ایتنا - فرایند کسب و کار«مجموعهای از اقدامات است که یک کسب و کار برای تولید یک محصول یا خدمت انجام میدهد».
فرایند کسب و کار (Business Process)
24 دی 1393 ساعت 17:09
ایتنا - فرایند کسب و کار«مجموعهای از اقدامات است که یک کسب و کار برای تولید یک محصول یا خدمت انجام میدهد».
راملر (Rummler) و براک (Brache) پیشتر اعلام کرده بودند که فرایند کسب و کار«مجموعهای از اقدامات است که یک کسب و کار برای تولید یک محصول یا خدمت انجام میدهد.»
اگر این اقدامات در بین واحدهای مختلف سازمان به گردش درآید به آن بین وظیفهای(Cross-Functional) گفته میشود.
چنانچه محصول تولیدشده برای مشتری خارج از سازمان باشد، یک فرایند اصلی است؛ در غیر این صورت، یک فرایند پشتیبانی محسوب میشود.
این تعریف برای شروع خوب است ولی برای کاربردی شدن نیاز است تا محتویاتی به آن اضافه گردد.
مارتین اولد (Martyn Ould) فرایند را اینگونه تعریف میکند: «فرایند مجموعهای است منسجم از فعالیتهایی که توسط یک گروه همکار به منظور دستیابی به هدفی واحد انجام میشود که این فعالیتها میبایست در راستای کسب و کار آن سازمان باشد.»
اولد با فراهم کردن فهرستی شامل هفت شرط که افراد جهت شناسایی و مدیریت فرایندها به آنها نیاز دارند، تعریف خود را کامل میکند.
دامنه این هفت شرط از مدلسازی و آنالیز انگیزش کسبوکار را تا مدیریت جریان کار و نهایتاً بهبود فرآیندهای کسب و کار را شامل میشود.
WorkFlow Management Coalition یا به اختصار WFMC، پیوستگی مدیریت جریان کار را اینگونه تعریف میکند: «یک فرایند کسب و کار، مجموعهای از یک یا چند رویه یا فعالیت به هم پیوسته است که در مجموع متوجه یک هدف در کسب و کار یا یک هدف در سیاستگذاری میشود و معمولاً در متن چارت سازمانی، نقشهای اصلی، کاربردی و روابط فیمابین آنها تعریف میشود.»
این تعریف با مطرح کردن چند دستورالعمل که حوزه کاری را مشخص میکنند، راهاندازی برخی شرایط و خروجی حاصل از آنها و تعامل فی مابین ادامه پیدا میکند.
آنها خاطرنشان میکنند که طول این زمان میتواند بسیار متفاوت باشد (این نکته را با آنچه در ادامه در مورد اسمیت و فینگار میآید مقایسه کنید) و فعالیتهای فرایند میتوانند به صورت دستی یا خودکار انجام شوند.
کد مطلب: 34155
آدرس مطلب: https://www.itna.ir/article/34155/فرایند-کسب-کار-business-process