ايتنا - پربيننده ترين عناوين مديريت ICT :: rss_full_edition http://itna.ir/management Wed, 26 Apr 2017 15:56:20 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://itna.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) http://itna.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) آزاد است. Wed, 26 Apr 2017 15:56:20 GMT مديريت ICT 60 تا چهار سال دیگر «ایلان ماسک» فکر همه را می‌خواند http://itna.ir/fa/doc/news/48721/چهار-سال-دیگر-ایلان-ماسک-فکر-همه-می-خواند همزمان با پیشرفت فناوری‌های مختلف، به نظر می‌رسد نبرد برای تسخیر مغز کاربران آغاز شده است. به تازگی «ایلان ماسک» مدیرعامل شرکت خودروسازی تِسلا اعلام کرده که با سرمایه‌گذاری‌های گسترده روی سیستم‌های رابط هوشمند مغز-رایانه کار می‌کند و طی چهار سال آینده این سیستم به صورت گسترده وارد بازار می‌شود.به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از پی‌سی‌ورلد، «ایلان ماسک» بدین منظور شرکت جدیدی را با نام Neuralink تأسیس کرده است و در این مرکز می‌کوشد تا نسل جدید دستگاه‌های الکترونیکی را گسترده‌تر از پیش، با مغز انسان سازگار کند.گفتنی است این خبر یک روز پس از آن منتشر شد که شرکت فیس‌بوک در کنفرانس سالانه خود توضیح داد با تشکیل گروهی متشکل از ۶۰ کارشناس، در حال ساخت سیستمی است که می‌تواند ذهن کاربران را بخواند.به گفته فیس‌بوک، این امکان فراهم خواهد شد تا در نسل جدید دستگاه‌های الکترونیکی بدون آنکه کاربر مجبور به تایپ کردن باشد، بتواند متن مورد نظر خود را از طریق پست الکترونیکی یا ابزارهای اجتماعی به مخاطبان بفرستد.شایان ذکر است که سیستمی که ماسک توسعه می‌دهد مبتنی بر تراشه‌های هوشمندی است که در بدن انسان قرار می‌گیرند و به تعبیر برخی کارشناسان، این تراشه‌ها مانند ورودی USB به مغز انسان متصل می‌شوند و از طریق یک جراحی کوچک امکان اسکن کردن فکر و ذهن را فراهم می‌کنند. این فناوری که قرار است در مرحله نخست برای بیماران مورد استفاده قرار گیرد، به افراد معلول و ناتوان امکان می‌دهد تا بتوانند بدون هیچ مشکلی، از طریق دستگاه‌های الکترونیکی با دنیای پیرامون ارتباط داشته باشند.ماسک همچنین بر این مسئله تأکید کرده است که توسعه هوش مصنوعی و به کارگیری گسترده‌تر آن باعث نمی‌شود تا حریم شخصی افراد به خطر بیفتد و خواندن فکر مردم به معنی ورود به حریم شخصی آنها نیست.  ]]> مديريت ICT Mon, 24 Apr 2017 07:22:23 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/48721/چهار-سال-دیگر-ایلان-ماسک-فکر-همه-می-خواند آی.بی.ام خدمات بازاریابی هوشمند ارائه می‌دهد http://itna.ir/fa/doc/news/48749/آی-بی-ام-خدمات-بازاریابی-هوشمند-ارائه-می-دهد آی.بی.ام از ارائه خدمات جدیدی برای بازاریابی هوشمند خبر داده که بر مبنای تحلیل رفتار مشتریان عمل می‌کند و از این طریق برای افزایش موفقیت پیکارهای تبلیغاتی شرکت‌ها تلاش می کند.به گزارش ایتنا از  فارس، خدمات یاد شده Watson Marketing Insights نام دارد و شرکت‌های تجاری و بازاریاب‌ها با استفاده از آن قادر به درک رفتار مشتریان و فهم نحوه تاثیرگذاری بر آنها به منظور موفقیت کسب و کار خود هستند.با افزایش فهم رفتار مشتریان می‌توان پیکارهای تبلیغاتی هدفمندی را برای جلب نظر افراد و افزایش وفاداری آنها به یک برند تجاری در پیش گرفت. ابزار یاد شده با ارزیابی ایمیل‌های ارسالی، فعالیت‌های صورت گرفته در شبکه‌های رسانه‌ای، محتوای چندرسانه‌ای و همین‌طور اطلاعات ذخیره شده از افراد و همین طور داده‌های موجود در سرویس‌های کلود قادر به پیش‌بینی رفتارهای کلیدی صاحبان مشاغل و ارتقای احتمال موفقیت پیکارهای بازاریابی است.خدمات یاد شده به طور گسترده‌ای مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی و خدمات کلود است و استفاده از آن برای پیش‌بینی رفتار مشتریان در قبال یک محصول یا آگهی تبلیغاتی جدید بر مبنای رفتارها و خریدهای قبلی آنان نیز ممکن است. آی.بی.ام هنوز هزینه استفاده از این خدمات را اعلام نکرده است. ]]> مديريت ICT Wed, 26 Apr 2017 04:33:44 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/48749/آی-بی-ام-خدمات-بازاریابی-هوشمند-ارائه-می-دهد سرمایه‌گذاری هنگفت چین روی شرکت‌های نوپا در آمریکا http://itna.ir/fa/doc/news/48698/سرمایه-گذاری-هنگفت-چین-روی-شرکت-های-نوپا-آمریکا به گزارش ایتنا به نقل از فورچون، یکی از گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری کشور چین روی شرکت‌های فناوری نوپا در ایالات متحده به‌ویژه فناوری‌هایی که قابلیت استفاده در بخش نظامی هم دارند، می‌تواند یک مزیت راهبردی در اختیار چین قرار دهد.گذشته از این نگرانی‌ها، با اینکه سرمایه‌گذاری چین روی شرکت‌های فناوری در ایالات متحده در طی سال‌های گذشته افزایش داشته، اما چندان فراگیر نبوده و شاید تنها اکنون به بیشترین میزان خود رسیده باشد.مشکل بتوان میزان دقیق سرمایه‌گذاری مؤسسات چینی در شرکت‌های امریکایی را مورد ارزیابی قرار داد.گفتنی است با اینکه جذب سرمایه بسیاری از شرکت‌های خصوصی به اطلاع عموم مردم می‌رسند، اما اطلاعات چندانی پیرامون هر دور جذب سرمایه در دسترس نیست.با این وجود، آنچه که ما واقعاً می‌دانیم، تنها برآورد حجم کلی مشارکت شرکت‌های چینی است و نیز بنابر داده‌های مؤسسه پژوهشی CB Insights، می‌دانیم که این حجم سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۱۵ به بیشترین حد خود رسید.در همان زمان بود که مؤسسات چینی میزان ۱۰ میلیارد دلار روی شرکت‌های نوپا در امریکا سرمایه‌گذاری نمودند؛ یعنی یک پنجم کل سرمایه جذب شده توسط شرکت‌های فناوری نوپای امریکایی در همان سال.گفته می‌شود سال ۲۰۱۵ یک سال عالی برای جذب سرمایه بود و میزان مشارکت مؤسسات چینی نسبت به سال قبل از آن، چهار برابر رشد داشت. اما در سال ۲۰۱۶، ارزش سرمایه جذب شده از سوی شرکت‌های چینی با افت پنجاه درصدی روبرو شد.گفتنی است بر اساس نتایج سه ماهه نخست سال ۲۰۱۷، این رقم حتی در سال جاری میلادی می‌تواند باز هم کاهش داشته باشد.  ]]> مديريت ICT Sun, 23 Apr 2017 11:35:49 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/48698/سرمایه-گذاری-هنگفت-چین-روی-شرکت-های-نوپا-آمریکا نقشه راه برنامه ششم توسعه برای ICT چیست؟ http://itna.ir/fa/doc/news/48727/نقشه-راه-برنامه-ششم-توسعه-ict-چیست امکان افزایش ظرفیت انتقال (ترانزیت) پهنای باند عبوری از کشور به ۳۰ ترابیت برثانیه، توسعه زیرساخت‌های خدمات الکترونیکی اصلی دولت (سلامت، آموزش، کشاورزی و بانکی) در مناطق محروم و روستایی، توسعه دولت الکترونیک و عرضه خدمات الکترونیکی و ۱۰ برابر کردن محتوای دیجیتال از مهم‌ترین برنامه‌ ششم توسعه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است.به گزارش ایتنا از ایسنا، بخش ۱۳ برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران که در تاریخ ۱۴ اسفند ماه سال ۹۵ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده، به حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات اختصاص یافته است. در اولین ماده این بخش آمده است به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه داده می‌شود نسبت به افزایش ظرفیت انتقال (ترانزیت) پهنای باند عبوری از کشور به ۳۰ ترابیت برثانیه اقدام کند.همچنین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌تواند برای ارائه خدمات ماهواره‌ای سنجش از راه دور و توسعه خدمات و کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات از طریق دستگاه‌های وابسته نسبت به مشارکت و سرمایه‌گذاری با بخش خصوصی و شرکت‌های خارجی در طرح‌های (پروژه‌های) فیبر نوری و طرح‌های (پروژه‌های) زیرساختی ارتباطات و فناوری اطلاعات، ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی و توسعه زیرساخت‌های علوم و فناوری فضایی به‌ استثنای شبکه‌های مادر مخابراتی، امور واگذاری فرکانس و شبکه‌های اصلی تجزیه و مبادلات و مدیریت خدمات پایه پستی و با رعایت سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی و سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه به‌ویژه مسائل امنیتی در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات و سیاست‌ها و مصوبات شورای‌عالی فضای مجازی برای برآورده کردن نیازهای کشور اقدامات زیر را به ‌عمل آورد.اختیارات شرکت ارتباطات زیرساختهمچنین به شرکت ارتباطات زیرساخت اجازه داده می‌شود شرکت انتقال(ترانزیت) ارتباطات بین‌الملل را به منظور حضور مؤثر در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی صدور خدمات فنی و مهندسی پهنای باند با مشارکت و سرمایه‌گذاری مشترک با بخش‌های خصوصی و عمومی غیردولتی و شرکت‌های خارجی با رعایت منافع ملی ایجاد کند.زیرساخت می‌تواند در توسعه زیرساخت‌های خدمات الکترونیکی در مناطق محروم و روستایی سرمایه‌گذاری کند، به‌ گونه‌ای که امکان ارائه حداقل چهار خدمت الکترونیکی اصلی دولت (سلامت، آموزش، کشاورزی و بانکی) در هشتاد (۸۰) درصد روستاهای بالای بیست خانوار کشور امکان‌پذیر شود.به منظور توسعه دولت الکترونیک و حفظ یکپارچگی شبکه ملی اطلاعات و افزایش بهره‌وری زیرساخت‌های ارتباطی کشور، دستگاه‌های اجرائی و نهادهای غیرنظامی که دارای شبکه ارتباطی مستقل هستند، برای استفاده اختصاصی در قلمرو فعالیت‌های داخلی دستگاه مربوط مجاز بوده و برای ارائه خدمات زیرساخت ارتباطی و مخابراتی بر بستر شبکه ملی اطلاعات به سایر اشخاص حقیقی و حقوقی وفق قوانین و مقررات مربوط ملزم به أخذ مجوز از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وفق مصوبات شورای عالی فضای مجازی هستند.دستگاه‌های اجرائی نیز موظفند نسبت به الکترونیکی کردن کلیه فرآیندها و خدمات با قابلیت الکترونیکی و تکمیل بانک‌های اطلاعاتی مربوط، تا پایان سال سوم اجرای قانون برنامه اقدام کنند. دستگاه‌های اجرائی می‌توانند به منظور الکترونیکی کردن فرآیندها و خدمات از مشارکت بخش خصوصی استفاده کنند. دستگاه‌های اجرائی مکلفند کلیه خدمات قابل ارائه در خارج از محیط اداری خود و قابل واگذاری یا برون‌سپاری را به دفاتر پستی و دفاتر پیشخوان خدمات دولت و دفاتر ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT) روستایی حسب مورد واگذار کنند.تعرفه ارائه پیشخوان خدمات دولت الکترونیک باید به تصویب کمیسیون تنظیم مقررات برسد. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است هر شش‌ماه یکبار گزارش عملکرد این بند را به کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ارائه کند.همچنین دستگاه‌های اجرائی، واحدهای زیرنظر مقام رهبری اعم از نظامی و غیرنظامی در صورت موافقت ایشان، شوراهای اسلامی شهر و روستا و مؤسسات خصوصی حرفه‌ای عهده‌دار مأموریت عمومی موظفند در سامانه‌های الکترونیکی خود، اقلام اطلاعاتی و آمار ثبتی موضوع قانون مرکز آمار ایران مورد نیاز برای ایجاد نظام جامع آمارهای ثبتی و شبکه ملی آمار ایران را ایجاد و حداکثر تا پایان سال دوم اجرای قانون برنامه امکان بهره‌برداری الکترونیکی و برخط آن‌ را بر بستر شبکه ملی اطلاعات برای مرکز آمار ایران فراهم کنند. مرکز آمار ایران مکلف است اقلام آمار ثبتی و نحوه تولید آن را حداکثر ظرف مدت ۹ ماه برای هریک از دستگاه‌ها تهیه و به آنها ابلاغ کند.کلیه دستگاه‌های اجرائی کشور موظفند تا پایان سال دوم اجرای قانون برنامه، امکان تبادل الکترونیکی اطلاعات و پاسخگویی الکترونیکی به استعلام‌های مورد نیاز سایر دستگاه‌های اجرائی را حسب شرح وظایف آنان در چهارچوب قوانین خاص و موضوعی، به صورت رایگان فراهم کنند.در تبصره اول این ماده آمده است، آیین‌نامه اجرائی احصای کلیه استعلامات و ایجاد نظام استانداردسازی و تبادل اطلاعات بین دستگاهی در شش‌ماه اول اجرای قانون برنامه توسط مرکز ملی فضای مجازی با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سایر دستگاه های اجرائی ذی‌ربط تدوین وبه تصویب شورای عالی فضای مجازی می‌رسد.همچنین در تبصره دوم آمده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است تا سال دوم اجرای قانون برنامه، تمام زیرساخت‌های لازم برای تعامل اطلاعاتی بین دستگاه های اجرائی بر بستر شبکه ملی اطلاعات، صرفاً از طریق مرکز ملی تبادلات اطلاعات (NIX) و با استانداردهای فنی مصوب وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را فراهم کند.توسعه دولت الکترونیکبه منظور توسعه دولت الکترونیک و عرضه خدمات الکترونیکی و نیز توسعه و استقرار خزانه‌داری الکترونیکی و اصالت بخشیدن به اسناد الکترونیکی از جمله اسناد مالی و حذف اسناد کاغذی در هر موردی که به موجب قانون، تنظیم اوراق یا اسناد، صدور یا اعطای مجوز، اخطار و ابلاغ، مبادله وجه، استعلام و مانند آن ضروری باشد، انجام الکترونیکی آن با رعایت مفاد قانون تجارت الکترونیکی مصوب سال ۱۳۸۲ معتبر بوده و کفایت می‌کند.در بندهای ماده ۶۸ این برنامه نوشته شده: به‌منظور ایجاد نظام اطلاعات استنادپذیر الکترونیکی و کمک به مقابله با جعل، از پایان سال دوم اجرای قانون برنامه دستگاه‌های اجرائی، واحدهای زیر نظر مقام رهبری اعم از نظامی و غیرنظامی با موافقت ایشان، شوراهای اسلامی شهر و روستا و مؤسسات خصوصی حرفه‌ای عهده‌دار مأموریت عمومی با رعایت مصوبات شورای عالی فضای مجازی، مکلفند استعلامات هویت اشخاص حقیقی، کالا و خدمات، دارائی‌های منقول و غیرمنقول (از جمله ملک، وسایل نقلیه و اوارق بهادار) و نشانی مکان‌محور را به‌صورت الکترونیکی و براساس مفاد نقشه جامع دولت الکترونیک کشور در چارچوب قانون انجام دهند.سازمان، سازمان اداری و استخدامی کشور با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به توسعه و تکمیل نظام پایش شاخص‌های توسعه کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات و دولت الکترونیک و سنجش مستمر شاخصهای مذکور اقدام کند. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است تا پایان اجرای قانون برنامه نسبت به توسعه و تکمیل شبکه ملی اطلاعات، امن و پایدار اقدام کند تا امکان دسترسی به سطح یکی از سه کشور اول منطقه فراهم شود.همچینن به منظور گسترش متوازن زیرساخت‌های فنی محتوا و خدمات و دولت الکترونیک، کلیه دستگاه‌های اجرائی مکلفند متناسب با منابع، بودجه، تجهیزات، شبکه‌ها، وظایف قانونی خود و برخط شدن نیازهای ذی‌نفعان به توسعه محتوا و خدمات الکترونیک خود بپردازند.وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری سازمان، سازمان اداری و استخدامی کشور و دستگاه‌های اجرائی، از سال دوم اجرای قانون برنامه تمهیدات لازم برای کاهش حداقل دوازده و نیم (۱۲.۵) درصد سالانه از مراجعه حضوری به دستگاه‌های اجرائی را فراهم کند به طوری که رتبه ایران در سطح جهان در شاخص‌های مرتبط از جمله شاخص‌های توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه دولت الکترونیک به میزان ۳۰ رتبه در طی اجرای قانون برنامه، ارتقاء یابد. در سال دوم اجرای قانون برنامه باید تمهیدات لازم برای دستیابی به حداقل هفت و نیم درصد (۵/۷ درصد) رشد سالانه الکترونیکی نمودن معاملات و تجارت کالا وخدمات کشور فراهم شود.دولت همچنین مکلف است در طول سال‌های اجرای قانون برنامه نسبت به ده‌برابر کردن محتوای مناسب رقومی (دیجیتال) اقدامات لازم را به عمل آورده و هرساله در قوانین بودجه‌های سنواتی اعتبار لازم از طریق کمک‌های فنی، اعتباری و حمایتی پیش‌بینی کند.دولت مکلف است تا پایان اجرای قانون برنامه سامانه‌های مالیات الکترونیکی، معاملات دولتی الکترونیکی(شامل مناقصه، مزایده، خرید کالا) و سلامت الکترونیکی را با پوشش کلیه ذی‌نفعان مستقر و بهره‌برداری کند. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (شورای اجرای فناوری اطلاعات) موظف به نظارت و پیگیری مستمر اجرای طرح‌های (پروژه‌های) مذکور و ارائه گزارش پیشرفت شش‌ماهه به شورای عالی فضای مجازی و کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی است.وظایف شرکت ملـی پستوزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت ملـی پست جمهوری اسلامی ایران نیز مکلفند نسبت به افزایش خدمات و فعالیت دفاتر ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT) روستایی در چارچوب وظایف قانونی خود اقدام کنند و نیز با استفاده از مشارکت بخش خصوصی، تمهیدات لازم را برای افزایش صدور مجوز ایجاد سالانه حداقل دو هزار دفتر ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT) روستایی به عمل آورند.شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران مکلف است به منظور ایجاد تسهیلات برای کارورهای (اپراتورهای) پستی، نسبت به راه‌اندازی و ارائه خدمات راساً یا توسط دیگر اپراتورها در ایستگاه‌های راه‌آهن، بنادر، فرودگاههای بین‌المللی و پایانه‌های مرزی کشور اقدام کند. در این راستا این شرکت از پرداخت هزینه‌های مربوط به ایجاد تسهیلات و امکانات مذکور شامل حق‌الارض، اجاره و حق‌الامتیازها معاف است.همچنین در ماده ۶۹ این برنامه آمده است: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (سازمان فناوری اطلاعات) با رعایت مصوبات شورای عالی فضای مجازی مکلف است با همکاری وزارت آموزش و پرورش تا پایان سال دوم اجرای قانون برنامه هوشمندسازی مدارس، امکان دسترسی الکترونیک (سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و محتوا) به کتب درسی، کمک آموزشی، رفع اشکال، آزمون و مشاوره تحصیلی، بازی‌های رایانه‌ای آموزشی، استعدادسنجی، آموزش مهارت‌های حرفه‌ای، مهارت‌های فنی و اجتماعی را به‌صورت رایگان برای کلیه دانش‌آموزان شهرهای زیر بیست هزار نفر و روستاها و حاشیه شهرهای بزرگ فراهم کند. دولت برای تأمین هزینه‌های این ماده می‌تواند از مشارکت بخش غیردولتی استفاده کند. ]]> مديريت ICT Sun, 23 Apr 2017 05:04:26 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/48727/نقشه-راه-برنامه-ششم-توسعه-ict-چیست افزایش شبکه گیت‌وی‌های ارتباطات بین‌الملل به ۲/۴ ترابیت بر ثانیه http://itna.ir/fa/doc/news/48737/افزایش-شبکه-گیت-وی-های-ارتباطات-بین-الملل-۲-۴-ترابیت-ثانیه با راه‌اندازی شبکه گیت‌وی‌های بین‌الملل شرکت ارتباطات زیرساخت، ظرفیت این درگاه‌ها با چهار برابر افزایش از ۶۴۰ گیگابیت بر ثانیه به۲.۴ ترابیت بر ثانیه افزایش می یابد.به گزارش ایتنا از ایسنا، به گفته مسوولان شرکت ارتباطات زیرساخت کشور، با توجه به ضرورت ایجاد شبکه بین‌الملل بین درگاه‌ها این شبکه به زودی راه اندازی می‌شود.وی تصریح کرد: با راه‌اندازی این شبکه، در صورت قطع لینکهای بین الملل، توزیع اینترنت در دروازه‌های بین‌الملل با پشتیبانی این نقاط از یکدیگر، از مسیرهای متعدد برقرار می شود.شرکت ارتباطات زیرساخت براساس مصوبه ۲۳۷ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی، اینترنت را از نقاط مرزی وارد و در چهار نقطه اصلی کشور شامل تهران، تبریز، مشهد و شیراز، به مشتریان واگذار می‌کند. ]]> مديريت ICT Mon, 24 Apr 2017 04:54:58 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/48737/افزایش-شبکه-گیت-وی-های-ارتباطات-بین-الملل-۲-۴-ترابیت-ثانیه مذاکره با وزارت ارتباطات درباره "بازیافت وسایل الکترونیک" http://itna.ir/fa/doc/news/48715/مذاکره-وزارت-ارتباطات-درباره-بازیافت-وسایل-الکترونیک معصومه ابتکار - معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست- در پیام خود به همایش روز زمین پاک آورده است: توجه به وضعیت زمین و رهایی آن از آلودگی‌ها و تخریب‌ها بیش از هر دوره‌ای توجه بشر را به خود جلب کرده است. چراکه هیچ‌گاه مخاطرات تا بدین حد آشکار نشده و آثار مداخلات توسعه‌ای در طبیعت از مرز هشدار و بحران عبور نکرده بود.از دلایل مهم این وضعیت الگوی مصرف موجود جهان بوده که جامعه ما نیز در ابعاد مختلف درگیر آن است. مصرف آب، انرژی، غذا و دیگر مصارف به لحاظ پایداری سرزمین و توجه به حقوق نسل‌های آینده از الگوی صحیحی پیروی نمی‌کند و نیازمند بازنگری جدی است و روز زمین پاک فرصتی برای مرور وضعیت موجود و مسیر پیش‌رو است.وی در ادامه این پیام آورده است: در ایران، روز زمین پاک از سال‌ها قبل با فعالیت بر محور مدیریت مصرف، کاهش و بازیافت پسماند و زباله و پاکسازی از طبیعت متمرکز شده و البته در این زمینه کشورمان صاحب قانون مدیریت پسماند است که در سال۸۳ به تصویب رسید و شامل آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی می‌شود. در دولت یازدهم این قانون به عنوان یک اولویت در مدیریت شهری و مناطق روستایی در دستور کار قرار گرفت؛ به طوری که ضمن بازنگری آن، تسهیلات و حمایت‌های مختلف در فعالیت‌های مرتبط با مدیریت پسماندها به تصویب رسیده است.به گفته ابتکار ،شهرداری‌ها، شوراهای شهرها و روستاها، دهیاری‌ها، فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها و بالاخره آحاد مردم در این موضوع نقش مهمی دارند. مشکل اصلی در مدیریت پسماند، کنترل و کاهش میزان آلودگی از مبدا و اسراف در بسیاری از موادی است که می‌توانیم پس از بازیافت دوباره آنها را استفاده کنیم اما متاسفانه تبدیل به دورریز و زباله می‌شود. در این شرایط فعالیت‌های آموزشی هدفمند اینک در سطوح مختلف تحصیلی با موضوع مدیریت پسماند و اصلاح الگوی مصرف مورد توجه است. در پایان پیام رییس سازمان حفاظت محیط زیست آمده است: از سال ۹۲ طرح مسیر سبز، ساحل پاک براساس یک تفاهم‌نامه جامع با استانداری‌ها، در مسیرهای گردشگری و تفرجی شمال کشور به اجرا در آمده است و مدیریت پسماندهای صنعتی و بیمارستانی با جدیت و براساس قانون پیگیری می‌شود.برای دستیابی به زمین پاک و تغییر وضعیت کنونی نیازمند تلاش همه ارکان آحاد جامعه هستیم. امیدوارم رفتارهای فردی و گروهی و شیوه زندگی همگان نیز به کمک تحقق این مهم آید که بدون آن زمین پاک به رویایی دست‌نیافتنی مبدل خواهد شد. ابتکار به دلیل دیدار با وزیر محیط زیست گرجستان و پیگیری موضوعات محیط زیستی دو کشور امکان شرکت در همایش روز زمین پاک را در سازمان حفاظت محیط زیست پیدا نکرد و به همین علت متن سخنرانی او را مجید فدایی - مدیرکل روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست- قرائت کرد. در این همایش مدیرکل دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست و جمعی از فعالان حوزه محیط زیست نیز حضور داشتند. ]]> مديريت ICT Sat, 22 Apr 2017 08:43:15 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/48715/مذاکره-وزارت-ارتباطات-درباره-بازیافت-وسایل-الکترونیک تصمیم درباره یلترینگ تماس صوتی تلگرام به عهده کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه http://itna.ir/fa/doc/news/48716/تصمیم-درباره-یلترینگ-تماس-صوتی-تلگرام-عهده-کارگروه-تعیین-مصادیق-مجرمانه محمد کاظمی اظهار کرد: قاعدتاً جایگاه قانونی تصمیم‌گیری درباره فیلترینگ تماس صوتی تلگرام کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه است و موضوع باید در این کارگروه مورد بررسی قرار گیرد.وی افزود: من و آقای سبحانی‌نیا به عنوان دو نماینده عضو این کارگروه پیشنهاد خواهیم کرد که موضوع فیلترینگ تماس صوتی تلگرام در کارگروه مورد بررسی قرار گیرد تا استدلال‌ها درباره اقدام به فیلتر آن به بحث گذاشته شود و ممکن است در آینده نزدیک این موضوع در دستور کار کارگروه قرار گیرد. ]]> مديريت ICT Sat, 22 Apr 2017 11:10:02 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/48716/تصمیم-درباره-یلترینگ-تماس-صوتی-تلگرام-عهده-کارگروه-تعیین-مصادیق-مجرمانه اختلال میلیون‌ها خرید اینترنتی به دلیل ضعف پرداخت الکترونیک یک بانک http://itna.ir/fa/doc/news/48497/اختلال-میلیون-ها-خرید-اینترنتی-دلیل-ضعف-پرداخت-الکترونیک-یک-بانک مدیرعامل یک شرکت خدمات رایانه‌ای گفت: ضعف فنی یک شرکت پرداخت الکترونیک وابسته به یکی از بانک‌های خصوصی موجب بروز اختلال میلیون‌ها خرید در مرحله پرداخت شده به نحوی که برآوردهای اولیه حاکی از ایجاد ۷۰ میلیارد تومان خسارت است.به گزارش ایتنا از فارس، پاشا ناصر آبادی با اعلام این خبر گفت: این نقص همچنان در سامانه‌های فنی بانک مربوطه موجود بوده و فقط محدود به مشتریان این شرکت نیست و عجیب است که بانک مرکزی و مشخصاً شرکت شاپرک به جای صیانت از حقوق و دارایی‌های مردم همچنان سکوت اختیار کرده است.وی افزود: از آنجایی که بانک خصوصی مورد نظر از ارائه گزارش‌های شفاف امتناع می‌کرد، نهایتاً مجبور به طرح شکایت در مرجع قضایی شدیم که متعاقب آن و با دستور مقام قضایی معلوم شد که تعداد خریدهای ثبت شده در سامانه‌های بانک، ۱۴۰۰ درصد بیشتر از مقداری بوده که قبلاً اعلام شده بود.شاکی پرونده در عین حال تصریح کرد: مکرراً در خصوص چنین نقص به مدیران بانک مربوطه و بانک مرکزی هشدار داده بودیم و از ماه‌ها قبل شخص رئیس کل بانک مرکزی هم در جریان این موضوع قرار گرفته بودند ولی متاسفانه مستنداتی که به بانک مرکزی ارسال می‌کردیم، بایگانی شده است.وی گفت: بر اساس گزارش کارشناس رسمی دادگاه تجهیزات فنی بانک به اندازه‌ای ضعیف بوده که حدود ۷۰ درصد درخواست ها را دریافت نکرده و از سوی دیگر سرنوشت ۹۳ درصد از خریدهای گزارش شده همچنان نامعلوم است و در خصوص ۷ درصد باقیمانده هم، عملیات پرداخت در ۹۰ درصد موارد با خطا رو به رو شده است که این میزان انحراف در عملکرد یک سامانه بانکی فاجعه بار است.وی تاکید کرد: به لحاظ قانونی، بانک‌ها مکلف به رعایت الزامات فنی مقرر در شقوق ۲ و ۳ از بند "ج" ماده ۲ قانون تجارت الکترونیک هستند و بانک مرکزی نیز مکلف به نظارت بر حسن اجرای تعهدات قانونی و قراردادی بانک‌ها است.ناصرآبادی اعلام کرد: بانک مربوطه از وضعیت اسف بار سامانه هایش با خبر است اما با این حال اگر مدیران بانک کوچکترین شکی نسبت به وضعیت سامانه‌های خود دارند، آماده‌ایم تا تمامی مستندات پرونده را به همراه نتیجه استعلام از مراجع مختلف در اختیار رسانه‌ها و عموم مردم قرار دهیم. ]]> مديريت ICT Mon, 03 Apr 2017 12:01:26 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/48497/اختلال-میلیون-ها-خرید-اینترنتی-دلیل-ضعف-پرداخت-الکترونیک-یک-بانک خلق پارادایم جدید بالاترین سطح سواد رسانه‌ای است http://itna.ir/fa/doc/interview/44961/خلق-پارادایم-جدید-بالاترین-سطح-سواد-رسانه-ای رییس نخستین همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی، بالاترین سطح سواد رسانه‌ای را خلق پارادایم جدید عنوان کرد و گفت: سرمایه‌گذاری کشورها برای ارتقای سواد رسانه‌ای با هدف ارتقای سرمایه ناخالص ملی انجام می شود.سید مرتضی موسویان در گفت‌وگو با ایتنا، خاطرنشان کرد: کشورها روی بحث سواد رسانه‌ای با این هدف سرمایه‌گذاری می‌کنند که از طریق ارتقای سواد رسانه‌ای به ارتقای درآمد سرمایه ناخالص ملی خود دست یابند.وی با ذکر مثالی ادامه داد: بعنوان مثال، نروژ کشوری با جمعیت هفت و نیم میلیون نفری یعنی یک دهم جمعیت ایران و بدون داشتن ذخایر نفت، ۱۱.۵ برابر ایران درآمد ناخالص ملی در اختیار دارد و در حقیقت مردم این کشور هستند که این ثروت را رقم زده‌اند.رییس نخستین همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی در تعریف سواد رسانه‌ای گفت: تعریف کلاسیک مختلفی از سواد رسانه‌ای وجود دارد اما به هرحال در طول دوران تطور برای سواد اطلاعاتی، سواد فضای مجازی، سواد رسانه‌ای تعاریف نزدیک به هم ارائه شده است.وی تعریف سواد رسانه‌ای در چند بخش عنوان کرد و ادامه داد: بخشی برای آنانی است که در آغاز راه یادگیری سواد رسانه‌ای هستند تا بتوانند نیاز خود را از رسانه به هر شکلی برطرف کنند.موسویان با بیان اینکه در تعریف سواد اطلاعاتی می‌گفتند فرد اطلاعات مورد نیاز خود را بدست بیاورد و از این اطلاعات برای ساختن چیزی و مطرح کردن زمینه‌ای، بهره ببرد، اظهار داشت: مرحله بعد این است که فرد بتواند نقادی کند و در کنار دیگران، پارادیم و روندی را مورد نقد قرار دهد.وی یکی از توانای مور نیاز افراد را نقد پارادایم موجود برشمرد و افزود: افراد نه تنها باید پارادایم موجود را نقد بلکه باید در زمینه‌های مختلف، پارادایم جدید خلق کنند و این مورد باید مورد توجه جدی قرار بگیرد که سواد رسانه‌ای امری ملی و وابسته به ثروتی است که داریم خلق می‌کنیم و مفهومی است که از طریق عملیاتی از سواد رسانه‌ای می‌توان ارائه داد.رییس همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی تصریح کرد: موارد دیگری از سواد رسانه‌ای هم ذکر شده که یکی از اینها این است که خود فرد بتواند سازنده پیام باشد، پیام را تحلیل و بدرستی بازنشر کند و به اصول انتشار پیام توجه داشته باشد.به گفته وی، دارا بودن توانایی درک بیشتر از یک پیام، آگهی و تبلیغات ارائه شده هم در تعریف سواد رسانه‌ای می‌گنجد؛ اما در مجموع سواد رسانه‌ای می‌تواند شناخت شاخص‌هایی مربوط به هر یک از زمینه‌های تحصصی باشد که به شناخت آن زمینه و مورد تحلیل قرار دادن این زمینه خاص کمک کند.همایش ملی، موثر در ارتقای سواد رسانه‌ایرئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه با این فرض همایش سواد رسانه‌ای را با پسوند مسئولیت اجتماعی کلید زدیم، گفت: محورهای این همایش کاربردی و ماموریتی هستند که دراجرای ارتقای سواد رسانه‌ای در جامعه کمک می کنند.موسویان درباره اینکه چرا مسئولیت اجتماعی بدنبال سواد رسانه‌ای قرار گرفته است، ادامه داد: مسئولیت اجتماعی را همراه سواد رسانه‌ای قرار دادیم چون معتقدیم در فضای مجازی ممیزی و دروازه‌بانی بی‌معنا می شود و بین تولید کننده و دریافت کننده پیام هیچ واسطه‌ای وجود نخواهد داشت و هر دو باید دارای حداقل هایی از سواد رسانه‌ای باشند تا مسئولیت ایجاد آن پیام و استفاده از پیام را بپذیرند.وی تاکید کرد: در فضای جدید هر یک از بازیگران فضای مجازی باید با شناخت هنجارها و بایدها و نبایدها ، مسئولیت‌پذیر باشند و این مسئولیت ما را به سازش و محیط امنی نزدیک کند.موسویان با بیان اینکه در همایش پیش رو، محور دیگری غیر از محور علمی پژوهشی هم گنجانده شده است، گفت: این محور به همه بازیگران اجازه به نمایش گذاشتن تجارب را می دهد تا افرادی غیر از نخبه های علمی و دانشجویان که می توانند در بخش اول یعنی علمی مقاله ارائه دهند، همه فعالانی که کسب و کار ایجاد کردند، افرادی که سابقه فعالیت رسانه ای دارند و افرادی که مخاطب رسانه ها هستند هم بتوانند تجربیات خود را برای ما ارسال کنند.به گفته وی، با ارزیابی و جمع آوری این اطلاعات، انباشتگی ایجاد شده و این اطلاعات برای استفاده دیگران از تجربیات همدیگر در فضا قرار می گیرد تا افراد راه رفته همدیگر را تکرار نکنند.شامد برای ثبت اثر رسانه‌ای به بازار می‌آیدموسویان در ادامه گفت وگو از آغاز ثبت محصولات دیجیتال در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مهرماه خبر داد و گفت: از اول مهر روند جدیدی در بحث مربوط به رجیستر یا ثبت کردن محصولات دیجیتال در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با نام جشنواره سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی آغاز خواهد شد که زیرساختی با عنوان شامد(شماره الکترونیکی محتوای دیجیتال) ارائه می کند.وی ادامه داد: در فضای سنتی و مکتوب کتاب بی شابک، در واقع  کتاب بی هویت است و کتابی که شابک دارد با نگاه با آن می توان مولف، ناشر، مترجم، زمان انتشار، میزان تیراژ و همه اطلاعات مربوط به آن اثر را متوجه شد.رییس همایش ملی سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی خاطرنشان کرد: یک سال و اندی برای آماده شدن زیرساخت شامد طول کشید و شامد می تواند ظرف سه دقیقه یک اثر را با خوداظهاری افراد ثبت کند که این کار پشتوانه مالکیت معنوی برای همان اثر می شود و با کد ملی و شناسه ملی در صورت بودن برای شرکت، گره می خورد. وی ادامه داد: با اعتبار سنجی زیرساخت این شامد ایجاد شد و درصوت پیامک کردن شماره به زیر ساخت، مشخصات اثر از جمله تاریخ تولید و موارد دیگر در اختیار فردی که درخواست اعتبارسنجی کرده قرار خواهد گرفت.موسویان همه این اقدامات را با هدف ساماندهی فضای مجازی عنوان کرد و افزود: با انجام این کار از جمله دغدغه ای که در رهبری، وزیر و همه دلسوزان است، برطرف می شود و تیم های دانشجویی نابی برای تولید شاخص ها در هر زمینه درنظر گرفته شده است و آن شامدها در اختیار مردم قرار گرفته و توسط مردم داوری می شود که این داوری مردم ارتقای رتبه سواد رسانه ای را به همراه دارد.به گزارش ایتنا، نخستین همایش ملی سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی با رسالت افزایش مسئولیت پذیری عمومی در حوزه سواد رسانه ای و با تأکید بر جایگاه و اهمیت «نخبگان و مجامع علمی، سازمان های مسئول و افراد آگاه» در امر توسعه سواد رسانه ای و به منظور تبدیل این مهم به نهضتی عمومی و فراگیر در دو بخش علمی- پژوهشی و ترویجی– کاربردی، دهم تا دوازدهم آبانماه (روز فرهنگ عمومی) برگزار می شود.لازم به ذکر است ، همزمان با برگزاری همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی در تهران، علاقه‌مندان جهت ارسال آثار و شرکت در همایش تنها تا ۱۵ شهریورماه می‌توانند به نشانی اینترنتی saramad.ir مراجعه کنند.سرآمد | پورتال فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتالرسانه های دیجیتال: رسانه هایی که تبادل یا انتشار محتوا در آنها، تنها به کمک ابزارهای مجهز به پردازشگر دیجیتال میسر باشد. شامل رسانه های برخط مبتنی بر شبکه (نظیر شبکه جهانی اینترنت)، سرویس های مخابراتی و غیره. ]]> مديريت ICT Tue, 23 Aug 2016 18:48:18 GMT http://itna.ir/fa/doc/interview/44961/خلق-پارادایم-جدید-بالاترین-سطح-سواد-رسانه-ای مداقه‌ای در باب اهمیت و ضرورت تحصیل سواد رسانه‌ای برای همگان http://itna.ir/fa/doc/note/45134/مداقه-ای-باب-اهمیت-ضرورت-تحصیل-سواد-رسانه-ای-همگان محمد مهدی فتوره چیعضو شورای سیاستگذاری و نایب رئیس هیئت علمی همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعیامروزه با گسترش چشمگیر رسانه‌ها و بویژه فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی، تنوع کم‌نظیر شبکه‌ها و امکان دسترسی به رسانه‌های مختلف، کسب سواد رسانه‌ای و اتخاذ تدابیری برای افزایش پیوسته آن ضرورتی اجتناب‌ناپذیر تلقی شده به عبارتی لازمه زندگی در جوامع مدرن و شبکه‌ای به شمار می‌آید.بی‌تردید غفلت از این مهم و سهل‌انگاری در کسب این دانش و مهارت، تهدیدهای جبران‌ناپذیری برای کاربران و بویژه نوجوانان و جوانانی که ساعت‌ها وقت ارزشمند خود را به مطالعه و بهره‌گیری از رسانه‌های مختلف اختصاص می‌دهند به همراه خواهد داشت.سواد رسانه‌ای گاهی به مثابه گواهینامه رانندگی خودرویی است که به سرنشینانش صلاحیت و توانایی راننده را درگذر از پیچ و خم‌های پر شیب و لغزنده در یک روز بارانی تضمین می‌دهد.سواد رسانه‌ای همچون نسخه یا دستورالعملی است که فرد را به استفاده و بهره‌گیری هر چه مطلوب و بی‌خطرتر از دارو، محصول و یا خدماتی رهنمون می‌سازد.سواد رسانه‌ای مجموعه‌ای از قوانین و الزامات خودکنترلی در استفاده از محتوای رسانه‌هاست. الزامات و برحذرباش‌هایی که گاهی جنبه کاملا شخصی پیدا می‌کند؛ همچون ادویه و یا روغن و مواد قندی است که به طور عام هیچ کسی از آنها برحذر داشته نمی‌شود ولیکن چه بسا، کمی استفاده از آن، فرد بیمار و مستعدی را به ورطه هلاکت بکشاند؛ و پیچیدگی و دشواری پرداختن به این مهم از همینجا آشکار می‌شود.در این زمینه با الهام از نظریه هارولد لاسول باید آموخت و دانست که چه کسی، با چه انگیزه‌ای، از چه طریقی(رسانه‌ای)، چه مدتی، و با انتظار چه پیامدی باید رسانه‌ای را گزینش و مورد استفاده قرار دهد.در اینجا تاکید بر لزوم فعال شدن مخاطب و گزینش سودمندترین و مناسب‌ترین اطلاعات و محتواهای رسانه‌های است. لذا تردیدی نیست که علاوه بر لزوم کسب توانایی‌هایی چون مدیریت زمان، اعتبارسنجی رسانه، دسترسی، ارزیابی، تجزیه و تحلیل پیام‌های رسانه‌ای و تبلیغات(گزینشگری فعال)، کسب چنین قابلیت ارزشمند و هدایتگری مستلزم تحصیل دانش و اطلاعات کافی در زمینه‌های تاریخی، اقتصادی، و حتی فرهنگی و سیاسی است؛ و شاید از همین روست که صاحبنظران بر این مهم وفاق دارند که همه دانش آموختگان و تحصیلگردگان در هر سطحی تا اندازه‌ای فاقد سواد رسانه‌ای‌اند. لذا می‌توان اذعان کرد که امروزه سواد رسانه‌های از شاخصه‌های باسوادی در جهان مدرن قلمداد شده، بواسطه تحولات روزافزون و پی در پی در عرصه ارتباطات و اطلاعات انتها و پایانی بر آن متصور نیست و از همین روی مستلزم همه کنشگران و تعاملگران رسانه‌ها اعم از سنتی و نوین نیازمند بازآموزی و روزآمد نگاه داشتن دانش خود بوده و البته ضرورت جدی انگاشتن آموزش سواد رسانه‌ای از ابتدایی‌ترین نهادهای آموزشی باید در صدر اولویت‌ها و برنامه‌های توانمندسازی کودکان و نوجوانان قرار بگیرد تا هزینه‌های بیشتری در دوران جوانی و میانسالی به آنان تحمیل نگردد و تبعات ناشی از عدم استفاده بهینه و مطلوب از رسانه‌ها در نسل‌های آتی کاهش یابد.امید است با اتخاذ تمهیداتی از سوی مسئولان امر، فرهنگ بهره‌گیری صحیح از رسانه‌ها در جامعه نهادینه شده و تلقی غلط مقابله با رسانه به مدیریت متعهدانه و آگاهانه از محتویات رسانه تغییر یابد و مخاطب رسانه همواره خود را آنگونه که هولستی(۱۹۶۹) تاکید می‌کند در برابر این پرسش بیابد که «چرا محتوایی تولید و منتشر می‌شود»؟  ]]> مديريت ICT Fri, 02 Sep 2016 20:12:40 GMT http://itna.ir/fa/doc/note/45134/مداقه-ای-باب-اهمیت-ضرورت-تحصیل-سواد-رسانه-ای-همگان