۰
plusresetminus
شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۳۶

حمله به اخبار دم دستی

ایتنا - شرکت‌های بزرگ و توانا خصوصا از نظر مالی متاسفانه کمکی به رشد رسانه‌های خبری آی.تی نمی‌کنند.


مهدی رودکی (زانیار)*
اگر گذرتان به پارک ملت تهران خورده باشد، حتما یک یا دو خبرنگار صدا و سیما را خواهید دید که مشغول تهیه گزارش از سطح شهر هستند و هر چه از صدا و سیما دورتر شویم، حضور دوربین‌های صدا و سیما کمرنگ‌تر می‌گردد.
این نوعی از پوشش رسانه‌ای اخبار است.
نوع دیگر آن حضور دوربین‌های صدا و سیما در رویدادهای خاصی است که زمان و مکانی از قبل اعلام شده دارند.

بیایید همین دو نوع پوشش خبری را با فعالیت سایت‌های خبری آی.تی در داخل کشور، مقایسه کنیم.
معتقدم اخبار شرکت‌های فعال در زمینه فناوری‌های مختلف اطلاعات و ارتباطات در این سایت‌ها حضوری کمرنگ دارد. چند دسته دلیل در این زمینه وجود دارد که یک به خود شرکت‌ها، دو به سایت‌های خبری آی تی و سه به نهادهای نظارتی مرتبط است.

بدون هیچ نظم و البته(ملاحظه) خاصی این دلایل را بررسی می‌کنم و قبل از آن اعلام می‌کنم پرانتز باز است و امیدوارم شما هم دلایل دیگری را به آنها اضافه کنید.

شرکت‌های بزرگ، نوک پیکان حمله
شرکت‌های بزرگ و توانا خصوصا از نظر مالی متاسفانه کمکی به رشد رسانه‌های خبری آی.تی نمی‌کنند. آنها دانسته و یا نادانسته به جای انتشار عمومی اخبار فعالیت‌های خود، ترجیح می‌دهند به طور اختصاصی با خبرنگاران یا سایت‌ها همکاری کنند. این نوع رفتار شرکت‌های بزرگ، خبرنگاران آی تی را به دو گروه موافق و مخالف شرکت‌ها دسته‌بندی می کند و در نتیجه پوشش اخبار محدود به رسانه‌هایی می‌شود که آن خبرنگار طرف قرارداد می تواند اخبار را در آنها پوشش دهد.

رفتار طبیعی شرکت‌ها (چه بزرگ و چه کوچک) آن است که اخبار فعالیت‌های خود را به طور منظم در سایت و شبکه‌های اجتماعی خود انتشار دهند و برای آنکه مطمئن شوند که اخبار آنها به گوش سایت‌های خبری می‌رسد یا نه، کافیست لیست ایمیل این سایت‌ها را به طور منظم جمع آوری کنند و طبق روالی منظم ارتباط خود را با آنها حفظ کنند.
این ارتباط را می توانند از طرق دیگری چون ارسال اس ام اس خبری نیز، گسترش دهند.
کمک گرفتن از ابزار رایجی چون آر.اس.اس هم که نیاز به گفتن ندارد.

با رعایت همین یک اصل ساده، ریخت و پاش مالی در زمانی که رویدادی خاص وجود دارد، برچیده می‌شود و بازار گرمی سایت‌های خبری رنگ می‌بازد.
اما مهم‌ترین دستاورد آن، رقابت سالم شرکت‌ها در تولید خبر و سایت‌ها در پوشش اخبار خواهد بود. همانطور که همه شرکت‌ها در حوزه کاری خود رتبه بندی دارند، سایت‌های خبری نیز رتبه‌بندی خواهند یافت و میزان تاثیرگذاری هر یک روشن خواهد شد. در این صورت سایت‌های خبری از تاثیرگذاری خود، نان خواهند خورد و شرکتها برای حضور در رسانه‌های تاثیرگذار سر و دست خواهند شکست.
به عبارت دیگر سایتی که موثر است، بیننده بیشتری دارد و هزینه تبلیغ در آن بالاتر است.

اگر سایت‌ها و شرکت‌ها دست از خرید و فروش خبر بردارند، آنگاه ارزش هر پیکسل فضا برای تبلیغ چندبرابر می گردد و حمایت مالی رویدادها و سایت‌ها از سوی شرکت‌ها، با جدیت بیشتری پیگیری می‌گردد.
ادامه دارد...
-----------------------------------------------------
* کارشناس وب و مدیر عامل شرکت رهنمون
 
کد مطلب: 31776
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام