کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ايران مي‌تواند يكي از قطب‌هاي خدمات ارتباطي منطقه باشد

23 آبان 1387 ساعت 21:51


ايران مي‌تواند يكي از قطب‌هاي خدمات ارتباطي منطقه باشد گفت‌وگو با مجري نخستين اپراتور پيام كوتاه كشور تنوع خدمات و شخصی‌سازی سرویس‌های قابل ارائه به کاربران 2 محور اصلی برای گسترش خدمات ارزش افزوده تلفن همراه برای کاربران موبایل در کشور است که در صورت توجه به آن‌، می‌توان شاهد فراگیر شدن این خدمات و بهره‌برداری از بخشی از مزایای فناوری اطلاعات در میان عامه مردم شد. به گزارش ايتنا محمد حسین واقف زاده مدير شركت رهياب، مجری نخستین اپراتور پیام کوتاه کشور با اعلام این مطلب گفت: با گسترش زیرساخت‌های ارتباطات و فناوري اطلاعات، هر روزه شاهد شکل‌گیری و کاربردی شدن زمینه‌های جدیدی از این فناوری در زندگی روزمره مردم و نتیجه آن در بهبود کیفیت زندگی نوع بشر هستیم، اما برای همه‌گیر شدن و توسعه این سرویس‌ها در سطح تمام مردم، نیاز به ایجاد تنوع برای خواست‌های مختلف کاربران و شخصی‌سازی خدمات بر مبنای درخواست مشتری است تا سرویس گیرنده بنا بر نیاز و سلیقه خود و با شکل‌گیری بازار رقابتی امکان دریافت خدمات را داشته باشد. وی با اشاره به گسترش استفاده از پیام کوتاه در فعالیت‌های روزانه در دنیا گفت: تنها بعنوان نمونه در کشور آلمان در مدت یک ماه 200 ميليون پيام کوتاه مورد استفاده قرار می‌گیرد و اين رقم در کل دنيا چيزي بالغ بر 550 ميليارد پيام کوتاه در سال خواهد بود که در بخش‌های مختلف از جمله اطلاع‌رسانی، تبلیغات، مدیریت الکترونیک، بانکداری الکترونیک و... صرف می‌شود که این گستردگی نشان از کاربردي بودن سرویس در انتقال مطالب و اجرای نیازهای کاربران دارد. مجری نخستین اپراتور پیام کوتاه کشور گفت: در کشور ما نیز بعنوان یک کشور در حال توسعه، توانایی تطبیق این الگو با نمونه‌های موفق جهانی وجود دارد بطوری که فعالیت 3 اپراتور ارائه دهنده این خدمات طی سالیان گذشته تاثیر غیرقابل انکاری در بهره‌برداری مردم از این خدمات داشته است و طراحی خدمات بر مبنای خواست مشتریان و بومی‌سازی بخش‌های مختلف از نرم‌افزار تا کاربرد، مخاطبان را با ماهیت این سرویس‌ها آشنا کرده است که استفاده از آن مي‌تواند فوايد و مزاياي فراواني را برای کاربران و مخاطبان به همراه داشته باشد. واقف زده، ضريب نفوذ استفاده از پيام کوتاه در کشورهاي پيشرفته را قريب به 75 درصد مردم اعلام کرد و افزود: فراگیری پیام کوتاه بعنوان یک رسانه که مخاطبان خود را بصورت هوشمند انتخاب می‌کند، توانایی ارائه بخش بزرگی از خدمات مورد نیاز شهروندان را خواهد داشت و در کلانشهری مانند تهران، به نحو چشمگيري از سفرهاي غيرضروري درون شهري و حتي بين شهري و همچنين مراجعات حضوري خواهد کاست. این کارشناس ارتباطات با اشاره به سابقه ارائه خدمات ارزش افزوده پیام کوتاه در کشور گفت: از سال 83 شرکت ارتباطات سيار در راستاي واگذاري خدمات به شرکت‌هاي خصوصي، خدمات ارزش افزوده تلفن همراه را تعريف کرده و اين خدمات از سال 84 به سه اپراتور به نام‌هاي «رهياب»، «آتيه داده پرداز» و «مگفا» به ترتیب با سرشماره های 1000 و 2000 و 3000 واگذار شد و با حضور این اپراتورها، موج جدیدی از خدمات برای مشترکان تعریف و اجرا شد که امروز با فعالیت کارشناسان و متخصصان داخلی، الگوی مناسبی را برای استفاده‌ها ایجاد کرد. وی طیف بکارگیری خدمات پیام کوتاه را در کشور بسیار گسترده دانست و انجام خدمات بانکي و مالي اعم از دريافت صورتحساب و موجودي، شرکت در نظرسنجي‌ها و فراخوان‌هاي اينترنتي، پرداخت قبوض بانکي و استفاده براي امور تبليغاتي و معرفي کالا وخدمات را از جمله مواردی اعلام کرد که امروزه و با استفاده از پیام کوتاه تلفن همراه برای کاربران قابل ارائه است. واقف زاده توجه به خط و زبان فارسی در تلفن همراه را یکی ار مهم‌ترین نکات قابل توجه در این زمینه ذکر کرد و افزود: هم اکنون که بخش عظیمی از پیام‌های کوتاه در کشور از فرد به فرد منتقل می‌شود و قابلیت ارسال پیامک بصورت انبوه نیز برای کاربران فراهم شده است، باید توجه لازم به عوامل و ساختارهای فرهنگی، مورد توجه جدی برنامه‌ریزان و مدیران ارشد سیستم ارتباطات قرار گیرد تا کارکرد فناوری صرفا در مقابل عوامل فرهنگی قرار نگرفته و این دو بصورت عوامل مکمل در خدمت توسعه جامعه باشند زیرا توسعه فنی بدون توجه به زیرساخت‌های فرهنگی نتایج نامناسبی را برای جوامع به همراه خواهد داشت که نمونه‌های آن در سایر کشورها از جمله کشورهای همسایه قابل مشاهده است. وی در پایان توسعه نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه را بعنوان پدیده فراگیر نسل آینده ذکر کرد و گفت: در مجموع با در نظر گرفتن فضای موجود در جامعه و کشش کاربران برای دریافت خدمات، تمامی سرویس‌های مورد نیاز شرکت‌ها و دریافت کنندگان سرویس، از طریق تلفن همراه و پیام کوتاه قابل دسترس است که این موضوع توانایی ایجاد تحول در فضای ارتباطات کشور را خواهد داشت و در عین حال نیازمند سرمایه‌گذاری کافی در این بخش خواهد بود تا ایران بعنوان یکی از قطب‌های منطقه‌ای علاوه بر ارائه خدمات کاربران داخلی، جایگاه مناسبی را در صادرات خدمات به کشورهای دیگر نیز داشته باشد.


کد مطلب: 11517

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/interview/11517/ايران-مي-تواند-يكي-قطب-هاي-خدمات-ارتباطي-منطقه-باشد

ايتنا
  https://www.itna.ir