ایتنا - سال گذشته میلادی یوتیوب اعلام کرد سرویس پخش برنامههای درخواستی تلویزیون کابلی را راهاندازی خواهد کرد تا از تلویزیون پیشی بگیرد!
آیا صنعت ویدئوی آنلاین می تواند از پخش تلویزیونی پیشی بگیرد؟
24 اسفند 1397 ساعت 20:30
ایتنا - سال گذشته میلادی یوتیوب اعلام کرد سرویس پخش برنامههای درخواستی تلویزیون کابلی را راهاندازی خواهد کرد تا از تلویزیون پیشی بگیرد!
«جوانان ۵ /۲ برابر بیش از تلویزیون، ویدئوی آنلاین مشاهده میکنند و ۶۷ درصد از نوجوانان و جوانان بین ۱۳ تا ۲۴ سال، مشتریان پروپاقرص یوتیوب (YouTube) هستند.» اینها جدیدترین یافتههای کمپانی رسانههای دیجیتال Defy Media در آمریکاست.
این کمپانی میگوید جوانان هنوز هم تلویزیون میبینند اما گرایش آنها به یوتیوب، نتفلیکس، و سایر منابع اینترنتی پخش آنلاین در حال پیشیگرفتن از تلویزیون است.و این زنگ هشداری برای تلویزیون سنتی است چراکه به زودی نسل جوان بدون شبکههای تلویزیونی کابلی یا ماهوارهای هم میتواند زندگی کند.
اغلب پاسخگویان این پژوهش میگویند که تلویزیون کابلی برایشان هزینه میتراشد و شبکههای پخش رایگان یا ماهوارهای هم دیگر به دردشان نمیخورد. تنها 36 درصد از آنها گفتهاند که هنوز هم به تلویزیون وابستهاند. سایرین معتقدند ویدئوهای آنلاین برخلاف تولیدات تلویزیونی که دیگر حرفی برای گفتن ندارد، خستگیشان را در میکند، استرسزداست، آنها را به روز نگه میدارد، مطالب زیادی به آنها میآموزد و البته، مشاهده محتوای سرگرم کنندهاش باعث میشود بتوانند راحت تر بخوابند!
در صدر فهرست محبوبترینهای این نسل که به نظر میرسد دیگر اقبالی به تلویزیون ندارند، یوتیوب قرار گرفته است؛ 67 درصد از جوانان میگویند بدون آن «نمیتوانند زندگی کنند»! نت فلیکس و شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام، اسنپچت، توئیتر و تامبلر نیز در ردههای بعدی فهرست محبوبترینها ایستادهاند.
بیدلیل نیست که در سال گذشته میلادی یوتیوب اعلام کرد سرویس پخش برنامههای درخواستی تلویزیون کابلی را راهاندازی خواهد کرد تا از تلویزیون پیشی بگیرد. این یکی از مهمترین و بزرگترین اولویتهای غول ویدئوی آنلاین در جهان بود که در آستانه بهرهبرداری است. یوتیوب اعلام کرده بود که در این طرح شرکتهای بزرگ رسانهای مانند NBC یونیورسال، ویاکوم، فاکس قرن 21 و CBS نیز یوتیوب را یاری خواهند داد.
به نظر میرسد مدیران گوگل -که صاحب یوتیوب است- ضرورت تغییر در شیوه ارائه محتوای تصویری را درک کردهاند. آنها میگویند میخواهند برای طرفداران یوتیوب فرصتهای بیشتری فراهم کنند تا بتوانند با دیگر بینندگان و نیز با تولیدکنندگان محتوا تعامل داشته باشند.
تعامل با محتوا و آفرینندگان اثر، مزیت بیبدیلی است که ویدئوهای آنلاین از آن بهره میبرند و تلویزیون سنتی همچنان از آن محروم است. والاستریت ژورنال هم در گزارشی مینویسد که میزان مشاهده پلتفورم ویدئوی آنلاین ظرف پنج سال گذشته 10 برابر شده است و این رشد کمنظیر، مرهون هوش مصنوعی است که میتواند ترجیحات و خواستههای کاربران را پیشبینی کند و با پاسخ دادن به نیازشان، آنها را پای لپتاپ یا وابسته به گوشیهای هوشمند نگه دارد. تولیدکنندگان ویدئوی آنلاین حالا در سه حوزه با هم رقابت میکنند: کاربران جدید، کلیک و زمان مشاهده.
ظهور یک صنعت قدرتمند
مطالعات نشان میدهد در چند سال اخیر صنعت ویدئوی آنلاین شاهد رشد انفجاری بوده است. بخش عمدهای از این رشد، ناشی از پیشرفتهای تکنولوژیک و ابداعاتی از سوی پلت فورمهایی مانند فیسبوک و یوتیوب است اما سرمایهگذاری هوشمندانه شرکتهای رسانهای در فرمتهای نوین پخش ویدئویی را نیز نمیتوان در این فرآیند نادیده گرفت.
پیشران دیگر این صنعت را تولید محتوای سرگرم کننده در شبکههایی مانند نتفلیکس یا آمازون میدانند که در اصل، شیوههای جدیدی را برای ارائه برنامههای درخواستی تلویزیونی راهاندازی کردند. اما بیش از همه، تکنولوژی و هوشمندی مدیران رسانه کمک کرد تا محتوای «بومی» ویدئوی آنلاین که اساساً برای پخش در اینترنت ساخته شده بود شکل و رونق بگیرد.
مبدعان این روش به خوبی آگاه بودند که تلویزیون دیگر نمیتواند با سازوکارهای سنتی، نیاز مخاطبان را برآورده کند. ابزار قدرتمندی برای سنجش نیازها و خواستههای آنان ندارد، خود را با تکنولوژی کمتر سازگار کرده و نمیتواند با تنوع دنیای آنلاین رقابت کند. ویدئوهای آنلاین در نقطه مقابل، با محتوای متنوع و جذاب و اغلب کوتاه از طریق آفرینندگانی تولید شد که تلویزیون فرصت کمی برای بهرهمندی از خلاقیتهای آنان باقی گذاشته بود.
کد مطلب: 55844
آدرس مطلب: https://www.itna.ir/article/55844/آیا-صنعت-ویدئوی-آنلاین-می-تواند-پخش-تلویزیونی-پیشی-بگیرد