BPMSاجتماعی در واقع ترکیبی از BPM سنتی با تکنولوژی و ابزارهای اجتماعی با web۲.۰ است.
مدیریت فرآیندهای کسب و کار اجتماعی (Social BPM)
21 آذر 1395 ساعت 19:16
BPMSاجتماعی در واقع ترکیبی از BPM سنتی با تکنولوژی و ابزارهای اجتماعی با web۲.۰ است.
پدید آمدن web ۲.۰ (مرحله دوم تکامل در اینترنت) منجر به خلق برنامههای اجتماعی مانند Facebook،Twitter،LinkedIn و Wikipedia شد.
مفهوم web۲.۰ در سال ۲۰۰۴ در جلسه طوفان فکری که توسط تيم اورايلي (Tim O'Reilly) با همکاری MediaLive International انجام شد، به وجود آمد.
web۲.۰ نامی است که به نسل دوم World Wide Web اطلاق شده و امکان مشارکت کاربر به معنای «به اشتراک گذاری مطالب یا تغییر محتوا به صورت آنلاین» را فراهم میسازد، در حالی که وب ۱.۰ بسیار محدودتر و سادهتر بوده و تنها تعدادی نسبتاً اندک از مؤسّسات گوناگون، دانشگاهها، مراکز تبلیغاتی و غیره به ایجاد مطلب و محتوا بر روی آن مبادرت مینمودند. این، در حالی بود که کاربران در وب ۱.۰ توان ایجاد و یا تغییر آن را نداشته و صرفاً امکان دسترسی به اطّلاعات موجود و استفاده از آنها را داشتند.
BPMSاجتماعی در واقع ترکیبی از BPM سنتی با تکنولوژی و ابزارهای اجتماعی با web۲.۰ است. BPMSاجتماعی، یک متدولوژی برای تجمیع نظرات مختلف برای پیشرفت در فرایند است.
BPMاجتماعی مفهومی است که فرآیندهای مشترک و تکراری را توصیف میکند که به آن فرایندهای اجتماعی فعال نیز میگویند.
بعضی از اصول bpm اجتماعی عبارتند از:
شفافیت
BPMاجتماعی منجر به حذف موانع میان تصمیمگیرندگان BPM و کاربرانی که تحت تأثیر آن تصمیم هستند میگردد؛ به طور مثال، این کار را با ایجاد انجمنی برای برقراری ارتباط انجام میدهد که از آن میتوان به عنوان اهرمی برای تغییر و بهبود فرآیندهای کسبوکار بهره برد.
پاسخگویی
تعامل مستقیم میان کسبوکار و کاربران نهایی، فاصله بین آنها و کسبوکار را از بین میبرد تا بحث مشتریمداری را پاسخگو باشد.
انعطافپذیری
همکاری مداوم بین کسبوکار و کاربر نهایی، منجر به تسهیل پالایش فرایند کسبوکار و بهبود نیازهای مشتریان میشود.
به طور مثال در تصویر زیر، پیادهسازی از bpms اجتماعی را مشاهده میکنیم :
کد مطلب: 46909
آدرس مطلب: https://www.itna.ir/article/46909/مدیریت-فرآیندهای-کسب-کار-اجتماعی-social-bpm