فوق-العاده دیگر همه این را می‌دانند که پرکاربرترین و محبوب‌ترین پیام‌رسان ما ایرانی‌ها تلگرام استبه گزارش ایتنا، نسخه 3.16 پیام‌رسان تلگرام که ورژن آخر این اپلیکیشن محسوب می‌شود عرضه شده و کاربران می‌توانند این اپلیکیشن را دانلود کرده و از قابلیت‌های جدید آن بهره‌مند شوند.شایان ذکر است که به‌روزرسانی جدید این برنامه فقد برای کاربران اندروید و آی.او.اس در دسترس است و کاربران ویندوزفون و دسکتاپ باید کمی بیشتر منتظر بمانند تا از قابلیت‌های جدید این اپلیکیشن استفاده کنند.قابلیت‌های نسخه 3.16 تلگرام1- پاک کردن و ویرایش پیام‌ها برای همه (چت شخصی، گروه و سوپرگروه)2- نمایش مصرف اینترنت در قسمت تنظیمات 'Data and Storage'. (آمار بایت به بایت ترافیک ورودی و خروجی تلگرام از طریق وای‌فای و اینترنت موبایل)3- استفاده از لینک کوتاه (T.me) به جای (Telegram.me). به طور مثال، از این پس می‌توانید به جای telegram.me/itna_ir از لینک کوتاه‌شده‌ t.me/itna_ir استفاده کنید.4- افزوده شدن گزینه 'Report spam' به سیکرت‌چت‌ها (Secret Chats)5- اضافه شدن قابلیت تصویر‌به‌تصویر برای نمایش ویدیوها در تلگراملینک دانلود برای کاربران اندرویدلینک دانلود برای کابران آی.او.اس ]]> شبكه اجتماعي Wed, 04 Jan 2017 09:35:53 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/47380/ورژن-جدید-تلگرام-قابلیت-های-فوق-العاده