ايتنا - آخرين عناوين مخابرات :: rss_full_edition http://itna.ir/telecom Tue, 06 Jun 2017 09:01:39 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://itna.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) http://itna.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) آزاد است. Tue, 06 Jun 2017 09:01:39 GMT مخابرات 60 روند نزولی نصب تلفن ثابت در کشور http://itna.ir/fa/doc/news/49137/روند-نزولی-نصب-تلفن-ثابت-کشور دفتر بررسی‌های فنی اقتصادی معاونت برنامه ریزی وزارت ارتباطات، آخرین آمار توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور را که مربوط به پایان سال ۹۵ می‌شود، منتشر کرد.به گزارش ایتنا از مهر، براساس آمار ارائه شده، شرکت‌های مخابراتی در کشور اعم از شرکت مخابرات و بخش خصوصی تاکنون در مجموع ۳۵ میلیون و ۹۷۸ هزار و ۴۱۴ خط تلفن نصب کرده‌اند که از این تعداد ۳۰ میلیون و ۷۱۲ هزار و ۶۲۸ خط دایر شده و مشغول به کار است.برآوردها نشان می‌دهد که در ۶ ماهه پایانی سال ۹۵ طبق آمار ارائه شده از سوی وزارت ارتباطات، ۳۷ میلیون و ۱۷۰ هزار و ۴۷ خط تلفن در کشور نصب و ۳۰ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۷۱ خط تلفن مشغول به کار بود. برمبنای این آمار، نصب و راه اندازی تلفن ثابت در کشور روند نزولی دارد و میزان دایری تلفن نیز با کندی صورت می گیرد.در این راستا ضریب نفوذ تلفن ثابت به ۳۸.۵۴ درصد رسیده که تا پایان شهریورماه ۳۸.۲۲ درصد گزارش شده بود.هم اکنون مطابق با آمار ارائه شده از سوی وزارت ارتباطات، ۵۵ هزار و ۲۰۷ روستا دارای ارتباط هستند و از این تعداد ۴۹ هزار و ۲۹ روستا تلفن خانگی دارند. این درحالی است که تا پایان شهریورماه سال ۹۵، تعداد روستاهای دارای ارتباط ۵۵ هزار و ۳۰۵ روستا گزارش شده بود و ۴۹ هزار و ۵۹ روستا دارای تلفن خانگی بودند که در این شاخص نیز ارتباط رسانی به روستاها روند نزولی داشته و تعداد دایری تلفن خانگی در روستاها نیز به کندی صورت می گیرد.برمبنای این آمار، یک میلیون و ۴۶۰ هزار و ۶۹۳ مشترک روستایی از سیستم موبایل روستایی (WLL ) برای برقراری ارتباط استفاده می کنند و ۱۱۵ هزار و ۷۶۴ دستگاه تلفن همگانی در کشور نصب شده است. در همین حال شمار دستگاه موبایل جاده ای (GSM ) به ۳ هزار و ۶۳۰ دستگاه رسیده است.این آمار درحالی است که تا پایان شهریور ۹۵ تعداد مشترکان WLL روستایی یک میلیون و ۱۴۶ هزار و ۶۹۳ مشترک ، تعداد تلفن همگانی ۱۲۴ هزار و ۶۴۱ دستگاه و تعداد دستگاه موبایل جاده ای ۴۰ هزار و ۳۵۳ دستگاه اعلام شده بود.برآوردها نشان می دهد که ۲۷ هزار و ۳۹۷ روستا دارای اینترنت پرسرعت هستند که آمار ارائه شده تا شهریورماه سال ۹۵ حاکی از آن بود که ۲۴ هزار و ۲۰۵ روستا از محل طرح مخابرات اجباری (USO ) به اینترنت پرسرعت مجهز شده بودند. براین اساس در ۶ ماهه دوم سال ۹۵ حدود ۳ هزار روستا به اینترنت پرسرعت تجهیز شده‌اند. ]]> مخابرات Tue, 06 Jun 2017 04:31:06 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/49137/روند-نزولی-نصب-تلفن-ثابت-کشور ضرورت استفاده از استارت آپ‌ها در مخابرات ایران http://itna.ir/fa/doc/news/49119/ضرورت-استفاده-استارت-آپ-ها-مخابرات-ایران به گزارش  ایتنا از ایسنا، شرکت مخابرات ایران در حوزه حمایت از شرکت‌های نوپا، اعلام کرده که از تمامی ایده های نو و خلاقانه در این زمینه استقبال می‌کند. در صورتی که هر یک از کارکنان در حوزه کسب وکارهای نو و استارت آپ ها، فعالیتی یا ایده و راهکاری داشته باشند میتوانند اعلام کنند.به گفته کارشناسان، شرکت مخابرات ایران با توجه به نیازهای متنوع و وسیع مشتریان و سایر صنایع در دنیای فناوری امروز، باید سازمان‌دهی جدیدی در حوزه خدمات کسب‌وکارهای اصلی شرکت و همچنین کسب‌وکارهای مبتنی بر خدمات جدید انجام دهد و گروه‌های جدیدی را در داخل سازمان در قالب R&D شکل داده و یا با حمایت از کسب‌وکارهای نوپا که وظیفه بررسی مشکلات و لزوم ارائه سرویس‌های جدید و نحوه ارائه آن را انجام داده هم به انجام مسئولیت‌های اجتماعی خود بپردازد و هم از این طریق فرصتی برای ایجاد کسب‌وکارهای نوپا فراهم آورد و با مشارکت با ایشان خدمات نوین دیجیتال را به مشتریان ارائه کند.بنا بر اعلام، در سه ماه گذشته از ابتدای شروع این فعالیت در مخابرات سعی شده با نمایندگان شرکت‌های شتاب‌دهنده برتر و همچنین شرکت‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه ملاقات و مسائل و مشکلات را با ادبیات کاربردی و در کنار مطالعات دانشگاهی کلاسیک مورد بررسی قرار گیرد و در این رهگذار نقاط قوت و ضعف این فعالیت را از زبان فعالین این حوزه شنیده شود.از سوی دیگر با شرکت در همایش‌ها و رویدادهای استارت آپی با جوانان مستعد و فعالین در کسب‌وکارهای نوپا هم‌کلام شده و عملکرد شتاب دهنده ها را موردبررسی و نیازهای این کسب‌وکارها را مورد مداقه قرار داده شده، این موضوع هرچند برای ما کاری زمان‌بر و سخت بود اما با اطلاعاتی که به دست آمد تصمیم‌گیری را برای ادامه کار و نحوه آن ساده کرد و مدیران شرکت مخابرات را بیشتر ترغیب به انجام این مهم نمود.به گفته علمایی، مشاور مدیرعامل، مدیرکل تنظیم مقررات و مجری توسعه شرکت‌های نوپا در شرکت مخابرات ایران، این شرکت به دنبال ایجاد و توسعه شبکه‌ای از شرکای تجاری است. برای اینکه بخواهیم طبق هدف ره نگاشت، خدمات جدید را در کلاس جهانی به مشتری ارائه کنیم؛ باید شرکای جدیدی را به شبکه ارتباطی خودمان اضافه کنیم؛ یعنی علاوه بر شبکه‌سازی و توسعه آن در حوزه ICT و مخابرات، به دنبال توسعه شبکه‌ای از شرکای تجاری نیز هستیم.شرکت مخابرات ایران از سال‌های دور همیشه حامی شرکت‌های تولیدکننده در بخش سوئیچ و انتقال بوده و گام‌های بزرگی در این حوزه برداشته است و همیشه در حمایت از تولیدات داخلی پیشرو بوده است. اکنون نیز به هر شرکت نوپا که بتواند سرویس‌های جدید را برای مشتریان شرکت مخابرات ایران ارائه کند و به تجارت و کسب‌وکار داخلی به‌عنوان یک مؤلفه درون‌زای اقتصادی عمل نماید، حاضریم به‌عنوان شریک تجاری از او حمایت کنیم.به گفته او این اقدام در حال حاضر هم به‌عنوان مسئولیت اجتماعی و هم به‌عنوان اقدامی برای توسعه بخش مخابرات در کشور، در شرکت مخابرات ایران در حال پیگیری است و امید است به‌زودی اجرایی گردد. همین امر باعث می‌شود که سرمایه‌گذاری‌های زیادی در حوزه مخابرات و ICT، صورت بگیرد که باعث توسعه بخش و اشتغال‌زایی می‌شود و هدف مخابرات ایران نیز همین است. هدفی که منجر می‌شود به اینکه شرکت مخابراتی با یک شبکه تمام IP و با استفاده از سیستم‌های IT به ارائه سرویس در کلاس جهانی برساند تا مشتری در هر نقطه، سبد سرویس های موردنظر خود را باکیفیت موردنظر دریافت کند.نکته مهم دیگری که شرکت مخابرات ایران در حمایت از شرکای تجاری‌اش، به آن توجه دارد این است که تاکنون بر روی ارائه سرویس‌های زیرساختی در شرکت کارهای تخصصی انجام‌نشده است. شرکت مخابرات ایران این امکان را دارد که در بخش‌های سرویس‌های زیرساخت حمایت‌های لازم را برای شرکای تجاری خود انجام دهد و سرویس‌هایی را در این قالب در اختیار آن‌ها قرار دهد.شاید لفظ حمایت شرکت مخابرات از شرکت‌های نوپا این تصور را ایجاد کند که این شرکت برای حمایت‌های صرفاً مالی از اقدام می‌کند؛ اما واقعیت امر این است که شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس بیشتر از اینکه به حمایت‌های مالی دل‌بسته باشند، نیازمند بازار شرکت مخابرات ایران هستند؛ بازاری با ۹۰ میلیون مشترک بالقوه که در اختیار شرکت مخابرات ایران است.از طرف دیگر مخابرات ایران، یک سیستم صورتحساب گیری برای مشتریانش دارد. دغدغه بسیاری از شرکت‌های نوپا این است که چطور درآمدهایشان را از مشتریان اخذ کنند؛ بنابراین شرکت مخابرات ایران این بستر مناسب را برای شرکای تجاری‌اش فراهم می‌کند تا صورتحساب‌ها را بدون دغدغه از مشتریان اخذ کنند؛ بنابراین این دو مورد بسیار پراهمیت‌تر از حمایت مالی مخابرات است که برای شرکای تجاری ارائه می‌گردد. درواقع مخابرات همچون تعداد زیادی از شتاب‌دهندگان در کشور، نیازهای شرکت‌های نوپا را به طور مؤثر و موردی تعیین می‌کنند که با حمایت‌های آن‌ها، یک شریک تجاری برای خود می‌سازند. ]]> مخابرات Sat, 03 Jun 2017 04:57:15 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/49119/ضرورت-استفاده-استارت-آپ-ها-مخابرات-ایران نظارت رگولاتوری بر شرکت مخابرات http://itna.ir/fa/doc/news/49102/نظارت-رگولاتوری-شرکت-مخابرات معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره لزوم راه‌اندازی سامانه‌ای برای ثبت‌نام الکترونیکی تلفن ثابت شرکت مخابرات ایران در راستای کاهش مراجعات با پیگیری رگولاتوری توضیح داد.به گزارش ایتنا از ایسنا، حسین فلاح جوشقانی با بیان اینکه رگولاتوری به شرکت مخابرات اعلام کرد که سامانه متمرکز راه‌اندازی کند تا کاربران از هر جای ایران بتوانند از طریق این سامانه ثبت‌نام کنند، گفت: با راه‌اندازی این سامانه توسط شرکت مخابرات علاوه بر اینکه ما به ثبت‌نام کاربران آگاهی داریم، مخابرات نیز به صورت متمرکز در کل کشور می‌داند چه میزان تقاضا برای تلفن وجود دارد و حتی روال پرداخت نیز از طریق الکترونیکی انجام می‌شود و دیگر نیازی به مراجعه حضوری نیست. البته کاربران همچنان می‌توانند به مراکز مخابراتی مراجعه کنند.وی همچنین بیان کرد: طبق الحاقیه پروانه شرکت مخابرات این شرکت موظف شده است از پایان سال هفتم به بعد پروانه‌اش یعنی سال ۹۶، در صورت تقاضای تلفن ثابت، ظرف یک ماه تلفن را به مشترکان ارائه دهد. لازم بود رگولاتوری به صورت متمرکز روی این فرآیند نظارت داشته باشد و روال مربوط را دنبال کند. از آنجایی که سامانه‌های مخابرات در استان‌های مختلف برای ثبت‌نام وجود داشت اما الکترونیکی نبود، فضای بررسی فراهم نمی‌شد.معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری در ادامه با بیان اینکه در الحاقیه پروانه شرکت مخابرات، شرایط و نحوه برخورد با تخلفات کاملا مشخص است، افزود: اگر مخابرات به مفاد پرونده عمل نکند اخطار می‌گیرد. ممکن است مخابرات مستنداتی ارائه کند که به دلایلی نتوانسته تلفن را ارائه دهد. اگر این دلایل مورد قبول سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی واقع نشود، می‌تواند شامل جریمه نیز شود که شامل جریمه‌های نقدی و تعلیق و کاهش پروانه نیز خواهد بود. رگولاتوری در این چارچوب می‌تواند طبق توافقنامه‌ای که با شرکت مخابرات دارد برخورد کند.فلاح درباره لزوم نظارت به فرآیند تلفن ثابت توضیح داد: پروانه مخابرات سال ۸۷ صادر شد و سال ۹۳ برای اخذ ارتقای نسل سه و چهار شامل الحاقیه شد. رگولاتوری احساس کرد توسعه تلفن ثابت به مرور از دستور کار شرکت مخابرات خارج می‌شود و آنها هم دلایل خود را داشتند زیرا شاید تلفن ثابت با توجه به سیستم‌های جدید دیگر جذابیت خود را نداشته باشند. با وجود این ممکن است در دنیا تلفن ثابت رشد منفی هم داشته باشد اما در ایران همچنان به تلفن ثابت نیاز است، به همین خاطر تاکید کردیم مخابرات نباید توسعه تلفن ثابت را متوقف کند بلکه باید ظرف حداکثر یک ماه تلفن ثابت را دایر کند. ]]> مخابرات Wed, 31 May 2017 04:27:53 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/49102/نظارت-رگولاتوری-شرکت-مخابرات خطوطی که امکان دریافت اینترنت ندارند جمع‌آوری می‌شوند http://itna.ir/fa/doc/news/49082/خطوطی-امکان-دریافت-اینترنت-ندارند-جمع-آوری-می-شوند داوود زارعیان درباره الزام کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای حذف و جمع‌آوری خطوط PCM تلفن ثابت و برنامه شرکت مخابرات ایران برای جایگزین کردن این خطوط، اظهار داشت: توسعه خطوط PCM از چند سال پیش در شبکه مخابرات ایران متوقف شده و در سال‌های اخیر نیز نصب PCM به صورت موردی و بنا به درخواست انجام می‌شد. به گزارش ایتنا از فارس،‌ معاون مشتریان شرکت مخابرات ایران افزود: پیش از این بخش عمده‌ای از خطوط PCM در سراسر کشور جایگزین شده و در حال حاضر تعداد PCM ها زیاد نیست اما برنامه تعویض تمامی PCMها را در دستور کار داریم. وی تأکید کرد: برنامه شرکت مخابرات ایران، جمع‌آوری تمام خطوط PCM و جایگزین کردن آنهاست که در این باره هفته گذشته جلسه‌ای برگزار شد و کمیته‌ای برای مطالعه و تعیین روش جایگزین کردن این خطوط مأمور شد که نتیجه این کمیته ۲ تا ۳ هفته آینده مشخص می‌شود. خطوط PCM خطوطی هستند که مخابرات به دلیل کمبود کابل مسی از طریق آن خطوط تلفن را در اختیار مشترک قرار می داد و این خطوط امکان دریافت اینترنت روی تلفن ثابت را ندارند. ]]> مخابرات Mon, 29 May 2017 04:53:45 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/49082/خطوطی-امکان-دریافت-اینترنت-ندارند-جمع-آوری-می-شوند برای تغییر نام یا وصل تلفن به حضور مالک نیازی نیست http://itna.ir/fa/doc/news/49048/تغییر-نام-یا-وصل-تلفن-حضور-مالک-نیازی-نیست به گزارش ایتنا از ایسنا،‌داوود زارعیان با اشاره به ساده‌سازی ارائه خدمات برای دفتر امور مشترکان مخابرات اظهار کرد: ساده‌سازی خدمات در چند حوزه وجود دارد. بخش اول که درخواست‌های زیادی در مورد آن وجود داشت، مساله‌ی نقل و انتقال تلفن بود. این کار در گذشته با حضور مالک انجام می‌شد اما ما در طرح ساده‌سازی حضور مالک را حذف کردیم.وی ادامه داد: بدین ترتیب هر کس در هر مکانی که تلفن را خریداری کرده اگر فقط در سند ذکر شده باشد، همکاران ما تلفن را به نام می‌زنند و اگر ذکر نشده باشد با ارائه سند و درخواست خریدار، این کار انجام می‌شود. این طرح در سراسر کشور مورد استقبال قرار گرفته و تقریبا بیشتر مشترکانی که دارای مشکل بودند مراجعه کرده و تلفن را به نام خود ثبت کردند.معاون امور مشتریان شرکت مخابرات ایران با اشاره به موضوع حذف مدارک اضافی در ثبت‌نام توضیح داد: بحث دیگر موضوع حذف مدارک اضافی است. ما تمامی مدارک از جمله کپی شناسنامه و سند و غیره را که قبلا برای ثبت‌نام دریافت می‌کردیم، حذف کرده و اکنون ثبت‌نام با کپی کارت ملی انجام می‌شود. همچنین امکان ثبت‌نام از طریق پورتال به صورت غیرحضوری را فراهم کردیم که هم در حوزه تلفن ثابت و هم ADSL این طرح اجرا می‌شود.زارعیان در ادامه درباره وصل تلفن‌هایی که به صورت دوطرفه قطع شده‌اند، بیان کرد: بحث دیگر، وصل کردن تلفن‌ها برای مشترکینی است که به علت عدم پرداخت بدهی تلفن‌شان دوطرفه قطع شده است. بنابراین تلفن‌های کسانی که بدهی‌شان به ودیعه نرسیده، یک‌طرفه وصل می‌شود و در صورتی که مشترکین بدهی خود را پرداخت کنند، تلفن آنها مجددا وصل خواهد شد.وی همچنین خاطرنشان کرد: برنامه ما این است که به سمت ساده‌تر کردن طرح برویم. بنابراین حذف کاغذ، پرونده و مراجعه را در دستور کار داریم. البته اگر کسی علاقه‌مند بود می‌تواند حضور یابد، اما ما در برنامه داریم که تا پایان امسال حذف کاغذ و مشتری را به‌طور کامل در دفاتر اجرا کنیم. ثبت‌نام و پرداخت از طریق پورتال نیز آغاز شده است. مکانیزه کردن دفاتر، امضای دیجیتالی و حذف کاغذ را نیز در دستور کار داریم که در تهران شروع شده و برخی از مراکز منطقه ۸ آغاز شده‌اند تا بتوانیم تا پایان سال کاغذ را حذف کنیم. ]]> مخابرات Wed, 24 May 2017 05:42:56 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/49048/تغییر-نام-یا-وصل-تلفن-حضور-مالک-نیازی-نیست اعتراض سهامداران به پول‌های راکد ۳۰ سال مخابرات http://itna.ir/fa/doc/news/49024/اعتراض-سهامداران-پول-های-راکد-۳۰-سال-مخابرات مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت مخابرات ایران به شکل متفاوتی برگزار شد.اداره مجمع را برات قنبری معاون برنامه ریزی وزیر ارتباطات در مقام نماینده دولت در هیات مدیره مخابرات برعهده داشت.تفاوت خواست صاحبان حقیقی سهام و سهامداران عمده، ابهامات زیاد در بند ۴ صورت‌های مالی، نوع اداره مجمع و پاسخ‌های رئیس مجمع به سهامداران حقیقی باعث اعتراض سهامداران حقیقی شد.بند ۴ صورت‌های مالی حسابرسی شده امروز جنجال‌برانگیز بود؛ زیرا در این بند مبالغ زیادی معادل یک درصد کل درآمد عملیاتی شرکت به عنوان بدهی راکد و سنواتی و ذخیره مطالبات مشکوک الوصول بلاتکلیف مانده است.این مبالغ شامل ۱۳۱۸ میلیارد ریال اقلام راکد سنواتی است که ۳۱۵ میلیارد ریال ذخیره مطالبات مشکوک الوصول برای آن نگه داشته شده است.وقتی توضیح مختصر مدیرعامل مخابرات درباره این بند نتوانست سهامداران حقیقی را از روی این بند عبور دهد، کمال بیگدلی معاون مالی شرکت اعلام کرد بسیاری از مطالبات سنواتی متعلق به ۴۰ تا ۳۰ سال کار شرکت مخابرات ایران است که روی هم انباشته شده و برای این ارقام ابهام دار دو راهکار وجود دارد اینکه کلا با یک مصوبه هیات مدیره این اعداد حذف و در سود و زیان دیده شوند و دوم اینکه به همین وضعیت در گزارش مالی سالانه دیده شوند.به گفته بیگدلی این مبالغ بلاتکلیف شامل ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان دعوای حقوقی مخابرات با شرکت عمران کیش، ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان منابع مشمول تحویل در اروپا، ۱۲ میلیارد تومان بیانیه الجزایر در دعوی ایران و آمریکا، ۳۳ میلیارد تومان طلب از کارخانجات مخابراتی، ۸۹ میلیارد تومان مانده بدهی‌های مردم و ۳۸ میلیارد تومان از پروژه کاشانه و چندین مورد دیگر است.با توجه به حساس شدن بند ۴ نماینده دولت از رئیس مجمع خواست تا همراه برنامه‌های توسعه تقویمی برای رفع و رجوع بدهی ها در نظر بگیرند که قنبری گفت: «به دنبال این نبوده‌ایم که به حسابرس مستقل کمک نکنیم و گزارش ریز ندهیم. مخابرات تسهیلات با نرخ بالا دارد و مشکل مدیریت نقدینگی و منابع است؛ اما قبول داریم که مواردی از جمله صندوق بازنشستگی و ساماندهی املاک روستایی را می‌توانسته‌ایم انجام دهیم و ان شالله امسال انجام می‌دهیم. »علاوه بر این، طرح دوباره پیشنهاد افزایش تعرفه تلفن ثابت در حالی که هنوز یک سال از افزایش اخیر تعرفه تلفن ثابت نمی‌گذرد، از دیگر اتفاق‌های مهم این مجمع بود.همواره در این مجمع مردمی که در طول سال از گرانی و افزایش قیمت ها گلایه دارند به آدم دیگری تبدیل می‌شوند و خواهان افزایش تعرفه تلفن ثابت هستند. امروز نیز این خواسته چندین بار تکرار شد. رسول سرائیان مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در پاسخ به سهامداری که از پایین بودن تعرفه تلفن ثابت به نفع خود معترض بود، گفت: انشاءالله دولت کمک کند بار دیگر تعرفه‌ها اضافه شود اما با توجه به وجود رقبا و پایدار نبودن افزایش درآمد ناشی از افزایش تعرفه رویکرد اصلی شرکت افزایش خدمات است.همچنین در این جلسه پس از اینکه مدیرعامل مخابرات از وضعیت به نسبت بد شرکت در سال ۹۴ و بهتر شدن اوضاع در سال ۹۵ با افزایش ۱۵ درصدی درآمد عملیاتی شرکت گزارش می داد، سهامداران عمده خواستار تقسیم سود به میزان کمتر از سال گذشته بودند.سهامداران حقیقی به تقسیم سود ۵۰ تومانی نظر داشتند؛ نظر سازمان بورس تقسیم حداکثر سود ۳۷ تومانی بود و سهامدار عمده در صدای بلند اعتراض سهامداران حقیقی به سود ۳۳ تومانی رای داد. سود تقسیمی سال گذشته ۴۵ تومان به ازای هر سهم بوده است.قنبری در پاسخ به سوال یکی از سهامداران معترض که پرسید با وجود سهامداران عمده دارای ۴۰ درصد سهام چرا مردم را در مجمع دعوت می‌کنید؟، گفت: «تشریفات است». که صراحت بیان وی به مزاج صاحبان حقیقی سهام خوش نیامد.سهامداران از ابتدا تا پایان جلسه که رئیس مجمع با عجله جلسه را ترک کرد و چند سهامدار هنوز در سالن فریاد می‌زدند به این تصمیم اعتراض کردند. ]]> مخابرات Mon, 22 May 2017 04:59:49 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/49024/اعتراض-سهامداران-پول-های-راکد-۳۰-سال-مخابرات سیاست آتی مخابرات، توسعه شبکه‌های IP و فیبر نوری http://itna.ir/fa/doc/news/49016/سیاست-آتی-مخابرات-توسعه-شبکه-های-ip-فیبر-نوری به گزارش ایتنا از ایسنا، قنبری در مجمع عمومی عادی سالانه مخابرات ایران اظهار کرد: حماسه بزرگ حضور مردم در ۲۹ اردیبهشت، وظیفه ومسئولیت مدیران را در شرکت مخابرات ایران، به عنوان یکی از بزرگ ترین بنگاه های اقتصادی کشور، با بیش از ۱۰۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و غیر مستقیم، مهم تر از همیشه ساخته است.رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران با اشاره به جهت گیری مجموعه مخابرات همسو با سیاستگذاری های کلی بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور گفت: بازار ارتباطات در پنج سال آینده طبق برنامه حداقل سه برابر گسترش پیدا خواهد کرد که شرکت مخابرات ایران، پیشران اصلی توسعه در این بخش است.وی افزود: امیدواریم با حمایت سهامداران و هم افزایی موجود در حوزه ارتباطات کشور، اهداف تعیین شده در ره نگاشت تحول شرکت مخابرات ایران را به صورت کامل محقق سازیم. ]]> مخابرات Sun, 21 May 2017 08:09:39 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/49016/سیاست-آتی-مخابرات-توسعه-شبکه-های-ip-فیبر-نوری هر نوع توسعه شبکه مخابراتی به دلیل احتمال بروز اختلال به بعد از انتخابات موکول شد http://itna.ir/fa/doc/news/48953/نوع-توسعه-شبکه-مخابراتی-دلیل-احتمال-بروز-اختلال-بعد-انتخابات-موکول معاون امور مشتریان شرکت مخابرات ایران اعلام کرد: هیچ برنامه توسعه‌ای که موجب بروز اختلال و قطعی در ارتباطات شود تا پایان انتخابات در سراسر کشور انجام نشود.به گزارش ایتنا از فارس، داود زارعیان اظهارداشت: وضعیت اینترنت در کشور در حال تثبیت شدن است و اگر مشکلی به‌وجود آید بحث توسعه‌ای است که ممکن است موجب بروز اختلال یا قطعی موقتی شود.معاون امور مشتریان شرکت مخابرات ایران افزود: بر این اساس مقرر شد از دیروز تا پایان برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا هیچ برنامه توسعه‌ای که موجب بروز اختلال و قطعی در ارتباطات شود، در سراسر کشور انجام نشود.زارعیان از ابلاغ این دستورالعمل به همه مناطق مخابرات در سراسر کشور خبر داد و گفت: برنامه هایی که ممکن است بروز اختلال در ارتباطات به همراه داشته باشند به بعد از برگزاری انتخابات موکول شده و شرکت مخابرات بر این امر نظارت خواهد کرد. ]]> مخابرات Mon, 15 May 2017 06:26:02 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/48953/نوع-توسعه-شبکه-مخابراتی-دلیل-احتمال-بروز-اختلال-بعد-انتخابات-موکول چند پیش‌بینی از وضعیت صنعت مخابرات http://itna.ir/fa/doc/news/48952/چند-پیش-بینی-وضعیت-صنعت-مخابرات این روزها مدام به مزایای سرعت نسل پنجم ارتباطات (5G) اشاره می‌شود. توجه‌ها از قبل به این فناوری جلب شده است. کم‌کم صنعت مخابرات به این سمت می‌رود و می‌کوشد مسائل موازی را به‌طور همزمان مدیریت کند و این بار هدف 5G این است: «یک گیگابیت در هر ثانیه».به گزارش ایتنا از ایسنا، تلکامز با همکاری سازمان مشاوره موبایل پیش‌بینی‌های سال ۲۰۱۷ برای صنعت مخابرات را گردآوری و جمع‌بندی کرد.بر این اساس انتظار نمی‌رود که راه‌اندازی تجاری فناوری 5G تا قبل از سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ اتفاق بیفتد. با وجود این‌که ورایزن راه‌اندازی 5G را در خطوط ثابت بی‌سیم (FWA) تا قبل از سال ۲۰۱۷ پیاده خواهد کرد. پیش‌بینی‌ها این است که استقرار 5G حداقل شش سال طول خواهد کشید. براساس پیش‌بینی Northstream تا آن زمان، اپراتورها روی بهبود استانداردهای LTE بیشتر از رفتن به سمت 5G سرمایه‌گذاری خواهند کرد.شرکت Telcos روی ابزارهای LTE پیشرفته، از جمله MIMO و تجمع حامل سرمایه‌گذاری خواهد کرد. هزینه‌های استقرار ۵G زیاد خواهد بود و اپراتورها فقط خواهند توانست روی فناوری‌های 5G سرمایه‌گذاری کنند. این اتفاق فقط در صورتی رخ می‌دهد که بتوانند مزایای مسلم 5G را نسبت به 4G برای شرکت خود ضمانت کنند.اکثر اپراتورها در ابتدای کار می‌خواهند مطمئن شوند سه موردی که تحت سیطره 5G می‌توانند بهتر عمل کنند، از نظر اقتصادی برای آنها عملی و کاربردی است. این سه مورد اینترنت اشیا، ارتباطات قابل اطمینان و افزایش پهن باند تلفن همراه را شامل می‌شود.همه این اعلان‌ها و اطلاع‌رسانی‌هایی که پیش از ۵G اتفاق افتاده‌اند، بدون شک در سال ۲۰۱۷ نیز در سطح اطلاع‌رسانی خواهند بود. صنعت مخابرات وابستگی ناسالمی به نسل بعدی دارد و با این وابستگی که احتمالا اجتناب‌ناپذیر است جلو می‌رود، اما هنوز نمی‌تواند آن را به واقعیت بدل کند. نگرانی مهم در این میان این است که صنعت به سمت بی‌معنایی برود و مخاطبان خود را بی‌تفاوت و بی‌حس کند.از سوی دیگر به نظر Northstream مجموعه‌ای از سرمایه‌گذاری‌های شبکه در سال ۲۰۱۷ برای نصب و بهبود سیستم‌های فعلی ایجاد خواهند شد. همچنین اپراتورها نسبت به حفظ تعادل قدرت بین سه وندور اول جهان هوشیار خواهند بود.این مساله منجر به ثبات سهم بازار می‌شود و فشار قیمت را برای وندورهای زیرساخت کاهش می‌دهد. فشار افزایش قیمت در طولانی‌مدت باعث می‌شود وندورهای زیرساخت بازاری نامتعادل و نامطلوب برای اپراتورها خلق کنند؛ بنابراین حفظ سه وندور جهانی برای حفظ امنیت رقبات و توسعه فناوری جزو علائق اپراتورهاست.بر اساس اطلاعات نشریه ارتباطات، این مساله بر هیچ کس پوشیده نیست که سال ۲۰۱۶، سال دشواری برای اریکسون بود. عواملی طی سال‌ها باعث افت اریکسون شدند و ضعف عظیمی در بازارهای شبکه مرکزی این شرکت به وجود آوردند. این عوامل سبب شدند اریکسون نتواند در بازار متنوع امروز سرعت به خرج دهد و افت خود را جبران کند. به نظر می‌آید همه این عوامل دست به دست هم دادند و باعث شدند بیورژ اکهولم که قبلا بیشترین سهام اریکسون را داشت، جایگزین هانس وستبرگ، مدیرعامل قبلی، شود.قیمت سهام اریکسون در سال ۲۰۱۶ تقریبا تا حدود ۵۰ درصد پایین آمد و احتمالا همین امر منجر به آزردگی سهامداران شد. اکهولم به این خاطر به عنوان مدیرعامل انتخاب شده است که بخشی از ضررها و زیان‌ها را به شرکت بازگرداند و وضعیت را بهبود بخشد. تیم تحقیقی تلکامز معتقد است امکان دارد که هیات مدیره تصمیم بگیرند بخشی از سهام اریکسون را به فروش برسانند تا اعداد و ارقام را به مسیر مناسب سوق دهند.Northstream پیش‌بینی می‌کند که فعالیت‌های NFV در سال ۲۰۱۷ رشد بیشتری خواهد داشت. انگیزه‌های زیادی وجود دارد: چون برخی خدمات جدید به کارکردهای شبکه مجازی و آینده آن وابسته است. در نتیجه NFV طی سال ۲۰۱۷ به سمت خدماتی مثل VoLTE, Carrier Cloud و غیره خواهد رفت. NFV همچنین زیرساخت‌های فعلی را بهبود خواهد بخشید. با وجود این‌که تمرکز اصلی NFV بر بهبود زیرساخت خواهد بود، شاهد خدمات جدیدش نیز خواهیم بود.این واقعیت که ورایزن هنوز دست از یاهو برنداشته، نشان می‌دهد اپراتورهای هوشمند برای تنوع بخشیدن به فعالیت‌های خود از رسانه جدا نمی‌شوند. راه‌حل جدید و امروزی برای کاهش APUU‌های اپراتورها وابسته به استروئید است، نه فقط رفتن سراغ کپی کردن محتوا، بلکه تولید آن. این استراتژی باعث می شود کاربران به سمت معدود ارائه‌دهندگانی بروند که از نظر فنی، تخصصی، اتصال، اینترنت اشیاء، محتوا و غیره با نیازهای آنها مطابق هستند.تحکیم ارتباط بین رسانه و مخابرات در اروپا نیز در جریان است. وندورها و شرکت‌هایی مثل اریسکون به احتمال زیاد سمت کسب‌وکارهای رسانه‌ای و تلویزیون ها می‌روند. در این میان هواوی نیز یکی از شرکت‌هایی است که می‌کوشد در تولید ویدئو پیشگام شود. همان‌قدر که میل کاربران به محتوای ویدئویی افزایش می‌یابد، کنترل این دریچه ارتباطی اهمیت بیشتری می‌یابد.درآمد اینترنت اشیا سهمی از کل درآمد در سطح جهانی است که طی چند سال اخیر افزایش یافته است. در حال حاضر، برخی از اپراتورها یک درصد از درآمد خود را به خدمات اینترنت اشیاء اختصاص داده‌اند. با این حال به پیش‌بینی Northstream، این میزان در سال ۲۰۱۷ همان یک درصد یا کمتر هم باقی خواهد ماند. البته برخی از اپراتورهای پیشتاز در ایالات متحده آمریکا و اروپا از جمله AT&T و دافون، تلفنیکا و دویچه تلکام این میزان را به سه درصد نیز خواهند رساند.این تیم‌ها می‌کوشند فقط از طریق اتصال درآمد کسب نکنند، بلکه سراغ یکپارچگی سیستم‌ها، امنیت، تجزیه و تحلیل، مدیریت پلت‌فرم‌ها و راه‌حل‌های عمودی می‌روند. به علاوه، این اپراتورهای بزرگ در زمینه‌ی ماشین‌های خودکار بدون راننده وارد بازار خواهند شد. همان‌طور که اینترنت اشیاء در چند سال آینده رشد می‌کند، انتظار داریم شاهد تفاوت‌های بیشتری در درآمد اپراتورها در مناطق باشیم. همه این مسائل ارزش اینترنت اشیاء را مشخص می‌کند.ASR (بازشناسی اتوماتیک گفتار) رویکردی بالغانه‌تر در سال ۲۰۱۷ اتخاذ خواهد کرد و به سمت زندگی روزمره می‌رود، در واقع به جریانی غالب تبدیل می‌شود. ASR اپلیکیشن‌های گسترده‌ای خواهد داشت و تاثیر زیادی بر تلفن‌های هوشمند و ابزارهای اینترنت اشیاء خواهد گذاشت.در هر حال Northstream فکر می‌کند که اروپا می‌تواند بعد از آمریکا و چین در این نوآوری سهیم باشد و حرفی برای گفتن داشته باشد. این‌که اروپا هنوز به صورت حرفه‌ای وارد ASR نشده، احتمالا ناشی از موانع زبان است. از سوی دیگر نبود سرمایه‌گذاری و روند کند بازارهای محلی اروپا نسبت به رشد سریع فناوری امروز جهان، از دیگر علت‌های عقب ماندن اروپا در زمینه‌ی ASR است. نوآوری سریع و تجارت اینترنت اشیاء، رشد ASR را پشتیبانی می‌کند به ویژه در مورد خانه‌ها و اتومبیل‌های هوشمند و فناوری‌های پوشیدنی.همچنین در سال ۲۰۱۵ حدود ۹۵ درصد از کاربران ساعت‌های اپل از Siri استفاده می‌کردند: ۵۰ درصد استفاده روزانه و ۳۱ درصد نیز چند بار در روز یا بیشتر. این اعداد و آمار استفاده از Siri بین کاربران آی‌فون در حال افزایش است.براساس گزارش‌های گوگل، ۲۰ درصد از جست‌وجوها براساس ASR صورت گرفته است. با این حال، استفاده از ASR و سطح رضایت از آن در اروپا نسبی باقی‌مانده و نسبت به کشورهای انگلیسی زبان و چینی زبان محدودتر به کار رفته است. ASR به سرعت در حال رشد است. برای درک ظرفیت بیشتر ASR باید بتوان آن را با فناوری‌های هوش مصنوعی ترکیب کرد.هوش مصنوعی فناوری مهم سال ۲۰۱۶ بود از رایانه‌هایی که انسان‌ها را در بازی‌ها شکست می‌دهند گرفته تا اتوماسیون کارهایی که قبلا انسان‌ها آنها را انجام می‌دادند. مثل ارائه‌ی خدمات به مشتریان. یکی از محصولات جانبی محاسبات ابر توانایی ارائه و رونمایی از محاسبات فوق‌العاده در کارهای روزانه ما بوده که منجر به گسترش هوش مصنوعی شده است؛ اما باید به این مساله نیز توجه داشت که هوش مصنوعی با حذف تصمیم‌های انسانی در محیط کار وارد عمل می‌شود. باید این مهم را در نظر گرفت که در پایان ماجرا انسان‌ها ‌محصولاتی نباشند که توسط ماشین‌ها برداشت می‌شوند! ]]> مخابرات Mon, 15 May 2017 05:37:21 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/48952/چند-پیش-بینی-وضعیت-صنعت-مخابرات ورود اپراتورهای خصوصی برای واگذاری خط ثابت به متقاضیان http://itna.ir/fa/doc/news/48901/ورود-اپراتورهای-خصوصی-واگذاری-خط-ثابت-متقاضیان مدیرعامل شرکت مخابرات درباره برنامه توسعه تلفن ثابت در سال ۹۶ برای رفع صف انتظار فیش‌های تلفن ثابت، گفت: امسال قطعا وضعیت بهتر خواهد شد، البته سایر اپراتورهای ثابت نیز برای تامین تلفن‌های ثابت مورد نیاز متقاضیان وارد شده‌اند.به گزارش ایتنا از فارس، رسول سرائیان  درباره برنامه توسعه تلفن ثابت در سال ۹۶ در کشور برای جبران عقب‌ماندگی‌ها و رفع صف انتظار فیش‌های تلفن ثابت، گفت: اولویت نخست شرکت مخابرات ایران برای توسعه تلفن ثابت در سال ۹۶، توسعه شبکه فیبر نوری است که سبب ایجاد ظرفیت بیشتر و پاسخگویی به حجم زیادی از تقاضاها در این حوزه می‌شود.وی افزود: علاوه بر شرکت مخابرات، سایر اپراتورهای ثابت نیز با پروانه (FCP اپراتور ارتباطات ثابت) به این حوزه وارد شده‌اند و اکنون آنها نیز می‌توانند تلفن‌های ثابت مورد نیاز متقاضیان را تأمین کنند.مدیرعامل شرکت مخابرات ایران ادامه داد: البته راهبرد این شرکت، پوشش حداکثر تقاضاها براساس وظیفه خود است.وی افزود: معتقدیم با ورود فیبر نوری در لایه دسترسی در تأمین نیازهای مردم اتفاق بزرگی خواهد افتاد و تلفن ثابت، اینترنت و سرویس‌های ویدئویی با ورود فیبر نوری پوشش داده می‌شوند.سرائیان خاطرنشان کرد: وضعیت بهتری نسبت به قبل در سال ۹۶ قطعاً ایجاد خواهد شد. ]]> مخابرات Wed, 10 May 2017 10:02:31 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/48901/ورود-اپراتورهای-خصوصی-واگذاری-خط-ثابت-متقاضیان