ایتنا - موسویان: در فضای مجازی ممیزی و دروازهبانی بیمعنا می شود و بین تولید کننده و دریافت کننده پیام هیچ واسطهای وجود نخواهد داشت و هر دو باید دارای حداقل هایی از سواد رسانهای باشند تا مسئولیت ایجاد آن پیام و استفاده از پیام را بپذیرند.
خلق پارادایم جدید بالاترین سطح سواد رسانهای است
سايت خبری ايتنا , 2 شهريور 1395 ساعت 23:18
ایتنا - موسویان: در فضای مجازی ممیزی و دروازهبانی بیمعنا می شود و بین تولید کننده و دریافت کننده پیام هیچ واسطهای وجود نخواهد داشت و هر دو باید دارای حداقل هایی از سواد رسانهای باشند تا مسئولیت ایجاد آن پیام و استفاده از پیام را بپذیرند.
رییس نخستین همایش ملی سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی، بالاترین سطح سواد رسانهای را خلق پارادایم جدید عنوان کرد و گفت: سرمایهگذاری کشورها برای ارتقای سواد رسانهای با هدف ارتقای سرمایه ناخالص ملی انجام می شود.
سید مرتضی موسویان در گفتوگو با ایتنا، خاطرنشان کرد: کشورها روی بحث سواد رسانهای با این هدف سرمایهگذاری میکنند که از طریق ارتقای سواد رسانهای به ارتقای درآمد سرمایه ناخالص ملی خود دست یابند.
وی با ذکر مثالی ادامه داد: بعنوان مثال، نروژ کشوری با جمعیت هفت و نیم میلیون نفری یعنی یک دهم جمعیت ایران و بدون داشتن ذخایر نفت، ۱۱.۵ برابر ایران درآمد ناخالص ملی در اختیار دارد و در حقیقت مردم این کشور هستند که این ثروت را رقم زدهاند.
رییس نخستین همایش ملی سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی در تعریف سواد رسانهای گفت: تعریف کلاسیک مختلفی از سواد رسانهای وجود دارد اما به هرحال در طول دوران تطور برای سواد اطلاعاتی، سواد فضای مجازی، سواد رسانهای تعاریف نزدیک به هم ارائه شده است.
وی تعریف سواد رسانهای در چند بخش عنوان کرد و ادامه داد: بخشی برای آنانی است که در آغاز راه یادگیری سواد رسانهای هستند تا بتوانند نیاز خود را از رسانه به هر شکلی برطرف کنند.
موسویان با بیان اینکه در تعریف سواد اطلاعاتی میگفتند فرد اطلاعات مورد نیاز خود را بدست بیاورد و از این اطلاعات برای ساختن چیزی و مطرح کردن زمینهای، بهره ببرد، اظهار داشت: مرحله بعد این است که فرد بتواند نقادی کند و در کنار دیگران، پارادیم و روندی را مورد نقد قرار دهد.
وی یکی از توانای مور نیاز افراد را نقد پارادایم موجود برشمرد و افزود: افراد نه تنها باید پارادایم موجود را نقد بلکه باید در زمینههای مختلف، پارادایم جدید خلق کنند و این مورد باید مورد توجه جدی قرار بگیرد که سواد رسانهای امری ملی و وابسته به ثروتی است که داریم خلق میکنیم و مفهومی است که از طریق عملیاتی از سواد رسانهای میتوان ارائه داد.
رییس همایش ملی سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی تصریح کرد: موارد دیگری از سواد رسانهای هم ذکر شده که یکی از اینها این است که خود فرد بتواند سازنده پیام باشد، پیام را تحلیل و بدرستی بازنشر کند و به اصول انتشار پیام توجه داشته باشد.
به گفته وی، دارا بودن توانایی درک بیشتر از یک پیام، آگهی و تبلیغات ارائه شده هم در تعریف سواد رسانهای میگنجد؛ اما در مجموع سواد رسانهای میتواند شناخت شاخصهایی مربوط به هر یک از زمینههای تحصصی باشد که به شناخت آن زمینه و مورد تحلیل قرار دادن این زمینه خاص کمک کند.
همایش ملی، موثر در ارتقای سواد رسانهای
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه با این فرض همایش سواد رسانهای را با پسوند مسئولیت اجتماعی کلید زدیم، گفت: محورهای این همایش کاربردی و ماموریتی هستند که دراجرای ارتقای سواد رسانهای در جامعه کمک می کنند.
موسویان درباره اینکه چرا مسئولیت اجتماعی بدنبال سواد رسانهای قرار گرفته است، ادامه داد: مسئولیت اجتماعی را همراه سواد رسانهای قرار دادیم چون معتقدیم در فضای مجازی ممیزی و دروازهبانی بیمعنا می شود و بین تولید کننده و دریافت کننده پیام هیچ واسطهای وجود نخواهد داشت و هر دو باید دارای حداقل هایی از سواد رسانهای باشند تا مسئولیت ایجاد آن پیام و استفاده از پیام را بپذیرند.
وی تاکید کرد: در فضای جدید هر یک از بازیگران فضای مجازی باید با شناخت هنجارها و بایدها و نبایدها ، مسئولیتپذیر باشند و این مسئولیت ما را به سازش و محیط امنی نزدیک کند.
موسویان با بیان اینکه در همایش پیش رو، محور دیگری غیر از محور علمی پژوهشی هم گنجانده شده است، گفت: این محور به همه بازیگران اجازه به نمایش گذاشتن تجارب را می دهد تا افرادی غیر از نخبه های علمی و دانشجویان که می توانند در بخش اول یعنی علمی مقاله ارائه دهند، همه فعالانی که کسب و کار ایجاد کردند، افرادی که سابقه فعالیت رسانه ای دارند و افرادی که مخاطب رسانه ها هستند هم بتوانند تجربیات خود را برای ما ارسال کنند.
به گفته وی، با ارزیابی و جمع آوری این اطلاعات، انباشتگی ایجاد شده و این اطلاعات برای استفاده دیگران از تجربیات همدیگر در فضا قرار می گیرد تا افراد راه رفته همدیگر را تکرار نکنند.
شامد برای ثبت اثر رسانهای به بازار میآید
موسویان در ادامه گفت وگو از آغاز ثبت محصولات دیجیتال در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مهرماه خبر داد و گفت: از اول مهر روند جدیدی در بحث مربوط به رجیستر یا ثبت کردن محصولات دیجیتال در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با نام جشنواره سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی آغاز خواهد شد که زیرساختی با عنوان شامد(شماره الکترونیکی محتوای دیجیتال) ارائه می کند.
وی ادامه داد: در فضای سنتی و مکتوب کتاب بی شابک، در واقع کتاب بی هویت است و کتابی که شابک دارد با نگاه با آن می توان مولف، ناشر، مترجم، زمان انتشار، میزان تیراژ و همه اطلاعات مربوط به آن اثر را متوجه شد.
رییس همایش ملی سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی خاطرنشان کرد: یک سال و اندی برای آماده شدن زیرساخت شامد طول کشید و شامد می تواند ظرف سه دقیقه یک اثر را با خوداظهاری افراد ثبت کند که این کار پشتوانه مالکیت معنوی برای همان اثر می شود و با کد ملی و شناسه ملی در صورت بودن برای شرکت، گره می خورد.
وی ادامه داد: با اعتبار سنجی زیرساخت این شامد ایجاد شد و درصوت پیامک کردن شماره به زیر ساخت، مشخصات اثر از جمله تاریخ تولید و موارد دیگر در اختیار فردی که درخواست اعتبارسنجی کرده قرار خواهد گرفت.
موسویان همه این اقدامات را با هدف ساماندهی فضای مجازی عنوان کرد و افزود: با انجام این کار از جمله دغدغه ای که در رهبری، وزیر و همه دلسوزان است، برطرف می شود و تیم های دانشجویی نابی برای تولید شاخص ها در هر زمینه درنظر گرفته شده است و آن شامدها در اختیار مردم قرار گرفته و توسط مردم داوری می شود که این داوری مردم ارتقای رتبه سواد رسانه ای را به همراه دارد.
به گزارش ایتنا، نخستین همایش ملی سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی با رسالت افزایش مسئولیت پذیری عمومی در حوزه سواد رسانه ای و با تأکید بر جایگاه و اهمیت «نخبگان و مجامع علمی، سازمان های مسئول و افراد آگاه» در امر توسعه سواد رسانه ای و به منظور تبدیل این مهم به نهضتی عمومی و فراگیر در دو بخش علمی- پژوهشی و ترویجی– کاربردی، دهم تا دوازدهم آبانماه (روز فرهنگ عمومی) برگزار می شود.
لازم به ذکر است ، همزمان با برگزاری همایش سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی در تهران، علاقهمندان جهت ارسال آثار و شرکت در همایش تنها تا ۱۵ شهریورماه میتوانند به نشانی اینترنتی saramad.ir مراجعه کنند.
سرآمد | پورتال فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال
رسانه های دیجیتال: رسانه هایی که تبادل یا انتشار محتوا در آنها، تنها به کمک ابزارهای مجهز به پردازشگر دیجیتال میسر باشد. شامل رسانه های برخط مبتنی بر شبکه (نظیر شبکه جهانی اینترنت)، سرویس های مخابراتی و غیره.
کد مطلب: 44961
آدرس مطلب: https://www.itna.ir/interview/44961/خلق-پارادایم-جدید-بالاترین-سطح-سواد-رسانه-ای