به گزارش
ایتنا به نقل از
آرین سیستم با وجود فضای رقابتی حاکم، میتوان با تهیه و کار با
نرمافزار خرید داخلی همراه با انعطاف در پاسخگویی به نیاز مشتریان ، به موفقیت در خرید مناسب محصولات دست یافت. از آنجا که خرید و تدارکات در تهیه کالاهای مورد نیاز هر سازمان نقش اساسی ایفا می کند ، مکانیزه نمودن این فرآیندها در طراحی سیستم خرید امری ضروری به شمار می آید. جهت درخواست و برآورده نمودن به موقع سفارش کالا ، باید اطلاعات کاملی از موجودی محصولات وجود داشته باشد که این امر اهمیت خرید
نرم افزار مدیریت خرید و تدارکات را بیش از بیش نشان میدهد. در نتیجه مدیران از طریق نرمافزار خرید داخلی می توانند در جهت تامین به موقع کالا با بالاترین کیفیت و مناسب ترین هزینه اقدام نمایند.
نرمافزار خرید و تدارکات داخلی چیست؟
کسب و کارهای متوسط و بزرگ برای مدیریت خرید های داخلی انجام شده نیاز به نرمافزاری یکپارچه خواهند داشت که در آن بتوانند مامور خرید تعریف کنند و خرید و تدارکات سازمان خود را مدیریت کنند ، از کاربردهای
سیستم تدارکات داخلی می توان به محاسبه قیمت تمام شده کالای تولید شده ، کنترل جریان داخلی و خارجی خرید کالا ، برقراری ارتباط با سایر سیستم های انبار و حسابداری، قابلیت محاسبه ، پیگیری و صدور سند مالی اشاره کرد. همچنین باید در نرمافزار خرید سهولت پیگیری در ثبت و کنترل فرآیند درخواست خرید تا تکمیل عملیات خرید و انتقال قیمت فاکتور خرید برای مشتریان فراهم شده باشد تا از خرید تمام اقلام درخواست شده در موعد مقرر و تحویل آن به واحد درخواست کننده به همراه مشاهده گزارش های مناسبی که در سیستم نرمافزار خرید پیاده سازی شده اطمینان حاصل کنند.
شرح وظایف مامور خرید
- مسئول تعیین منبع خرید
خرید اقلام مورد نیاز مرکز
شناسایی و مشخص کردن حایگزینی مناسب برای عرضه کالا و خدمات
بررسی و کسب اطلاعات جامع در خصوص نیازها
مسئول بررسی قیمت و شرایط خرید و دریافت ضمانتنامه ها و سایر موارد خرید
ویژگی های نرمافزار خرید و تدارکات
- گزارش کنترلی ارتباطات فاکتور خرید و وارده انبار نرمافزار خرید
بررسی درخواست کالا
تعیین مراحل مختلف تایید درخواست ها و سایر اسناد قابل ثبت در سیستم نرمافزار خرید
ثبت برآورد قیمت و میزان تغییرات مجاز در درخواست کالا
چه نکاتی را باید شما ، قبل از خرید نرمافزار لجستیک یا خرید داخلی توجه کنید؟
1- دارای قابلیت گروه بندی ارائه کنندگان خدمات و کالا:
امکان گروه بندی تامین کنندگان کالا بر اساس خدمات و کالایی که مورد نیاز واحد تدارکات است و فروشنده آن را تولید یا ارائه می کند ، باید در نرمافزارخرید و تدارکات داخلی وجود داشته باشد که این یکی از امکاناتی است که نرمافزار خرید داخلی باید داشته باشد.
2- تهیه گزارش کالا:
جهت مشاهده انواع گزارش های کالا و تسهیل در دستیابی به آن در نرمافزار خرید داخلی باید اطلاعات رسیدها و حواله ها پس از ثبت ، ذخیره و نگهداری شود. بنابراین تعبیه فضایی در نرمافزار خرید داخلی ضروری می باشد.
3- روش ثبت و ارزیابی موجودی کالا:
با توجه به ساختار محاسباتی سازمان میتوان از نرمافزار تدارک خرید داخلی بر اساس پشتیبانی از دو روش FIFO یا LIFO و یا هردو روش در جهت ارزیابی موجودی کالا استفاده کرد.
4- انطباق با نرمافزارهای OFFICE:
برای دریافت نتیجه بهتر از گزارشات مختلف آماری که بر اساس آن تصمیم گیری و اقدامات مناسبی اخذ می گردد ، لازم است نرمافزار خرید داخلی قابلیت ثبت و ارسال گزارش های خرید و فروش و سفارش را در نرمافزارهای آفیس از جمله, Excel , Word , PDF , Rich text format Tab-Separated text داشته باشد.
5- امکان ارتباط با سایر سیستم ها:
برای تسهیل در دریافت و پاسخگویی به درخواست های خرید هر واحد ، ارتباط نرمافزار خرید داخلی با سیستم های انبار ، فروش و تولید امری ضروری بشمار می آید. این قابلیت ارتباط اجرای سفارشات برون سازمانی و پیش بینی کالاهای مورد نیاز هر یک از واحدها را مهیا می سازد.
لطف کردید موفق باشید.