۱
۰
plusresetminus
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۲
با اعلام الگوی جامع ارزیابی اپراتورهای ارتباطی

کدام اپراتورها برنده رقابت‌اند؟

ایتنا- آیا انتخاب اپراتورها به عنوان برتر در حوزه ارتباطات و فناوری، دلیل بر آن است که این اپراتورها رضایت صد در صدی مشترکان را هم جلب کرده‌اند؟
کدام اپراتورها برنده رقابت‌اند؟


اپراتورها و شرکتهای فعال در حوزه سرویس‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات، طبق معیارهایی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارئه می‌دهد با یکدیگر مقایسه و در این بین اپراتورهای برتر انتخاب می‌شوند، اما این سوال هم وجود دارد که آیا انتخاب اپراتورها به عنوان برتر در حوزه ارتباطات و فناوری، دلیل بر آن است که این اپراتورها رضایت صد در صدی مشترکان را هم جلب کرده‌اند؟


به گزارش ایتنا از ایسنا، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در سال ۹۲ شرکت‌های فعال در حوزه‌ فناوری ارتباطات را بر اساس انواع خدمات و میزان رضایت مشترکان مقایسه کرد و اپراتورها نیز تلاش کردند در فرصت مقرر بتوانند خود را به بالاترن سطح در هر یک از معیارها برسانند.

طبق اعلام رگولاتوری در جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات اپراتورهای برتر در ۹ بخش اپراتورهای PAP ,SAP ,WiMAX ,ISDP ارائه‌کنندگان تلفن‌همراه سراسری و منطقه‌ای، شرکتهای مخابرات استانی، ارائه‌کنندگان خدمات تلفن ثابت منطقه‌ای و شرکت پست معرفی شدند.

طبق بررسی انجام شده در این سازمان، در آخرین دوره ارزیابی و رتبه بندی رگولاتوری، ۱۵۰ شرکت‌های فناوری ارتباطات با یکدیگر به رقابت پرداختند که در بخش اپراتورهای سیار سراسری شرکت ارتباطات سیار رتبه اول و شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل رتبه دوم، در بخش اپراتورهای سیار منطقه‌ای، شرکت تله کامیونیکیشن کیش رتبه اول و در حوزه اپراتورهای ثابت منطقه‌ای، شرکت ارتباطی ضحی کیش و کوه نور به ترتیب رتبه‌های اول و دوم را به دست آوردند.

بر همین اساس در بخش اپراتورهای مخابرات استانی نیز شرکت مخابرات استان قم رتبه اول، استان اصفهان رتبه دوم و استان آذربایجان غربی رتبه سوم را کسب کردند و در بخش ارائه‌کنندگان اینترنت پرسرعت (ADSL) اپراتورهای PAP و بخش دیتای پرسرعت مخابرات ایران، شرکتهای انتقال داده‌های آسیاتک و آریا رسانه تدبیر (شاتل) به طور مشترک رتبه اول، پارس آنلاین رتبه دوم و عصر انتقال داده (عصر تلکام) رتبه سوم را کسب کردند.

اما دوره گذشته بررسی اپراتورهای ارایه دهنده سرویس‌های خدماتی ارتباطی نخستین دوره‌ای بود که در آن اپراتورها ISDP نیز مورد بررسی قرار گرفتند و بر اساس معیارهای ارزیابی و رتبه بندی شرکتهایب انتخاب و معرفی شدند.

رقابت نزدیک ایرانسل و همراه اول
با توجه به بررسی‌های انجام شده سازمان رگولاتوری در سال گذشته اپراتور همراه اول در میانگین شاخص کیفیت مکالمه (SQI) در شش شهر از مراکز استان‌ها شامل شهرهای تهران، ارومیه، بجنورد، قزوین، گرگان و رشت نسبت به اپراتور ایرانسل وضعیت بهتری داشت و در همین شاخص در ۱۳ شهر از مراکز استان‌ها شامل شهرهای ارومیه، اردبیل، اصفهان، بوشهر، بیرجند، زنجان، زاهدان، شیراز، کرمان، یاسوج، گرگان، همدان و یزد اپراتور ایرانسل از وضعیت بهتری نسبت به اپراتور همراه اول برخوردار است.

در ۱۰ شهر از مراکز استان‌ها شامل شهرهای بیرجند، زنجان، سمنان، سنندج ، یاسوج، خرم‌آباد، ساری، اراک، همدان و یزد اپراتور همراه اول و ۸ شهر از مراکز استان‌ها شامل شهرهای تبریز، مشهد، قزوین، سنندج، کرمانشاه، رشت، ساری و اراک اپراتور ایرانسل وضعیت کیفیت مکالمه قابل قبول بوده‌است.

این وضعیت قابل قبول به آن معنی است که مشترکین در حین انجام مکالمه در شبکه سلولی در اکثریت نقاط شهری امکان دریافت مکالمه در سطح استاندارد را دارند با این حال در برخی از نقاط شهری، کیفیت مکالمه مطلوب وجود ندارد.

رقابت دوباره اپراتورها و شرکت‌های فناوری ارتباطات
امسال نیز برای بار دیگر سازمان تنظیم مقررات وارتباطات رادیویی تصمیم دارد اپراتورهای مختلف و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات در حوزه فناوری اطلاعات را با یکدیگر مقایسه کرده و نتایج را به صورت رتبه‌بندی اعلام کند.

با این حال رگولاتوری در نظر دارد که این دوره از بررسی‌ها با آنچه در دوره‌های گذشته صورت گرفته‌ متفاوت باشد تا سطح بالاتری از خدمات اپراتورها مورد ارزیابی قرار گیرد.

معاون نظارت و اعمال مقررات رادیویی رگولاتوری نیز در همین راستا رتبه‌بندی امسال خود را با اضافه کردن یک معیار سنجش نسبت به معیارهای سال گذشته و با ۲۶ زیر معیار انجام می‌دهد.

با توجه به اینکه الگوی جامع ارزیابی، رتبه‌بندی و انتخاب اپراتورهای برتر در ۷ معیار رهبری و مدیریت، فرایندهای سازمانی، منابع و مشارکت‌ها، منابع انسانی، نتایج مشتری، نتایج جامعه و نتایج کلیدی عملکرد و در ۲۱ زیر معیار تدوین شده‌ بود، امسال الگوی جامع ارزیابی با اضافه کردن معیار نتایج کارکنان در ۸ معیار ابلاغ شده‌است و ۲۶ زیرمعیار نیز دارد.

این الگوها با در نظر داشتن جزئیات بین‌المللی، استخراج نیازمندیها و بررسی نتایج حاصل از چهار دوره ارزیابی، رتبه‌بندی و انتخاب اپراتورهای برتر حوزه ارتباطی و فناوری اطلاعات تدوین شده است و تا پایان آبان ماه به شرکت‌های فعال در حوزه خدمات ارتباطات فرصت داده‌ شده‌ است که پس از پایان آخرین دوره آموزشی گزارش‌های خوداظهاری خود را تکمیل کنند.

طبق الگوهای ارائه شده، سازمان رگولاتوری ابتدا اپراتورهای سرویس ارتباطی را بر اساس برنامه‌های رهبری و استراتژیک شامل ایفای نقش رهبری، تدوین و بازنگری استراتژی، اجرا و پایش استراتژی، طرح‌ریزی و استقرار سامانه مدیریت عملکرد و در نهایت مدیریت ارتباط با رگولاتوری مورد سنجش قرار می‌دهد.

سپس نتایج را بر اساس سه عنوان مدیریت منابع انسانی، فرایندهای سازمانی و منابع و مشارکت‌ها بررسی کرده و در سه بخش نتایج کارکنان، نتایج مشتریان و نتایج جامعه دسته‌بندی می‌شوند.
از طریق مقایسه و جمع بندی بین این سه نتیجه نهایی نتایج کلیدی عملکرد هر اپراتور به دست خواهد آمد.

باید دید آیا موضوع راه‌اندازی نسل سوم ارتباطی در ماه‌های اخیر که با حرف و حدیث‌هایی همراه بوده است هم میتواند در ارزیابی‌ها موثر باشد یا خیر زیرا برخی از مشترکان با مشکل و اختلال در اتصال به اینترنت مواجه بودند که وعده داده شد این مشکلات در همه اپراتورها طی ماه‌های آینده برطرف خواهد شد و علت آن نیز لزوم تغییر برخی زیرساخت‌ها برای راه‌اندازی اینترنت 3G است.

از سوی دیگر نیز با پایان رسیدن دوره انحصار رایتل در حوزه خدمات نسل سوم ارتباطی و اینکه ارائه این خدمات در بدو ورود این سیم‌کارت‌ها مهمترین وجه تمایز آن از دو اپراتور دیگر فعال در کشور بود، لزوم بالابردن برخی از شاخص‌ها برای کسب تایید از سوی رگولاتوری ضروری به نظر می‌رسد.

در این زمینه اپراتورهای همراه اول، ایرانسل، رایتل و تالیا در زمینه شبکه‌های ارتباطی و خدمات اینترنتی، امسال نیز با یکدیگر رقابت می‌کنند.

علاوه بر نظارت بر اپراتورهای ارائه دهنده خدمات تلفن همراه و ثابت، دو گروه نظارت بر تولید، ورود و خروج تجهیزات ارتباطی مخابراتی و گروه نظارت دفاتر خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در دفتر نظارت بر سرویس‌های ارتباطی تشکیل شده‌اند.
کد مطلب: 32473
نام شما
آدرس ايميل شما


یوسف
feedback
Iran, Islamic Republic of
عملکرد تمام اپراتورها در ایران افتضاح است منتها برخی افتضاح تر است!!!.... علتش هم واضح است.... آنها عادت به کار دولتی دارند و الزامات کار خصوصی را بلد نیستند.... در یک فعالیت خصوصی، مشتریان اهمیت دارند و حفظ مشتریان باید در اولویت باشد اما در ایران چون فعالیت دولتی یک عادت شده،، شرکتها از مشتریان طلبکارند!!!!
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام