ايتنا - پربيننده ترين عناوين مديريت ICT :: rss_full_edition http://itna.ir/management Wed, 16 Aug 2017 17:57:19 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://itna.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) http://itna.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) آزاد است. Wed, 16 Aug 2017 17:57:19 GMT مديريت ICT 60 روحانی: آذری‌جهرمی پرورش یافته فضای بعد از انقلاب است http://itna.ir/fa/doc/news/49778/روحانی-آذری-جهرمی-پرورش-یافته-فضای-بعد-انقلاب حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان صبح روز سه شنبه در جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در بخش دفاع از وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن تقدیر از محمود واعظی وزیر پیشین این وزارتخانه در دولت یازدهم، اظهار داشت: آقای واعظی زحمات بسیاری کشیدند و کار بزرگی در زمینه دولت الکترونیک و زیرساخت‌ها انجام دادند. همچنین در زمینه شبکه ملی اطلاعات اقدامات بسیار موثری انجام شده است و فضای کسب وکار و علم و دانش وارتباطات مناسب را در کشور فراهم کرده است که کار بسیار بزرگی بوده است و از افتخارات دولت یازدهم محسوب می شود.به گزارش ایتنا از ایسنا، وی با بیان این‌که «ان‌شاالله شبکه ملی اطلاعات در دولت دوازدهم به طور کامل فعال خواهد شد» به آذری جهرمی؛ وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: برای این وزارتخانه برای نخستین بار جوانگرایی را تجربه می‌کنیم. همواره یکی از آرزوهای من در دولت یازدهم موضوع جوانگرایی بوده و به همه وزرا توصیه کرده‌ام و کتبا نیز در این دولت به آن‌ها ابلاغ خواهم کرد که تمام وزرا باید در سمت‌های بالا از تعدادی جوان و زنان استفاده کنند. یکی از وظایف قاطع همه مدیران سطح بالاست که جوانان نخبه و باانگیزه و زنان را در سمت‌های بالا بیاورند تا به راحتی بتوانیم در سمت‌ها و مدیریت‌های ارشد از آن‌ها استفاده کنیم.وی با تاکید بر این‌که «زنان و مردان دارای قابلیت‌های یکسانی هستند و میان آن‌ها تفاوتی وجود ندارد» گفت: ما تاکنون زمینه را برای رشد زنان آماده نکرده‌ایم گرچه یکسری گیرهای کوچک فرهنگی نیز در این زمینه وجود دارد که آن‌ها خود به خود برطرف خواهند شد اما باید از زنان و جوانان در همه عرصه‌های مدیریت کلان استفاده کرد.رئیس‌جمهور با بیان این‌که «خیلی دلم می خواست که در دولت دوازدهم سه زن را به عنوان وزیر انتخاب کنم» اظهار داشت: افراد و جایگاه مربوطه را نیز در نظر گرفته بودم اما به دلایلی نشد ان‌شاالله در فرصت‌های بعد این موضوع جبران خواهد شد و نخستین جبران نیز این است که خانم‌ها در سمت‌های مختلف معاون وزیر و مدیرکل و همچنین دستیار و مشاور عالی در همه وزارتخانه ها فعال شوند.وی در ادامه دفاع از وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که «نخستین تجربه جوانگرایی ما آقای جهرمی است» خاطرنشان کرد: برای اولین بار برای وزارت فردی را انتخاب کرده‌ایم که پرورش یافته فضای بعد از انقلاب است. آشنایی من با آقای جهرمی در شورای عالی فضای مجازی صورت گرفت. هم من از تسلط ایشان بر مسئله ارتباطات و فضای مجازی کاملا آگاه شدم و هم فکر او نسبت به فضای مجازی فکر بسیار مناسبی است.وی با انتقاد از برخی اظهارات نسبت به استفاده از فضای مجازی گفت: برخی معتقدند چنانچه در یک اتوبان بزرگی تصادفی صورت گرفت و فردی زیر ماشین رفت چنانچه شکایتی در اینباره ثبت شد قاضی می تواند برای همیشه آن اتوبان را مسدود کند. این در حالی است که ما باید به جای این کار تصادفات را کاهش دهیم.رئیس‌جمهوری با بیان این‌که «باید اجازه داد که از فضای مجازی درست استفاده شود» اظهار داشت: من به وزرای دادگستری، ارتباطات، اطلاعات و کشور آینده خود خطاب می‌کنم که نمی‌شود در فضای مجازی را قفل زد؛ چراکه این قفل را روحانی باز نکرده است بلکه مردم آن را باز کرده‌اند و قفلی که مردم با اراده خود باز کرده‌اند نمی‌تواند دیگر بست.وی با تاکید بر لزوم آموزش استفاده از فضای مجازی اظهار کرد: فضای مجازی همانطور که برای دانش، ارتباظات و ایجاد شغل می تواند تاثیرگذار باشد چنانچه که حواس‌مان جمع نباشد می‌تواند خطرآفرین باشد؛ بنابراین با همکاری همه قوا در این موضوع پیش خواهیم رفت و آقای جهرمی نیز این استعداد را دارد که این کار را انجام دهد.وی تصریح کرد: من از آقای جهرمی راه‌اندازی سریع شبکه ملی اطلاعات را درخواست کرده‌ام همچنین پیوند ظرفیت‌های سایبری با عرصه تولید و صنعت و ایجاد اشتغال از دیگر درخواست‌های من بوده است. من از آقای جهرمی خواسته‌ام که سالانه ۳۰۰ هزار شغل ایجاد کند.رئیس‌جمهور ادامه داد: آن‌چه که از ایشان به عنوان جوانترین وزیر می‌خواهم، توسعه فرهنگی و استفاده قانونمند از ظرفیت فناوری اطلاعات و استفاده از این ظرفیت برای تولید، اشتغال و خلق ثروت و تکمیل شبکه ملی اطلاعات و افزایش دسترسی مردم به آن و همچنین ورود به بخش خصوصی ورعایت حقوق شهروندی و زمینه‌سازی برای ایمن سازی فضای مجازی است. ]]> مديريت ICT Tue, 15 Aug 2017 06:44:07 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/49778/روحانی-آذری-جهرمی-پرورش-یافته-فضای-بعد-انقلاب آذری جهرمی: خلاف نظر رهبری عمل نخواهم کرد http://itna.ir/fa/doc/news/49769/آذری-جهرمی-خلاف-نظر-رهبری-عمل-نخواهم محمدجواد آذری جهرمی در فراکسیون نمایندگان ولایی، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اینکه فضای مجازی فرصت و همچنین تهدید است، تصریح کرد: کسی موافق بستن فضای مجازی نیست.آذری جهرمی با بیان اینکه در رابطه با مسائل غیراخلاقی تلگرام گزارش می دهیم، گفت: علت استفاده از تلگرام این است که دو سال از تکنولوژی روز دنیا عقب هستیم.وی ادامه داد: ۳ هزار و ۳۰۰ کانال ضد اخلاقی در تلگرام وجود داشت که مسدود شده است.آذری جهرمی با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در بدنه وزارت ارتباطات تصریح کرد: وزارت ارتباطات استفاده از ظرفیت بخش خصوصی را نهادینه کرده است.وی با بیان اینکه حاکمیت دولت در حوزه اپراتوری شکل گرفته است، گفت: ما باید در ظرفیت‌های خصوصی سازی تجدیدنظر کرده و کاهش تصدی گری‌ها را پیگیری کنیم.وزیر پیشنهادی ارتباطات در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان گفت: توسعه تلفن همراه و ثابت در ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار در دستورکار قرار خواهد گرفت و مسیر عدم اعتماد بین دولت و شورای عالی فضای مجازی را از بین خواهیم برد. ]]> مديريت ICT Mon, 14 Aug 2017 06:51:29 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/49769/آذری-جهرمی-خلاف-نظر-رهبری-عمل-نخواهم برنامه ویژه مایکروسافت برای نرم‌افزارهای ضدویروس http://itna.ir/fa/doc/news/49756/برنامه-ویژه-مایکروسافت-نرم-افزارهای-ضدویروس به‌تازگی شرکت مایکروسافت برنامه‌های بسیار ویژه‌ای را در خصوص نرم‌افزارهای ضدویروس مطرح کرده است تا به درخواست و ادعای شرکت کسپرسکی رسیدگی کند. به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از وب‌سایت خبری تحلیلی winsupersite، در طول چند ماه اخیر شرکت امنیتی مشهور کسپرسکی به‌صورت علنی درباره وضعیت ویندوز ۱۰ مایکروسافت و این‌که چگونه باید با نرم‌افزارهای امنیتی شرکت‌های ثالث رفتار کند، سخن گفته و از رویکرد این شرکت به صراحت انتقاد کرده بود. این اعتراض‌ها سپس با حمایت سایر شرکت‌های تولید کننده نرم‌افزار ضدویروس همراه شده بود و بدین ترتیب مایکروسافت -که اینک تحت فشار قرار گرفته بود- مجبور به نشان دادن عکس‌العمل مناسب در این زمینه شد. اخبار جدید حکایت از تحول در رویکرد مایکروسافت دارد، چرا که حال این شرکت با تغییر راهبرد کلان خود، اعلام کرد که دیگر شاهد تقابل بین سیستم ویندوز دیفندر و نرم‌افزارهای ضدویروس شرکت‌های ثالث نخواهیم بود. به نظر کارشناسان امنیتی -که فعالیت‌های غول نرم‌افزار جهان را رصد می‌کنند- این تغییر دیدگاه گام مثبتی پیش روی شرکت‌های تولیدکننده ضدبدافزار داشته و مناسبات آنها با مایکروسافت را دستخوش تحول می‌کند. بر اساس گفته‌های راب لفرتز به‌عنوان مدیر بخش شرکای ویندوز انترپرایز و امنیت ویندوز، شرکت‌های ناراضی قادر بوده‌اند تا مشکلات خود با این شرکت را در نشستی -که با مسئولان مربوطه از شرکت مایکروسافت داشته‌اند- حل‌وفصل کنند. همچنین اعلام شده که تغییرات پیش رو توسط یک بسته به‌روزرسانی ویندوز ۱۰ در فصل پاییز بر روی این سیستم عامل اعمال خواهد شد و به‌احتمال فراوان در ماه‌های سپتامبر یا اکتبر شاهد دریافت این بسته به‌روزرسانی ویژه خواهیم بود.   ]]> مديريت ICT Mon, 14 Aug 2017 07:18:45 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/49756/برنامه-ویژه-مایکروسافت-نرم-افزارهای-ضدویروس اعلام موجودیت انجمن شرکت‌های نرم‌افزاری http://itna.ir/fa/doc/news/49772/اعلام-موجودیت-انجمن-شرکت-های-نرم-افزاری انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های نرم‌افزاری استان تهران(آشنا) یکشنبه 21 مرداد ماه در نشست خبری با حضور اعضای هیات مدیره انجمن و اصحاب رسانه، به طور رسمی فعالیت خود را آغاز و اعلام کرد تمامی شرکت‌هایی که در حوزه تولید، پیاده‌سازی نرم‌افزارهای داخلی و خارجی و مشاوره در صنعت نرم افزار فعالیت می کنند، می توانند به عضویت این انجمن درآیند.به گزارش ایتنا از فناوران، شرکت‌های نرم‌افزاری با تاسیس انجمن شرکت های انفورماتیک، فعالیت صنفی خود را شروع کردند؛ اما با شکل گیری نظام صنفی رایانه ای و اضافه شدن بخش های دیگر فناوری اطلاعات، نقش شرکت های نرم افزاری به تدریج کمرنگ شد. تاجایی که بسیاری از چهره های قدیمی صنف که سال ها حضور پررنگی در کمیسیون نرم افزار سازمان داشتند، به دلیل تغییر سیاست های هیات مدیره و عدم رسیدگی به مشکلات به جا مانده از شرکت های نرم افزاری، نظام صنفی رایانه ای را ترک کرده و با ثبت انجمن کارفرمایی در وزارت کار و امور اجتماعی اقدام به تشکیل انجمن تخصصی «آشنا» کردند.اعضای هیات موسس این انجمن عبارت اند از: فرهاد الیشایی رییس هیات مدیره انجمن، علیرضا بزرگمهری نایب رییس انجمن، محسن لطیفی عضو هیات مدیره، هادی فرمانی بازرس انجمن، یوسف وفایی خزانه دار، مرتضی مهدوی عضو هیات مدیره و محمد ظاهری دبیر انجمن.در نشست خبری که روز گذشته به بهانه آغاز به کار انجمن آشنا برگزار شد، هیات مدیره ضمن تشریح دلایل تاسیس این انجمن، بارها تاکید کردند که قصد رقابت با هیچ تشکلی را نداشته و دست دوستی به سوی آنها دراز کرده‌اند.لزوم تشکیل انجمنی دموکراتیکفرهاد الیشایی، رییس هیات مدیره انجمن شرکت های نرم افزاری در ابتدای جلسه به توضیح اینکه چه نیازی جمع همکاران را به سمت تشکیل انجمن کشانده است، پرداخت و گفت: در شرایط کنونی جامعه و با توجه به پتانسیل بالایی که این صنعت در داخل کشور دارد و تعداد شرکت هایی که در این حوزه فعالیت می کنند و همچنین نیروی انسانی درگیر با صنعت نرم افزار، تصمیم به تشکیل انجمن تخصصی، فراگیر و دموکراتیک نرم افزار گرفته شد.وی افزود: با توجه به اینکه انجمن های صنفی صنعت فناوری اطلاعات از سال ۷۳ شکل گرفته اند، این سابقه نشان می دهد که باید تاکنون خیلی پیشرفت می کردیم، اما این اتفاق عملا نیفتاده است.الیشایی اضافه کرد: جای خالی تشکل تخصصی در حوزه نرم افزار که پاسخگوی مشکلات و مطالبات شرکت های فعال این حوزه باشد، همواره خالی بود و این خلاء باعث شد به فکر ایجاد این انجمن بیفتیم. اکنون نیز آمده ایم تخصصی کار کنیم و از تشکل های هم تراز نیز دعوت به همکاری می کنیم. وی تصریح کرد: ما نیز مانند بسیاری از بخش ها در کشور ضربه خوردیم از فردگرایی، یک سو گرایی و انجمن گرایی؛ بنابراین فقط می خواهیم کار کنیم تا شرایط رشد این صنعت فراهم شود و امیدواریم این موضوع مورد قبول همه انجمن ها قرار گیرد.الیشایی همچنین گفت: می خواهیم انجمن را دموکراتیک اداره کنیم. نه به این معنا که سایر تشکل ها دموکراتیک نیستند. قصد قضاوت نداریم. صنعت نرم افزار دارای شاخه های بسیاری است که باید کمک کنیم همه بتوانند حرف خود را در انجمن بزنند. فراخوان برای عضویت در انجمن آشنارییس هیات مدیره انجمن شرکت های نرم افزاری با بیان اینکه انجمن اکنون در وزارت کار به ثبت رسیده است، گفت: تمام شرکت های نرم افزاری که حوزه فعالیت آنها تولید، پیاده سازی و مشاوره باشد، می توانند عضو انجمن شوند و مقدمات ایجاد انجمن کشوری نیز در حال اجراست.الیشایی افزود: در حال حاضر انجمن با ۱۱ عضو کار خود را آغاز کرده است و پیش بینی ما این است که تا پایان سال آینده تعداد اعضای آن به ۲۰۰ عضو برسد. انجمن آشنا، مکملی خوب برای نظام صنفی رایانه ایدر ادامه نشست علیرضا بزرگمهری نایب رییس انجمن نیز با بیان این مطلب که انجمن شرکت های نرم افزاری می تواند مکمل بسیار خوبی برای سازمان نظام صنفی رایانه ای باشد، گفت: به لحاظ قانونی حداکثر ۱۵ نفر از اعضا می توانند در کمیسیون نرم افزار سازمان نظام صنفی رایانه ای عضو باشند و در کارگروه ها نیز تعداد بسیار محدودتر است. بدیهی است صنعت نرم افزار مشکلات زیادی در رابطه با قراردادهای دولتی، نیروی انسانی، آموزش، بیمه، مالیات و غیره دارد که مشکلات فراوانی برای شرکت های فعال حوزه به وجود آورده است.وی افزود: بنابراین با حضور ۱۵ نفر در یک صنفی که بوی آی تی آن نسبت به سی تی کم شده است، نمی توان مشکلات را حل کرد. از این رو فکر کردیم شاید یک مکمل تخصصی خیلی خوب در بخش صنعت نرم افزار بتواند به عنوان مکمل در کنار سایر تشکل ها به توسعه نرم افزار کمک کند.بزرگمهری تصریح کرد: واقعیت این است که در حوزه نرم افزار خالاءهای زیادی وجود دارد و ما سعی کردیم این خلاء ها را در خود سازمان بپوشانیم، اما محدودیت اساس نامه و آیین نامه مانع از آن شد.وی گفت: نیاز به تشکیل تخصصی که تمام دغدغه های آن نرم افزار باشد، همواره وجود داشت و با سینرژی که بین ما وجود داشت، تصمیم گرفتیم به آن پاسخ دهیم. چهار محور همکاریالیشایی در تکمیل سخنان بزرگمهری گفت: در مجموع انجمن چهار محور همکاری را برای خود ترسیم کرده است، نخست حضور شرکت های نرم افزاری که بتوانند در این انجمن مطالبات خود را پیگیری کنند، محور دوم همکاری با تشکل های غیردولتی هم تراز برای هم افزایی بیشتر است، محور بعدی وزارتخانه ها و سازمان ها برای تسهیل مقررات و اجرای قوانین است و چهارمین محور همکاری با رسانه هاست.وی اضافه کرد: هدف از تشکیل انجمن، گروهی است که صرفا با نگاه تخصصی و تجربه نرم افزار دور هم جمع شوند و کمک کنند فضای کسب و کار بهبود پیدا کند و امروزه نرم افزاری‎ها در دنیا دارای تشکل تخصصی هستند. ظرفیت کوچک سازمان برای نرم افزاری هاالیشایی در پاسخ به سوال فناوران مبنی بر اینکه چرا با وجود سازمان نظام صنفی رایانه ای که ماهیت آن نرم افزاری است، تلاش نکردید دوباره در سازمان مطالبات خود را دنبال کنید، گفت: در سازمان نظام صنفی رایانه ای اعضای هیات مدیره نماینده بخش خاصی نیستند. اگر کار کنی کسی نمی گوید دستت درد نکند و اگر هم کار نکنی پاسخگوی کسی نیستی. در حالی که در سازمان های فراگیر مانند سازمان نظام صنفی رایانه ای باید نمایندگانی از بخش های مختلف در هیات مدیره وجود داشته باشد که انعکاس دهنده مسایل و مشکلات آن بخش باشند و از آنجایی که بخش های نرم افزار متعدد است، این مهم امکان پذیر نیست. وی افزود: تمام فعالیت های شرکت های نرم افزاری در سازمان به کمیسیون نرم افزار ختم می شد که در واقع جنبه مشورتی داشت در صورتی که نرم افزار آن قدر بزرگ است که نباید در ظرف کوچکی ریخته شود. وی همچنین گفت: تغییر سیاست ها در هر دوره از فعالیت هیات مدیره مانع از تداوم کار صنفی می شود.الیشایی افزود: این انجمن به دلیل نیاز شرکت های نرم افزاری تاسیس شده و می دانیم که راه بسیار سختی در پیش رو داریم و امکان دارد با فعالیت ما مقابله شود، اما برای اینکه کار صنفی درست تری انجام دهیم، این راه را ادامه خواهیم داد.  ]]> مديريت ICT Mon, 14 Aug 2017 07:32:46 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/49772/اعلام-موجودیت-انجمن-شرکت-های-نرم-افزاری نگاهی به پیشینه و سوابق محمدجواد آذری جهرمی http://itna.ir/fa/doc/news/49757/نگاهی-پیشینه-سوابق-محمدجواد-آذری-جهرمی محمد جواد آذری جهرمی، که تاکنون به‌عنوان معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت برای فعالان حوزه ICT نامی آشنا بود حالا و در یک ماه اخیر نامش به‌عنوان وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و البته جوان‌ترین وزیر معرفی شده به مجلس برای کابینه دولت دوازدهم بر سر زبان‌هاست. بیراه نیست اگر بگوییم خبرها و حاشیه‌های مطرح شده در خصوص این گزینه پیشنهادی برای تصدی در وزارت ارتباطات بیشتر از دیگر وزیران پیشنهادی حسن روحانی به مجلس است.«ایران» در ادامه نوشت: اگر در سه سال گذشته نام جهرمی به‌عنوان فردی معتقد به توسعه شبکه اینترنت و جلوگیری از محدودیت‌های دسترسی آزاد به اطلاعات گره خورده بود حالا نام او با حاشیه‌های بسیاری همراه است که به سوابق او در وزارت اطلاعات بازمی‌گردد. به همین بهانه و برای پاسخ به سؤالاتی که اکثر کاربران این روزها در شبکه‌های اجتماعی از آذری جهرمی دارند با او مصاحبه‌ای انجام دادیم که می‌خوانید.شاید بهتر باشد نخستین سؤال را با فعالیت پررنگ این روزهای شما در شبکه‌های اجتماعی شروع کنیم. چند هفته قبل از اینکه به‌عنوان گزینه اصلی برای وزارت ارتباطات از طرف رئیس‌جمهوری معرفی شوید، شاهد فعالیت پررنگ شما در اینستاگرام و توئیتر بودیم آیا این فعالیت با معرفی کردن نام شما به مجلس به‌عنوان وزیر در ارتباط است؟حضور من در این شبکه‌های اجتماعی ربطی به موضوع وزیر شدنم ندارد، چرا که روابط عمومی وزارتخانه حدود یک سال قبل برنامه‌هایی را برای اطلاع‌رسانی شفاف به مردم در دستور کار قرار دادند، از جمله اینکه در برخی از موضوعات و اطلاع‌رسانی در خصوص آنها خوب است که خود ما به صورت مستقیم و با کمک شبکه‌های اجتماعی با مردم صحبت کنیم. از آنجا که شخصاً دوست نداشتم این دستورالعمل را تنها به صورت سطحی انجام دهم و ارتباط به صورتی باشد که برای مثال حساب من توسط فردی مشخص اداره شود، به‌دنبال فرصتی بودم تا در این سرویس‌ها فعالیت رسمی و مستقیم داشته باشم. در نهایت در دوماه گذشته با توجه به قرار گرفتن در فرآیند تغییر و تحولات دولت با فشار کاری کمتری روبه رو بودیم. به همین خاطر حساب‌های کاربری که قبلاً در اینستاگرام داشتم را فعال‌تر و بعد هم در توئیتر یک حساب کاربری با نام خودم ایجاد کردم. بنابراین به هیچ‌وجه حضور من در این شبکه‌ها به این خاطر نبوده که از سوی آقای روحانی به‌عنوان وزیر ارتباطات معرفی شوم، چرا که من شانسی برای خود به‌عنوان وزیر ارتباطات متصور نمی‌شدم.اگر به‌عنوان وزیر ارتباطات انتخاب شوید با توجه به افزایش حجم کاری، همین ارتباط مستقیم با کاربران در شبکه‌های اجتماعی را ادامه خواهید داد و حساب کاربری‌تان در این سرویس‌ها توسط خود شما اداره خواهد شد؟صفحات در شبکه‌های اجتماعی گاهی تنها کارکرد رسانه‌ای دارند که در این مقطع این صفحات می‌تواند توسط روابط عمومی آن مجموعه اداره شود اما گاهی نیاز است که به کمک این سرویس‌ها رابطه مستقیم و دوسویه‌ای با کاربران داشت. بنابراین ترجیح می‌دهم حساب کاربری‌ام در شبکه‌های اجتماعی مختلف پیش خودم بماند و توسط خودم به‌روزرسانی شود. حتی اگر به‌دلیل مشغله کاری هم امکان به‌روز‌رسانی منظمی این صفحات را نداشته باشم.چرا اینستاگرام و توئیتر فیلتر شده را برای ارتباط مستقیم خود با کاربران انتخاب کردید؟ در واقع چرا با توجه به شعار آقای واعظی (وزیر ارتباطات) در خصوص تشویق به استفاده از شبکه‌های اجتماعی داخلی، سرویس‌های مشابه ایرانی در این زمینه را انتخاب نکردید؟یک زمانی کاری به صورت نمادین و در راستای حمایت انجام می‎شود. مانند همین موضوع که برای حمایت از شبکه‌های اجتماعی داخلی در آنها عضو و فعال باشیم. اما یک زمانی قرار است گفت‌و‌گو انجام دهید نه یک کار نمادین. طبیعتاً در حال حاضر در شبکه‌های اجتماعی داخلی کاربران زیادی وجود ندارد تا فضا و فرصت برای گفت‌و‌گو باز باشد. شما باید جایی صحبت کنید که حضور و جمعیت قابل توجه وجود داشته باشد. در چنین فضایی می‌‎توان تعامل کرد، نظرها را شنید و پاسخ داد. البته من در شبکه‌های داخلی ایرانی هم عضو هستم اما طبیعتاً به اقتضای موضوع بازخوردی در این شبکه‌ها از کاربران دریافت نمی‌کنم. البته در حال حاضر آقای واعظی هم در اینستاگرام فعال هستند.بله ایشان هم ابتدا در شبکه‌های اجتماعی داخلی عضو بودند و بعد به اینستاگرام آمدند هرچند در توئیتر فعالیتی ندارند.فضای توئیتر فضایی نیست که در اختیار روابط عمومی قرار بگیرد. به نظر من توئیتر دارای فضای بسیار دوطرفه، کاملاً شفاف و صریح است. به همین خاطر شاید از آنجا که ایشان خودشان مستقیم حساب‌ کاربری‌شان در شبکه‌های اجتماعی را اداره نمی‌کنند ترجیح دادند که سراغ فضای توئیتر نروند. اما به طور کلی اگر قرار است حرفی بزنیم و ارتباطی بگیریم و کاری انجام دهیم باید به جایی برویم که در آن تجمع وجود دارد. به همین خاطر حضور من در این شبکه‌های اجتماعی یک کار نمادین نبود و هدف گفت‌و‌گوی مستقیم با کاربران بود.از زمان گمانه‌زنی در خصوص انتخاب وزیر ارتباطات نام افراد مختلفی از جمله آقایان جهانگرد، فیروزآبادی، فرجی دانا، احمد معتمدی، محمد فروزنده برای این سمت شنیده می‌شد اما در آخرین هفته‌های نهایی شدن فهرست وزیران دولت دوازدهم نام شما به‌عنوان گزینه نهایی وزارت مطرح شد. علت این انتخاب در برابر این گزینه‌ها با توجه به تجربه و سن کم شما چه بود؟آقای روحانی در ۴ سال گذشته توجه ویژه‌ای به فضای مجازی داشته‌اند و وزارت ارتباطات یکی از مجموعه‌های مهم برای ایشان بوده است. ایشان چند بار برای در جریان قرار گرفتن از امور، از این وزارتخانه بازدید داشته‌اند. بجز این موارد آقای روحانی را ماهی یک بار در جلسات شورای عالی فضای مجازی نیز ملاقات می‌کنیم و دانش و اطلاعات کافی از فعالیت در این فضا دارند. بنابراین ایشان به کار و وزنه تمامی معاونان در این وزارتخانه شناخت کامل داشته‌اند. فهرست‌های وزیران پیشنهادی، از گروه‌های مختلف به رئیس جمهوری ارائه شده بود که از مجموعه فهرست‌های مشهور (۶ فهرست) برای وزیران پیشنهادی، نام من در دو فهرست دیده می‌شد. اما در نهایت ایشان بعد از بررسی‌های مختلف به جمع‌بندی خودشان برای انتخاب وزیران رسیدند.در نهایت فکر می‌کنید علت انتخاب شما از بین افراد مختلف در فهرست‌های گوناگون چه بود؟چند نکته در این انتخاب دیده می‌شود. نکته اول اینکه مدیران موفق در عرضه فناوری اطلاعات امروز را افراد جوان تشکیل می‌دهند. البته به این معنی نیست که هر جوانی می‌تواند موفق باشد. شما شرکت‌های بزرگ فناوری اطلاعات را که نگاه کنید می‌بینید که در رأس آنها مدیران جوان نشسته‌اند. نکته دوم این است که ایشان یک تعهدی به مردم داده بودند مبنی برای جوانگرایی و استفاده از نسل سوم انقلاب در کابینه. نکته سوم این بود که آقای رئیس جمهوری با ارزیابی که نسبت به شرایط فناوری اطلاعات داشتند برداشتشان این بود که این وزارتخانه بیشترین سرو کار را با جوانان دارد و لازم است فهم بیشتری بین گروه جوانان و وزارت ارتباطات شکل بگیرد تا شرایط برای رشد و پیشرفت در این صنعت فراهم شود. بنابراین شاید مجموعه این نکات باعث شد آقای روحانی تصمیم بگیرند من را به‌عنوان وزیر ارتباطات دولت دوازدهم به مجلس معرفی کنند.معرفی شما به‌عنوان وزیر ارتباطات دولت دوازدهم به مجلس با حاشیه‌های زیادی همراه بوده است. این حاشیه‌ها هم به سوابق شغلی گذشته شما باز می‌گردد. قطعاً بازخورد این حاشیه‌ها را در توئیتر هم دریافت کرده‌اید. در حال حاضر خواسته اکثر کاربران شفافیت در خصوص سابقه کاری شما قبل از ورود به وزارت ارتباطات است. اینکه آیا شما در وزارت اطلاعات و در بین سال‌های ۸۴ تا ۸۸ کار شنود انجام می‌دادید؟خبرهای زیادی در خصوص اینکه من در بخش شنود وزارت اطلاعات کار کرده‌ام در شبکه‌های مجازی دیده‌ می‌شود. یک بار هم اعلام کردم که اصلاً وزارت اطلاعات بخشی به نام شنود ندارد. در سال ۸۴ هم بنده در وزارت اطلاعات مدیر کل نبودم.پس عنوان شما در سال ۸۴ در وزارت اطلاعات چه بود؟کارشناس حوزه فنی.و در سال ۸۸ در این وزارتخانه در چه پستی قرار داشتید؟عنوان شفاف بنده هم در سال ۸۸ مدیرکل امنیت سیستم‌های ارتباطی در سازمان تنظیم مقررات بود. تمام خبرهایی که در این چند هفته در خصوص فعالیت‌های بنده با به کار بردن عبارات خاص منتشر شده هدف کاملاً رسانه‌ای و در راستای تخریب دارد. چارچوب و ضوابط شنود در کشور براساس قانون مشخص شده است. باید نگاه کنید ببینید در چارچوب این قانون جایگاه و سلسله مراتب شنود چیست و کجاست؟ آیا در شنود، خود وزارت اطلاعات نقشی دارد؟ البته وزارت اطلاعات و دیگر نهادهای امنیتی، پلیس و بخش‌هایی که برای امنیت مردم تلاش می‌کنند قطعاً نیاز به کنترل براساس قانون دارند تا سرنخ‌های لازم را کشف کنند. اما در خصوص موضوعی، خود این نهاد‌ها هم رأساً اقدام نمی‌کنند. هر فعالیتی در این زمینه طبق آیین نامه در قوه قضائیه و اداره کل دادگستری کل استان‌ها و براساس قانون انجام می‌شود. بنابراین انتساب این حرف‌ها به صورت کلی به من کاملاً غلط است.پس فعالیت خود در وزارت اطلاعات را تأیید می‌کنید چون در یک پست توئیتری خود نوشته‌بودید «اگر در مجموعه‌ای هم حضور داشتم برای خدمت به مردم بوده است.»بله، من در وزارت اطلاعات کار کرده‌ام اما متأسفانه رویکردی ایجاد شده که هر فردی در این وزارتخانه کار می‌کند بد است. اگر این وزارتخانه بد است پس برای چه به وجود آمده است؟ وزارت اطلاعات یکی از نهادهای مهم برای برقراری امنیت در جامعه است. وزارت اطلاعات بر اساس مأموریت‌‌هایش برای حفظ امنیت مردم گام بر می‌دارد. کارکنان این وزارتخانه برای حفظ امنیت مردم جان خودشان را آن هم در گمنامی از دست می‌دهند. البته ممکن است در هر دستگاهی عده‌ای اشتباه کنند این شرایط دلیل نمی‌شود که کل یک مجموعه‌ را زیر سؤال ببریم. به جای تخریب یک عده خاص و یک مجموعه باید اقدامات اشتباه در آن مجموعه را زیر سؤال برد. آن چیزی که بد است و من هم قبول دارم این است که کسی با دیدگاه امنیتی محدودساز در یک مجموعه توسعه‌ای مشغول به کار شود. اما در سه سالی که من در مجموعه زیرساخت فعالیت کرده‌ام آیا رویکردی امنیتی و محدود‌کننده برای حوزه داشته‌ام؟شفاف نبودن فعالیت شما تا پیش از حضور در وزارت ارتباطات و فعالیت به‌عنوان مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت سبب مطرح شدن چنین دیدگاه‌ها و حاشیه‌هایی در خصوص انتخاب شما به‌عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شده است.مگر هر فردی که در وزارت اطلاعات بوده است باید بیاید توضیح دهد که مشغول به چه کار و مأموریتی بوده است. خود وزارت اطلاعات اگر مصلحت ببیند همه چیز را توضیح می‌دهد. در خصوص فعالیت من در این وزارتخانه این بحث مطرح می‌شود که فلانی در سال ۸۸ در این وزارتخانه فلان کار و فلان کار را کرده است. مجموعه فنی وزارت اطلاعات که من در آن مشغول به کار بودم یک مجموعه کاملاً مهندسی است و اتفاقاً بالاترین نگاه توسعه‌ای کشور در این مجموعه فنی دیده می‌شود. تکنولوژی‌هایی که در این وزارتخانه به کار برده شده به تازگی به صورت پایلوت درآمده تا در حوزه‌های تجاری مورد استفاده قرار بگیرد. وزارت اطلاعات مجموعه‌ای است که در لبه تکنولوژی حرکت می‌کند. اما اینکه مجموعه فنی وزارت اطلاعات کار سیاسی انجام می‌دهد یا کار دستگیری و سرکوب انجام می‌دهد حرف‌هایی کاملاً اشتباه است. چنین مأموریت‌هایی در این مجموعه اصلاً تعریف نمی‌شود. کار معاونت فنی وزارت اطلاعات کاری کاملاً توسعه‌ای در حوزه تکنولوژی است. در کل نه هرچیزی که مردم می‌گویند را من به دلیل محدودیت‌های موجود می‌توانم اثبات کنم و نه هرچیزی که من بگویم را دیگران قبول می‌کنند. یک فضای مناسب برای تخریب ایجاد شده و من هم تا حد کفایت توضیحات لازم را ارائه کرده‌ام.چه اتفاقی افتاد که از این مجموعه جدا و به‌عنوان مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت انتخاب شدید؟در سال ۹۲ و زمانی که آقای واعظی به‌عنوان وزیر ارتباطات دولت یازدهم انتخاب شدند با آقای علوی، وزیراطلاعات چندین بار صحبت کردند و با توجه به شناختی که از مجموعه فعالیت‎های بنده داشتند درخواست کردند تا مأموریت‌های خود در این وزارتخانه را واگذار و به فعالیت‌های توسعه‌ای در وزارت ارتباطات کمک کنم. در نهایت با اصرار آقای واعظی و موافقت وزارت اطلاعات به مجموعه وزارت ارتباطات پیوستم.با توجه به حاشیه‌هایی که در خصوص سوابق کاری خود در وزارت اطلاعات دارید چقدر امیدوار به کسب رأی اعتماد از مجلس هستید؟مجلس این حق را دارد که تمامی موضوعات را بررسی و رسیدگی کند. خیلی با این دید به موضوع نگاه نمی‌کنم که آیا رأی می‌آورم یا خیر. طبیعتاً در بررسی یک وزیر اصل چیزی که برای نماینده‌ها مهم است و باید بررسی شود برنامه‌هایی است که ارائه شده است. اگر توفیق این را داشتم که رأی لازم را کسب و در مجموعه وزارت ارتباطات به‌عنوان وزیر کار کنم با جدیت برنامه‌ها را پیگیری و انجام خواهم داد. اگر هم این توفیق را نداشتیم باز هم با جدیت به کارهای خود در این مجموعه ادامه می‌دهیم. طبیعتاً مسیری که ملت خواسته و دولت انتخاب کرده باید ادامه پیدا کند.اگر به‌عنوان وزیر ارتباطات دولت دوازدهم موفق به دریافت رأی اعتماد شوید چه تغییری در معاونت‌های این مجموعه ایجاد خواهید کرد؟ آیا باید شاهد حضور جوان‌ها و زنان در پست‌های این وزارتخانه باشیم؟طبیعتاً هر تغییر و تحولی نیاز به تفکر دارد، چرا که ما با امور جاری مردم مواجه هستیم و در این خصوص نمی‌توان تصمیمات فوری گرفت. با توجه به اینکه در این مدت در حال تهیه برنامه و هدف‌گذاری برای حوزه ICT بودیم به این اولویت نرسیده‌ایم که معاونت‌ها با چه کسانی باشد. اما آنچه مسلم است این موضوع است که این تیم وزارت ارتباطات در چهار سال گذشته خوب کار کرده است. تغییری هم اگر ایجاد شود به قصد ترمیم است تا شرایط بهتر شود. در این زمینه ارزیابی‌ها و مشورت‌های لازم گرفته خواهد شد. اما در حال حاضر و قبل از کسب رأی اعتماد از مجلس انتخاب معاونان اولویت من نیست. ]]> مديريت ICT Sun, 13 Aug 2017 04:19:58 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/49757/نگاهی-پیشینه-سوابق-محمدجواد-آذری-جهرمی یک تشکل جدید در حوزه آی‌تی http://itna.ir/fa/doc/news/49734/یک-تشکل-جدید-حوزه-آی-تی به تازگی یک تشکل جدید صنفی در حوزه فناوری اطلاعات کشور ثبت و شروع به فعالیت نموده است.بنا به گزارش ایتنا، "انجمن صنفی شرکت‌های نرم‌افزاری تهران" اخیرا و توسط برخی فعالان حوزه نرم‌افزار تاسیس شده است.گفته می‌شود موسسین این انجمن افرادی هستند که جزو اعضای فعال کمیسیون نرم‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای بشمار می‌روند.این تشکل نام «آشنا» را بر خود دارد، و فرهاد الیشایی ریاست آن را بر عهده دارد.گفتنی است موسسین این انجمن، تلاش در جهت بهبود وضعیت این صنعت، و در عین حال، تعامل و هم‌افزایی با دیگر نهادها و تشکل‌ها را از اهداف خود اعلام کرده‌اند.شایان ذکر است که تشکل جدید به زودی اطلاع‌رسانی عمومی خود را انجام خواهد داد.  ]]> مديريت ICT Sat, 12 Aug 2017 06:05:07 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/49734/یک-تشکل-جدید-حوزه-آی-تی نقش محاسبات ابری در کسب‌‌وکار روزبه‌روز بیشتر می‌شود http://itna.ir/fa/doc/news/49719/نقش-محاسبات-ابری-کسب-وکار-روزبه-روز-بیشتر-می-شود نتایج تحقیقات جدید نشان از آن دارند که محاسبات ابری در حال تغییر رویکرد کسب‌‌وکارها در جهان هستند و با روش‌های کاری خود روزبه‌روز به پیشرفت صنایع کمک می‌کنند. به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از وب‌سایت خبری تحلیلی information، کاربران و کسب‌‌وکارها در سراسر جهان به به طور طبیعی به دنبال صرفه‌جویی در عین استفاده از زمینه فناوری هستند و در این میان در زمینه کاربران، "خدمات فناوری خانگی" به‌عنوان مهم‌ترین هدف مطرح است و کسب‌‌وکارها به دنبال استفاده از محاسبات ابری هستند. از دید تحلیلگران، در این میان خدمات ابری می‌توانند قابلیت‌ها و مزایایی ویژه را برای کسب‌‌وکارها به ارمغان بیاورند و این مزایا به‌صورت روزافزون در حال افزایش هستند.   در این میان می‌توان مهم‌ترین مزایای خدمات ابری برای کسب‌وکارها را شامل موارد زیر دانست. انعطاف‌پذیری: انعطاف‌پذیری سامانه‌های ابری به‌صورت روزافزون در حال افزایش است و به کمک این سامانه‌ها می‌توان به آخرین گزینه‌های روز برای بهبود و تغییر فناوری دسترسی داشت. امکان بازیابی سریع داده‌ها: بازیابی داده‌ها در محیط‌های ابری به‌سرعت بسیار بالایی انجام می‌شود و دیگر نیازی نیست که زمان زیادی را برای بازیابی هر یک از ایستگاه‌های کاری سپری نمود. عدم نیاز به‌صرف هزینه تعمیر و نگهداری: تعمیر و نگهداری سیستم‌های سازمانی به‌صورت دستگاه به دستگاه بسیار دشوار است و هزینه‌ای بسیار بالا را برای کسب‌‌وکارها به همراه دارد؛ لیکن به کمک سامانه‌های ابری می‌توان این هزینه را تقریباً به صفر رساند. دسترسی آسان: دسترسی به داده‌های موجود در سامانه‌های ابری در هر زمان/مکان ممکن خواهد بود و به همین دلیل نیز سرعت کاری کسب‌وکارها به‌شدت افزایش خواهد یافت. امنیت در سطحی بالا: سامانه‌های امنیتی در سطح ابری می‌توانند در لحظه به‌روزرسانی شوند و به همین دلیل نیز می‌توان به‌سرعت تمامی شبکه سازمانی را امن نمود. اشتراک آسان اطلاعات: به کمک سامانه‌های ابری می‌توان داده‌ها را به‌سرعت و در لحظه به اشتراک گذاشت و این موضوع می‌تواند موجب شود تا بتوان از هرکجا و در هرزمانی به سراغ اشتراک‌گذاری داده‌های تجاری رفت.   ]]> مديريت ICT Sat, 12 Aug 2017 19:19:55 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/49719/نقش-محاسبات-ابری-کسب-وکار-روزبه-روز-بیشتر-می-شود نقشه راه برنامه ششم توسعه برای ICT چیست؟ http://itna.ir/fa/doc/news/48727/نقشه-راه-برنامه-ششم-توسعه-ict-چیست امکان افزایش ظرفیت انتقال (ترانزیت) پهنای باند عبوری از کشور به ۳۰ ترابیت برثانیه، توسعه زیرساخت‌های خدمات الکترونیکی اصلی دولت (سلامت، آموزش، کشاورزی و بانکی) در مناطق محروم و روستایی، توسعه دولت الکترونیک و عرضه خدمات الکترونیکی و ۱۰ برابر کردن محتوای دیجیتال از مهم‌ترین برنامه‌ ششم توسعه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است.به گزارش ایتنا از ایسنا، بخش ۱۳ برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران که در تاریخ ۱۴ اسفند ماه سال ۹۵ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده، به حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات اختصاص یافته است. در اولین ماده این بخش آمده است به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه داده می‌شود نسبت به افزایش ظرفیت انتقال (ترانزیت) پهنای باند عبوری از کشور به ۳۰ ترابیت برثانیه اقدام کند.همچنین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌تواند برای ارائه خدمات ماهواره‌ای سنجش از راه دور و توسعه خدمات و کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات از طریق دستگاه‌های وابسته نسبت به مشارکت و سرمایه‌گذاری با بخش خصوصی و شرکت‌های خارجی در طرح‌های (پروژه‌های) فیبر نوری و طرح‌های (پروژه‌های) زیرساختی ارتباطات و فناوری اطلاعات، ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی و توسعه زیرساخت‌های علوم و فناوری فضایی به‌ استثنای شبکه‌های مادر مخابراتی، امور واگذاری فرکانس و شبکه‌های اصلی تجزیه و مبادلات و مدیریت خدمات پایه پستی و با رعایت سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی و سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه به‌ویژه مسائل امنیتی در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات و سیاست‌ها و مصوبات شورای‌عالی فضای مجازی برای برآورده کردن نیازهای کشور اقدامات زیر را به ‌عمل آورد.اختیارات شرکت ارتباطات زیرساختهمچنین به شرکت ارتباطات زیرساخت اجازه داده می‌شود شرکت انتقال(ترانزیت) ارتباطات بین‌الملل را به منظور حضور مؤثر در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی صدور خدمات فنی و مهندسی پهنای باند با مشارکت و سرمایه‌گذاری مشترک با بخش‌های خصوصی و عمومی غیردولتی و شرکت‌های خارجی با رعایت منافع ملی ایجاد کند.زیرساخت می‌تواند در توسعه زیرساخت‌های خدمات الکترونیکی در مناطق محروم و روستایی سرمایه‌گذاری کند، به‌ گونه‌ای که امکان ارائه حداقل چهار خدمت الکترونیکی اصلی دولت (سلامت، آموزش، کشاورزی و بانکی) در هشتاد (۸۰) درصد روستاهای بالای بیست خانوار کشور امکان‌پذیر شود.به منظور توسعه دولت الکترونیک و حفظ یکپارچگی شبکه ملی اطلاعات و افزایش بهره‌وری زیرساخت‌های ارتباطی کشور، دستگاه‌های اجرائی و نهادهای غیرنظامی که دارای شبکه ارتباطی مستقل هستند، برای استفاده اختصاصی در قلمرو فعالیت‌های داخلی دستگاه مربوط مجاز بوده و برای ارائه خدمات زیرساخت ارتباطی و مخابراتی بر بستر شبکه ملی اطلاعات به سایر اشخاص حقیقی و حقوقی وفق قوانین و مقررات مربوط ملزم به أخذ مجوز از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وفق مصوبات شورای عالی فضای مجازی هستند.دستگاه‌های اجرائی نیز موظفند نسبت به الکترونیکی کردن کلیه فرآیندها و خدمات با قابلیت الکترونیکی و تکمیل بانک‌های اطلاعاتی مربوط، تا پایان سال سوم اجرای قانون برنامه اقدام کنند. دستگاه‌های اجرائی می‌توانند به منظور الکترونیکی کردن فرآیندها و خدمات از مشارکت بخش خصوصی استفاده کنند. دستگاه‌های اجرائی مکلفند کلیه خدمات قابل ارائه در خارج از محیط اداری خود و قابل واگذاری یا برون‌سپاری را به دفاتر پستی و دفاتر پیشخوان خدمات دولت و دفاتر ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT) روستایی حسب مورد واگذار کنند.تعرفه ارائه پیشخوان خدمات دولت الکترونیک باید به تصویب کمیسیون تنظیم مقررات برسد. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است هر شش‌ماه یکبار گزارش عملکرد این بند را به کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ارائه کند.همچنین دستگاه‌های اجرائی، واحدهای زیرنظر مقام رهبری اعم از نظامی و غیرنظامی در صورت موافقت ایشان، شوراهای اسلامی شهر و روستا و مؤسسات خصوصی حرفه‌ای عهده‌دار مأموریت عمومی موظفند در سامانه‌های الکترونیکی خود، اقلام اطلاعاتی و آمار ثبتی موضوع قانون مرکز آمار ایران مورد نیاز برای ایجاد نظام جامع آمارهای ثبتی و شبکه ملی آمار ایران را ایجاد و حداکثر تا پایان سال دوم اجرای قانون برنامه امکان بهره‌برداری الکترونیکی و برخط آن‌ را بر بستر شبکه ملی اطلاعات برای مرکز آمار ایران فراهم کنند. مرکز آمار ایران مکلف است اقلام آمار ثبتی و نحوه تولید آن را حداکثر ظرف مدت ۹ ماه برای هریک از دستگاه‌ها تهیه و به آنها ابلاغ کند.کلیه دستگاه‌های اجرائی کشور موظفند تا پایان سال دوم اجرای قانون برنامه، امکان تبادل الکترونیکی اطلاعات و پاسخگویی الکترونیکی به استعلام‌های مورد نیاز سایر دستگاه‌های اجرائی را حسب شرح وظایف آنان در چهارچوب قوانین خاص و موضوعی، به صورت رایگان فراهم کنند.در تبصره اول این ماده آمده است، آیین‌نامه اجرائی احصای کلیه استعلامات و ایجاد نظام استانداردسازی و تبادل اطلاعات بین دستگاهی در شش‌ماه اول اجرای قانون برنامه توسط مرکز ملی فضای مجازی با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سایر دستگاه های اجرائی ذی‌ربط تدوین وبه تصویب شورای عالی فضای مجازی می‌رسد.همچنین در تبصره دوم آمده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است تا سال دوم اجرای قانون برنامه، تمام زیرساخت‌های لازم برای تعامل اطلاعاتی بین دستگاه های اجرائی بر بستر شبکه ملی اطلاعات، صرفاً از طریق مرکز ملی تبادلات اطلاعات (NIX) و با استانداردهای فنی مصوب وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را فراهم کند.توسعه دولت الکترونیکبه منظور توسعه دولت الکترونیک و عرضه خدمات الکترونیکی و نیز توسعه و استقرار خزانه‌داری الکترونیکی و اصالت بخشیدن به اسناد الکترونیکی از جمله اسناد مالی و حذف اسناد کاغذی در هر موردی که به موجب قانون، تنظیم اوراق یا اسناد، صدور یا اعطای مجوز، اخطار و ابلاغ، مبادله وجه، استعلام و مانند آن ضروری باشد، انجام الکترونیکی آن با رعایت مفاد قانون تجارت الکترونیکی مصوب سال ۱۳۸۲ معتبر بوده و کفایت می‌کند.در بندهای ماده ۶۸ این برنامه نوشته شده: به‌منظور ایجاد نظام اطلاعات استنادپذیر الکترونیکی و کمک به مقابله با جعل، از پایان سال دوم اجرای قانون برنامه دستگاه‌های اجرائی، واحدهای زیر نظر مقام رهبری اعم از نظامی و غیرنظامی با موافقت ایشان، شوراهای اسلامی شهر و روستا و مؤسسات خصوصی حرفه‌ای عهده‌دار مأموریت عمومی با رعایت مصوبات شورای عالی فضای مجازی، مکلفند استعلامات هویت اشخاص حقیقی، کالا و خدمات، دارائی‌های منقول و غیرمنقول (از جمله ملک، وسایل نقلیه و اوارق بهادار) و نشانی مکان‌محور را به‌صورت الکترونیکی و براساس مفاد نقشه جامع دولت الکترونیک کشور در چارچوب قانون انجام دهند.سازمان، سازمان اداری و استخدامی کشور با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به توسعه و تکمیل نظام پایش شاخص‌های توسعه کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات و دولت الکترونیک و سنجش مستمر شاخصهای مذکور اقدام کند. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است تا پایان اجرای قانون برنامه نسبت به توسعه و تکمیل شبکه ملی اطلاعات، امن و پایدار اقدام کند تا امکان دسترسی به سطح یکی از سه کشور اول منطقه فراهم شود.همچینن به منظور گسترش متوازن زیرساخت‌های فنی محتوا و خدمات و دولت الکترونیک، کلیه دستگاه‌های اجرائی مکلفند متناسب با منابع، بودجه، تجهیزات، شبکه‌ها، وظایف قانونی خود و برخط شدن نیازهای ذی‌نفعان به توسعه محتوا و خدمات الکترونیک خود بپردازند.وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری سازمان، سازمان اداری و استخدامی کشور و دستگاه‌های اجرائی، از سال دوم اجرای قانون برنامه تمهیدات لازم برای کاهش حداقل دوازده و نیم (۱۲.۵) درصد سالانه از مراجعه حضوری به دستگاه‌های اجرائی را فراهم کند به طوری که رتبه ایران در سطح جهان در شاخص‌های مرتبط از جمله شاخص‌های توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه دولت الکترونیک به میزان ۳۰ رتبه در طی اجرای قانون برنامه، ارتقاء یابد. در سال دوم اجرای قانون برنامه باید تمهیدات لازم برای دستیابی به حداقل هفت و نیم درصد (۵/۷ درصد) رشد سالانه الکترونیکی نمودن معاملات و تجارت کالا وخدمات کشور فراهم شود.دولت همچنین مکلف است در طول سال‌های اجرای قانون برنامه نسبت به ده‌برابر کردن محتوای مناسب رقومی (دیجیتال) اقدامات لازم را به عمل آورده و هرساله در قوانین بودجه‌های سنواتی اعتبار لازم از طریق کمک‌های فنی، اعتباری و حمایتی پیش‌بینی کند.دولت مکلف است تا پایان اجرای قانون برنامه سامانه‌های مالیات الکترونیکی، معاملات دولتی الکترونیکی(شامل مناقصه، مزایده، خرید کالا) و سلامت الکترونیکی را با پوشش کلیه ذی‌نفعان مستقر و بهره‌برداری کند. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (شورای اجرای فناوری اطلاعات) موظف به نظارت و پیگیری مستمر اجرای طرح‌های (پروژه‌های) مذکور و ارائه گزارش پیشرفت شش‌ماهه به شورای عالی فضای مجازی و کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی است.وظایف شرکت ملـی پستوزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت ملـی پست جمهوری اسلامی ایران نیز مکلفند نسبت به افزایش خدمات و فعالیت دفاتر ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT) روستایی در چارچوب وظایف قانونی خود اقدام کنند و نیز با استفاده از مشارکت بخش خصوصی، تمهیدات لازم را برای افزایش صدور مجوز ایجاد سالانه حداقل دو هزار دفتر ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT) روستایی به عمل آورند.شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران مکلف است به منظور ایجاد تسهیلات برای کارورهای (اپراتورهای) پستی، نسبت به راه‌اندازی و ارائه خدمات راساً یا توسط دیگر اپراتورها در ایستگاه‌های راه‌آهن، بنادر، فرودگاههای بین‌المللی و پایانه‌های مرزی کشور اقدام کند. در این راستا این شرکت از پرداخت هزینه‌های مربوط به ایجاد تسهیلات و امکانات مذکور شامل حق‌الارض، اجاره و حق‌الامتیازها معاف است.همچنین در ماده ۶۹ این برنامه آمده است: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (سازمان فناوری اطلاعات) با رعایت مصوبات شورای عالی فضای مجازی مکلف است با همکاری وزارت آموزش و پرورش تا پایان سال دوم اجرای قانون برنامه هوشمندسازی مدارس، امکان دسترسی الکترونیک (سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و محتوا) به کتب درسی، کمک آموزشی، رفع اشکال، آزمون و مشاوره تحصیلی، بازی‌های رایانه‌ای آموزشی، استعدادسنجی، آموزش مهارت‌های حرفه‌ای، مهارت‌های فنی و اجتماعی را به‌صورت رایگان برای کلیه دانش‌آموزان شهرهای زیر بیست هزار نفر و روستاها و حاشیه شهرهای بزرگ فراهم کند. دولت برای تأمین هزینه‌های این ماده می‌تواند از مشارکت بخش غیردولتی استفاده کند. ]]> مديريت ICT Sun, 23 Apr 2017 05:04:26 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/48727/نقشه-راه-برنامه-ششم-توسعه-ict-چیست «واعظی» از وزارت ارتباطات می‌رود http://itna.ir/fa/doc/news/49547/واعظی-وزارت-ارتباطات-می-رود به گزارش ایتنا از مهر، محمود واعظی در حاشیه بازدید از نمایشگاه الکامپ در مورد تصدی پست وزارت ارتباطات در دولت آینده گفت: در دولت دوازدهم حضور دارم، اما در یک جایگاه دیگری خواهم بود.وی همچنین گفت: مواضع دولت در راستای ارائه خدمات باکیفیت برای مردم است و همچنان بر این مواضع پایبند خواهد بود.واعظی با اشاره به اینکه نباید بر اساس سلیقه شخصی سایتی را ببندیم، افزود: دولت با موضوع فعالیت سایت‌های مستهجن، ضداخلاق، ضد دین و سایت‌هایی که به ترویج خشونت می پردازد، مخالف است و در مورد فلیتر آنها اقدام می‌کند اما آن به معنی این نیست که بخواهیم به سلیقه شخصی خود هر گونه سایتی را فیلتر کنیم.وزیر ارتباطات اضافه کرد: باید تفکری حاصل شود که مردم به سمت استفاده مناسب از شبکه‌ها بروند و وظیفه ما تنها برخورد با موارد مستهجن و ضددینی در این شبکه‌ها است. ]]> مديريت ICT Sun, 23 Jul 2017 04:16:05 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/49547/واعظی-وزارت-ارتباطات-می-رود واعظی: تکلیف خود را مشخص کنید! http://itna.ir/fa/doc/news/49602/واعظی-تکلیف-خود-مشخص-کنید محمود واعظی درپاسخ به اظهارات امروز معاون قضایی دادستان کل کشور در خصوص فضای مجازی و تلگرام گفت: ایشان بالاخره تکلیف خود را مشخص کند که یک روز می‌گوید سرور تلگرام بایستی به کشور بیاید و روز دیگر می گوید ورود سرورها مصداق نفوذ و جاسوسی است.به گزارش ایتنا از ایسنا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درپاسخ به اظهارات امروز خرم آبادی - معاون قضایی دادستان کل کشور - در خصوص فضای مجازی و تلگرام گفت: مسئولین نظام و مردم قاضی مناسبی برای تلاش‌های وزارت ارتباطات جهت سالم سازی فضای مجازی هستند.وی با تاکید بر اینکه ایشان بالاخره تکلیف خود را مشخص کندکه یک روز می گوید سرور تلگرام بایستی به کشور بیاید و روز دیگر می گوید ورود سرورها مصداق نفوذ و جاسوسی است، افزود: معلوم است مشکل جای دیگری است و وقتی ما می گوئیم تفکر ایشان بر انسداد فضای مجازی است؛ واکنش نشان می دهند.وزیر ارتباطات خاطر نشان کرد:‌ ایشان مدعی هستند که سرویس بومی راه‌اندازی نشده است و وزارت ارتباطات نقش خود را انجام نداده است که سخت در اشتباهند. ایشان از اقدامات خوب وزارت ارتباطات هم مطلع هستند و می‌دانند موانع این اقدام زیاد است و البته یک مانع بزرگ هم همین تفکرات ایشان است.به گفته وی در حال حاضر پیام رسان های داخلی در کشور تولید و راه‌اندازی شده اند ولی آیا می توان مردم را مجبور به استفاده از یک کالا کرد؟ اینکه مردم به شبکه های اجتماعی داخلی اعتماد کنند بستگی به عملکرد ما مسئولین دارد؛ ایشان مطمئن باشند اینگونه اظهار نظرها نه تنها اعتماد عمومی به شبکه های اجتماعی داخلی را افزایش نمی دهد؛ بلکه منجر به عدم استقبال مردم نیز خواهد شد.واعظی با بیان اینکه ادعای ایشان برای ۸۰۰۰ کانال را پیگیری کرده ایم، افزود: پس از دو هفته پیگیری بالاخره امروز لیست ۸۰۰۰ کانال ادعایی را به وزارت ارتباطات داده اند که بررسی خواهیم کرد.وی ادامه داد: برای حفاظت از حریم خصوصی مردم در فضای مجازی بخش ها و سازمانهای مختلف از جمله خود قوه قضائیه نقش دارند و اینکه مسئولیت هرگونه ناامنی در این فضا را تنها به عهده وزارت ارتباطات می دانند؛ همانند نظرات قبل ایشان، به نظر می رسد باز هم نظر شخصی باشد.وی در پایان تصریح کرد:‌ قطعاً اگر نیت رعایت مصالح ملی باشد نبایستی چنین موضوعاتی در سطح رسانه ها مطرح شود و جلسات و کارگروههای مختلفی برای حل این مسائل وجود دارد. بنابراین اگر ا ختلافاتی هم وجود دارد بایستی در مراجع ذیربط مطرح شود و طرح مسایل و اظهارات نامعقول در رسانه ها، قطعا به حیثیت نظام لطمه می زند و به همین دلیل مصاحبه های متعدد ایشان را پاسخ نمی دهم و اکنون نیز به دلیل اینکه سخنان ایشان در جامعه ابهام ایجاد می کند؛ پاسخ این موارد را مطرح می کنم. ]]> مديريت ICT Wed, 26 Jul 2017 17:17:13 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/49602/واعظی-تکلیف-خود-مشخص-کنید