ايتنا - پربيننده ترين عناوين تنظيم مقررات :: rss_full_edition http://itna.ir/regulatory Wed, 19 Jul 2017 09:30:44 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://itna.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) http://itna.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) آزاد است. Wed, 19 Jul 2017 09:30:44 GMT تنظيم مقررات 60 ارسال پيامک‌هاي انبوه تنها با اجازه قبلي از مشترک http://itna.ir/fa/doc/report/21098/ارسال-پيامک-هاي-انبوه-تنها-اجازه-قبلي-مشترک بر اساس ابلاغ صورت گرفته از سوي رگولاتوري به اپراتورها ارسال پيامک‌هاي انبوه تبليغاتي، خبري و اطلاع‌رساني مستلزم کسب اجازه قبلي از مشترک خواهد بود.به گزارش ایتنا به نقل از ايسنا، سبوحي ـ معاون بررسي‌هاي فني و صدور پروانه سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي ـ با بيان اين مطلب اظهار كرد: با توجه به لزوم رعايت حريم خصوصي اشخاص و جلوگيري از مزاحمت‌هاي ناشي از ارسال پيامک‌هاي تبليغاتي و اطلاع‌رساني ضروري است اپراتورهاي تلفن همراه ضمن اطلاع‌رساني مناسب درخصوص نوع خدمات، موافقت مشترک تلفن همراه را قبلا دريافت کرده و به منظور حصول اطمينان از اين موافقت تأييديه مجدد نيز دريافت کنند.وي افزود: بايد مکانيزم‌هاي لازم از سوي اپراتورها تعريف شود تا محدوده زماني ارسال پيامک انبوه، انتخاب نوع پيامک‌هاي دريافتي که از کدام صنعت باشد و غيره براي مشترکان فراهم شود.وي با بيان اين مطلب که اين اقدام در راستاي حفظ حقوق مشترکان تلفن همراه انجام پذيرفته، تصريح کرد: ارسال پيامک‌هاي تبليغاتي با مضامين متفاوت براي اقشار مختلف جامعه نارضايتي‌هاي زيادي را ايجاد کرده است که سامان‌دهي اين موضوع و رعايت حقوق مشترکين در اين خصوص بايد توسط اپراتورهاي تلفن همراه مورد توجه قرار گيرد.سبوحي ادامه داد: کليه اپراتورهاي تلفن همراه مکلفند فرآيندهاي اجرايي خود را در رابطه با اين اقدام با سازمان هماهنگ کنند و سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي نيز نظارت مضاعفي را در اين رابطه اعمال خواهد کرد.وي خاطرنشان کرد: امکان دسته‌بندي پيامک‌هاي تبليغاتي و همچنين اطلاع‌رساني در خصوص پيامک‌هايي که براي مشترکان هزينه‌بر مي‌باشد نظير مسابقه‌هاي پيامکي از جمله مواردي است که مي‌بايست از سوي اپراتورها مورد توجه قرار گيرد.معاون بررسي‌هاي فني و صدور پروانه سازمان تنظيم مقررات با بيان اين مطلب که اپراتورها آمادگي خود را براي اجراي اين ابلاغيه اعلام کرده‌اند گفت: مي‌بايست از يک‌سو فضاي مناسب کسب‌وکار و اطلاع‌رساني براي مشاغل فراهم شود و از سوي ديگر رضايت مشترکان در اين زمينه نيز جلب شود.  ]]> تنظيم مقررات Sun, 12 Feb 2012 11:26:24 GMT http://itna.ir/fa/doc/report/21098/ارسال-پيامک-هاي-انبوه-تنها-اجازه-قبلي-مشترک ارائه برنامه زمان‌بندي اپراتور سوم نتيجه اعمال فشار رگولاتوری است http://itna.ir/fa/doc/news/20220/ارائه-برنامه-زمان-بندي-اپراتور-سوم-نتيجه-اعمال-فشار-رگولاتوری معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي گفت: ارايه برنامه زمانبنبدي شركت تامين تلكام نتيجه اعمال فشار سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي است. «حسن رضواني» در حاشيه دوازدهمين نمايشگاه بين المللي صنعت مخابرات و اطلاع رساني(ایران تله‌کام 2011) در گفت‌وگو با خبرنگار ايتنا با بيان اين مطلب خاطرنشان كرد: شبكه شركت تامين تلكام در تهران و كرج راه اندازي شده است و پيش ثبت نام مشتركان اين اپراتور از ۱۵ آذرماه در كرج و اواخر آبان ماه در تهران انجام شود.وي گفت: اواخر آذرماه و اوايل دي ماه سيم‌كارت‌هاي مشتركان ارايه مي‌شود.وي خاطرنشان كرد: حتي در صورت ارايه سيم‌كارت هاي اپراتور سوم در زمان مقرر جريمه ديركرد از اين شركت دريافت خواهد شد.اين مقام مسئول در سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي گفت: در حال حاضر براساس پروانه اين شركت تاخيرات بررسي، مكاتبه شده است و اقدامات لازم صورت گرفته است..رضواني با بيان اينكه شركت تامين تلكام موظف است كه تعهدات خود براساس برنامه زمانبندي شده عمل كند گفت: شركت تامين تلكام هرچه در واگذاري سيم كارت هاي خود كمتر تاخير داشته باشد هزينه هاي ديركرد آن كاهش خواهد يافت. به گزارش ايتنا، زمان لازم الاجرا شدن اپراتور سوم در كشور مرداد ماه سال ۸۹ بود كه با سرآمدن مرداد ۹۰ نخستين سال كاري اين اپراتور به سر آمده است و بايد نسبت به اولين حق السهم سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي از درآمدهاي خود اقدام مي كرد. باتوجه به اینکه هنوز این اپراتور فعالیت خود را آغاز نکرده و به دنبال آن درآمدی نیز نداشته است، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کف تضمین درآمد خود برای سال اول را مدنظر قرار داده و حق‌السهم ۱۲ ميليارد توماني خود را از این اپراتور مطالبه کرده است.  ]]> تنظيم مقررات Fri, 18 Nov 2011 09:40:27 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/20220/ارائه-برنامه-زمان-بندي-اپراتور-سوم-نتيجه-اعمال-فشار-رگولاتوری واکنش به مهلت 2 روزه مصرف 2 گیگ اینترنت هدیه سرشماری http://itna.ir/fa/doc/news/46030/واکنش-مهلت-2-روزه-مصرف-گیگ-اینترنت-هدیه-سرشماری رئیس رگولاتوری گغت: ۳ اپراتور تلفن‌همراه برای شرکت در طرح ملی سرشماری، از روز یک شنبه تا دوشنبه، ۸۶ میلیون پیامک برای کاربران ارسال و در آن لینک ثبت نام سرشماری ۹۵ را ارائه کرده‌اند.به گزارش ایتنا از فارس، علی اصغر عمیدیان گفت: اپراتورهای همراه، مانند اپراتورهای ثابت اینترنت با اشتیاق در طرح ملی سرشماری شرکت کردند و از روز یک شنبه تا دوشنبه، ۸۶ میلیون پیامک برای کاربران ارسال شده که در آن‌ها لینک ثبت نام سرشماری ۹۵ ارائه شده تا به صورت رایگان ثبت‌نام کنند و در صورت موفقیت برای ثبت نام ۲ گیگ اینترنت رایگان دریافت می‌کنند.رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درخصوص شایعه‌ای درباره اینکه برخی اپراتورها اعلام کرده‌اند که باید این دو گیگ اینترنت دوروزه مصرف شود گفت: چنین بحثی مطرح نیست اگر مردم مواردی رامشاهده کردند می‌توانند به سامانه ۱۹۵ اطلاع دهند.معاون وزیر ارتباطات رایگان بودن ثبت نام را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این طرح موجب می‌شود تا مردم شیرینی استفاده از شبکه ملی اطلاعات را حس کنند. ]]> تنظيم مقررات Tue, 18 Oct 2016 10:39:55 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/46030/واکنش-مهلت-2-روزه-مصرف-گیگ-اینترنت-هدیه-سرشماری توضیحات رگولاتوری در باره یک خبر ایتنا http://itna.ir/fa/doc/news/49153/توضیحات-رگولاتوری-باره-یک-خبر-ایتنا در پی اتشار خبری با عنوان «پروژه رگولاتوری برای کشف شماره اعضای شبکه‌های اجتماعی» در ایتنا که مستند به اخبار رسمی این سازمان بود، نامه‌ای از سوی رگولاتوری به دفتر ایتنا ارسال شده و توضیحاتی در این خصوص ارائه نموده است.این نامه که با عنوان مدیر کل دفتر ریاست و روابط عمومی سازمان و نیز دبیرخانه کمیسیون تنظیم مقررات امضاء شده، خواستار انتشار این توضیحات گردیده است.ایتنا ضمن قدردانی از پاسخگویی و تلاش برای رفع ابهامات کاربران از سوی این سازمان، متن کامل نامه رگولاتوری را به شرح زیر منتشر می‌نماید:سردبیر محترم سایت خبری ایتناباسلام احتراماً، پیرو درج گزارش منتشره آن سایت خبری وزین در تاریخ ۱۷/۰۳/ ۹۶ با عنوان "پروژه رگولاتوری برای کشف شماره اعضای شبکه‌های اجتماعی" ذیلاً توضیح معاون نظارت و اعمال مقررات این سازمان به منظور تنویر افکار عمومی ارائه می‌گردد. خواهشمند است دستور فرمائید با استناد به ماده ۲۳ قانون مطبوعات مراتب عیناً بر روی خروجی آن سایت خبری درج گردد.در پی وصول شکایات متعدد از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی مبنی بر اینکه وقتی مشترکین اقدام به واگذاری سیم‌کارت خود به شخص دیگری می‌کنند و یا سیم‌کارت توسط اپراتور سلب امتیاز شده و شماره آن به مشترک دیگری واگذار می‌شود در صورتی که فرد قبلی روی همین شماره، حساب کاربری خود را فعال داشته باشد می‌تواند به اطلاعات حساب کاربری شخص جدید که بر مبنای همین شماره در شبکه اجتماعی مشابه فعال شده است دسترسی یابد و این مساله موجبات خدشه به حریم خصوصی افراد را فراهم می‌کند، سازمان تصمیم گرفت در قالب یک پروژه صرفا مطالعاتی این موضوع را بررسی و راه‌های جلوگیری از آن را به مشترکین اطلاع‌رسانی و یا در قالب یک نرم‌افزار کاربردی در اختیار کاربران قرار دهد که در این خصوص آگهی شرکت در استعلام تنظیم گردید. لیکن در حال حاضر با توجه به قابلیت‌های جدید شبکه‌های اجتماعی از جمله تلگرام این موضوع توسط کاربران قابل مدیریت بوده و مراتب از دستور کار سازمان خارج شده است. لذا بنظر می‌رسد اخبار مندرج در برخی از سایت‌ها مبنی بر ورود رگولاتوری به تشخیص شماره کاربران شبکه‌های اجتماعی، برداشت نادرست از این موضوع بوده و سازمان رسالت خویش را حفظ حریم خصوصی کاربران دانسته و به هیچ عنوان در این حوزه ورود نمی‌کند.لازم به ذکر است مشترکین در صورت واگذاری سیم‌کارت و یا سلب امتیاز سیم‌کارت برای جلوگیری از دستیابی حساب کاربری جدید به اطلاعات حساب کاربری قبلی، می توانند در صفحه غیرفعال‌سازی (Deactivation page) و با رجوع به آدرس https://my.telegram.org/auth?to=deactivate نسبت به غیر فعال نمودن حساب کاربری قبلی خود اقدام نمایند. همچنین در مواردی که گوشی مشترک به سرقت رفته باشد، در زمان تحویل سیم‌کارت جدید، مشترک می تواند نشست‌های(sessions) فعال تلگرام روی دستگاه سرقت شده را به شرح ذیل پایان‌دهی نماید:(setting→privacy and security→active sessions →terminate all other sessions ) جهانگیر اسدی مديركل دفتر رياست، روابط عمومی و دبیرخانه کمیسیون   ]]> تنظيم مقررات Wed, 07 Jun 2017 12:31:40 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/49153/توضیحات-رگولاتوری-باره-یک-خبر-ایتنا ارسال پیامک‌های انبوه تبلیغاتی از طریق سیم‌کارت‌های شخصی http://itna.ir/fa/doc/news/45901/ارسال-پیامک-های-انبوه-تبلیغاتی-طریق-سیم-کارت-های-شخصی قابلیت ارسال پیامک تمامی سیم‌کارت‌هایی که به صورت شخصی برای سایر مشترکین پیامک انبوه تبلیغاتی ارسال می‌کنند، مسدود می‌شود.به گزارش ایتنا از ایسنا، حسین فلاح جوشقانی با اعلام این خبر گفت: با راه‌اندازی سامانه غیر فعال‌سازی دریافت پیامک‌های تبلیغاتی (سامانه ۸۰۰)، برخی پیامک‌های تبلیغاتی از طریق شماره‌های شخصی برای مشترکان ارسال می‌شود که باعث نارضایتی مردم شده است.معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی با اشاره به اینکه براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی، خدمات پیامک انبوه، خدماتی است که پیامک‌ها از طریق فرستنده مشخص و از طریق شبکه‌های ارتباطی بدون درخواست قبلی کاربران و پرداخت هزینه توسط آنان دریافت می‌شود و جنبه تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی دارد، افزود: ارسال پیامک تبلیغاتی از شماره‌های شخصی از مصادیق پیامک انبوه بوده و طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی، ارایه‌کنندگان خدمات ارتباطی باید امکان فعال‌سازی و یا غیر فعال‌نمودن دریافت پیامک‌های انبوه از این طریق را برای کاربران فراهم کنند.وی تصریح کرد: بر همین اساس رگولاتوری اپراتورها را ملزم کرده است تا زمان ایجاد این امکان برای کاربران، در صورتی که مشترکین از طریق سیم‌کارت شخصی خود به ارسال پیامک انبوه تبلیغاتی اقدام کنند، امکان ارسال پیامک آن‌ها مسدود شود.فلاح جوشقانی درباره رفع مسدودسازی ارسال پیامک سیم‌کارت‌های شخصی گفت: پس از ایجاد امکان فعال‌سازی و غیر فعال‌سازی دریافت پیامک انبوه برای کاربران و تایید رگولاتوری، پس از اطلاع‌رسانی، امکان باز کردن قابلیت ارسال پیامک انبوه برای این دسته از سیم‌کارت‌های مشترکان فراهم می‌شود. ]]> تنظيم مقررات Mon, 10 Oct 2016 08:24:38 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/45901/ارسال-پیامک-های-انبوه-تبلیغاتی-طریق-سیم-کارت-های-شخصی توضیحات رگولاتوری در مورد تغییر قیمت پیامک http://itna.ir/fa/doc/news/49191/توضیحات-رگولاتوری-مورد-تغییر-قیمت-پیامک  جهانگیر اسدی درخصوص تغییر قیمت پیام کوتاه تلفن همراه و کاهش یک تومانی نرخ این سرویس، که امروز از سوی سازمان حمایت از مصرف کنندگان اعلام شد، توضیح داد.به گزارش ایتنا از مهر، سخنگوی رگولاتوری گفت: مطابق با ابلاغیه قانون بودجه سال ۹۴ مقرر شده بود که مبلغ مازاد ۱۰ ریال به ازای هر پیامک از مشترکان موبایل اخذ و به عنوان درآمد عمومی به خزانه دولت واریز شود. براین اساس قیمت پیامک تلفن همراه یک تومان افزایش یافت. در سال ۹۵ نیز با وجودی که این حکم در تبصره‌های قانون بودجه نیامده بود اما در جداول مربوط به منابع درآمدی دولت، ذکر شده بود، قیمت پیامک مانند سال ۹۴ محاسبه شد.اسدی ادامه داد: برهمین اساس اپراتورهای تلفن همراه اخذ مبلغ مازاد ‌۱۰ ‌ریال ‌بابت ‌ارسال ‌هر پیامک‌ را در سال ‌۹۵ نیز ادامه ‌داده ‌و از مشترکان‌ دریافت می‌کردند. اما با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته از سوی رگولاتوری و به استناد مکاتبات انجام شده با مراجع نظارتی، مقرر شد این رقم در سال ۹۶ از مشترکان دریافت نشود.سخنگوی رگولاتوری خاطرنشان کرد: از این رو، طبق ابلاغیه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به اپراتورهای موبایل که رونوشت این ابلاغیه نیز به سازمان حمایت از مصرف کنندگان ارائه شده است، اپراتورها از اول خردادماه، نرخ پیامک را مانند قبل از سال ۹۴ محاسبه خواهند کرد.وی گفت: محاسبه نرخ پیامک تاکنون مطابق با قانون بودجه صورت می گرفته و این هزینه مازاد نزد خزانه‌داری کل‌کشور واریز می شد اما به دلیل مغایرت در تفسیر این قانون، رگولاتوری این موضوع را پیگیری کرد.اسدی در پاسخ به این سوال که آیا اضافه دریافت این مبالغ از مشترکان قابل استرداد است، افزود: رگولاتوری باید این موضوع را از مراجع ذیربط بررسی و پیگیری کرده و برای آن راهکار قانونی بیاندیشد. در صورتی که مطابق با قوانین، تشخیص داده شود که این مبالغ باید به حساب مشترکان مسترد شود، اقدامات لازم به عمل خواهد آمد.به گزارش مهر، مطابق با قانون بودجه سال ۹۴ مقرر شده بود قیمت هر پیامک، یک تومان افزایش و درآمد حاصله از آن که حدود ۴۰۰ میلیون تومان پیش‌بینی می‌شد به خزانه داری کل کشور واریز شود.مقرر شد این درآمد برای مصارف جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران، کمیته امداد امام‌خمینی (ره)، سازمان بهزیستی کشور، بیمه تأمین اجتماعی بسیجیان معسر، سازمان بیمه سلامت ایران، دانشگاه پیام‌نور، سازمان پزشکی قانونی و سازمان انتقال خون ایران هزینه شود.تا پیش از این نرخ پیام کوتاه موبایل مطابق بندهای زیر از سوی اپراتورها محاسبه می شد:همراه اول: ارسال پیامک با سیم‌کارت دائمی: فارسی ۹۹ ریال و لاتین ۲۳۲ ریال/ ارسال پیامک با سیم‌کارت اعتباری: فارسی ۱۱۶ ریال و لاتین ۲۷۶ ریالایرانسل: ارسال پیامک با سیم‌کارت دائمی: فارسی ۱۱۰ ریال و لاتین ۱۷۰ ریال/ ارسال پیامک با سیم‌کارت اعتباری: فارسی ۱۱۰ ریال و لاتین ۱۷۰ ریالرایتل: ارسال پیامک با سیم‌کارت دائمی: فارسی ۹۹ ریال و لاتین ۲۳۰ ریال/ ارسال پیامک با سیم کارت اعتباری: فارسی ۹۹ ریال و لاتین ۲۳۰ ریالتالیا: ارسال پیامک با سیم‌کارت اعتباری: فارسی ۱۷۰ ریال و لاتین ۱۷۰ ریالبا توجه به ابلاغ رگولاتوری، هزینه هر پیامک از این پس باید یک تومان ارزان تر از رقم‌های اعلام شده، محاسبه شود. ]]> تنظيم مقررات Tue, 13 Jun 2017 04:49:11 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/49191/توضیحات-رگولاتوری-مورد-تغییر-قیمت-پیامک وعده مسئولان برای حل معضل پیامک‌های تبلیغاتی http://itna.ir/fa/doc/news/48205/وعده-مسئولان-حل-معضل-پیامک-های-تبلیغاتی به گزارش ایتنا از مهر، حسین فلاح جوشقانی در مورد برخی ناکارآمدی‌ها در سامانه قطع پیامک‌های ناخواسته ۸۰۰ و نارضایتی مشترکان از تداوم دریافت پیامک‌های انبوه تبلیغاتی و ارزش افزوده اظهار داشت: موضوع الزام برای ایجاد سامانه متمرکز فعال سازی و غیرفعال‌سازی پیامک‌های ارزش افزوده توسط اپراتورهای موبایل با هدف حل مشکلات فعلی در این خصوص تاکید شده است.وی با بیان اینکه برای تخلفاتی که در خصوص پیامک‌های ناخواسته تبلیغاتی صورت گرفته است به برخی اپراتورهای موبایل تذکر داده شده است، افزود: هم اکنون دو اپراتور برای مدیریت محتوایی که از سوی این پیامک‌ها به مشترکان ارسال می‌شود، سامانه متمرکز را راه‌اندازی کرده‌اند و یک اپراتور نیز تا ۱۵ اسفندماه زمان دارد که این سامانه را راه‌اندازی کند.معاون نظارت رگولاتوری با اشاره به اینکه با متمرکز شدن فعال‌سازی و غیرفعالسازی خدمات پیامکی در سامانه اپراتورهای موبایل، همه چیز تحت مدیریت اپراتور در می آید، اظهار امیدواری کرد که مشکل دریافت پیامکهای ناخواسته تبلیغاتی که تعداد محدودی از مشترکان همچنان با آن درگیر هستند، پس از تاریخ ۱۵ اسفندماه به صورت کلی حل شود.فلاح جوشقانی همچنین در مورد تعیین تکلیف پیامک‌های تبلیغاتی که با سیم‌کارت‌های شخصی ارسال می شوند نیز گفت: در حال تدوین قوانین و مقررات لازم برای برخورد این سیم‌کارت‌ها هستیم و به زودی این قوانین را در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، مصوب می‌کنیم.وی با اشاره به اجرای فاز آزمایشی برخورد با ارسال کنندگان پیامک‌های تبلیغاتی از سیم‌کارت‌های شخصی، اضافه کرد: در این فاز براساس فرمول‌های مدنظر، فعالیت سیم‌کارت‌هایی را که طی یک دوره حجم عظیمی پیامک ارسال می کردند اسکن کردیم و مشخص شد که برخی سیم‌کارت‌ها فقط پیامک ارسال می‌کنند اما هیچ پیامک دریافتی و مکالمه‌ای ندارند.معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: برآوردها نشان داد که این سیم‌کارت‌ها برای ارسال پیامک‌های تبلیغاتی به کارگرفته شده است و ما با توجه به اینکه هنوز قوانین مشخصی برای سلب امتیاز این سیم‌کارت‌ها نداریم، در این مرحله درگاه پیامک این سیم‌کارت‌ها را قطع کردیم.وی گفت: در مرحله آزمایشی با حدود ۸ هزار سیم‌کارت ارسال کننده پیامک‌های تبلیغاتی برخورد شد که تنها یک درصد آنها، به این محدودیت ارسال پیامک، اعتراض کردند و دلایل خود را در ارسال تعداد زیاد پیامک اعلام کردند و ما مجددا دسترسی آنها را آزاد کردیم اما مابقی این سیم‌کارت‌ها، بازخورد اعتراضی نداشت و مشخص شد که از این سیم‌کارت‌ها تنها برای تبلیغات استفاده می‌شده است.به گفته فلاح، به زودی و با ایجاد پشتوانه قانونی و مقرراتی از سوی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، می توانیم با مزاحمت ایجاد شده برای کاربران از طریق پیامک‌های تبلیغاتی، برخورد کنیم. ]]> تنظيم مقررات Mon, 27 Feb 2017 07:24:17 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/48205/وعده-مسئولان-حل-معضل-پیامک-های-تبلیغاتی مصوبه رگولاتوری، تعرفه بسته‌های تشویقی را تغییر داد http://itna.ir/fa/doc/news/49262/مصوبه-رگولاتوری-تعرفه-بسته-های-تشویقی-تغییر به گزارش ایتنا از ایسنا، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه شماره ۲۴۹ که در تاریخ ۵ دی ماه سال گذشته برگزار شد، مقررات طرح‌های تعرفه­‌ای تشویقی دارندگان پروانه ارائه خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات را بررسی کرد که به واسطه آن کلیه اپراتورهای تلفن همراه کشور موظف به حذف یا تغییر برخی بسته‌های اینترنت خود شدند. در همین راستا شرکت ارتباطات سیار ایران اعلام کرده از روز سه‌شنبه ۳۰ خرداد ماه بسته‌های اینترنت خود را با تغییراتی همراه کرده است.بر اساس مصوبه ۲۴۹ سازمان، هر اپراتور صرفاً می­تواند حداکثر هشت بار در سال طرح­های تشویقی را برای خدمات مورد نظر خود به تفکیک در حوزه ثابت و موبایل ارائه کند. تمدید طرح تشویقی بعد از پایان مدت آن، به عنوان یک طرح تشویقی جدید محسوب شده و در فهرست تعداد هشتگانه امکان ارائه طرح تشویقی اپراتور لحاظ خواهد شد، مگر آنکه تمدید طرح تشویقی، برای تکمیل مدت زمان سه ماهِ طرح تشویقی اولیه بوده باشد، همچنین مجموع مدت کل زمان ارائه طرح­های تشویقی در سال، اعم از طرح تشویقی­ و یا تمدیدی طرح تشویقی، نباید بیش از هشت ماه از سال باشد.در تبصره‌ای از این مصوبه آمده است: تعرفه طرح‌های تشویقی اپراتور با سهم بازار بیش از ۱۰ درصد، حداکثر می­تواند ۲۰ درصد از کف تعرفه پایین­تر باشد و تعرفه طرح‌های تشویقی اپراتور با سهم بازار کمتر از ۱۰ درصد حداکثر می­تواند ۴۰ درصد از کف تعرفه پایین­تر باشد.ارائه طرح­های تشویقی منوط به حفظ کیفیت خدمات است و در صورتی­که طرح تشویقی منجر به افت کیفیت شود، اپراتور باید بر اساس شرایط اعلام‌شده توسط سازمان، نسبت به توقف طرح اقدام و در این خصوص اطلاع­‌رسانی لازم را برای مشترکین خود داشته باشد. در صورتی که سازمان به دلایلی از قبیل حفظ تعادل در بازار، تداوم رقابت سالم و ارائه خدمات و رشد کیفی آنها با ارائه طرح­های تشویقی، ادامه آن و یا توقف طرح پیش از موعد اتمام ارائه طرح، موافقت نکند، موضوع را به اپراتور اعلام می­‌کند. در این­صورت اپراتور مجاز به اجرا و یا ادامه یا توقف طرح نیست.بدین ترتیب اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران با مصوبه رگولاتوری در برخی بسته‌های اینترنت خود تغییر ایجاد و امروز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پیرو ابلاغ مصوبه ۲۴۹ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص رعایت کف قیمت بسته‌های اینترنت، کلیه اپراتورهای تلفن همراه کشور موظف به حذف یا تغییر برخی بسته‌های اینترنت خود شده‌اند. در همین راستا شرکت ارتباطات سیار ایران، از روز سه شنبه ۳۰ خرداد ماه بسته‌های اینترنت خود را با تغییراتی همراه کرده است.با تغییرات ایجادشده، قیمت هیچ کدام از بسته‌های موجود قابل انتخاب، تغییری نکرده است و تنها حجم هدیه شبانه بسته‌ها عوض شده است تا مطابق با مصوبه ۲۴۹ سازمان تنظیم مقررات شود. همچنین مشترکینی که در حال حاضر در حال استفاده از بسته‌های حذف‌شده هستند، تا پایان زمان و یا حجم بسته فعلی، اجازه استفاده از بسته را داشته و پس از اتمام حجمی یا زمانی، امکان خرید مجدد بسته‌های حذف‌شده را نداشته و پیشنهادات جدیدی دریافت می‌کنند. ]]> تنظيم مقررات Wed, 21 Jun 2017 10:18:00 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/49262/مصوبه-رگولاتوری-تعرفه-بسته-های-تشویقی-تغییر تغییر بوق تماس برخی مشترکان موبایل http://itna.ir/fa/doc/news/46095/تغییر-بوق-تماس-برخی-مشترکان-موبایل یکی از چالش‌های اجرایی طرح ملی ترابردپذیری شماره‌های همراه که پخش پیامی طولانی برای تماس گیرندگان بود با دستور رگولاتوری حذف شد.به گزارش ایتنا از تسنیم، طرح ملی ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه در آستانه هفته دولت به صورت رسمی به اجرا درآمد و مشترکان موبایل در حال حاضر قادر هستند سیم‌کارت‌های خود را بدون تغییر شماره به اپراتور دیگری ببرند."ترابردپذیری شماره‌های همراه" امکانی را فراهم می‌کند تا مشترکان بتوانند با حفظ شماره فعلی خود وارد اپراتورهای دیگر شوند.برای روشن‌تر شدن رسالت این طرح باید گفت اگر تا دیروز سیم‌کارت ۰۹۱۲... در همراه اول یا ۰۹۳۵… در ایرانسل داشتید، اکنون نوع سرشماره دیگر اهمیتی ندارد و می‌توانید ۰۹۳۵… خود را به همراه اول یا ۰۹۱۲… را به ایرانسل ببرید.این امکان بیش از پانزده سال است که در بالغ بر هفتاد کشور دنیا اجرایی شده و جزو حقوق مشترکان به حساب می‌آید اما در کشور ما برخلاف اینکه چندین ماه است اجرایی شده اما هنوز میزان استقبال از آن هم از سوی مردم و هم برخی اپراتورها چندان نیست.ضعف اطلاعات عمومی مردم در ارتباط با MNP و آغاز به کار کمپین‌های تبلیغاتی اپراتورهای موبایل در مدت زمان نه چندان طولانی از اجرای این پروژه ملی باعث شده تا استقبال از سمت مردم آن چنان که تصور می‌شد، نباشد.با این حال موانع دیگری در ارتباط با شماره‌های ترابرد شده نظیر پیام صوتی طولانی، خسته‌کننده و گاهی نگران‌کننده مشاهده می‌شود که نظر برخی ترابرد شده‌ها را نسبت به این طرح عوض کرده است.طبق قوانین در نظر گرفته‌شده و در قالب مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، مشترکانی که شماره موبایل خود را ترابرد می‌کنند، پیام "مشترک مورد نظر شما به اپراتور دیگری ترابرد کرده است. مبلغ مکامله با ایشان به صورت برون شبکه محاسبه خواهد شد" بر روی خطشان فعال می‌شود.این پیغام از آن جهت است که تماس گیرندگان با مشترک مورد نظر متوجه عملیات ترابرد شده و مطلع باشند که هزینه تماس‌شان با فرد مورد نظر به چه شکل (برون یا درون شبکه) محاسبه می‌شود.این پیام که تنها به زبان فارسی در هنگام برقراری تماس با مشترکان ترابرد شده پخش می‌شود، قطعا قابل فهم برای تماس‌گیرندگان خارجی نخواهد بود و حتی می‌تواند موجب نگرانی آنها از اتصال تماس‌شان با کشور یا نقطه دیگری شود.با توجه به این چالش، معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اعلام اینکه برخی پیام‌های ترابردپذیری طولانی و خسته‌کننده است، به تـسنیم گفته بود که برخی پیام‌های صوتی که پخش می‌شود طولانی و خسته‌کننده است لذا به اپراتورهای موبایل گفتیم تا قبل از پخش پیام‌هایشان از بوقی خاص استفاده کنند تا در ذهن مردم جا بیفتد.صادق عباسی شاهکوه گفت: در نظر داریم با اجرای این کار، گوش مخاطبان را با پیام مذکور آشنا کنیم و بعد از دو سه ماه پیام را حذف کرده و فقط یک بوق باقی بماند.با توجه به این تذکر رگولاتور اکنون پیام طولانی و خسته‌کننده سابق حذف شده و جای خود را به دو بوق کوتاه و منقطع (آلارم) و پیام سریع و کوتاه "هزینه تماس شما بین اپراتوری است"، داده است. ]]> تنظيم مقررات Sat, 22 Oct 2016 07:53:16 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/46095/تغییر-بوق-تماس-برخی-مشترکان-موبایل استفاده از پروتکل امنیتی https در سایت اپراتورهای موبایل الزامی شد http://itna.ir/fa/doc/news/45501/استفاده-پروتکل-امنیتی-https-اپراتورهای-موبایل-الزامی در پی هشدار فارس درباره خطر درز اطلاعات مشترکان در تغییر اپراتور با حفظ شماره (ترابردپذیری) به دلیل ضعف امنیتی سایت‌ اپراتورها، رگولاتوری اعلام کرد: اپراتورها به استفاده از پروتکل امنیتی https در سایت خود ملزم شدند.به گزارش ایتنا از فارس،‌ گزارشی با عنوان «خطر درز اطلاعات مشترکان در تغییر اپراتور با حفظ شماره/ ترابردپذیری ناامن در ضعف امنیت سایت‌ اپراتورها» چندی پیش منتشر شد.در این گزارش اعلام شد: «در ثبت‌نام ترابردپذیری، اطلاعات شخصی شامل شماره تلفن، کد ملی، شماره شناسنامه و آدرس پستی از مشترک دریافت می‌شود و برای امنیت اطلاعات مشترکان، سایت اپراتورها باید از پروتکل امنیتی برخوردار باشد؛ اما امنیت چندان جدی گرفته نشده است و بررسی‌‌ها نشان می‌دهد که صفحات ترابرد برخی اپراتورها، استاندارد امنیتی لازم را ندارند و هم‌اکنون انجام ترابرد از طریق فرم‌های ناامن در سایت‌های اپراتورها در حال انجام است.»در واکنش به این گزارش یکی از اپراتورها با ارسال توضیحاتی، تاکید کرد: در صفحه ترابرد همراه اول پروتکل امنیتی SSL به کار گرفته شده است.همچنین در واکنش به این گزارش، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد: ملاحظات امنیتی برای اجرای طرح ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه بر روی تمامی سامانه‌های اپراتوری پیش‌بینی و عملیاتی شده است.بنابر اعلام این سازمان، حسین فلاح جوشقانی با اشاره به اینکه تست نفوذپذیری در سامانه ترابردپذیری پیش از اجرای آزمایشی آن انجام شده است، افزود: در کنار همه این اقدامات، سیستم تمامی اپراتورها طبق روال‌های مشخص از سوی تیم امنیت اطلاعات و فناوری آنان، از نظر نفوذپذیری به صورت دوره‌ای تست می‌شود.وی اظهار کرد: در فرایند درج اطلاعات مربوط به ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه، بلافاصله اطلاعات درج‌شده مشترکان در بانک‌های اطلاعاتی امن نگهداری می‌شود. ضمن آنکه سیستم مرکزی ترابرد شماره‌ها کاملاً بر روی شبکه اختصاصی پیاده‌سازی شده و از شبکه‌های عمومی برای این کار استفاده نشده است.معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری درباره استفاده از پروتکل امنیتی https بر روی پایگاه‌های اطلاع‌رسانی اپراتورهای تلفن همراه گفت: «علی‌رغم اینکه استفاده از پروتکل https به تنهائی ضامن امنیت صفحات نیست، با این حال اپراتورهای تلفن همراه را ملزم کرده‌ایم که این کار را انجام دهند.» ]]> تنظيم مقررات Wed, 21 Sep 2016 07:28:50 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/45501/استفاده-پروتکل-امنیتی-https-اپراتورهای-موبایل-الزامی