ایتنا- آنچه که برای کمپانیهای گوشیساز اهمیت دارد، کسب سود بیشتر از بازار کشورها از جمله ایران است.
کشور ما ایران در زمینه تولید گوشیهای هوشمند به موفقیتی دست نیافته است و سالانه سیل عظیم گوشیهای خارجی است که گاه از مرزهای قانونی و یا از طریق غیرقانونی راه خود را به بازار کشورمان باز میکنند.
در این میان برخی شرکتهای گوشیساز همچون اپل هیچ نماینده مستقیم و یا غیرمستقیم در ایران نداشته و از این رو اهمیتی نیز به حقوق مشترکان، سوءاستفادهها و قیمت تمام شده محصولاتش نمیدهد اما با این وجود واقعیت آن است که عوامل متعددی بر رفتار ایرانیان در خرید گوشی تاثیرگذار است.
محدودیت در انتخاب برند و کمبود تبلیغات سالم و مناسب از جمله عواملی است که رفتار متفاوت ایرانیان را در انتخاب گوشیهای همراه رقم میزند.
البته میزان بودجه و نحوه کاربری گوشی هوشمند نیز از دیگر عوامل منطقی است که بین کاربران ایرانی و سایر کاربران در سرتاسر جهان مشترک است.
اگرچه اطلاعات مدونی در مورد میزان علاقه ایرانیها به برندهایی که در کشورمان حضور دارند وجود ندارد و به طور حتم نمیتوان گفت که کدام گوشیها و از کدام برند بیشتر مورد توجه ایرانیان قرار گرفته است.
در این میان انبوهی از فروشگاهها و سایتها با کاتالوگهای اینترنتی وجود دارند که به علت شائبه برخی روابط تجاری و حمایت تبلیغاتی از سوی برخی برندها، ملاک مناسبی برای تشخیص میزان موفقیت، پرفروش بودن یا اقبال کاربران ایرانی به آنها نیست.
اما در فضای فاقد اطلاعات قابل اتکا با نگاهی بر میزان جستجوی گوشیهای موبایل در گوگل میتوان به نکات قابل توجهی رسید؛ از جمله این که ظاهرا اکثر کاربران ایرانی برخلاف حجم اخبار و تبلیغات هدایت شده در خرید پرچمداران کمپانیها احتیاط بیشتری به خرج میدهند و به آنها زمان میدهند که علاوه بر اثبات کارایی خود، با کاهش قیمت خوبی نیز مواجه شوند و بدین ترتیب کاربران ایرانی امکان خرید مطمئنتر و ارزانتر را برای خود فراهم میکنند.
در ادامه گزارش ۳۰ گوشی مورد علاقه ایرانیها از نگاه گوگل آمده است. البته با این توضیح که این علاقه لزوما به معنای پرفروش بودن نیست و صرفا نشان دهنده آن است که مورد دقت و توجه کاربران ایرانی قرار گرفتهاند.
سامسونگ
سامسونگ در سال جاری چهار گوشی بالا رده را روانه بازار کرد. گوشیهایی که هر یک با ویژگیهای خاص خود توانستند به موفقیتهای خوبی دست یابند و موقعیت این کمپانی را در جایگاه اصلی خود تثبیت کنند.
در واقع میتوان گفت که امسال نوآوریهای سامسونگ در طراحی تا حدی بارز بود که بیشتر کاربران ترجیح دادند تا گوشی جدید خود را به جای میان ردهها یا مدلهای قدیمیتر از بین پرچمداران این کمپانی انتخاب کنند.
در این میان Galaxy S6 با بیشترین اقبال از سوی کاربران ایرانی روبرو شد. علت این انتخاب را تا حدود زیادی میتوان به موقعیت سامسونگ در میان کاربران ایرانی نسبت داد اما علت این که چرا از بین پرچمداران سامسونگ، S6 بیشترین جستجو را به خود اختصاص داده، تغییر رویکرد سامسونگ در طراحی است.
کاربران زیادی طراحی جدید سامسونگ را پسندیدند در حالی که برای پذیرفتن طرحی کاملا متفاوت و در حد صفحه نمایش خمیده Galaxy S۶ Edeg ظاهرا آمادگی لازم را نداشتند، بنابراین S۶ را گزینه ای جالب توجه تر می دانند.
البته در این میان نمی توان از نقش تعیین کننده قیمت غافل شد/ Galaxy S6 Edge، Edge+ و Galaxy Note5 به مراتب قیمتی بیش از S6 دارند و این در حالی است که S6 به تنهایی برچسب قیمتی در حدود یک میلیون و 750 هزار تومانی را یدک میکشد.
بعد از S6 کاربران ایرانی به ترتیب گوشیهای S4، S5 و A5 را مورد توجه قرار دادهاند.
اپل شرکت اپل نیز امسال دو پرچمدار به بازار عرضه کرد؛ iPhone 6S و iPhone 6S+ اما کاربران ایرانی ظاهرا ترجیح دادند تا گوشی مورد نظر خود را از بین پرچمداران 2014 این کمپانی انتخاب کنند. در این میان iPhone 6 با اقبال بیشتری از سوی کاربران روبرو شد.
برای توضیح این مطلب میتوان گفت که به طور کلی گوشیهای اپل در ایران از قوانین بازار تبعیت نمیکنند. مثلا قیمت آنها با گذشت زمان و ورود پرچمداران جدید تغییر چندانی نمیکند تا جایی که برخی از کاربران به آن به عنوان کالای سرمایهای نگاه میکنند، همچنین تمایل برای خرید آیفونهای کارکرده اپل بیش از پیش بر محبوبیت مدلهای قدیمیتر افزوده است و باعث رونق بازار خرید و فروش آنها شده است.
ضمن این که گوشیهای تازه وارد این کمپانی در بدو ورود قیمت بالایی دارند و کاربران ترجیح می دهند برای کاهش قیمت هر چند جزیی، خرید خود را به تعویق بیندازند.
اما این که iPhone 6 رکورد جستجوی بیشتری را به خود اختصاص داده ریشه در میزان موفقیت این گوشی در سال گذشته نیز دارد. میزان رضایتمندی از این گوشی در حدی است که بسیاری از کاربران قید قابلیت 3D Touch را در iPhone 6S/6S+ زده اند و به همان امکانات iPhone 6 بسنده کرده اند.
این در حالی است که این گوشی در بازار ایران قیمتی در حدود دو میلیون و 130 هزار تومان دارد. پس از iPhone 6 به ترتیب گوشیهای iPhone 6+، iPhone 5 و سرانجام پرچمدار جدید اپل iPhone 6S قرار گرفتهاند.
سونی سونی در ارائه پرچمداران به بازار، سیاست مخصوص به خود را در پیش گرفته. این کمپانی هر شش ماه یک بار پرچمداری به بازار عرضه میکند تا گوشی تازه وارد نیز در کنار پرچمدار قبلی شانس خود را برای فروش امتحان کند.
علت در پیش گرفتن این استراتژی از طرف سونی به درستی مشخص نیست اما به اعتقاد بسیاری عرضه پی در پی گوشیها به بازار سبب کاهش میزان نوآوری در آنها شده است.
پیروزی از قالب خاص طراحی و پایبندی به آن نیز سبب شباهت ظاهری پرچمداران این کمپانی به یکدیگر شده است.
از میان شش نسل از خانواده اکسپریا از Z تا Z5 که طی سه سال اخیر به بازار راه یافتهاند، Z1 بیشترین جستجو را در سال جاری از سوی ایرانیها به خود اختصاص داده است.
سونی بخش زیادی از موفقیت خود را در بازار مدیون لوازم صوتی و تصویری و برند خوشنام خود است.
دوربین 20.7 مگاپیکسلی Z1 با بهره مندی از لنز G به عنوان بهترین لنز سونی در کنار رابط کاربری جذاب آن، صفحه نمایش TRILUMINOS و پردازنده کارآمد هنوز هم میتواند انتظارات بخش زیادی از کاربران را برطرف کند.
برخورداری از گواهینامه IP55 و IP58 مزیت دیگری است که با مقاوم کردن آن در مقابل آب و گرد و غبار، انگیزه دیگری برای تصاحب این گوشی در اختیار طرفداران این برند قرار میدهد.
اما دلیل اصلی روی آوردن به Z1 کاهش قیمت مناسب آن است که با طی سیر نزولی به حدود یک میلیون تومان رسیده است و میتوان این پرچمدار اسبق را با بودجه یک گوشی میانرده بازار خریداری کرد. بعد از Z1 به ترتیب به Z3، Z5 و Z2 توجه بیشتری نشان دادهاند.
HTC امروزه در دنیای گوشیهای هوشمند، طراحی به یکی از عوامل مهم در تضمین موفقیت گوشیها تبدیل شده است. در حالی که محدودیتهای موجود، ایجاد تحولی اساسی در طراحی را با دشواری روبرو کرده است اما شرکتهایی چون HTC توانستهاند در این عرصه موفقیت بیشتری به دست آورند.
گوشیهای سری One این کمپانی به داشتن طراحی زیبا شهرت دارند. قالب طراحی که در HTC One بنا نهاده شد، سیر تکاملی خود را در نسلهای بعدی نیز ادامه داد.
در این میان HTC One M8 به دلیل استفاده از قالب تمام فلزی، بازگرداندن درگاه کارت حافظه به گوشی و از همه مهمتر استفاده از بلندگوهای BoomSound توانسته بیشترین توجه را از دریچه جستجوی گوگل به خود اختصاص دهد.
ویژگی کیفیت و شفافیت صدا در M8 به قدری بارز است که به خوبی از پس تامین نیاز کاربرانی که به تماشای فیلم، گوش دادن به موسیقی و بازی علاقه مند هستند، برخواهد آمد. طبق ادعای HTC بلندی صدای M8 نسبت به نسل قبلی خود 25 درصد افزایش یافته است و همین موضوع در کنار برخورداری از قابلیتهای یک پرچمدار و همچنین کاهش قیمت مناسب آن توانسته این گوشی را در لیست انتخاب کاربران قرار دهد.
قیمت M8 در حال حاضر حدود یک میلیون و 500 هزار تومان است که برای خرید یک پرچمدار نه چندان قدیمی، مناسب به نظر میرسد. پس از M8 کاربران Desire 820، HTC One M9 و HTC One را در رتبههای بعدی جستجو قرار دادهاند.
هوواوی شرکت هوواوی پس از ورود به عرصه تولید گوشیهای هوشمند با دشواریهای زیادی روبرو شد. وجود رقبای قدرتمند در این عرصه در کنار ورود دیرهنگام این کمپانی به بازار فروش گوشیهای هوشمند، کار را برای این کمپانی بیش از پیش دشوار کرد اما هوواوی در این میان با چالش دیگری نیز روبرو بود و آن شناساندن برند خود به کاربرانی بود که اندکی با محصولات چینی مشکل داشتند.
مانند سایر کمپانیهای چینی، سیاست هوواوی نیز در ابتدا بر ارزان فروشی استوار شد با این تفاوت که نسبت به سایر کمپانیهای چینی، بر کیفیت ساخت و گنجاندن قابلیتهای کارآمد تمرکز بیشتری کرد به طوری که با بودجه یک میانرده در برندهای غیرچینی، امکان دسترسی به یک پرچمدار هوواوی با کیفیت و کارآمدی بیشتر فراهم شد.
کار تا جایی بالا گرفت که فروشندگان به خریدارانی که بودجه محدودتری داشتند، با اطمینان خرید گوشیهای هوواوی را پیشنهاد میکردند تا ضمن صرف هزینه کمتر، صاحب امکانات بیشتری شوند.
روند رو به رشد این شرکت، سرانجام در سال 2015 به تولید گوشی پرچمدار P8 انجامید که با استقبال خوبی از سوی کاربران مواجه شد.
قیمت مناسب این پرچمدار در کنار قابلیتهایی چون چیپست پردازشی مناسب، دوربین و صفحه نمایش با کیفیت و طراحی و ساختار بدنه، توانست توجه کاربران را به این چینی تمام فلزی جلب کند.
هوواوی با در نظر گرفتن قیمتی در حدود یک میلیون و سیصد هزار تومان برای پرچمدار خود، کاربران زیادی را برای بررسی امکانات و مقایسه آن با قیمت پیشنهادی ترغیب کرد و بدین ترتیب P8 بین گوشیهای هوواوی مقام اول تعداد جستجوها در گوگل را به خود اختصاص داد. پس از P8 مدل های P750، P7 و Y600 به ترتیب در رتبههای بعدی جستجو قرار گرفتهاند.
لنوو شرکت لنوو که پیش از این در زمینه تولید لپتاپ و قطعات کامپیوتر فعالیت داشت، با خرید موتورولا به بازار گوشیهای هوشمند راه یافت.
تمرکز این کمپانی بیش از هر چیز بر تولید گوشیهای نه چندان گران است و در اغلب موارد پایین نگاه داشتن قیمت را به بالاتر بردن امکانات ترجیح میدهد.
بر این اساس، Lenovo توانسته به موفقیتهای خوبی در تولید گوشیهای میانرده دست یابد. برگ برنده این کمپانی گنجاندن امکانات پرطرفدار در گوشیهای میانرده است و در این راه بیش از هر چیز طرفداران بازیهای موبایلی را هدف قرار داده است.
گنجاندن حداکثر امکانات گوشیهای بالا رده، در طبقه میانی، ضمن جلوگیری از افزایش قابل توجه قیمت، جایگاه این شرکت را در بازار گوشیهای هوشمند تثبیت کرده است.
گوشی K3 Note از این شرکت آمار بیشترین جستجو را به خود اختصاص داده، صفحه نمایش این گوشی میان قیمت 5.5 اینچی است و از پردازنده هشت هستهای مدیاتک در کنار 2 گیگابایت رم استفاده میکند.
باتری 30000 میلی آمپری این گوشی از قابلیت شارژ سریع بهره میبرد و قابلیت پشتیبانی از دو سیمکارت را داراست.
همه اینها در حالی است که برای این گوشی بسته به رنگ و امکانات قیمتی 600 تا 660 هزار تومان در نظر گرفته شده است. پس از K3Note مدلهای Z2 Pro، Vibe و K900 در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند.
ZTE شرکت ZTE نیز پس از سالها فعالیت در زمینه تجهیزات مخابراتی، سرانجام پا به عرصه تولید گوشیهای هوشمند گذاشت. این شرکت تلاش کرده گوشیهای خود را در سه کلاس مختلف طبقهبندی کند تا امکان سازگاری گوشیهای خود را با تمام سلیقهها فراهم کند.
دسته اول: گوشیهای Nubia این کمپانی هستند که در زمره گوشیهای خوش طراحی و قوی این کمپانی قرار دارند. دسته دوم: سری Grand نام دارند که معمولا با صفحه نمایش بزرگ و قابلیتهای مناسب عرضه میشوند و دسته سوم: سری Blade این کمپانی است که با استفاده از بازاریابی به روش چینی، کاربرانی را هدف قرار داده که به دنبال گوشیهایی با حداکثر کارایی و کمترین قیمت هستند.
بخش اخیر با استقبال بیشتری از سوی کاربران مواجه شده است اما کاربران ایرانی در جستجوهای خود به سراغ دسته اول رفتهاند و از میان گوشیهای موجود در این طبقه Nubia Z9 را مورد توجه قرار دادهاند.
فاصله 0.8 میلیمتری صفحه نمایش این گوشی از بدنه خارجی جزو امتیازاتش است که سبب شهرت آن به عنوان گوشی بی حاشیه شده است. تراشه Snapdragon810 در کنار 3 گیگابایت رم و باتری 2900 میلیآمپری این گوشی را در ردیف بالاردهها جای داده است.
پس از Nubia Z9 مدل های Nubia Z5S و Grand S در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند. مایکروسافت مایکروسافت شرکت نام آشنایی است که نیازی به معرفی ندارد. این شرکت قدرتمند آمریکایی پس از کسب موفقیتهای چشمگیر در بازار سیستمعامل و نرمافزار، با خرید بخش موبایل نوکیا، وارد بازار گوشیهای هوشمند شد اما برخلاف درخشش مایکروسافت در زمینه نرمافزار، گوشیهای هوشمند این شرکت آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفتند.
مایکروسافت با پیش رو قرار دادن تجربه موفق اپل در طراحی پلتفرم iOS وارد عرصه تولید گوشیهای هوشمند یا سیستمعامل ویندوز شد. اما با فاصله زیادی از این کمپانی و در مقام سوم سیستمعاملها قرار گرفت.
در میان گوشیهای ساخت مایکروسافت Lumia930 به دلیل استفاده از سیستمعامل windows 10 توانست کنجکاوی کاربران ایرانی را جلب کند و مقام اول جستجو در گوگل را به خود اختصاص دهد.
این گوشی با صفحه نمایش 5.2 اینچی QHD، رم 3 گیگابایتی، امکان پشتیبانی از کارت حافظه، دوربین 20 مگاپیکسلی و باتری 3000 میلیآمپر ساعتی، توانست به عنوان پرچمدار 2015 مایکروسافت در صدر جستجوها قرار گیرد.
با این که میزان استقبال از گوشیهای میاکروسافت در ایران در سطح پایینی قرار دارد اما پس از Lumia 930 که قیمتی در حدود یک میلیون و 400 هزار تومان دارد، گوشیهای Lumia 1520 و Lumia 950 در رتبههای بعدی جستجوهای کاربران ایرانی قرار گرفتند.