۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۵۶
بررسی گوشی NOKIA X۱-۰۱

ساده ولي دوست داشتني

ایتنا - نوکيا، يکي از ساده‌ترين مدل‌هاي گوشي‌هاي سري X خود که بيشتر بر روي پخش موسيقي تمرکز دارند را به بازار عرضه کرده است.
ساده ولي دوست داشتني
رامين فتوت- امروزه اکثر سازندگان گوشي‌هاي همراه در تلاشند تا محصولات مجهز‌تر و با امکانات بيشتري توليد کنند.

با اين حال برخي ديگر براي به دست آوردن سهم بيشتري از بازار تلفن همراه، هر از چندگاهي دست به توليد گوشي‌هايي ساده و با امکانات معمولي در کنار مدل‌هاي پيشرفته خود مي‌زنند.

از اين رو نوکيا، يکي از ساده‌ترين مدل‌هاي گوشي‌هاي سري X خود که بيشتر بر روي پخش موسيقي تمرکز دارند را به بازار عرضه کرده است.

در اين مقاله اين گوشي جديد با نام X۱-۰۱ که در ماه ژوئن سال جاري ميلادي به بازار عرضه شده را از نزديک برايتان بررسي کرده‌ايم.

طراحي و ساختار
با اينکه مي‌دانستم اين گوشي بسيار ساده است و امکانات ابتدايي‌اي دارد ولي در نگاه اول به آن، ياد گوشي‌هاي پيشرفته‌تر سري X نوکيا افتادم.

در نگاه از پهلو به X۱ بدنه قوسي شکل آن که به دو نيمه تقسيم شده جالب توجه است.

نيمه‌اي از جنس پلاستيک معمولي با رنگ مشکي که قاب رويي گوشي است و نيمه ديگر از جنس پلاستيک فشرده براق و مرغوب که قاب زيرين گوشي را تشکيل مي‌دهد. قاب زيرين يک تکه بوده و به‌صورت کامل قابل جدا شدن است.

همچنين تنوع رنگي X۱ در قاب زيرين مي‌باشد که در پنج رنگ قرمز، خاکستري تيره، آبي، نارنجي و سفيد عرضه شده است.

استحکام و براق بودن قاب زيرين باعث مي‌شود تا X۱ بسيار زيبا به نظر برسد ولي لکه و اثر انگشت به راحتي روي آن باقي مي‌ماند.

نوکيا همانند ديگر گوشي‌هاي سري X خود که مختص پخش موسيقي‌اند، از امکانات اختصاصي پخش موسيقي براي X۱ استفاده کرده است.

از همين‌رو وجود کليد‌هاي اختصاصي پلير، درگاه ۳.۵ ميليمتري صدا و ورودي کارت حافظه در X۱ نشان از اين دارد که اين گوشي در کنار تلفن همراه بودن مي‌تواند پخش کننده موسيقي خوبي هم باشد.

در لبه سمت چپ گوشي، سه کليد اختصاصي پلير يعني دکمه پخش.مکث و تعويض قطعه به چشم مي‌خورد. در قسمت بالايي گوشي ورودي کابل شارژر، چراغ قوه و درگاه ۳.۵ ميليمتري صدا ديده مي‌شود.

در سمت راست بدنه نيز درست در وسط آن ورودي کارت حافظه ميکرو اس‌دي X۱ تعبيه شده است. کليد‌هاي شماره‌گير X۱ صاف و يک‌تکه بوده، با اين حال کليد جهت‌ياب آن برجسته و کمي از سطح گوشي بالاتر است که در هنگام فشرده شدن عملکرد مطلوبي دارد.

امکانات جانبي
با گشتي در منوي گوشي به آيکون موزيک گوشي که با رنگ صورتي مزين شده برخوردم.

پس از باز کردن آن، با دو گزينه MP۳ Music Player و راديو مواجه شدم.

با انتخاب گزينه اول پلير گوشي برايم باز شد که طراحي جالبي هم داشت: عکس يک بلندگو که دايره‌هاي کوچکي در قسمت بالاي آن وجود دارند و با تغيير رنگ ميزان صداي پخش موسيقي را نشان مي‌دادند.

در هنگام پخش يک قطعه آهنگ، با استفاده از جهت راست و چپ کليد جهت‌ياب مي‌توان صداي گوشي را کم و زياد کرد. همچنين در بالاي اين بلندگوي گرافيکي، نام قطعه و مدت زمان آن به همراه نواري که وضعيت پخش را نشان مي‌دهد وجود دارد.

X۱ از کارت حافظه ميکرو اس‌دي تا ۱۶ گيگابايت پشتيباني مي‌کند که براي چنين گوشي مقدار خيلي زيادي به حساب مي‌آيد.

با اين حال با اينکه X۱ براي پخش موسيقي طراحي شده و از کارت حافظه هم پشتيباني مي‌کند، ولي خبري از بلوتوث و درگاه کابل رابط USB بر روي آن نيست.

همچنين در جعبه آن هم خبري از کارت حافظه نيست و بايد جدا خريداري شود. به همين دليل نتوانستم آهنگ‌هاي مورد نظر را بر روي X۱ آزمايش کنم ولي با اجراي آهنگ‌هاي دموي موجود بر روي خود گوشي متعجب شدم.

بلندگوي X۱ توان بسيار بالايي دارد؛ بطوري که نوکيا ادعا کرده بلندگوي موجود بر روي اين گوشي، يکي از قوي‌ترين نمونه‌هايي است که تا به حال توليد کرده.

شدت صدا در بالاترين حد آن به ۱۰۶ دسي‌بل مي‌رسد که رقم خيلي خوبي به حساب مي‌آيد و نشانگر صداي بلندي مي‌باشد.

خوشبختانه درون جعبه X۱ هدفون وجود دارد. با وصل کردن هدفون همچنين مي‌توان از راديو FM گوشي نيز استفاده کرد.

با اينکه از کيفيت و قدرت صداي بلندگوي X۱ لذت بردم ولي کيفيت پخش از هدفون موجود درون جعبه چندان دلچسب نبود.

نوکيا از يک هدفون بسيار معمولي و بي‌کيفيت براي X۱ استفاده کرده است.

براي لذت بردن از کيفيت واقعي صدا، بايد قيد اين هدفون را زد و به جاي آن از هدفوني مناسب و باکيفيت استفاده کرد.

با اين حال با استفاده از هدفوني مناسب مي‌توان از X۱ به عنوان يک MP۳ Player با باتري پردوام بهره جست.

همچنين از ديگر امکانات X۱ مي‌توان به قابليت پشتيباني از دو سيم‌کارت آن اشاره کرد. در زير باتري X۱ دو جا براي سيم‌کارت تعبيه شده که با حفاظي پوشيده شده‌اند.

اين حفاظ‌ها به راحتي قابل باز شدن‌اند و سيم‌کارت‌ها در زير آنها قرار مي‌گيرند. بر روي صفحه نمايش، آنتن‌دهي هر دو سيم‌کارت (در صورت استفاده از سيم‌کارت دوم) در کنار هم نشان داده مي‌شود. به اين منظور از دو سيم‌کارت به‌صورت هم‌زمان بر روي X۱ استفاده کردم، ولي هيچ افت سرعت يا کندي در عملکرد گوشي نديدم.

همچنين زماني که دو سيم‌کارت درون گوشي قرار داديد، مي‌توانيد از يکي از آنها استفاده و ديگري را خاموش نماييد.

همان‌طور که پيش‌تر گفته شد در لبه بالايي X۱ چراغ قوه تعبيه شده که با دو بار فشار دادن کليد جهت‌ياب به سمت بالا روشن و با يک بار فشار، خاموش مي‌شود.

با اين حال با روشن کردن چراغ قوه نبايد نگران خالي شدن سريع باتري بود، زيرا اين چراغ، باتري کمي مصرف مي‌کند.

با گشتن در منو‌هاي X۱ به امکان جالبي برخوردم که با انتخاب آن ساعت گوشي با صداي نسبتاً بلندي خوانده مي‌شود. اين قابليت در منوي Clock گوشي با عنوان Speaking Clock يافت مي‌شود. همچنين زبان فارسي نيز به‌صورت پيش فرض بر روي X۱ وجود دارد.

باتري
X۱ از باتري پرتواني بهره مي‌برد. اين باتري قابليت نگهداري شارژ تا ۴۳ روز در حالت آماده به کار، ۱۳ ساعت براي مکالمه مداوم و ۳۶ ساعت براي پخش مداوم موسيقي را دارد.

همچنين در هنگام شارژ، حدود ۲ ساعت طول کشيد تا باتري آن به‌صورت کامل پر شود.

سخن آخر
همان‌طور که در بالا نيز گفته شد X۱ گوشي بسيار ساده و ابتدايي به حساب مي‌آيد که بيشتر مناسب کاربراني است که از تلفن همراه فقط قابليت برقراري تماس آن‌ را مي‌خواهند و به امکانات بيشتري نياز ندارند.

با اين حال X۱ از سري X مخصوص موسيقي نوکيا‌ست که با پشتيباني از دو سيم‌کارت و باز کردن فايل‌هاي MP۳ و دکمه‌هاي اختصاصي آن يک سر و گردن بالاتر از هم‌رده‌هاي خود قرار مي‌گيرد.

مشخصات
شبکه ارتباطي: GSM ۹۰۰ / ۱۸۰۰، دو سيم‌کارته
ابعاد: ۱۶×۳/۴۷×۲/۱۱۲ ميليمتر
وزن: ۱/۹۱ گرم
نمايشگر: ۸/۱ اينچ با وضوح ۱۶۰×۱۲۸ پيکسل، TFT
حافظه داخلي: ندارد، قابليت نگهداري ۵۰۰ شماره تلفن
حافظه جانبي: پشتيباني از کارت ميکرو اس‌دي تا ۱۶ گيگابايت
باتري: ۱۳۲۰ ميلي‌آمپري، ۷/۳ ولت، ۹/۴ وات بر ساعت
کد مطلب: 19438
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام