کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آینده صنعت هارد دیسک در گفت‌وگو با مدیرعامل سی‌گیت

سخت‌تر از سخت

روزنامه دنیای اقتصاد , 27 فروردين 1391 ساعت 13:47

ایتنا- مدیرعامل شرکت سی‌گیت:هیچ کامپیوتری بدون هارد درایو نمی‌تواند به فروش برسد. با این اوصاف است که ترجیح می‌دهیم به جای تولید هاردهای اکسترنال، به تولید هاردهای اینترنال با ظرفیت‌های نسبتا پایین مثل ۳۲۰ گیگابایت بپردازیم.




ندا لهردی - کافه تریای کوچک و جالب دفتر مرکزی شرکت Seagate در کاپرتینوی کالیفرنیا در آخرین روز ماه مارس میزبان «استیو لوکزو» مدیرعامل این شرکت و خبرنگار مجله معتبر فوربس بود. در این گفت‌وگو لوکزو به سوالاتی درباره صنعت هارد درایو، عواقب سیل ویرانگر تایلند در سال گذشته، محدود کردن صنعت هارد درایو به چند بازیگر اصلی و نقش هاردها با حافظه‌های فلش در آینده صنعت ذخیره اطلاعات جواب داده است.

لوکزو به عنوان یک مدیر رک‌ و‌ راست در صنعت هارد درایو شناخته می‌شود و به راحتی درباره بی‌علاقگی سرمایه‌گذاران برای خرید سهام شرکت‌های فعال در عرصه هارد درایو صحبت می‌کند.
او معتقد است که هیچ‌کس نگران تهدید هاردهای فلش برای آینده هارد درایوها نیست. با این حال اما لوکزو همچنان به فرصت‌های آینده امیدوار است و افزایش مصرف سالانه محصولات ذخیره‌ای این شرکت به زتا بایت را نشانه‌ای برای روزهای خوب آینده می‌داند. در ادامه خلاصه‌ای از این مصاحبه را می‌خوانیم:


شما و همکارانتان سال پر از اتفاقی را پشت سر گذاشتید. روند بهبودی بعد از سیل تایلند چطور پیش می‌رود؟
اتفاقات هنوز هم رخ می‌دهند و هنوز صنعت هارد درایو نتوانسته دوباره به وضعیت گذشته‌اش بازگردد. شاید کسی نداند که چقدر زمان لازم است تا از این بحران خارج شده و به وضعیت قبل برگردیم. آسیبی که به زنجیره و خطوط تولید ما وارد شده، کاملا اساسی و شدید است. حالا بخش بزرگی از سرمایه ما باید صرف بازسازی قسمت‌ها و تجهیزات آسیب‌دیده شود و این کار زمان زیادی می‌برد؛ به همین دلیل ما هنوز در فرآیند بازسازی و بهبود قرار داریم، اما اوضاع بهتر شده است. بازارهای قطعی ما در فصل اول سال ۲۰۱۲ به تدریج به وضعیت متعادلی رسیدند. انتظار داریم بقیه بازارها هم در تابستان روند رشد را از سر بگیرند.

قبل از سیل نرخ رشد بازار چطور بود؟
تا قبل از سیل تایلند میزان تولید فصلی ما برای بازارهای قطعی به حدود ۱۸۰ میلیون دستگاه می‌رسید. حالا ما پیش‌بینی می‌کنیم میزان تولید ما برای فصل سوم امسال به ۲۰۰ میلیون دستگاه هم برسد، اما هنوز مطمئن نیستیم. مهم‌ترین نگرانی ما درباره پتابایت‌های مصرف شده نهایی توسط کاربران است؛ چون این همان چیزی است که به نظر کاربران می‌رسد. به همین دلیل هم این روزها مهم‌ترین هدف ما بازار کامپیوترهای شخصی است. این بازار فضای امنی برای بازار ما به وجود می‌آورد؛ چون هیچ کامپیوتری بدون هارد درایو نمی‌تواند به فروش برسد. با این اوصاف است که ترجیح می‌دهیم به جای تولید هاردهای اکسترنال، به تولید هاردهای اینترنال با ظرفیت‌های نسبتا پایین مثل ۳۲۰ گیگابایت بپردازیم.

در حال حاضر زنجیره تولید هارد درایوهای شما در چه شرایطی است؟
بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ همچنان در حال بازسازی هستند. Seagate هم بیشتر کارهای لازم برای کمک به تامین‌کنندگان قطعاتش مانند تامین سرمایه، نیروی کار با تجربه و فراهم کردن تجهیزات لازم برای آنها را انجام داده است. بعد از انجام و پایان همه این کارها احتمالا دو میلیارد دلار برای بازگرداندن این صنعت به روزهای قبل از سیل سرمایه‌گذاری کنیم.

بعد از خرید بخش تولید هارد درایو Samsung توسط Seagate، وضعیت ائتلاف شما چطور است؟
اوضاع کاملا خوب است. ما این کار را در اواخر ماه دسامبر انجام دادیم و در هفته آخر ماه دسامبر توانستیم حدود ۷۰۰ هزار دستگاه از محصولات Samsung را صادر کنیم. اما همچنان این بخش جدید را از چشم‌انداز قیمت‌گذاری و فروش آینده‌مان جدا نگه داشتیم. این چیزی است که MofCom رگولاتوری چین از ما خواسته است تا انجام دهیم. به طور کلی فکر می‌کنم این خرید برای ما موفقیت‌های زیادی را به دنبال داشته باشد.

یک معامله بزرگ دیگر هم در این صنعت اتفاق افتاده است و رقیب بزرگ شما؛ یعنی شرکتWestern Digital شرکت Hitachi GST را خریده است. این دو معامله را چطور با هم مقایسه می‌کنید؟
Hitachi GST یک شرکت تولیدکننده مجزا و مستقل است و مانند بخش تولید هارددرایو Samsung زیرمجموعه یک شرکت بزرگ مادر نیست. این دو شرکت در بخش‌های متفاوتی هم فعالیت می‌کنند؛ Hitachi در زمینه تجاری، کارخانه‌ای و نوت‌بوک فعالیت می‌کند و Samsung تنها در زمینه نوت‌بوک‌ها و بخش‌های مرتبط با آن مانند کامپیوترهای رومیزی فعالیت می‌کند. تجارت Samsung در زمینه نوت‌بوک‌ها کاملا روی نیاز کاربران و مصرف‌کنندگان نهایی متمرکز شده است، در حالی که تجارت Hitachi در این زمینه گسترده‌تر است.

آیا شما به امکان خرید Hitachi فکر کرده بودید؟
نه اصلا. Western Digital به این معامله نیاز داشت تا تجارت بخش‌های بزرگ و کارخانه‌ها را هم به دست بیاورد.
این کاری بود که آنها به تنهایی نمی‌توانستند انجام بدهند. تولید محصولات مطابق با نیاز روز کاربران به تحقیق و توسعه زیادی نیاز دارد و ارائه خدمات به کاربران مختلف هم کار سختی است.
به نظر من دو نقطه قوت Hitachi بخش تجاری و تکنولوژی داخلی آنها است. مدیران این شرکت برخلاف مدیران Western Digital عملکرد خوبی در تصمیم‌گیری‌های بزرگ دارند. درباره ما اما موضوع فرق می‌کند. ما یک شرکت پیشرو در زمینه تجاری و مصرفی هستیم.
حالا سی سال است که این صنعت به دنبال ادغام است. زمانی شرکت‌های مختلفی مانند Maxtor، Micropolis و Miniscribe وجود داشتند و حالا ما با سه تولیدکننده بزرگ مواجه هستیم که کوچک‌ترین آنها Toshiba است. با این اوصاف باید انتظار داشته باشیم که قیمت هارد درایوها ثبات بیشتری پیدا کند و اقتصاد این صنعت بهتر شود؟
زمانی ۹ شرکت پیشرو در این صنعت وجود داشتند. ادغام‌های زیادی در این صنعت اتفاق افتاده است و شرکت‌هایی که تکنولوژی قوی‌تری داشتند، شرکت‌های کوچک‌تر و ارزان‌تر را خریده‌اند.
درباره بهبود اقتصاد این صنعت نمی‌توانم نظر دقیقی بدهم، چون اگر به ۵ یا ۶ سال پیش نگاه کنید متوجه می‌شوید که تعادل بیشتری میان عرضه و تقاضا وجود داشت. این روزها اما همچنان که تکنولوژی دقیق‌تر می‌شود و پیشرفت می‌کند، تولید نسل آینده محصولات هم بسیار سخت‌تر می‌شود.
در چند سال اخیر صعود و نزول‌های زیادی را تجربه کردیم، مثلا در سال ۲۰۰۸ و به دنبال بحران اقتصادی که به وجود آمد هیچ‌کس تا چهار ماه هیچ هارد درایوی نخرید و به این ترتیب عرضه از تقاضا پیشی گرفت. بعد از آن ناگهان همه به خرید هارد درایوها رو آوردند و آن وقت بود که تقاضا از عرضه بیشتر شد.
این روند تاثیر زیادی بر قیمت‌ها گذاشت. به این دلیل نمی‌توانم پیش‌بینی مشخصی از روند تغییر قیمت‌ها بدهم.
بیایید درباره تاثیر حافظه‌های فلش و هاردهای فلش روی صنعت هارد درایو صحبت کنیم.
هاردهای فلش یک تکنولوژی موقتی و حاشیه‌ای هستند و نه یک تکنولوژی رقابتی و ماندگار. با این حال اما این روزها همه فعالان صنعت هارد درایو درباره تاثیر اساسی این محصولات بر این صنعت نگران هستند.

نظر شما درباره غلبه بازار تبلت‌ها بر بازار لپ‌تاپ‌ها چیست؟
ممکن است این اتفاق بیفتد. اما هر دو این محصولات می‌توانند تاثیر خوبی بر افزایش فروش هارددرایوها داشته باشند.
 


کد مطلب: 21787

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/interview/21787/سخت-تر-سخت

ايتنا
  https://www.itna.ir