کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

فرزاد شهنازیان مدیرعامل شرکت پارس ایمن نرم‌افزار

امنیت را با معماری، یک سطح بالا می‌بریم

روزنامه فناوران اطلاعات , 19 آذر 1390 ساعت 19:30

ایتنا - سیف‌سافت شرکتی با قدمتی ۱۵ ساله است،




«پارس ایمن نرم‌افزار» با نام تجاری «سیف‌سافت» که یکی شرکت‌های زیرمجموعه گروه فریکو به حساب می‌آید و به تازگی به بازار امنیت فناوری اطلاعات وارد شده است، نخستین حضور نمایشگاهی‌اش را در الکامپ هفدهم تجربه خواهد کرد.

این شرکت که با شعار «امنیت، یک سطح بالاتر» وارد این حوزه شده است در حال حاضر محصولات کسپرسکی، سایبروم و جی‌اف‌آی را در سبد کالای خود دارد و در این زمینه شریک تجاری کامگارد است.

در باره فعالیت‌ها و آینده شرکت «پارس ایمن نرم‌افزار» با فرزاد شهنازیان که تجربه کار در شرکت‌های امنیتی ایرانی بزرگ و تلفن همراه را دارد و در حال حاضر مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره شرکت است گفت‌وگو کردیم.

سیف‌سافت دقیقا کی ثبت شد؟
سیف‌سافت شرکتی با قدمتی ۱۵ ساله است، البته با نام تجاری ایمن افزار فعالیت می‌کرد. در آن زمان این شرکت کارش تهیه و تولید نرم‌افزار برای سازمان‌های خاص بوده است. بنا به دلایلی این شرکت چندین سال توقف فعالیت داشت. اما با اضافه شدن بنده به این جمع دوباره این شرکت را احیا کردیم و نام پارس را به آن اضافه کردیم و در حال حاضر نام شرکت «پارس ایمن نرم‌افزار» یا Safe Soft است.

شما در حوزه‌های مختلف امنیت در شرکت‌های مختلف فعالیت داشتید، چه شد که تصمیم گرفتید تجارتی مجزا با شرکت جدید در حوزه امنیت را آغاز کنید؟
البته تجربه من فقط در حوزه امنیت خلاصه نمی‌شود. در واقع تخصص اصلی من در حوزه بازرگانی و مدیریت است. من کارم را در بازار آی‌تی با مجموعه‌ای مانند آواژنگ سیستم شروع کردم؛ مدتی هم به بازار تلفن همراه نزدیک‌ شدم و در شرکت‌هایی مثل نوکیا، اچ‌تی‌سی و ال‌جی سمت‌های مدیر کل فروش و یا مدیر برند را برعهده داشتم و اتفاقاتی که در حوزه تعرفه و گمرک افتاد باعث شد دوباره وارد بازار امنیت شوم و در برگشت، کارم را با مجموعه پاد آغاز کردم که تجربه خوبی بود.
اما فرصتی برای من ایجاد شد که فکر می‌کنم این فرصت برای همه مهیا می‌شود؛ بعضی اوقات شما فکر می‌کنید ایده‌های جدیدتری دارید؛ می‌توانید کار مثبت‌تری بکنید؛ می‌توانید تیمی بسازید که این تیم ایده‌های جدیدی را در سر داشته باشند. من این فرصت را با استفاده از نیروهای مثبت دیگر همکاران تبدیل به یک شرکت جدید کردم با نام سیف‌سافت.

این خدمات جدیدی که می‌گویید چیست؟ شما در این بازار رقابتی محصولاتی را ارایه می‌کنید که شرکت‌های دیگر هم با سابقه بیشتری آنها را عرضه می‌کنند؟ مزیت رقابتی سیف‌سافت چیست؟
من همیشه فکر می‌کنم دلیل ظهور یک شرکت جدید در بازار نشان‌دهنده گنجایش و نیاز بازار است. خوشبختانه بازار آی‌تی و امنیت ما هنوز بزرگ‌تر از آن است که شرکت‌های فعلی بتوانند کل آن را پوشش بدهند و یا برای آن سرویس ارایه کنند.

من سعی کردم در این مجموعه تجربه‌های خدماتی بازار امنیت، فناوری اطلاعات و حتی بازار موبایل را با هم تلفیق کنیم و خدماتی را ارایه کنیم که برای مشتریان امنیتی را با آسودگی خاطر فراهم کنیم.
همانطور که می‌دانیم در حوزه فناوری اطلاعات مشتریان حاضرند هزینه بیشتری پرداخت کنند تا احساس امنیت بیشتری داشته باشند. ما خدمات خود را در سه لایه تعریف کردیم و در حال آماده‌سازی وب‌سایتی هستیم که این خدمات سه لایه را ساپورت کند و در واقع مشتری که از ما خدمات می‌گیرید برای دریافت سرویس بیشتر مسایلش را از طریق وب‌سایت حل کند و یا حداقل وقتی در سازمان درگیر می‌شود منتظر این نباشد که دفعه قبل تا کجا پیش آمده بود و بخواهد دوباره از ابتدا مشکلاتش را حل کند.
اما تمام پیگیری‌های مشتری در پرونده‌اش با کد مشخص ثبت شود و اطلاعاتش در CRM شرکت باشد و لازم نباشد که مشتری وقتی برای بار چندم با شرکت تماس می‌گیرد تمام مشکل خود را از اول تعریف کند.
در بخش خدمات هم سعی کردیم از افرادی استفاده کنیم که تجربه فعالیت در بخش امنیت را داشته باشند و خوشبختانه اکثر این افراد جزو بهترین‌های مجموعه قبلی خود بوده‌اند. اما افرادی که در بخش خدمات داریم یا گواهینامه محصول بخش خود را دارند یا دوره‌های گذرانده‌اند.

درباره «امنیت یک سطح بالاتر» که شعار سیف‌سافت است توضیح می‌دهید؟
احساس ما این است که شرکت‌های فعال در حوزه امنیت به سمت فروشنده بودن می‌روند، یعنی هر شرکتی بر اساس کالا و سرویسی که دارد، در حال فروش آن محصول است. ما سعی داریم در سیف‌سافت بحثی به نام معماری امنیت ایجاد کنیم. اینکه یک شرکت از ما خدمات می‌گیرد شرایط فعلی‌اش چیست و در آینده می‌خواهد چطور باشد و برای رسیدن به نقطه مطلوب از لحاظ امنیت باید چه امکاناتی داشته باشد. این نقطه مطلوب شاید صددرصد آن چیزی نباشد که ما می‌فروشیم. در واقع امنیت یک سطح بالاتر از این موضوع نشات گرفته که به جز اینکه ما در شرایط فعلی امنیت یک شرکت را فراهم کنیم به این موضوع فکر کنیم که در آینده چه کارهایی باید بکنیم.

یعنی یک پله جلوتر؟
البته یک پله جلوتر شعار بزرگی است. ببینید مثلا یک شرکت روز اول با ۱۰ کامپیوتر کارش را شروع می‌کند و امنیت را فقط برای ۱۰ کامپیوتر خود در نظر می‌گیرند. اما ما به او می‌گوییم شما ۲ سال دیگر قرار است چه تغییری بکنید و با توجه به آن تغییراتی که در آینده قرار است برای آن شرکت روی دهد برای آن راهکار تعریف می‌کنیم.

در زمینه عرضه محصولات، شما شریک تجاری کامگارد هستید؟
بله. ما هم مثل خیلی از شرکت‌های ایرانی چند تا از محصولاتی که در سبد داریم از طریق نمایندگی کامگارد تامین می‌کنیم. اما همه محصولاتمان از طریق کامگارد تامین نخواهد شد، ما درآینده محصولات دیگری به سبد کالای خود اضافه خواهیم کرد.

آیا قرار است برای سایبروم، کسپرسکی و یا جی‌اف‌آی در سبد خود رقیب اضافه کنید؟
فعلا به این صورت برنامه نداریم و سعی می‌کنیم سبدمان را کامل کنیم و برای کالاهای فعلی‌مان رقیب ایجاد نکنیم. چون به این تصمیم رسیدیم که کالاهایی را انتخاب کنیم که در حوزه خودشان جزو بهترین‌ها هستند.

استراتژی ارائه محصولات‌تان به بازار چیست؟
ما در اولین فاز گسترش بازارمان هدفمان جذب نماینده نیست. حتی جذب مشتریان همکاران دیگرمان در حوزه امنیت هم نیست. فعلا هدفمان ایجاد مشتریان جدید در حوزه است. هنوز خیلی از سازمان‌های خصوصی و دولتی کوچک و بزرگ از اهمیت داشتن چنین امکاناتی کم اطلاع هستند. در واقع در فاز اول این حوزه جدید را گسترش می‌دهیم.

در حال حاضر نماینده چه سطحی از شرکت کسپرسکی هستید؟
در حال حاضر نماینده Authorized هستیم البته در زمینه ارایه محصولات شبکه و شرکتی و ان‌شاءالله به زودی به لایه بالاتر انتقال پیدا می‌کنیم.به هرحال این مسیری است که در کانال فروش کسپرسکی بایستی طی شود. اما با فروشی که تا امروز داشتیم فکر کنم تا یکی دو ماه آینده به سطح Enterprise Partener برسیم و هدفمان هم همین است.

برای تبلیغات و مارکتینگ چه برنامه‌هایی دارید؟
سعی داریم در مورد تبلیغات محصولاتمان کمی متفاوت‌تر عمل کنیم و شاید حتی تبلیغات محیطی را هم به برنامه‌های‌مان اضافه کنیم.

در الکامپ چه برنامه‌هایی دارید؟
حضور ما در الکامپ بیشتر با معرفی خود سیف‌سافت خواهد بود تا معرفی محصولاتی که در سبد سیف‌سافت است. همه هدفمان این است که هر روز برنامه های ویژه ای در نمایشگاه داشته باشیم که این برنامه‌ها در راستای معرفی برند سیف‌سافت خواهد بود. همین امروز اگر به غرفه ما سر بزنید شاهد اتفاقات جالبی خواهید بود.

فکر می‌کنید در حال حاضر چقدر سازمان‌ها و شرکت‌ها و در واقع مشتریان این حوزه به اهمیت امنیت پی‌برده‌اند؟
نظر شخصی من این است که سازمان‌ها و به خصوص بخش آي‌تی سازمان‌ها به اهمیت امنیت پی‌برده‌اند اما اگر سازمانی خودش را به تجهیزات امنیتی مجهز نکرده است مشکل بخش آی‌تی آن سازمان نیست بلکه مسئله تامین بودجه لازم بوده است. این موضوع به همان هدف ما یعنی معماری امنیت برمی‌گردد که اگر یک سازمان از روز اول بداند چه اتفاقی در آینده برایش بیفتد و نیازهایش چیست شاید از روز اول برای تامین بودجه‌اش نیز برنامه‌ریزی کند.

هدف آتی سیف‌سافت چیست؟
هدف ما این است به عنوان یک شرکت SSP (Security Solution Provider) شناخته شویم، یعنی کسی که راهکارها و سیستم‌های امنیت را ارایه می‌کند و این هدفمان هم در راستای هم بحث معماری امنیت است. نمی‌خواهیم به جایی برسیم که فقط فروشنده راهکارهای امنیتی محصولاتمان باشیم و فقط راهکارهای امنیتی را با محصولات خودمان ارایه کنیم. شاید راهکاری که ارایه می‌کنیم محصولش را نداشته باشیم، اما به مشتری با توجه به نیازش پیشنهاد کنیم.
 


کد مطلب: 20417

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/interview/20417/امنیت-معماری-یک-سطح-بالا-می-بریم

ايتنا
  https://www.itna.ir