۰
plusresetminus
دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۶

چگونه فریب برخی از فروشنده‌ها را نخوریم؟

ایتنا - در حال پیگیری شکایت‌های ارجاع شده به اتحادیه، به مطلب جالبی برخوردم...


محمد اعلم ملکی - عصر ارتباط - در حال پیگیری شکایت‌های ارجاع شده به اتحادیه، به مطلب جالبی برخوردم.
موضوع شکایت مطرح‌شده از طرف یک کاربر بود که برای خرید تبلت به یکی از متداول‌ترین مراکز مراجعه کرده بود و در هیاهوی بازار، فروشنده یک مغازه با اعلام قیمتی مناسب، موفق به جلب اعتماد وی شده بود.
پس از نهایی کردن قیمت، فروشنده، فاکتور تبلت را صادر کرده و کارت مشتری را برای پرداخت مبلغ دریافت کرده، تحویل صندوقدار داده و رمز را از مشتری می‌پرسد.
دراین مرحله قیمت تبلت مطابق با رقم فاکتور از کارت برداشت می‌شود و از این لحظه بازی آغاز می‌شود.

فروشنده: setup program را اورجینال بریزم یا قفل شکسته؟
خریدار: setup programچی هست؟
فروشنده: نرم‌افزار سیستم‌عامل دستگاه است. بدون این نرم‌افزار دستگاه کار نمی‌کند (در واقع این نرم‌افزار توسط کارخانه سازنده روی دستگاه نصب می‌شود و به‌هیچ‌وجه احتیاجی به خرید آن نیست!)
خریدار: فرق اینها چیست؟
فروشنده: اورجینال ۱۵۰ تومان، قفل شکسته ۵۰ تومان (که در واقع هیچ فرقی هم ندارند!‌)
خریدار: قفل شکسته بریزید لطفا.
توجه داشته باشید که کارت همچنان دست فروشنده است!
فروشنده: محافظ صفحه هم لازم دارید؟
خریدار: بله حتما.
فروشنده: دو مدل دارد: ۵ لایه و ۷ لایه
خریدار: چه تفاوتی دارند؟
فروشنده: ۷ لایه بهتر است. ۷ لایه ۱۰ تومن و ۵ لایه ۷ تومان.
خریدار: ۷ لایه لطفا.
محافظ صفحه چسبانده می‌شود. پس از اتمام خرید، فروشنده کارت می‌کشد و رسید خریدار را به او تحویل می‌دهد. مشتری با دریافت رسید متوجه می‌شود که مبلغ کسرشده از حساب وی، ۱۲۰ هزار تومان است، درحالی‌که وی انتظار ۶۰ هزار تومان را داشته است و علت را که جویا می‌شود:
فروشنده: ۵۰ تومان setup program (که در واقع به آن نیازی نداشته) و ۷۰ تومان هم محافظ.
مشتری: شما گفتید ۱۰ تومان!
فروشنده: هر لایه ۱۰ تومان. ۷ لایه است، ۷۰ تومان می‌شود.
مشتری که دستگاه را به‌خاطر او از آکبند بودن خارج کرده‌اند، ناچار قبول کرده و از فروشگاه خارج می‌شود و تنها مدرک او فاکتوری است که در آن ثبت شده است با قیمتی ۵ تا ۱۰ هزار تومان زیر قيمت بازار، اما برای خدماتی که حداکثر ۳۰ هزار تومان ارزش داشته و مبلغ ۱۲۰ هزار تومان برای آن پرداخت شده است، هیچ مدرکی ندارد.
برای پیگیری به مسوولان پاساژ مراجعه می‌کند و پاسخ مناسبی نمی‌گیرد. به سازمان صنعت و معدن رفته و آنجا شکایت خود را مطرح می‌کند و از سازمان به اتحادیه ارجاع داده می‌شود. در زمان رسیدگی به‌دلیل نبودن مدارک کافی، اثبات خطای فروشنده سخت بود، اما به لطف کارشناسان اتحادیه انجام شد.
چگونه این اتفاق برای شما نیفتد؟
- کارت بانکی خود را به فروشنده ندهید.
- برای کل خریدتان حتما فاکتور بگیرید و در اتمام خرید پرداخت را به‌طور کامل انجام دهید.
- مهم‌تر از همه از مراکز معتبر که دارای تایید هستند، خرید كنيد.
 
کد مطلب: 33358
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام