ايتنا - آخرين عناوين اپراتورها :: rss_full_edition http://itna.ir/operators Wed, 26 Apr 2017 13:09:56 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://itna.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) http://itna.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) آزاد است. Wed, 26 Apr 2017 13:09:56 GMT اپراتورها 60 انحصار نسل سوم اینترنت شکسته شد http://itna.ir/fa/doc/news/48696/انحصار-نسل-سوم-اینترنت-شکسته موضوع راه‌اندازی اپراتور سوم تلفن همراه از سال ۱۳۸۹ مطرح شد. زمان لازم‌الاجرا شدن پروانه‌ این اپراتور نیز مرداد ماه همان سال بود و بر اساس آن، این اپراتور ۹ ماه فرصت داشت که بهره‌برداری تجاری از این شبکه شامل پوشش و واگذاری سیم کارت‌های خود را آغاز کند. در نهایت پیش‌ثبت‌نام سیم‌کارت‌های دائمی، اعتباری و دیتای اپراتور سوم تلفن همراه طبق وعده مسوولان از آذرماه ۱۳۹۰ آغاز شد.به گزارش ایتنا از ایسنا،این اپراتور که اولین ارایه‌دهنده‌ خدمات نسل سوم تلفن همراه در ایران اعلام شد، تا دو سال یعنی خردادماه ۱۳۹۲ فرصت داشت که این خدمات را به صورت انحصاری ارائه دهد و سایر اپراتورها اجازه‌ حضور در این عرصه را نداشتند؛ اگرچه با تاخیر در راه‌اندازی شبکه، دوره‌ حفاظت اپراتور سوم تا شهریورماه ۹۳ تمدید شد.در آن زمان در حالی که اغلب کاربران اینترنت از نسل دوم اینترنت استفاده می‌کردند، نسل سوم ارتباطی برای مشترکان سرعت اینترنت بالاتری را به همراه داشت و کاربران اینترنت می‌توانستند از سرعت بالای اتصال به شبکه اینترنتی و همچنین دانلود سریعتر داده‌ها و برنامه‌ها نیز بهره ببرند، همان‌طور که در حال حاضر نسل چهارم اینترنت سرعت و امکانات بیشتری را نسبت به پیشینیان خود دارد.درواقع وجه تمایز اپراتور سوم نیز ارائه نسل سوم اینترنتی و در مقطعی از زمان، برقراری تماس تصویری بود که البته این تماس‌ها نیز از اردیبشهت ۱۳۹۲ قطع شده و به همین دلیل مجید صدری - مدیرعامل اپراتور سوم ارتباطی- نکاتی را درباره افزایش دوره‌ی انحصار این اپراتور متذکر شده و اظهار کرده بود: در ارتباط با دوره انحصار به ما گفته‌اند تا شهریورماه سال ۹۳ است، اما به این نکته هم باید توجه کرد که از اردیبشهت ماه امسال که تماس تصویری که وجه تمایز ما از دو اپراتور دیگر به شمار می‌رود، قطع است و اکنون ما حق داریم نسبت به این موضوع معترض باشیم. بنابراین رایتل در تلاش برای پیگیری افزایش دوره‌ی انحصار است.تاکید واعظی بر عدم تمدید انحصاربا وجود این محمود واعظی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم- از همان ابتدای به دست گرفتن سکان وزارت ارتباطات، موضع خود را درباره ادامه انحصار اپراتور سوم بیان کرد و گفت: طبق آنچه که در پروانه رایتل بوده، مساعدت لازم در زمینه افزایش دوره انحصار این اپراتور انجام شده و اکنون باید این حق را برای اپراتورهای دیگر قائل باشیم که بتوانند خدمات نسل سه ارائه کنند چرا که ما نمی‌توانیم مردم را از این خدمات محروم کنیم، به همین دلیل در موعد سررسید پایان انحصار اپراتور سوم اجازه ارائه سرویس را طبق قانون به اپراتورهای دیگر نیز خواهیم داد.او همچنین در پاسخ به انتقادات اپراتور سوم در زمینه قطع بودن تماس تصویری در دوره انحصار این اپراتور و تاکید رایتل بر لزوم افزایش دوره انحصار، بیان کرده بود: ما با رایتل طبق قانون عمل می‌کنیم. اکنون کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات خواسته‌های اپراتورها را بررسی می‌کند و هر تصمیمی که این کمیسیون بگیرد ما نیز آن را اعمال می‌کنیم.از طرفی علی‌اصغر عمیدیان - رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی - نیز در این خصوص اظهار کرد: در حال حاضر در ارتباط با نسل سوم ارتباطی (۳G) ما با نوعی انحصار مواجه‌ایم که این انحصار تا مردادماه سال ۹۳ ادامه خواهد داشت، اما پس از این تاریخ ما ملزم به ارائه‌ی خدمات باند پهن هستیم و هیچ دلیل و علاقه‌ای نمی‌بینیم که دوره‌ی انحصار رایتل را بار دیگر افزایش دهیم، مگر آنکه تصمیم‌گیری‌ها در رده‌های بالادستی انجام شود که در آن صورت از اراده‌ ما خارج است.واعظی بهمن ماه ۹۲ نیز بار دیگر به پایان انحصار رایتل تاکید و اظهار کرد: همان‌طور که پیش از این هم تاکید کرده‌ام به هیچ عنوان دوره‌ انحصار رایتل تمدید نخواهد شد و پس از آنکه دوره‌ انحصار این اپراتور در تاریخ ۳۰ مردادماه سال آینده به پایان رسد از اول شهریورماه ما آماده‌ ارائه این سرویس در اپراتورهای دیگر خواهیم بود.پس از آن وحید صدوقی -مدیرعامل اپراتور اول ارتباطی- اظهار کرد: بنابر اعلام وزیر ارتباطات قرار بر آن است که از شهریورماه مجوز ارائه‌ی خدمات نسل‌های بالاتر صادر شود که این خبر خوبی برای ما و مردم است، چرا که مردم از این پس علاوه بر استفاده از این خدمات می‌توانند کاهش هزینه‌ها را نیز تجربه کنند، چرا که از مهم‌ترین مزایای نسل‌های بالاتر و از جمله نسل چهارم کاهش هزینه‌ها است.او پیش از آن در سال ۹۱ درباره تمدید دوره انحصار اپراتور سوم گفته بود: به صلاح کشور نیست که بخاطر ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر، ۵۵ میلیون مشترک را از مزایای نسل سوم تلفن همراه محروم کنیم. در صورتی که در پروانه اپراتور سوم فقط ۲ سال دوره حفاظت در نظر گرفته شده است.همچنین علیرضا قلمبر دزفولی -مدیرعامل ایرانسل- با بیان اینکه این اپراتور مقدمات صعود به نسل سه و چهار تلفن همراه را فراهم کرده است، از مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خواسته بود زمینه ارایه خدمات نسل سوم تلفن همراه را برای اپراتورهای ایرانسل و همراه اول فراهم کنند. او همچنین خاطرنشان کرده بود: کشور نباید از ارایه سرویس‌های جدید محروم شود. میزان تقاضا برای خدمات دیتا (مانند پیامک، اینترنت روی موبایل) دو برابر شده است و برای پیاده‌سازی دولت الکترونیک نیاز به توسعه خدمات نسل سوم تلفن همراه داریم.در نهایت همان‌طور که واعظی وعده داده بود، انحصار رایتل از اول شهریور ۹۳ پایان یافت و نسل سوم ارتباطی در اختیار اپراتورهای اول و دوم نیز قرار گرفت تا اپراتورهای داخلی بتوانند در فضای رقابتی به ارائه خدمات خود بپردازند و کاربران نیز از این فضا برای انتخاب اپراتور و سرویس مورد نظر خود استفاده کنند. ]]> اپراتورها Fri, 21 Apr 2017 16:51:12 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/48696/انحصار-نسل-سوم-اینترنت-شکسته پیامک اعلام تماس از دست رفته هزینه دارد؟ http://itna.ir/fa/doc/news/48440/پیامک-اعلام-تماس-دست-رفته-هزینه طی روزهای گذشته پیامی در فضای مجازی منتشر شده که بر اساس آن اعلام می‌شود که در صورت فعال بودن سرویس تماس‌بان برای مشترکان همراه اول، هر بار هزینه‌ای معادل ۴۰۰ تومان به حساب مشترک منظور می‌شود.به گزارش ایتنا از ایسنا، فضای مجازی طی سال‌های اخیر شرایطی ایجاد کرده تا در موارد متعدد رسانه‌های غیر رسمی و افراد اطلاعات مختلفی را با شهروندان به اشتراک گذاشته و گاهی حتی روشنگری کنند، اما به هر صورت اطلاع یافتن از میزان صحت این اخبار نیز دشواری‌های خاص خود را داشته و همواره نمی‌توان به صحت و سقم این اطلاعات مطمئن بود.به تازگی نیز در این فضا خبری منتشر شده و بر مبنای آن به مشترکان تلفن همراه هشدار داده شده که استفاده از سرویس تماس‌بان هر بار هزینه‌ای ۴۰۰ تومانی برای مشترک به دنبال دارد.در متن این پیام آمده است: «قابل توجه مشترکان همراه اول؛ در صورت فعال بودن سرویس تماس‌بان (اعلام تماس بی‌پاسخ) به ازای هر اعلام مبلغ ۴۰۰ تومان به عنوان خدمات مبتنی بر محتوا در قبض موبایل شما لحاظ می‌شود و شما می‌توانید با ارسال عدد صفر به شماره ۹۹۱۴ از فعال بودن آن اطلاع یافته و با ارسال عدد پنج به ۹۹۱۴ آن را غیر فعال کنید.»در پایان این پیام هم اینگونه خواسته شده که با اطلاع‌رسانی به سایر دوستان خود از برداشت میلیاردی ماهانه مخابرات از قبض موبایل‌ها جلوگیری کنید.اما مراجعه به سایت همراه اول اطلاعاتی درباره سرویس تماس‌بان در اختیار مشترکان قرار می‌دهد. بر روی این سایت آمده است: «تماس‌بان نام سرویسی از همراه اول است که به مشترکین اجازه می دهد از تماس های دریافتی خود در زمانی که در دسترس نیستند، اطلاع حاصل کنند. این سرویس این موضوع را با پیامک به شما اعلام می کند، اما در متن پیام خود تنها شماره تماس گیرنده را درج می نماید.»پیگیری موضوع از سوی همراه اول هم گویای آن است که سرویس نام برده فاقد هر گونه هزینه محسوب شده و کاملا رایگان است و اپراتور از ارسال پیام تماس‌های از دست رفته سودی نمی‌برد و مشخص نیست به چه دلیل و انگیزه‌ای چنین پیامی در فضای مجازی منتشر شده است. ]]> اپراتورها Sat, 18 Mar 2017 08:29:19 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/48440/پیامک-اعلام-تماس-دست-رفته-هزینه شماره خدمات‌دهی اپراتورها در ایام نوروز http://itna.ir/fa/doc/news/48419/شماره-خدمات-دهی-اپراتورها-ایام-نوروز وزارت ارتباطات از تشکیل ستاد نوروزی حوزه ICT به منظور خدمات‌رسانی و پاسخگوئی بهتر و مناسب‌تر به مشترکین اپراتورهای ارتباطی و فناوری اطلاعات در ایام نوروز ۹۶ خبر داد.به گزارش ایتنا از فارس، علی‌اصغر عمیدیان با اشاره به اینکه این ستاد با حضور نمایندگان رگولاتوری، اپراتورهای تلفن همراه و شرکت مخابرات ایران تشکیل شده است، گفت: براساس ابلاغ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، اپراتورهای تلفن همراه موظف شده‌اند با برنامه‌ریزی مناسب در ایام نوروز به ویژه در جاده‌های پرتردد و نقاط سیاحتی و زیارتی مسافرپذیر نسبت به بهبود وضعیت شبکه و خدمات و همچنین افزایش ظرفیت با استفاده از ایستگاه‌های متحرک اقدام کنند.وی افزود: پیش‌بینی کشیک‌های نوروزی در تمامی بخش‌های فنی، نگهداری، تجاری، توسعه، فروش و پشتیبانی برای ارائه خدمات مناسب مشترکین و حضور مستمر در دفاتر و نقاط پاسخگوئی در کل کشور با اولویت مکان‌های پر تردد توریستی، زیارتی و سیاحتی نیز از مواردی است که اپراتورها ملزم به اجرای آن هستند.معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه در ایام نوروز مصرف خدمات صوتی، پیامکی و اینترنت مشترکین نسبت به روزهای عادی افزایش می‌یابد، تصریح کرد: بر همین اساس اپراتورهای تلفن همراه موظف شده‌اند برنامه‌های ویژه‌ای را برای تخصیص ظرفیت مناسب و مدیریت خدمات داشته باشند که البته این موضوع از چند ماه قبل در دستور کار اپراتورها قرار گرفته و با شناسائی نقاط مرتبط برای بهبود و افزایش ظرفیت و خدمات اقدام کرده‌اند.عمیدیان افزود: در اپراتور همراه اول شماره ۹۹۹۰ برای مشترکین این اپراتور و شماره ۰۹۱۲۹۹۹۰ برای مشترکین سایر اپراتورها، در اپراتور ایرانسل شماره ۷۰۰ برای مشترکین ایرانسلی و شماره ۰۹۳۷۷۰۰۰۰۰۰ برای مشترکین سایر اپراتورها و در اپراتور رایتل شماره ۲۰۰ برای مشترکین این اپراتور و شماره ۰۹۲۰۲۰۰۰۰۰۰ برای مشترکین سایر اپراتورها و در اپراتور تالیا شماره ۰۹۳۲۹۹۹۹ برای مشترکین این اپراتور و شماره ۰۹۳۲۹۹۹۹۰۰۰ برای مشترکین سایر اپراتورها و خط ثابت ۸۱۷۳ بعنوان کانال‌های ارتباطی مردم جهت پاسخگوئی تعیین شده است.رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی گفت: سامانه تلفنی ۱۹۵ و پایگاه اینترنتی www.195.ict.gov.ir نیز برای دریافت نظرات مردم و ثبت و رسیدگی به شکایات مشترکین در ایام نوروز فعال می‌باشد.رئیس رگولاتوری با اشاره به احتمال افزایش وقوع حوادث در ایام نوروز از مردم تقاضا کرد از تماسهای بی‌مورد و غیرضروری با شماره‌‌های امدادرسانی، فوریتی و اطلاع‌رسانی شامل ۱۱۲ هلال احمر، ۱۱۰ فوریت‌های پلیسی، ۱۲۰ راهنمائی و رانندگی، ۱۱۵ فوریت‌های پزشکی، ۱۲۵ آتش‌نشانی و ۱۴۱ اطلاعات جاده‌ها پرهیز کنند تا کارکنان این بخش‌ها بتوانند با استفاده از این خطوط ارتباطی، خدمت‌رسانی بهتری به مردم داشته باشند. ]]> اپراتورها Wed, 15 Mar 2017 10:42:19 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/48419/شماره-خدمات-دهی-اپراتورها-ایام-نوروز آخرین تعرفه مکالمه با اپراتورهای تلفن همراه http://itna.ir/fa/doc/news/48358/آخرین-تعرفه-مکالمه-اپراتورهای-تلفن-همراه به گزارش ایتنا از ایسنا، مروری بر تعرفه مکالمات تلفن همراه گویای آن است که هر دقیقه مکالمه با سیم‌کارت‌های دائمی همراه اول تعرفه‌ای بین ۵۷۰ تا ۶۲۵ ریال به همراه دارد.بر این اساس هر دقیقه تماس با سیم‌کارت‌های همراه اول یا تلفن ثابت ۵۷۰ ریال و مکالمه با سیم‌کارت‌های ایرانسل و رایتل دقیقه‌ای ۶۲۵ ریال برای مشترکان سیم‌کارت‌های دائمی همراه اول هزینه دارد.اما سیم‌کارت‌های اعتباری همراه اول نیز برای هر دقیقه مکالمه هزینه‌ای بین ۶۷۰ تا ۹۳۷ ریال به همراه داشته و هر دقیقه مکالمه با سیم‌کارت اعتباری همراه اول با خط تلفن ثابت و خط همراه اول ۶۷۰ ریال و با سیم‌کارت اپراتورهای دیگر(ایرانسل و رایتل) ۹۳۷ ریال تعیین شده است.اما در اپراتور دوم یا ایرانسل دائمی هر دقیقه تماس درون و برون شبکه ای ۴۹۹ ریال و هر ثانیه تماس ۸۳.۲ ریال هزینه دارد. در سیم‌کارت های اعتباری اپراتور دوم هر دقیقه تماس درون شبکه‌ای ۶۶۹ ریال هزینه دارد که البته اگر مشترک بر اساس ثانیه صورتحساب خود را تنظیم کرده باشد، برای هر ثانیه مکالمه درون شبکه‌ای هزینه‌ای معادل ۱۱۵.۵ ریال اعمال خواهد شد.تماس با تلفن ثابت نیز برای سیم کارت‌های اعتباری ایرانسل در حالت دقیقه‌ای ۷۹۹ ریال و در حالت ثانیه‌ای ۱۳۳.۱ ریال هزینه دارد و تعرفه هر دقیقه مکالمه از سیم‌کارت‌های اعتباری اپراتور دوم با سایر اپراتورها ۹۲۹ ریال و در حالت ثانیه‌ای ۱۵۴.۸ ریال است.اپراتور سوم یا رایتل هم برای هر دقیقه تماس درون و برون شبکه‌ای با سیم‌کارت‌های دائمی هزینه‌ای معادل ۴۹۹ ریال تعیین کرده و هر دقیقه مکالمه برای سیم‌کارت‌های اعتباری این اپراتور نیز هزینه ای بین ۶۲۰ تا ۸۵۲ ریال به دنبال دارد. بدین ترتیب مکالمات درون شبکه ای رایتل برای سیم‌کارت‌های اعتباری دقیقه‌ای ۶۲۰ ریال و برای مکالمات برون شبکه‌ای(همراه اول و ایرانسل) ۵۸۲ ریال است. ]]> اپراتورها Sun, 12 Mar 2017 05:55:55 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/48358/آخرین-تعرفه-مکالمه-اپراتورهای-تلفن-همراه سیم‌کارت‌های ۰۹۹۹۹۹ وارد بازار می‌شوند http://itna.ir/fa/doc/news/48321/سیم-کارت-های-۰۹۹۹۹۹-وارد-بازار-می-شوند  اپراتورهای مجازی موبایل MVNO از چندی پیش مجوز فعالیت گرفته و ملزم به عقد قرارداد با برخی از اپراتورهای موبایل شدند تا بدین ترتیب بتوانند به ارائه خدمات جدید به مشترکان خود بپردازند.به گزارش ایتنا از ایسنا، بر این اساس یکی از MVNO که موفق به عقد قرارداد با اپراتورهای موبایل و دریافت مجوزهای لازم شد، شرکت کیش سل پارس بود که اکنون قرار است سیم‌کارت‌های این شرکت با برند سامان‌تل به دو شکل اعتباری و دائمی همزمان با روز زن وارد بازار شود. پیش‌شماره این سیم‌کارت‌ها ۰۹۹۹۹۹ است و پوشش آنها در سراسر کشور برقرار خواهد بود.این سیم‌کارت‌ها علاوه بر ارائه سرویس‌های پایه تلفن همراه یعنی مکالمه و پیامک، قابلیت ارائه اینترنت پرسرعت ۳G و ۴G را نیز دارا بوده و در قالب آنها می‌توان از سرویس‌های ارزش افزوده نیز بهره گرفت.طبق اعلام، سیم‌کارت‌هایی که قرار است به زودی وارد بازار شوند، امکان دسترسی به سرویس‌های بانکی و خدمات پرداخت الکترونیک را فراهم کرده و برای اولین بار در کشور خدمات NFC را نیز پشتیبانی می‌کنند.مهم‌ترین کاربرد NFC، پرداخت پول از طریق گوشی‌های هوشمند است. برای این منظور، کاربر اطلاعات مربوط به کارت اعتباری خود را در گوشی ذخیره می‌کند و در زمان خرید، گوشی را به دستگاه NFC ‌خوان نزدیک می‌کند تا پرداخت انجام شود.خرید این سیم‌کارت‌ها از طریق اینترنت و با مراجعه به سایت شرکت انجام می‌شود. قیمت سیم‌کارت‌های دائمی این اپراتور نیز ۱۵۶ هزار تومان و قیمت سیم‌کارت‌های اعتباری آن۲۴ هزار تومان تعیین شده است و هزینه دسترسی به خدمات پایه آنها نیز همانند سایر اپراتورهای تلفن همراه است. ]]> اپراتورها Wed, 08 Mar 2017 08:49:25 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/48321/سیم-کارت-های-۰۹۹۹۹۹-وارد-بازار-می-شوند دو اپراتور مجازی دیگر مجوز فعالیت گرفتند http://itna.ir/fa/doc/news/48250/دو-اپراتور-مجازی-دیگر-مجوز-فعالیت-گرفتند سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از صدور مجوز فعالیت برای دو اپراتور مجازی تلفن همراه (MVNO) خبر داد.به گزارش ایتنا از مهر به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، صادق عباسی شاهکوه معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه رگولاتوری از صدور دو پروانه جدید اپراتور مجازی تلفن همراه (MVNO) خبر داد و گفت: با توجه به انواع پروانه‌های تعریف شده برای اپراتورهای مجازی، یک شرکت پروانه نوع اول و یک شرکت پروانه نوع دوم اپراتور مجازی موبایل را دریافت کرد. پیش از این نیز یک شرکت، این پروانه را دریافت کرده بود.وی با اشاره به اینکه از ۵۱ متقاضی دریافت این پروانه، ۲۵ متقاضی، موافقت اصولی پروانه را دریافت کردند، افزود: تاکنون از ۲۵ شرکت متقاضی دارنده موافقت اصولی، ۹ شرکت با اپراتورهای تلفن همراه قرارداد عمده فروشی امضا کرده و وارد همکاری شده‌اند و ۳ شرکت دارنده موافقت اصولی نیز از دریافت پروانه انصراف داده اند.معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه رگولاتوری درباره وضعیت قرارداد عمده فروشی اپراتورها گفت: در حال حاضر از میان ۹ شرکت دارنده موافقت اصولی فعالیت در این عرصه، ۵ شرکت با اپراتور رایتل، ۲ شرکت با اپراتور همراه اول و ۲ شرکت با اپراتور ایرانسل قرارداد همکاری امضا کرده‌اند.عباسی شاهکوه اظهار امیدواری کرد که با توجه به واگذاری شماره‌ها و مجوزهای لازم طی روزهای آینده، ۳ اپراتور دارنده مجوز فعالیت در عرصه اپراتور مجازی، بتوانند تا ۳ ماه آینده سرویس دهی به مشترکان را آغاز کنند.اپراتور مجازی تلفن همراه اپراتوری است، که خود عملأ دارای امکانات فیزیکی برای ارسال مکالمات و داده‌ها نیست. این نوع اپراتور با بستن قرارداد با یک اپراتور دیگر که دارای امکانات فیزیکی برای ارسال مکالمات و داده‌ها است، این خدمات را بصورت عمده خریداری می‌کند، سپس با نشان تجاری و برند خود به فروش خدمات تلفن همراه، در بازار خرده‌فروشی اقدام می‌کند. ]]> اپراتورها Wed, 01 Mar 2017 09:06:39 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/48250/دو-اپراتور-مجازی-دیگر-مجوز-فعالیت-گرفتند اپراتورها شش‌ماه پس از ترابردپذیری http://itna.ir/fa/doc/news/48246/اپراتورها-شش-ماه-ترابردپذیری به گزارش ایتنا از فارس، اولین گزارش رسمی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شش ماه پس از اجرای طرح ملی ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه که امکان انتقال خط مشترک موبایل با هر پیش شماره‌ای را به اپراتورهای دیگر می‌دهد، منتشر شد.وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اتکاء به دفتر بررسی‌های فنی و اقتصادی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبری خود، گزارش تحلیلی را از وضعیت ارتباطات داخل کشور ارائه کرده است.طرح ملی ترابرپذیری شماره‌های تلفن همراه از تیر ماه سال جاری به شکل آزمایشی با دستور رگولاتور ارتباطی راه‌اندازی و رفته رفته وارد مرحله تجاری شد.طبق اطلاعات ارائه شده در گزارش وزارت ارتباطات که مربوط به سه ماهه سوم سال جاری است، مقایسه اعداد و ارقام موجود در این گزارش با گزارش آماری منتهی به سه ماهه اول (پیش از اجرای ترابردپذیری)، معیاری برای سنجش میزان موفقیت اپراتورها و در کل طرح ترابردپذیری خواهد بود. اطلاعات این گزارش در بازه زمانی ۳۱ خرداد ۹۵ تا ۳۰ آذر ۹۵ به شرح زیر است:ضریب نفوذ تلفن همراه در ایران ۱۰۰ درصد شدجدیدترین گزارش (منتهی به پایان آذر ۹۵) دولتی حاکی از آن است که اپراتورهای سیار مجموعا بالغ بر ۱۵۱ میلیون و ۶۸۰ هزار سیم‌کارت فروخته‌اند که از این تعداد بیش از ۸۰ میلیون و ۶۰۰ هزار سیم‌کارت فعال یا به عبارتی ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور بیش از ۱۰۰ درصد است.وضعیت اپراتورهای تلفن همراه تا پایان پاییز ۹۵آمارهای مربوط به حوزه ارتباطات همراه نشان می‌دهد اپراتور اول ارتباطی با داشتن ۴۷ میلیون و ۱۹۷ هزار و ۶۸۳ مشترک فعال، به ضریب نفوذ ۵۹.۲۳ درصدی رسیده که رشدی ۳.۲۱ درصدی به نسبت پیش از اجرای ترابردپذیری داشته است.این اپراتور از ۶۵ میلیون و ۸۶۵ هزار و ۶۹۷ شماره واگذار شده، توانسته ۱۵ میلیون و ۲۵۳ هزار و ۳۰۸ مشترک دائمی و ۳۱ میلیون و ۹۴۴ هزار و ۵۵۵ مشترک اعتباری را فعال کند.اپراتور دوم ارتباطی هم با مجموع ۳۱ میلیون و ۴۳۶ هزار و ۲۹۸ شماره دایری توانسته به ضریب نفوذ ۳۹.۴۵ درصدی برسد که رشدی ۰.۶۱ درصدی به نسبت پیش از اجرای این طرح ملی داشته است.این اپراتور از ۷۸ میلیون و ۹۹۷ هزار و ۱۴۹ خطوط واگذار شده، توانسته تا پایان آذر ماه سال جاری ۳۱۴ هزار و ۳۶۳ مشترک دائمی و ۳۱ میلیون و ۱۲۱ هزار و ۹۳۹ مشترک اعتباری را فعال کند.اپراتور سوم تلفن همراه نیز با مجموع یک میلیون و ۹۷۸ هزار و ۹۲۳ شماره دایری توانسته به ضریب نفوذ ۲.۴۸ درصدی برسد که برخلاف اپراتورهای دیگر افتی ۰.۲۵ درصدی را به نسبت پیش از اجرای ترابردپذیری داشته است.این اپراتور از شش میلیون و ۸۱۹ هزار و ۳۱۲ خط واگذار شده، توانسته تا پایان آذر ماه سال جاری ۴۷ هزار و ۸۱ مشترک دائمی، یک میلیون و ۷۷۱ هزار و ۶۲۸ مشترک اعتباری و ۱۶۰ هزار و ۲۱۴ مشترک دیتا را فعال کند.نتایج عجیب تغییر سهم بازار اپراتورها پس از ترابردپذیریشاخص ضریب نفوذ نشان می‌دهد همراه اول رتبه اول بازار ارتباطی ایران است و اپراتور دوم ارتباطی نیز در جایگاه دوم قرار دارد اما ظاهرا تنها اپراتوری که از اجرای ترابردپذیری سهم از دست داده، رایتل است. بنابراین اپراتورهای اول تا سوم به ترتیب پشت سر هم در بازار ارتباطی از منظر ضریب نفوذ قرار گرفته‌اند اما سهم بازار همراه اول در بازه زمانی اجرای ترابردپذیری ارتقاء یافته است.همراه اول با رشد ۲ درصدی سهم بازارش در فاصله زمانی اجرای شش ماهه اول ترابردپذیری ۵۹ درصد سهم بازار ارتباطی ایران بدست آورده است.ایرانسل با از دست دادن یک درصد سهم بازار به سهمی معادل ۳۹ درصد و رایتل نیز با سهم باختن یک درصدی به سهم بازار ۲ درصدی از بازار ارتباطی ایران رسیده‌اند. ]]> اپراتورها Wed, 01 Mar 2017 08:02:37 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/48246/اپراتورها-شش-ماه-ترابردپذیری برخی خریداران سیم‌کارت USIM از اپراتور اول انتقاد کردند http://itna.ir/fa/doc/news/48239/برخی-خریداران-سیم-کارت-usim-اپراتور-اول-انتقاد-کردند طی هفته‌های گذشته برخی مشترکان اپراتور اول مدعی‌ شده‌اند پس از تهیه سیم‌کارت‌های نسل ۴ این اپراتور مشکلاتی برایشان رخ داده و در برخی موارد از سوختن سیم‌کارت‌شان انتقاد می‌کنند. البته اپراتور اول تاکید دارد سیم‌کارت‌های نسل۴ همراه اول فاقد مشکل بوده و این مشکلات می‌تواند از سمت گوشی مشترک ایجاد شده باشد.به گزارش ایتنا از ایسنا، اخیرا شرکت همراه اول پیامک‌هایی برای مشترکانش ارسال و به آنها اعلام کرده که در قالب طرح تشویقی این اپراتور افراد مذکور می‌توانند سیم‌کارت‌های خود را به طور رایگان به USIM ارتقا دهند.اکنون برخی مشترکان همراه اول اینگونه عنوان می‌کنند که پس از خرید و فعال‌سازی سیم‌کارت usim، زمانی که آن را در گوشی تلفن همراه خود قرار می‌دهند، پین‌کدی که در قالب بسته‌سیم‌کارت به آنها ارائه شده عمل نکرده و پس از چند بار اعلام کد مربوطه، سیم‌کارت آنها از دسترس خارج شده و دیگر قادر به استفاده از آن نیستند.بدین ترتیب مشترکان در برخی موارد از سوختن سیم‌کارت‌های جدیدی که خریداری می‌کنند گله‌مند بوده‌اند، اما پیگیری این موضوع از سوی اپراتور گویای آن است که در سیم‌کارت‌های نسل چهار این اپراتور مشکلی وجود نداشته و اگر در مواردی معدود مشترکی با چنین موردی مواجه شده این احتمال وجود دارد که بدلیل عملکرد کاربر یا دستگاه مورد استفاده مشکلی به‌وجود آمده باشد.طبق اعلام کارشناسان فنی همراه اول این احتمال وجود دارد که رخ دادن چنین مشکلی به دلیل عدم هم‌خوانی نوع گوشی با سیم‌کارت باشد. به عبارت دیگر زمانی که مشترکان نسبت به تهیه USIM اقدام می‌کنند بهتر است گوشی تلفن همراه آنها به گونه‌ای باشد که قادر به پشتیبانی از نسل چهارم ارتباطی باشد، در غیر این صورت اگر USIM بر روی این گوشی‌ها قرار گیرد به دلیل عدم هم‌خوانی ممکن است ارتباطات فرد دچار مشکلاتی شود.همچنین بنابر توضیحات ارائه شده از سوی شرکت ارتباطات سیار ایران، در برخی موارد که مشترکان معتقدند سیم‌کارت آنها سوخته نیز این موضوع درست نبوده و تنها ممکن است سیم‌کارت برخی مشترکان به دلیل وارد کردن اشتباه کد در حالت قفل شده قرار گیرد.طی ماه‌های گذشته شرکت همراه اول پیامک‌هایی برای مشترکانی که از دستگاه‌های پشتیبانی کننده 4G استفاده می‌کنند ارسال کرده و به آنها اعلام کرده است در قالب طرح تشویقی این اپراتور افراد مذکور می‌توانند سیم‌کارت‌های خود را به طور رایگان به USIM ارتقا دهند. البته به طور موازی اپراتور با بررسی وضعیت مشترکان خود، افرادی که دارای چنین گوشی‌هایی هستند را شناسایی کرده وعلاوه بر ارسال پیامک برای آنها این لیست را در اختیار دفاتر خود نیز قرار داده است. بدین ترتیب اگر فردی که شماره او در این لیست اشاره شده نسبت به تعویض سیم‌کارت خود اقدام کند این امکان برای او مهیاست که بدون پرداخت هزینه USIM دریافت کند.حال ممکن است برخی مشترکان همراه اول در همین فاصله زمانی نسبت به تهیه گوشی تلفن همراه با قابلیت پشتیبانی از 4G اقدام و به دنبال این موضوع نسبت به تهیه USIM اقدام کرده باشند. در این شرایط با توجه به این‌که شماره این افراد در لیست تهیه شده اپراتور قرار ندارد، ممکن است برای ساعاتی نوعی عدم تطابق دیتا بیس موجب شود فرد متقاضی مشمول طرح رایگان تعویض سیم کارت نشود.هزینه تعویض سیم‌کارت‌های عادی به USIM در اپراتور اول برای هر سیم‌کارت دائمی معادل ۷۰۰۰ تومان و برای سیم‌کارت‌های اعتباری رقمی معادل ۵۰۰۰ تومان است که البته به مناسبت بهمن‌ماه تعویض این سیم‌کارت‌ها برای مشترکان دارای گوشی با قابلیت پشتیبانی 4G اپراتور اول در ماه یازدهم سال رایگان در نظر گرفته شده بود که تا پایان سال ادامه دارد. ]]> اپراتورها Wed, 01 Mar 2017 05:19:44 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/48239/برخی-خریداران-سیم-کارت-usim-اپراتور-اول-انتقاد-کردند تالیایی‌های سردرگم! http://itna.ir/fa/doc/news/48158/تالیایی-های-سردرگم جدیدترین آمارهای رسمی‌ گویای آن است که همچنان حدود ۷۰۰ هزار نفر مالک سیم‌کارت‌های تالیا هستند، حال آنکه در ارائه خدمات به این مشترکان اما و اگرهای بسیاری وجود دارد.به گزارش ایتنا از ایسنا، طی سال‌های گذشته برای تعیین تکلیف تالیا وعده‌های متعددی از سوی مسئولان مخابراتی کشور داده شده اما همچنان بی‌تفاوتی نسبت به سرنوشت افرادی که روزی برای خرید سیم‌کارت‌های این اپراتور هزینه کرده و تا مدت‌ها از این خط‌ها برای انجام امور مختلف کاری و شخصی خود استفاده می‌کرده‌اند، احساس می‌شود.اکنون مشترکان این اپراتور در شرایطی که اپراتورهای مختلف 4G را هم ارائه کرده‌اند حتی در دسترسی به 3G ناکامند.این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که طبق آمارهای اخیر ارائه شده تا پایان آذر ماه سال جاری حدود ۷۰۰ هزار مشترک برای این اپراتور ثبت شده که از این میان تنها ۴۵ هزار نفر همچنان به عنوان مشترک فعال از خدمات نه چندان گسترده این اپراتور استفاده می‌کنند. البته در آمارهای اخیر یک نکته جالب هم به چشم می‌خورد و آن اینکه طی یک دوره سه ماهه آماری تعداد مشترکان تالیا با افزایشی بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر همراه بوده است، بدین ترتیب در حالی که تا پایان شهریور ۱۳۹۵ تعداد مشترکان این اپراتور ۵۹۲ هزار و ۵۰۰ نفر اعلام شده بود در آمارهای منتهی به آذر ماه ۱۳۹۵ این تعداد به ۷۰۰ هزار مشترک رسیده است.بنا بر اعلام، تعداد مشترکان فعال تالیا هم در این مدت از ۵۰ هزار نفر به ۴۵ هزار نفر رسیده است.نکته قابل اشاره دیگر اینکه پیش از این و در بحث احراز هویت سیم‌کارت‌ها نیز معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی گفته بود:تالیا هم حدود ۴۸ هزار سیم کارت فاقد هویت دارد که البته بخش عمده آنها غیرفعال بوده و اکنون به حالت یک طرفه در آمده است.به گزارش ایسنا، شرکت گسترش ارتباطات تالیا به عنوان اولین شبکه مستقل پیش‌پرداخت تلفن‌همراه (Pre-Paid) از سال ۱۳۸۳ با استفاده از تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شرکت‌های زیمنس، آلکاتل و اریکسون و با مشاوره یکی از برجسته‌ترین مشاوران GSM در دنیا (شرکت TELE2) آغاز به کار کرد.این شبکه به طور رسمی از سوم خرداد ۱۳۸۴ ابتدا در تهران و به تدریج در سایر شهرها و مراکز استان‌ها سرویس دهی خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۹۱ شرکت تعاونی مجتمع صنعتی رفسنجان، سهام‌دار ۴۳ درصدی خود در اولین پیمانکار- اپراتور تلفن همراه اعتباری تالیا را فروخت. اما در ادامه و تاکنون تالیا به دلایل مختلف با فراز و فرودهایی مواجه شده و ظاهرا منتظر تصمیم‌گیری مسوولان است.در حال حاضر ۴۳ درصد سهام پروژه تالیا متعلق به شرکت گسترش ارتباطات تالیا و ۵۷ درصد متعلق به شرکت مخابرات ایران است و پیش از این اینگونه عنوان شده بود که قرار بر آن است که همراه اول، سهام گسترش ارتباطات تالیا را خریداری کرده و به این ترتیب سیم‌کارت‌های تالیا به همراه اول منتقل ‌شوند که البته با گذشت چندین ماه از طرح این موضع همچنان اتفاقی در این زمینه رخ نداده است. ]]> اپراتورها Sat, 25 Feb 2017 05:01:45 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/48158/تالیایی-های-سردرگم طرح رومینگ چقدر در ایران موفق عمل کرد؟ http://itna.ir/fa/doc/news/48117/طرح-رومینگ-چقدر-ایران-موفق-عمل به گزارش ایتنا از ایسنا، طبق آمارهای ارائه شده تا پایان آذرماه سال جاری اپراتور اول ارتباطی یا همان شرکت همراه اول در حوزه سیم‌کارت‌های دائمی خود با ۳۰۶ اپراتور خارجی که متعلق به ۱۱۰ کشور هستند، قرارداد رومینگ امضا کرده‌است، همچنین همراه اول در حوزه سیم‌کارت‌های دائمی با ۸۶ اپراتور از ۵۳ کشور دنیا عقد قرارداد رومینگ پرداخته است.اپراتور دوم یا ایرانسل در سه حوزه سیم‌کارت‌های دائمی، اعتباری و دیتا با کشورهای مختلف قرارداد رومینگ امضا کرده است بدین ترتیب در حوزه سیم‌کارت‌های دائمی ایرانسل با ۱۶۴ کشور و ۴۲۴ اپراتور قرارداد امضا کرده است.همچنین امکان رومینگ مشترکان اعتباری اپراتور دوم در ۸۱ کشور و با ۱۳۹ اپراتور برقرار است. در حوزه رومینگ دیتا نیز ایرانسل با ۳۲۴ اپراتور از ۱۲۷ کشور قرارداد رومینگ دارد.اپراتور سوم یا رایتل نیز طی مدتی که از فعالیت‌هایش می‌گذرد در حوزه کارت‌های دائمی با ۲۱۳ اپراتور از ۱۳۷ کشور رومینگ بین‌الملل برقرار کرده و در بخش سیم‌کارت‌های اعتباری نیز وضعیتی مشابه داشته و با ۲۱۳ اپراتور از ۱۳۷ کشور جهان قرارداد رومینگ به امضا رسانده است. ]]> اپراتورها Tue, 21 Feb 2017 05:26:21 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/48117/طرح-رومینگ-چقدر-ایران-موفق-عمل