کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

از بهارستان تا نوبخت

11 تير 1387 ساعت 1:24


از بهارستان تا نوبخت علم روز - صادق‌زاده نماینده مردم رشت در هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی دارای دیپلم ریاضی و مدارک کارشناسی، کارشناسی ارشد ، دکترا و فوق دکترا در تخصص‌های مختلف مهندسی مخابرات از دانشگاه‌های منچستر و برادفورد انگلستان بوده و در سال 1996 به عنوان محقق برتر در آمریکا شناخته شده است. او بیش از 25 مقاله، طرح و در سطح بین‌المللی ارایه کرده است. صادق‌زاده عضو هیات‌علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی بود که با پیشنهاد امیرحسین سعیدی به عنوان دبیرکل نظام‌صنفی رایانه‌ای کشور انتخاب شد. انتخابی که در پایان دوره سه ساله اول نظام‌صنفی سوالاتی را در اذهان ایجاد کرد. اگر چه سعیدی پس از ماه عسل کوتاه مدت سازمان با ثروتی گفته بود «انتخاب دبیرکل جدید قریب‌الوقوع نیست» در سه ماه مانده به پایان دوره اول، نماینده سابق مجلس را به سمت دبیرکلی نظام‌صنفی انتخاب نمود تا باز هم هوش سرشار خود در حرکت‌های تبلیغاتی را به رخ هم صنفی‌ها بکشد. حدود سه سال پیش نیز با انتخاب محمد ثروتی معاون مستعفی مرکز صنایع نوین وزارت صنایع و معادن سروصدای زیادی ایجاد شد ولی در کوتاه مدت به تعبیر سعیدی به دلیل نداشتن تجربه پیران کنار گذاشته شد. آن زمان ثروتی تلاش کرد حرفی در این باره نزند ولی در جایی اعلام کرد: «كاری از من می‌خواستند كه اصلاً احتیاجی به تدبیر نداشت و شما هم می‌توانید با دقت در حیطه اختیارات آن را بفهمید. از من می‌خواستند یك مهره اجرایی صرف باشم، در حالی كه سابقه كاری من به خوبی نشان می‌دهد سعی كرده‌ام هر كاری می‌كنم با تزریق فكر در آن باشد. وقتی می‌گویم اختلاف سلیقه در زمینه‌های مدیریتی باعث شد ما از هم جدا شویم درباره همین قضییه صحبت می‌كنم كه من به عنوان دبیر، صاحب دید‌گاه بودم ولی زمینه یا تمایل میدان دادن به آنها وجود نداشت.» حالا باید دید بعد از دو سال و اندی نظر مدیران نظام صنفی تغییر کرده است یا صادق‌زاده با سابقه علمی و قانونگذاری می‌تواند مجری نظرات رئیس و شورای مرکزی سازمان باشد. صادق‌زاده 3 بار در طول حضورش در مجلس نطق پیش از دستور داشته و یک بار هم اخطار قانون اساسی در کارنامه‌اش مشاهده می‌شود رییس کمیته مخابرات مجلس 72 بار به مسوولین استانی و کشوری تذکر داده است که عدد مناسبی به نظر می‌رسد. یک بار هم در مورد طرح‌ها و لوایح در صحن علنی مجلس اظهارنظر داشته است‌. صادق‌زاده یکی از منظم‌ترین نمایندگان بوده و در طول 4 سال تنها یک روز غیبت کرد. از وی 3 سوال وصول شده اما هیچ سوالی از سوی وی مطرح نشده است. صادق‌زاده در گفت‌وگو با ما با اعتراض به سرمقاله هفته گذشته یکی از نشریاتی که او را مردی با سکوت در مجلس و بدون عقبه سیاسی و فردی محافظه‌کار معرفی کرده بود گفت: «من از کودکی فرد پر تلاشی بودم و سوابق اجرایی و علمی من نشان‌دهنده چیز دیگری است و این از بی‌اطلاعی دوستان شما سرچشمه می‌گیرد.» وقتی از صادق‌زاده می‌پرسم بهارستان را بیشتر دوست دارد یا نوبخت را می‌گوید: «شما می‌دانید که من در این دوره هم کاندیدا شدم ولی رای نیاوردم» سوال را واضح تر مطرح می‌کنم می‌خندد و می‌گوید: «مسیر آنجا بهتر بود از نوبنیاد تا بهارستان را از بزرگراه صیاد شیرازی به راحتی طی می‌کردم اما اینجا هم بد نیست چون نزدیک دانشگاه خواجه نصیر است.» صادق‌زاده نماینده مجلس بوده، سوابق علمی درخشانی در حوزه ICT دارد، عضو فراکسیون اقلیت مجلس بوده، یکی از نمایندگانی بود که از هر فرصتی برای نقد سیاست‌های دولت در حوزه‌های مرتبط استفاده کرده، به قوانین و آیین‌نامه‌ها و نحوه پاسداری و یا حتی ترمیم آنها تسلط دارد‌، به قول خودش برای تلطیف رابطه نظام‌صنفی با دولتی‌ها و دیگر گروه‌ها وارد سازمان شده و ده‌ها دلیل دیگر که از انتخاب هوشمندانه سازمان خبر می‌دهد. ساعت 16 روز سه‌شنبه چهارم تیرماه درست در اولین روز فعالیت رسمی رمضانعلی صادق‌زاده در سمت دبیرکلی سازمان نظام‌صنفی در طبقه چهارم ساختمان نظام‌صنفی در خیابان نوبخت با وی گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانیم: • چقدر از نظام صنفی شناخت دارید؟ وقتی در مجلس بودم، با کلیه فعالان در بخش‌های مختلف خصوصی، تولیدی، تعاونی، صنفی و تشکل‌های جامعه فناوری اطلاعات داشتم و اعتقاد شخصی‌ام این است که عملکرد بخش خصوصی باید طوری باشد که کارنامه موفقی از خصوصی بودن خصوصی‌سازی خصوصی عمل کردن و در اذهان جا بگذارد که به اجرایی شدن و فرهنگ‌سازی سیاست‌های اصل 44 کمک کند. خوشبختانه CT همیشه دولتی بوده اما IT نبوده از ابتدا زمان ماشین‌های اداری تا به حال خصوصی بوده است اگر چه IT و CT ملزوم همدیگر هستند ولی بخش IT خصوصی بوده است. معمولا یکی از راه‌های موفق یک صنف این است که تشکلی ایجاد کنند که روابط خود و ارگان‌های زیربط را به طور شفاف مشخص کنند و در جهت منافع صنف حرکت کنند. در این راستا سازمان نظام‌صنفی تشکیل گردید. در این سه سال با توجه به نحوه تشکیل آن بوده همانطور که با تشکیل سازمان و با توجه به نوپابودنش روابط بین سازمان با دیگر سازمان‌ها و ارگان‌ها ارتقا یافت و تعامل خوبی ایجاد کرد که در جهت منافع صنف بود. • انگیزه شما برای حضور در نظام صنفی چیست؟ انگیزه من این است که در زمینه فرهنگ‌سازی مربوط به استفاده از IT در بالا بردن ضریب نفوذ جمعیتی و جغرافیایی و کاربرد آن حرکت‌های اساسی‌تری صورت بگیرد و تجارب گذشته مورد استفاده قرار گیرد تا در جهت ارتقا جایگاه نظام صنفی بر اساس اساسنامه و چارچوب نگرش مثبت به جایگاه بخش خصوصی حرکت کنیم. • با توجه به سوابق عملی و تجربیاتی که دارید آیا به عنوان دبیر کل سازمان می‌توانید فقط یک مجری مصوبات شورای مرکزی سازمان باشید؟ دبیرکل بر اساس اساسنامه با پیشنهاد رییس سازمان و رای اعتماد شورای مرکزی انتخاب می‌شود در واقع دبیرکل یک پست اجرایی است ولی این پست اجرایی مثل قوه مجریه می‌ماند. قوه مجریه کاملا اجرایی است و مصوبات مجلس را اجرا می‌کند اما دولت نیز در قانونگذاری و تصمیم‌سازی هم دخالت می‌کند. دبیرکل هم می‌تواند سیاست‌ها، طرح‌ها و پیشنهاداتی را به شورای مرکزی ارایه کند و تصویب شود. آمدن من بر اساس یک سری تجاربی است که بنده دارم برای مثال قانون و آیین‌نامه اجرایی مربوط به سازمان نظام‌صنفی رایانه ممکن است در عمل به یک سری اشکالاتی رسیده باشد. مثل سایر قوانین در سایر حوزه‌های اجرایی. یکی از کارهایی که می‌شود انجام داد این است که بررسی کرد آیا واقعا قوانین فعلی نیاز به اصلاح دارد یا نه؟ دبیرکل می‌تواند در این جهت حرکت کند یا در یک لایه‌هایی که می‌تواند با استفاده از تلطیف روابط بین سازمان و نهادها و ارگان‌ها که می‌توانند نقش داشته باشند در جهت ارتقا سطح سازمان نظام‌صنفی و در جهت حمایت و دفاع از منافع صنف همفکری و هم‌اندیشی شود. اگر دبیرکل همچنین ایده‌ای داشته باشد شورای مرکزی قطعا موافقت خواهد کرد. معتقد هستم که بخش خصوصی باید به عنوان یکی از ظرفیت‌های مهم جامعه نگاه شود. نه دولت باید بخش خصوصی را به عنوان رقیب نگاه کند و نه بخش خصوصی به دولت به چشم دشمن بنگرد. منافع صنف را با توجه به این چشم‌انداز باید بررسی کرد. • شما در پایان دوره سه ساله دبیر شده‌اید. چه طور ریسک این انتخاب را توجیه می‌کنید؟ الزامی به این نیست رییس سازمان بعد از انتخابات حتی اگر تغییر نکرده باشد مجددا دبیرکل رای برای رای اعتماد به شورای مرکزی معرفی نماید. نکته دوم اینکه در همین مدت کوتاه باقی مانده اگر بتوانیم چند گره موجود و اشکالات جلوی پا را حل کنیم حرکت خوبی برای صنف خواهد بود. • از هنگام تشکیل نظام‌صنفی اختلافات و مناقشاتی بین برخی از اعضای صنف و نظام‌صنفی ایجاد شد شما چطور با این قضیه برخورد می‌کنید؟ در جهت تشکیل این سازمان تلاش‌ها و زحمات زیادی کشیده شده است و تلخی و شیرینی هم بوجود آمده است خوب حالا ممکن است عده‌ای هم دلخور شده باشند. درست است که دبیرکل باید مجری مصوبات شورای مرکزی باشد منتها من با ذهنیت سفید آمده‌ام و دوست دارم تمام دوستانی که در فناوری اطلاعات فعال هستند حول افق پیشرفت‌ بخش خصوصی و در جهت رسیدن به ارتقاء جایگاه بخش خصوصی و نظام‌صنفی متحد شده و تمام دلخوری‌ها را از بین ببریم. به نظر من باب مذاکره با هم باز است اما باید قانون و آیین‌نامه را به عنوان مبنای حرکت قرار داد. به نظر من بعد از سه سال وقت آن است و در جهت جامعیت بیشتر قانون و آیین‌نامه اجرایی آن باید تغییراتی داد. • شما از کدام گروه در انتخابات آینده نظام‌صنفی حمایت خواهید کرد؟ دبیرکل نباید از گروه خاصی در انتخابات نظام‌صنفی حمایت کند. او باید در جهت برگزاری سالم انتخابات و نظارت بر حسن اجرای آن بی‌طرف باشد. • نظر شما در مورد آقای سعیدی چیست؟ موقعی که نماینده مجلس بودم همانطور که با سایر ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط با IT ارتباط داشتم با آقای سعیدی و سازمان نظام‌صنفی نیز مرتبط بودم و جلساتی داشتیم و این دوستان هم درگیر مشکلات صنف بودند. با توجه به این نشست‌ها و ملاقات‌هایی که داشتم در طول این چند سال ایشان را فردی صریح الهجه، پرتلاش و پیگیر می‌دانم. هرکس ادبیات و سلیقه خودش را دارد. • پیشنهاد دبیرکل نظام‌صنفی را چه طور ارایه کردند؟ دوستان تماس گرفتند جلسه‌ای گذاشتند و موضوع را پیشنهاد دادند قرار شد بعد از بررسی جواب بدهم. اگر چه با نظام‌صنفی آشنا بودم ولی قانون، آیین‌نامه و اساسنامه را مطالعه کردم و در جریان گزارش عملکرد نظام‌صنفی قرار گرفتم. پس از آن با تصویب شورای مرکزی به عنوان دبیرکل انتخاب شدم. • به نظر من ارتباط خوب شما با رسانه‌ها یکی از دلایل اصلی انتخابات به این سمت بود؟ من رسانه‌ها را با ظرفیت می‌بینم و باید از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کرد. شاید یکی از دلایل این باشد اما فکر می‌کنم دلیل اصلی تجربیات و تحصیلات من و اشرافی که به این حوزه دارم باشد. • فکر نمی‌کنید انتخاب شما برای نظام صنفی بلند پروازی باشد؟ شما نظام صنفی را کوچک نبینید. • فکر می‌کنید کار شما در مجلس سخت بوده یا اینجا سخت‌تر خواهد شد؟ حوزه اختیارات و وظایف و مسوولیت در مجلس سنگین‌تر است به ویژه پیگیری مطالبات مردم خصوصا مردم شهرستان‌ها با توجه به تعهدی که نماینده دارد و قسمی که می‌خورد بسیار سخت‌تر خواهد بود. در اکثر شهرستان‌ها مردم اطلاعی از شرح وظایف نماینده ندارند و تمام مطالبات انباشته خود را از نماینده مجلس دارند یعنی عملا انتظارات از نیروهای اجرایی را از یک فرد قانونگذار دارند. اما این حسنی که نظام‌صنفی دارد این است که با یک جمع تخصصی کار می‌کنید که خواسته‌های تخصصی مرتبط دارند و در حالی که پیگیری آن‌ها هم ممکن است سخت باشد اما مقیاس مسوولیت کمتر است. سخن پایانی همان طور که در ابتدا گفتم من با ذهنیت سفید قدم به نظام صنفی گذاشته و آمادگی دارم در جهت پیشبرد اهداف نظام‌صنفی از تجربیات کلیه فعالان صنف چه عضو سازمان باشند و چه نباشند استفاده کنم.


کد مطلب: 10318

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/interview/10318/بهارستان-نوبخت

ايتنا
  https://www.itna.ir