ايتنا - آخرين عناوين وب ايراني :: rss_full_edition http://itna.ir/iranian_web Sat, 27 Aug 2016 15:09:45 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://itna.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) http://itna.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) آزاد است. Sat, 27 Aug 2016 15:09:45 GMT وب ايراني 60 رمزگذاری کروم برای مقابله با نفوذگری رایانه‌های کوانتومی http://itna.ir/fa/doc/news/44040/رمزگذاری-کروم-مقابله-نفوذگری-رایانه-های-کوانتومی از زمان افشاگری‌های ادوارد اسنودن در مورد علاقه آژانس امنیت ملی امریکا به ساخت رایانه کوانتومی با قابلیت شکستن رمزهای رایانه‌ای فعلی برخی شرکت‌های فناوری به فکر مقابله با این خطر افتاده‌اند.به گزارش ایتنا از فارس، رایانه‌های کوانتومی از توان و قدرت پردازش بسیار بالایی برخوردارند و با استفاده از آن‌ها می‌توان با سرعت بسیار بالایی الگوریتم‌های رمزگذاری رایانه‌ها را شناسایی کرده و به مقابله با آنها پرداخت.گوگل که در سال‌های اخیر به همکاری با آژانس امنیت ملی آمریکا برای افشای داده‌های خصوصی کاربران متهم بوده، این بار دست پیش گرفته و تلاش دارد از روش رمزگذاری جدیدی در مرورگر کروم خود استفاده کند تا بتواند با توانمندی‌های رایانه‌های کوانتومی مقابله کند.بر اساس اعلام گوگل، از روش ارتباطی جدیدی میان مرورگر کروم و سرورهای این شرکت استفاده شده تا از هک شدن داده‌های ردوبدل شده توسط رایانه‌های کوانتومی جلوگیری شود. الگوریتم جدید که پست کوانتومی نام گرفته متفاوت از الگورتیم قبلی تبادل کلیدهای این مرورگر است.البته هنوز باید بررسی‌ها و آزمایش‌های گسترده تری صورت بگیرد تا مشخص شود آیا این الگوریتم جدید واقعا از امنیت کافی برخوردار است یا نه. Erdem Alkim، Léo Ducas، Thomas Pöppelmann و Peter Schwabe چهار مهندس مبدع الگوریتم مذکور هستند. ]]> وب ايراني Sat, 09 Jul 2016 05:53:25 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/44040/رمزگذاری-کروم-مقابله-نفوذگری-رایانه-های-کوانتومی چه کسی بر سایت‌های دولتی نظارت می‌کند؟ http://itna.ir/fa/doc/news/29895/کسی-سایت-های-دولتی-نظارت-می-کند هفته گذشته دبیر شورای عالی فضای مجازی از میزبانی ۴۰ درصد سایتهای دولتی در خارج از کشور خبر داد این در حالی است که پیش از این و در دولت قبل اعلام شده بود بالغ بر ۹۵ درصد این سایت‌ها در داخل کشور میزبانی (هاست) می‌شوند.به گزارش ایتنا از ایسنا، در سالهای قبل این گونه اعلام شده بود که نه تنها دستگاههای حاکمیتی موظفند میزبانی سایت‌های خود را به داخل کشور انتقال دهند بلکه حتی شرکتهایی که می خواهند با دستگاههای دولتی همکاری کنند نیز ملزم به انتقال میزبانی سایتهای خود به داخل کشور هستند.وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ابتدای سال ۸۹ و در یک بازه زمانی شش ماهه به دستگاههای دولتی مهلت داد تا میزبانی سایتهای خود را به داخل کشور منتقل کنند و حتی پیشنهاد مسدود کردن سایتهایی که میزبانی خود را تا مهلت تعیین شده به داخل کشور منتقل نکنند از طرف سازمان فناوری اطلاعات در بخش کارشناسی فنی کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ شورایعالی انقلاب فرهنگی نیز مطرح شد.در همین حال در نیمه نخست سال ۸۹ پیش‌نویس آیین‌نامه ساماندهی میزبانی سایت‌های دولتی در داخل براساس ماده ۲۳ قانون جرایم رایانه‌ ای کشور آماده و به مراجع ذیربط برای تصویب ارسال شد که براساس آن، چگونگی رفتار با سایت‌های دولتی و الزامات لازم برای انتقال آنها به داخل کشور مشخص شد. براین اساس حتی به دلیل نوع عملکرد، اگر میزبانی برخی از سایت‌های دولتی باید در خارج از کشور صورت‌ گیرد، این سایت‌ها نیز باید یک سایت پشتیبان که در سرورهای داخلی میزبانی شود، داشته باشند.در آن زمان گفته شده بود که بالغ بر ۷۰ درصد وبسایت‌های دولتی در داخل کشور میزبانی می‌شوند اما میزبانی مابقی وب سایتهای دستگاههای دولتی به ترتیب در کشورهای آمریکا، کانادا، انگلیس و آلمان است که براین اساس میزبانی بیش از ۲۶۰ سایت دولتی ایرانی در آمریکا و میزبانی بیش از ۲۱۰ سایت دولتی ایرانی در کشور کانادا انجام می‌شود و برای افزایش امنیت اطلاعات، این سازمانها الزام شدند که هاستینگ سایتهای خود را در داخل کشور و با دیتاسنترهای داخلی انجام دهند.با توجه به اهمیت این موضوع در فواصل زمانی مختلف نیز اخبار و آمارهای متعددی در این زمینه منتشر شده و از میزبانی بالغ بر ۹۶ درصد این سایتها در داخل کشور خبر داده شد. حال پس از گذشت چند ماه و با تغییراتی که به دنبال تغییر دولت در نهادهای مختلف صورت گرفته، دبیر شواری عالی فضای مجازی از این نکته پرده برمیدارد که همچنان حدود ۴۰ درصد سایت‌های دولتی در خارج از کشور میزبانی می‌شوند.بحث بر سر انتقال میزبانی سایت‌های ایرانی به داخل کشور طی سال‌های گذشته و با افزایش هک و نفوذ به سایت‌های ایرانی و همچنین برای حفظ امنیت و منافع ملی مورد توجه مسوولان قرار گرفته است.اما به باور بسیاری از کارشناسان در حالی مسوولان دولتی سازمان‌ها، نهادها، شرکت‌های دولتی و در مراحل بعد ارگان‌های خصوصی را به استفاده از میزبانان داخلی تشویق می‌کنند که امکانات دیتاسنترهای داخلی با رقیبان خارجی‌شان قابل مقایسه نیست و در پاره‌ای مواقع قیمت سرویس‌دهندگان داخلی این بازار ۴ تا ۲ برابر سرویس‌دهندگان خارجی است.در این میان بی شک لازم است با توجه به مخاطرات موجود در فضای مجازی، اطلاعات مهم و اساسی کشورها در راستای حفظ امنیت و منافع ملی، در داخل آن کشور میزبانی شوند.میزبانی وب یکی از مهم‌ترین خدماتی است که در مراکز داده ارائه می‌شود؛ میزبانی در واقع واگذاری فضایی است که توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده این خدمات به دارندگان وب‌سایت‌ها صورت می‌گیرد تا بتوانند نرم افزار خدمت‌دهنده و اطلاعات مربوط به وب سایت خود را در آن قرار دهند.در حال حاضر، به دلیل مزایای ناشی از این کسب و کار، شرکت‌های بسیاری در سراسر جهان در حال ارائه خدمات میزبانی هستند که در این بین آمریکا و کانادا به دلیل برخورداری از کیفیت مناسب در کنار قیمت رقابتی از شهرت بیشتری برخوردار هستند.اما تصمیم ایجاد مراکز داده در ایران به دی ماه ۱۳۸۱ برمی‌گردد. از آن زمان تاکنون چندین مرکز داده در کشور ایجاد شده، اما بنا بر اظهارات فعالان این عرصه، برخی از این مراکز با مشکلاتی مانند ضعف زیرساخت ارتباطی، سطح پایین امنیت، کیفیت پایین خدمات و... روبه‌رو هستند.به گفته برخی کارشناسان، مراکز داده ایجاد شده در کشور با استانداردهای مورد قبول جهانی فاصله دارند و جز تعدادی انگشت شمار، سایر این مراکز به سوی ارتقای سطح کیفی خدمات تحرکی ندارند.کارشناسان مهم‌ترین دلیل عدم مهاجرت سرورها و سایت‌های ایرانی به داخل کشور را گرانی بیش از حد این خدمات در داخل و مخصوصا پهنای باند در کشور و در مقایسه با خارج کشور می‌دانند و بر این باورند که برای حل این مشکل لازم است دولت تخفیف ویژه‌ای را برای شرکت‌های ارائه دهنده خدمات دیتاسنتر در نظر بگیرد. ]]> وب ايراني Sat, 15 Mar 2014 05:35:03 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/29895/کسی-سایت-های-دولتی-نظارت-می-کند ششمین جشنواره وب ایران برگزار می شود http://itna.ir/fa/doc/news/28987/ششمین-جشنواره-ایران-برگزار-می-شود به گزارش ایتنا از مهر، با پایان یافتن زمان ثبت نام ششمین جشنواره وب ایران مرحله ارزیابی و سنجش وبسایت های ایرانی آغاز شد.ثبت نام جشنواره وب ایران از تاریخ ۴ آبان ماه آغاز شد و تا ۳۰ آذر ادامه داشت.با پایان مرحله ثبت نام، بالغ بر ۹ هزار و ۱۰۷ وبسایت شرکت کننده در جشنواره وب ایران در ۴ شاخه کسب و کار های اینترنتی، استارتاپ ها، اطلاع رسانی و فرهنگی و صنایع مرتبط و ۴۳ گروه به رقابت خواهند پرداخت.ارزیابی و سنجش وب سایتها توسط داوران جشنواره وب ایران از ابتدای دی ماه آغاز شده که نامزدهای این دوره اول بهمن ماه معرفی می شوند و در نهایت مراسم اختتامیه ششمین جشنواره وب ایران در تاریخ ۱ اسفند ماه ۱۳۹۲ برگزار خواهد شد.سایت های برتر در جشنواره وب ایران در دو گروه به انتخاب داوارن و رای گیری مردمی معرفی می شوند.برای شرکت در بخش رای گیری مردمی شرکت کنندگان می توانند با ورود به پنل جشنواره وب ایران و از بخش "دفتر کار من" کد مربوط به رای گیری مردمی را دریافت و در سایت خود قرار دهند.کاربران با رای دادن به سایت یا سایتهای مورد علاقه شان، امکان اینکه آن سایت در بین برندگان مردمی جشنواره وب ایران قرار گیرد را ایجاد می کنند.رای گیری مردمی از ۱۵ دی ماه ۱۳۹۲ آغاز می شود. ]]> وب ايراني Mon, 30 Dec 2013 11:22:04 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/28987/ششمین-جشنواره-ایران-برگزار-می-شود همه چیز درباره سایت «نذری‌یاب» http://itna.ir/fa/doc/news/28367/همه-چیز-درباره-نذری-یاب شرق نوشت: داستان ما داستان «موزه» و «گنج‌یاب» است. آنقدر که تبلیغ گنج‌یاب این‌ور و آن‌ور می‌بینیم هیچ خبری از تبلیغ موزه‌ها که اصلی‌ترین نگه‌دارنده‌های همان گنج‌ها هستند، نیست. حالا این داستان را می‌شود همین‌جا هم دید، یک سایت کوچک و نقلی اما کامل و مجهز برای پیدا کردن «نذری»‌های ماه محرم!به گزارش ایتنا از ایسنا، در ادامه این مطلب آمده است: باورش هم خیلی سخت نیست. یک راهنما با نقشه دقیق و منو و این توضیح که در فلان روز محرم، در فلان محله تهران، چه غذایی نذر می‌شود. از قیمه و حلیم و باقالی‌پلو با گوشت گرفته تا شله‌زرد و کاچی و شربت!Nazriyab.com امسال دومین سالی است که فعال شده و به‌ همین‌ دلیل مو لای‌ درز آدرس‌هایی که دارد نمی‌رود! این را داوود مظفری که یکی از طراحان سایت است به می‌گوید. او که خودش تجربه کار طراحی سایت را دارد، ایده اولیه این سایت را ظرف چند دقیقه با دوستش، آرمان طاهریان که او هم یک طراح سایت است، مطرح می‌کند و حاصل کار می‌شود سایت «نذری‌یاب»؛ یک سایت شسته‌ و رفته بر پایه «گوگل‌مپ» با همه جزئیات نذری‌های تهران، اصفهان و مشهد از روز اول محرم تا پایان ماه صفر.پس از طراحی، سایت به شبکه‌های اجتماعی معرفی می‌شود، نزدیکی‌های محرم است و استقبال آنقدر بالا می‌رود که تا یک‌ میلیون‌ نفر از این سایت در سال گذشته بازدید می‌کنند اما در داخل سایت نذری‌یاب، چیزهای عجیبی دیده می‌شود که شاید اگر این سایت نبود، دسترسی به این میزان اطلاعات واقعا سخت می‌شد.در حال حاضر برای محرم امسال، در سایت نذری‌یاب، ۱۴۹ آدرس نذری در شهر تهران ثبت‌ شده و جالب اینجاست که بخش عمده این نذری‌ها در شمال‌ تهران هستند. شهرک‌غرب، سعادت‌آباد و بخش‌های شمالی خیابان شریعتی از پرنذری‌ترین مناطق تهران هستند و در عوض محله‌های پایین‌دستی چون راه‌آهن، عبدل‌آباد و ... یا نذری ندارند یا در این سایت به ثبت نرسیده که احتمال زیاد، فرض دوم قوی‌تر است.طراحان این سایت می‌گویند که روش اصلی کار با نذری‌یاب این‌طور است که هر فرد، خودش می‌آید و اطلاعات محل و نوع نذری‌اش را در این سایت ثبت می‌کند و به‌ همین‌ دلیل، ۱۴۹ آدرسی که از سال قبل در سایت مانده، کاملا تاییدشده هستند چراکه لااقل یک بار تجربه‌شان را پس داده‌اند.ایرانی‌ها از هر مرام و مسلکی که باشند، عاشقان نذری هستند و این به گفته جامعه‌شناسان، هم ریشه در آداب و رسوم اجتماعی دارد و هم در اعتقادات مذهبی آدم‌ها اما پیوند چنین فعالیت‌های سنتی‌ با تکنولوژی همیشه عجیب و غریب بوده. حالا این اعجاب بیشتر و بیشتر شده است چرا که نذری‌یابی اینترنتی همان‌طور که می‌تواند یک امکان فوق‌العاده از بهره‌وری اینترنتی باشد، یک کار نامتعارف برای مخاطبان اصلی نذری نیز هست. در آیین ما، نذری یک اقدام خداپسندانه برای آنهایی است که می‌خواهند از خوان نعمت خود به تهیدستان و بی‌بضاعتان انفاق کنند اما وقتی چنین مراسم باشکوهی با تکنولوژی گره می‌خورد، وضع عوض می‌شود و گویی وسیله، خود نوعی هدف شده و یافتن گنج اهمیت پیدا می‌کند نه میراث فرهنگی پشت شیشه‌های موزه!«نذری‌یاب»، این روزها باز هم در شبکه‌های اجتماعی دست به‌ دست می‌چرخد و احتمالا خیلی زود، بازدیدکنندگانش رکورد پارسال را بزنند. این در حالی است که در اینترنت هنوز هیچ سایتی برای «بیمارستان‌یابی»، «اورژانس‌یابی»، «موزه‌یابی»، «پارکینگ‌یابی» و خیلی دیگر از نیازهای روزانه شهروندان وجود ندارد. ]]> وب ايراني Tue, 12 Nov 2013 05:22:19 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/28367/همه-چیز-درباره-نذری-یاب محتوای پربازدیدترین سایتها در ایران/ میزبانی نیمی از سایتها در داخل کشور http://itna.ir/fa/doc/news/28341/محتوای-پربازدیدترین-سایتها-ایران-میزبانی-نیمی-داخل-کشور معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران از رصد و پایش نحوه میزبانی پربازدیدترین سایتهای ایرانی تا پایان مهرماه جاری خبر داد و گفت: براساس ارزیابی صورت گرفته از میان ۴۳۶ سایت پربازدید ایرانی، بالغ بر ۲۸۷ سایت در داخل کشور میزبانی می شوند.به گزارش ایتنا ار مهر، علی اصغر انصاری از رشد انتقال میزبانی سایتهای اینترنتی به داخل کشور با رقم ماهانه ۳ تا ۵ درصد خبر داد و اظهار داشت: از میان ۵۰۰ سایت اینترنتی که بیشترین بازدید را در میان ایرانیها به خود اختصاص داده اند ۴۳۶ سایت ایرانی و مابقی غیرایرانی هستند که از این تعداد بالغ بر ۲۸۷ سایت در داخل کشور میزبانی می شوند.وی با اشاره به آخرین وضعیت میزبانی پربازدیدترین سایتهای اینترنتی گفت: در میان سایتهای پربازدید، بیشترین رقم متعلق به سایت خبرگزاریها و وبسایتهای خبری است که تعداد آنها در این بررسی ۱۱۰ سایت بوده که از این رقم، میزبانی ۷۲ سایت در داخل کشور انجام می شود.انصاری با بیان اینکه رتبه دوم پربازدیدترین سایتهای ایرانی به سایتهای بازی و سرگرمی تعلق دارد، ادامه داد: در این رتبه بندی ۶۲ سایت بازی و سرگرمی در جمع پربازدیدها قرار دارد که همه این ۶۲ سایت در داخل کشور میزبانی می شوند.معاون سازمان فناوری اطلاعات سرویس دهندگان دانلود را سومین سایت پربازدید توسط کاربران ایرانی برشمرد و گفت: از میان ۲۵ سایتی که این سرویس را ارائه می کنند ۱۵ سایت در داخل کشور میزبانی می شوند؛ همچنین فروشگاههای اینترنتی رتبه بعدی این ارزیابی را به خود اختصاص داده اند که از میان ۲۵ سایت پربازدید در این گروه، میزبانی ۱۸ سایت در داخل کشور انجام می پذیرد.وی با تاکید براینکه تمامی ۲۲ سایت دولتی و حاکمیتی پربازدید، در داخل کشور میزبانی می شوند خاطرنشان کرد: سرویس دهندگان خدمات تبلیغاتی رتبه بعدی این ارزیابی را تشکیل می دهند که از میان ۲۲ سایت پربازدید ایرانی، ۹ سایت در داخل کشور میزبانی می شوند. در همین حال ۱۷ وبلاگ نیز در میان پربازدیدترین سایتهای اینترنتی هستند که ۶ وبلاگ هاستینگ داخلی دارند.مهندس انصاری با اشاره به تعداد ۱۸ سرویس دهنده برنامه های کاربردی و محتوای موبایل - اپ استور- در میان پربازدیدترین وبسایتهای ایرانی تصریح کرد: در این میان میزبانی ۹ سایت در داخل کشور انجام می شود.وی از سایتهای آموزشی، پژوهشی و دانشگاهی نیز به عنوان یکی از پربازدیدترین سایتها از نگاه کاربران نام برد و گفت: از میان ۱۶ سایت پرمراجعه با محتوای آموزشی، پژوهشی و دانشگاهی، میزبانی ۱۰ سایت در داخل کشور صورت می پذیرد.معاون سازمان فناوری اطلاعات با تاکید براینکه در مجموع از میان ۴۳۶ سایت پربازدید ایرانی، ۲۸۷ سایت در داخل کشور میزبانی می شوند، گفت: شواهد نشان می دهد که میزبانی وبسایتهای دانلود و سرویس دهندگان برنامه های کاربردی موبایل در داخل کشور رونق خاصی پیدا کرده به نحوی که اپراتورهای ارتباطی و مخابراتی میزبانی این سایتها را برای افزایش حجم ترافیک خودشان به عهده می گیرند و این امر به رونق میزبانی سایتها در داخل کشور منتج شده است. ]]> وب ايراني Sun, 10 Nov 2013 10:17:38 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/28341/محتوای-پربازدیدترین-سایتها-ایران-میزبانی-نیمی-داخل-کشور معادل لایک در زبان فارسی http://itna.ir/fa/doc/note/27397/معادل-لایک-زبان-فارسی مهدی رودکی--------------------------این روزها بسیار می‌شنویم که«پیجمون کلی لایک خورد»«پُستم کلی لایک خورد»اگر بتوان معادلی زنده و رایج برای "لایک" یافت، به احتمال بسیار به زبان رایج راه خواهد یافت.اما معادل برای لایک چیست؟این جملات در زبان فارسی کاملا عادی و رایج هستند:مهسا، شلوارمو پسند کرد.کامیار، شلوارمو پسندید.می‌خریش؟ پسند شد؟حال این کاربردها را بررسی کنیم:پست من هزار بار لایک خورد.پست من هزار تا لایک گرفت.پست من هزار تا لایک خورد.نوشته من هزار بار پسندیده شد.نوشته من هزار بار پسند شد.نوشته من هزار تا پسند گرفت.با وجود کاربردهای رایج و نه غیرمنسوخ گفته شده، آیا می‌توان این کاربردها را پیشنهاد داد؟«می‌پسندم، نمی‌پسندم، سه پسند» در برابر «Like, Unlike, ۳ Likes»شما چطور؟ لایک می‌کنید یا می پسندید؟معادل سازی و بومی سازی تا کجا؟بومی سازی کار ساده ای نیست. حتی اگر کلمات پیشنهادی پذیرفته و رایج شوند، یافتن معادلی تصویری برای انگشت شست رو به بالا یا پایین سخت‌تر است.می‌دانید که انگشت شست رو به بالا(البته با زاوایه ای دیگر!) در فرهنگ ما، معنای متفاوتی دارد.حال چه باید کرد؟ اگر به این مقوله نیز چون علایم رانندگی نگاه کنیم، مشکلی نباید وجود داشته باشد. با پذیرش نمادهای بین‌المللی رانندگی، فرهنگ ملی ما به خطر نیفتاد و هیچ کس نیز چنینی حسی ندارد.ساده‌ترین راه برای نماد تصویری لایک فیس بوک نیز همان کار است و عملا هم، پذیرفته شده است.مته به خشخاش گذاشتن و تلاش برای معادلسازی همه واژه‌ها و همه مفاهیم غیربومی، در دنیای امروز پسندیده نیست. فرهنگ‌ها و ملت‌ها با یکدیگر تعامل دارند و همیشه نکات مثبت یکدیگر را جذب می‌نمایند. و چه بسا داد و ستد فرهنگی، نشانه‌ای از ملت‌های مدرن باشد که البته همین طور هم است. با ورود چند واژه از زبانی به زبان دیگر، هستی زبان پذیرنده بر باد نمی‌رود. اما اینکه ایستا بمانیم و دغدغه ما تنها بومی سازی باشد، جای تامل بسیار دارد.ما برای دنیا چه داریم؟  ]]> وب ايراني Thu, 05 Sep 2013 18:52:24 GMT http://itna.ir/fa/doc/note/27397/معادل-لایک-زبان-فارسی جایگاه وب‌سایت‌های فرهنگی مذهبی در ایران http://itna.ir/fa/doc/news/27312/جایگاه-وب-سایت-های-فرهنگی-مذهبی-ایران بررسی فعالیت وب‌سایت‌های فرهنگی و مذهبی در وب فارسی از عدم تولید محتوای مهم و کاربردی و نیز ضعف سیاستگذاری در این بخش حکایت دارد به نحوی که از میان ۵۰۰ وب‌سایت پرطرفدار کاربران ایرانی، موضوعات فرهنگی و مذهبی تنها حدود یک درصد از این وب‌سایت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.به گزارش ایتنا از مهر، امروزه گسترش فرهنگ و تبلیغ ادیان از یک مقوله درون گفتمانی فراتر رفته و براین اساس نیاز است که بسط این دو مقوله مهم مورد توجه قرار گیرد. در این راستا سرویس آنلاین تحلیلگر به بررسی فعالیت وب‌سایت‌های فرهنگی و مذهبی که هدف آنها بسط و گسترش این دو مقوله هستند پرداخته که این بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان وب‌سایت‌های فرهنگی و مذهبی که در میان ۵۰۰ وب‌سایت برتر که توسط کاربران ایرانی مورد بازدید قرار می‌گیرند حدود یک درصد است.در تحلیل به عمل آمده مشخص شده که این یک درصد شامل ۶ وب‌سایت می‌شوند که یکی از آنها تالار گفتگو و مابقی وب‌سایت‌هایی هستند که با پشتوانه و بودجه دولتی ایجاد شده‌اند. این در حالی است که تحقیقات صورت گرفته حاکی از آن است که سایت‌هایی که با رویکرد مذهبی و فرهنگی در وب فارسی فعالیت دارند بسیار زیاد هستند با این حال سوال اینجاست که چرا در میان ۵۰۰ وب‌سایت پرطرفدار تنها ۶ وب‌سایت به موضوعات فرهنگی و مذهبی می‌پردازند؟ شاید بتوان دلیل اصلی نبود وب‌سایت‌های فرهنگی مذهبی در میان وب‌سایت‌های پرطرفدار را رقیب‌های سرسختی به مانند این ۶ وب‌سایت بیان کرد چرا که این چند وب‌سایت نیاز کاربران را برطرف می‌کنند و دیگر نیازی به وب‌سایت‌های دیگر نیست؛ اما اینگونه نیست و بررسی ها نشان می دهد که در بحث‌های ثقیل و عظیمی مانند فرهنگ و مذهب همواره نیاز به نظرات و گفتگوهای بسیار است. تحلیل صورت گرفته حاکی از تاثیر بودجه‌های دولتی در رتبه‌بندی وب‌سایت‌های فرهنگی مذهبی است چرا که همین بودجه‌های دولتی باعث عقب ماندن سایر فعالان در این حوزه می‌شود. از طرفی در فضای فرهنگی و مذهبی تولید محتوا بسیار مهم و کاربردی است و کاربر همواره به دنبال مطلبی تازه می گردد اما فضای وب فارسی در این زمینه هیچ فعالیتی ندارد و از بازنشر مطالب دیگر وب‌سایت‌ها محتوای خود را تامین می‌کند که این نشان از ضعف سیاستگذاری در این بخش از وب‌فارسی است. با این وجود حضور یک تالار گفتگو در جمع این ۶ وب‌سایت مطرح باعث خرسندی است چرا که می‌توان نتیجه گرفت تولید محتوا توسط کاربران بیشتر از تولید محتوا توسط یک تیم ثابت و متمرکز مورد مقبولیت و توجه عام قرار می‌گیرد و اگر تولید محتوا در مباحث فرهنگی و مذهبی در وب‌فارسی توسط کاربران صورت گیرد روز به روز با محتوای جدید و تازه برخورد خواهیم کرد که کنجکاوی کاربران برای درک و فهم آن موضوع را بالا می‌برد که تمامی این موارد نیاز به همکاری و سیاستگذاری صحیح مسئولین امر دارد. در همین حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخی از وب‌سایت‌های مطرح که در زمینه فعالیت فرهنگی و مذهبی فعالیت می‌کنند به سمت شبکه اجتماعی و تولید محتوا توسط کاربران رفته‌اند اما با این وجود این کافی نیست و همچنان محتوای فرهنگی در وب فارسی مخاطب را راضی نمی‌کند؛ زیرا تولید محتوا هرچند هم باید توسط کاربران تولید شود اما باید هدفمند باشد و اگر اینگونه نباشد بیشتر نوشته‌ها و تولیدات به سمت و سوی دل‌نوشته ها و یادداشت‌های شخصی می‌روند و در تعالی بحث فرهنگی و مذهبی تاثیری ندارند.در این راستا تولید محتوا توسط کاربران و هدفمند کردن این تولیدات و نیز سیاستگذاری مدون در این زمینه از مهم‌ترین اقدامات در رشد این فعالیت در حوزه وب قلمداد می‌شود.    ]]> وب ايراني Tue, 27 Aug 2013 05:35:30 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/27312/جایگاه-وب-سایت-های-فرهنگی-مذهبی-ایران جزییات همایش روز جهانی کاربردپذیری 2012 اعلام شد http://itna.ir/fa/doc/news/24236/جزییات-همایش-روز-جهانی-کاربردپذیری-2012-اعلام همایش روز جهانی کاربردپذیری امسال با ۲ ارائه اصلی از ساعت ۹ صبح روز پنج شنبه ۱۸ آبان آغاز به کار خواهد کرد.به گزارش ایتنا در این همایش دکتر کاوه بازرگان در مورد «نقش راهبرد تجربه کاربر در طراحی کاربر - محور: مفاهیم، فرآیندها و روش‌ها» و علیرضا نیکوکار در موضوع «اصول اندازه‌گیری در مطالعات کاربردپذیری» صحبت خواهند کرد.در ادامه همایش، عناوین منتخب از بین از مقالات ارسال شده به دبیرخانه همایش روز جهانی کاربردپذیری، ارائه می‌شوند که به شرح زیر است: شهباز توکلی: تست کاربردپذیری در محصولات نرم‌افزاری محمد مهدی شبیری: کاربرد پذیری تکنولوژی ابر در فناوری اطلاعات آرش میلانی: کاربردپذیری برای تیم های کوچک امیرعباس عبدلعلی: کاربردپذیری در فرم‌های وب وحید نامنی: کاربردپذیری و بهینه سازی سایت برای موتورهای جست‌وجو پرهام خوشبخت: تکنیک دنبال کردن چشم در آزمون های کاربردپذیری مطابق این گزارش پذیرش شرکت کنندگان از ساعت ۸:۱۵ آغاز شده و برنامه سخنرانی‌ها در ساعت ۹ صبح شروع و تا پایان همایش در ساعت ۱:۳۰ ظهر ادامه خواهد داشت.گفتنی است همایش روز جهانی کاربردپذیری امسال در تاریخ ۱۸ آبان در فرهنگسرای اندیشه تهران برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان به شرکت در این همایش می‌توانند در زمان باقی مانده به وب سایت همایش  www.usabilityday.ir مراجعه کرده و ثبت نام نمایند.  ]]> وب ايراني Mon, 05 Nov 2012 09:55:11 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/24236/جزییات-همایش-روز-جهانی-کاربردپذیری-2012-اعلام ثبت نام در مسابقه سئو شروع شد http://itna.ir/fa/doc/report/23965/ثبت-نام-مسابقه-سئو-شروع عصر روز پنج‌شنبه 20 مهرماه همزمان با نشست خبری دوم ذره‌بین طلایی، از صفحه ثبت‌نام در مسابقه رونمایی شد.به گزارش ایتنا در این نشست خبری که با استقبال رسانه‌ها و سایت‌های خبری روبرو شد، ابتدا مهدی رودکی، مدیر ایران سئو سخنان خود را آغاز کرد. او هدف از برگزاری نشست‌های متعدد خبری برای ذره‌بین طلایی را جدی بودن موضوع مسابقه و کم‌توجهی رسانه‌ها به آن دانست.وی تاکید کرد که ما باید سماجت و اصرار خود را نشان دهیم تا سئو به جایگاه واقعی خود هم در رسانه‌ها و هم در کسب و کارها برسد. او در ادامه به شرایط سئو در ایران پرداخت و ناآگاهی مشتریان و سوءاستفاده برخی خدمات‌دهندگان را دو عاملی دانست که باعث شده است واژه سئو در نظر بسیاری از کسب‌و‌کارها پیچیده و مبهم و رازآلود به نظر آید.وی همچنین تاکید کرد وقتی همه چیز سئو محتوا و لینک است، دیگر چه رازی در کار است؟ در حقیقت همه آنها که سعی دارند کار خود را ویژه و رازآلود نشان دهند تنها به دنبال سرپوش گذاشتن بر دانش نداشته‌شان دارند. رودکی سپس به جایزه ذره‌بین طلایی اشاره کرد و گفت: ذره‌بین پنجم با رویکرد جدیدش به دنبال آموزش سئوی پاک و آگاه‌کردن کسب‌و‌کارها از آن است.وی همچنین خبر از سمینار سالانه سئو قبل از شروع مسابقه سئو داد و اظهار امیدواری کرد که روزی برسد که همگام با سایر کشورها سمیناری سالانه و پرمحتوا با موضوع تخصصی سئو برگزار گردد.در ادامه این نشست حمید استادهاشمی دبیر اجرایی جایزه به تشریح روند مسابقه پرداخت و گفت: سمینار سالانه سئو قبل از کارگاه‌هایِ آموزشیِ مخصوصِ شرکت‌کنندگان در مسابقه برگزار می‌گردد تا سئو به طور تخصصی مورد واکاوی قرار بگیرد، سپس شرکت‌کنندگانِ در مسابقه به‌طور ویژه و با جزییات بیشتر به‌کمک مربیان باتجربه سئو آموزش داده می‌شوند. بعد از پایان این کارگاه‌ها، افراد به گروه‌هایی حداقل ۳ نفره تقسیم می‌گردند و عبارت مسابقه اعلام و مسابقه شروع می‌شود. وی افزود تنها سایت‌هایی که درست بعد از اعلام عبارت مسابقه، ثبت می‌گردند در مسابقه شرکت داده می‌شوند.استادهاشمی در بیان جزئیات سه‌ماهه فرایند مسابقه افزود: بعد از شروع مسابقه، شرکت‌کنندگان همواره مشاوره می‌بینند و موظفند هر دو هفته یک‌بار به ارائه تجربیات خود با دیگران بپردازند که کیفیت این ارائه‌ها در تعیین برنده نهایی موثر است.در بخش پرسش و پاسخ این نشست از مهدی رودکی پرسیده شد که سمینار سالانه سئو اقدام بزرگی است و خود شما به عنوان یکی از فعالان و پیشکسوتان در زمینه سئو آیا انتظار دارید روزی سئو دارای تشکلی مستقل در ایران گردد و گواهینامه‌ای به دارندگان این تخصص ارائه گردد؟ او در پاسخ هر چند به ضعف کار گروهی در ایران اشاره نمود اما اظهار امیدواری کرد چنین اتفاقی روی دهد و تشکلی حمایتی برای پشتیبانی از مجریان سئو شکل گیرد و آن را دور از دسترس ندانست و گفت امیدوارم همزمان با رقابت‌هایی که ممکن است با یکدیگر داشته باشیم روزی برسد که برای توسعه و رشد بازار همکاری کنیم. اما این حقیقت را هم نباید دور از نظر داشت که سئو بیشتر متکی بر تجربه است. آموزش و گواهینامه هر چند می‌تواند بیانگر استمرار دارنده به شرکت در یک فرآیند آموزشی باشد اما آنچه تعیین‌کننده است تجرببات فردی و به‌روز بودن مجری سئو است.وی در پاسخ به سوالی دیگر، دقت در اعلام برندگان مسابقه را حتمی دانست و اطمینان داد که تیم‌هایی که سراغ راهکارهای تقلب و دورزدن موتور جست‌وجو می‌روند، هرگز شانسی برای کسب ذره‌بین طلایی نخواهند داشت.او همچنین تاکید کرد حتی اگر داوران اشتباه کنند و بعد از اعلام نتایج مشخص شود گروهی دست به تقلب برده است، حتما جایزه از آنان پس گرفته خواهد شد و این موضوع به طور عمومی اعلام خواهد شد.مهدی رودکی در پاسخ به پرسشی دیگر به روند انتخاب مربیان پرداخت و گفت: به هر حال ما با بازاری ناآگاه و خام و مدعیان بسیار سئو روبرو هستیم؛ طبیعی است که از همین فضا باید مربیانی را انتخاب نماییم. چون در سال اول شکل‌گیری چنین فرآیندی هستیم تنها خوش‌نام بودن مربیان بررسی می‌گردد و شرط خاص دیگری نداریم. اما عیار مربیان درست بعد از سمینار سالانه سئو و ذره‌بین طلایی پنجم مشخص می‌شود. من معتقدم هر کس که به سئوی پاک معتقد است باید پا پیش بگذارد و خودی نشان دهد. مسابقه و سمینار سئو فرصت مناسبی است برای معرفی مجریان پاک سئو به کسب و ‌کارهای نیازمند این خدمات.در ادامه پرسش و پاسخ، حمید استادهاشمی از انتشار رسمی پیشرفت کار گروه‌های شرکت‌کننده در مسابقه خبر داد و آن را در راستای آگاهی‌بخشی به بازار دانست. وی همچنین در پاسخ به اینکه جوایز برندگان چه خواهد بود، افزود: هر چند که بهترین جایزه‌ای که داده می‌شود همان آموزش علمی و عملی سئو طی یک رقابت سالم است اما تندیس ذره‌بین طلایی بعلاوه حداقل ۶ سکه برای گروه‌های برنده در نظر گرفته شده است که البته در صورت توافق با اسپانسرها، این جایزه افزایش هم خواهد یافت.سوال دیگر درباره شرایط اسپانسرها بود که او ادامه داد: سعی می‌کنیم اسپانسری انتخاب شود که عبارت پیشنهادی آن، جایزه را تحت‌الشعاع خود قرار ندهد. او همچنین ضمن دعوت از برندها برای حمایت مالی از جایزه، افزود: پشتیبانی مالی از عبارت جایزه فرصت مناسبی برای برندهایی است که می‌خواهند شعار تبلیغاتی خود را کاملا معرفی نمایند زیرا در طول مسابقه سایت‌ها و خبرگزاری‌های بسیاری درباره مسابقه و عبارت آن خواهند نوشت که به شناخته شدن هر چه بیشتر آن شعار تبلیغاتی خواهد انجامید.یکی دیگر از سوالات این نشست شرایط ادامه کار جایزه در صورت فیلترشدن گوگل بود که مهدی رودکی اینگونه بدان پاسخ داد: قطع دسترسی به سرویس جست‌وجوی گوگل تا زمانی که گزینه جایگزینی ارائه نگردد، نابخردی و نامحتمل است. در حال حاضر بسیاری از کسب‌و‌کارها چه در داخل و چه در خارج به گوگل نیازمندند. قطع دسترسی به جست‌وجوی گوگل هر چند کاربران را به زحمت می‌اندازد، اما این موضوع تنها یک روی سکه است. روی دیگر آن همانا نیاز قطع‌کنندگان به گوگل برای جذب مخاطب و اطلاع‌رسانی و ارائه سرویس است. در حقیقت از بستن گوگل هیچ کس سود نمی‌برد و همه متضرر می‌شویم.سوال دیگر این نشست درباره بازتاب اخبار جایزه در سایت‌ها و رسانه‌ها بود که مهدی رودکی آن را امیدوارکننده دانست و ضمن اشاره به میزان ایمیل‌ها و تماس‌های دریافتی، به بازتاب گسترده مصاحبه خود تحت عنوان خدمات پاک سئو با خبرگزاری ایتنا اشاره کرد.وی همچنین در تشریح برنامه‌هایی که برای بعد از مسابقه و سمینار دارند، اشاره کرد و گفت: امیدوارم سمینار سالانه سئو و ذره‌بین طلایی به رویدادهایی مهم و پراستقبال حتی در بعد بین‌المللی تبدیل شوند.مهدی رودکی در پایان جلسه پرسش و پاسخ، ضمن قدردانی از سایت‌ها و خبرگزاری‌هایی که به پوشش ذره‌بین طلایی می‌پردازند، افزود: هدف جایزه ارتقای دانش مجریان سئو و آگاه کردن مشتریان به سئوی پاک است که دست‌یابی به آن بدون کمک رسانه‌ها مقدور نیست.گفتنی است در پایان این نشست خبری افراد و تیم‌های خبری شرکت‌کننده به تبادل نظر درباره شرایط وب ایران پرداختند. همچنین آدرس ثبت‌نام در مسابقه ذره‌بین طلایی به شرح زیر می‌باشد:http://www.iranseo.com/award/91/  ]]> وب ايراني Sat, 13 Oct 2012 05:54:26 GMT http://itna.ir/fa/doc/report/23965/ثبت-نام-مسابقه-سئو-شروع آغاز ثبت نام همایش روز جهانی کاربردپذیری http://itna.ir/fa/doc/news/23874/آغاز-ثبت-نام-همایش-روز-جهانی-کاربردپذیری ثبت نام در همایش روز جهانی کاربردپذیری که امسال برای سومین سال پیاپی همزمان با دیگر کشورهای سراسر دنیا در ایران برگزار خواهد شد، از امروز آغاز شده است و تا ۴ هفته دیگر ادامه دارد.گفتنی است برای افرادی که در ۲ هفته اول در همایش ثبت نام کنند، تخفیف ویژه در نظر گرفته شده است.محمدرضا محمدعلی، دبیر اجرایی این همایش، در گفت‌وگو با ایتنا اظهار داشت با توجه به استقبال بسیار خوبی که در مراسم سال قبل وجود داشت، مراسم امسال برای حضور بیشتر از ۳۰۰ نفر از علاقه‌مندان به مباحث کاربردپذیری برنامه‌ریزی شده و به همین منظور مراسم امسال در سالن اصلی فرهنگسرای اندیشه در تهران برگزار خواهد شد.شروع مراسم امسال از ساعت ۹ صبح بوده و تا ساعت ۱ بعد از ظهر، حدود ۶ نفر از کارشناسان و محققین این حوزه به ارائه مطالب خود خواهند پرداخت.همچنین پرهام باغستانی دبیر علمی این همایش در گفت‌وگو با ایتنا اعلام کرد که امسال دکتر کاوه بازرگان از دانشگاه ژنو و شرکت تجربه کاربری تیسا و علیرضا نیکوکار مدیر واحد تجربه کاربری شرکت نرم‌افزاری سیاق، از سخنرانان کلیدی این همایش خواهند بود و دیگر ارائه‌ها از بین مقالات و موضوعات ارسال شده به دبیرخانه انتخاب و از طریق وب‌سایت اطلاع‌رسانی خواهد شد.به گزارش ایتنا روز جهانی کاربردپذیری ۲۰۱۲ در ایران، در روز ۵شنبه ۱۸ آبان ماه ۱۳۹۱ در محل فرهنگسرای اندیشه تهران برگزار خواهد شد.اطلاعات بیشتر از جزئیات این همایش و ثبت نام را می‌توانید در وبسایت روز جهانی کاربردپذیری مطالعه نمایید. ]]> وب ايراني Sat, 06 Oct 2012 12:03:23 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/23874/آغاز-ثبت-نام-همایش-روز-جهانی-کاربردپذیری