ایتنا - شقایق مهاجر: در این همایش دانشگاهها و افراد علمی دانشگاهی وزارت ورزش و جوانان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تلاش میکنند تا شاهد نقطه عطفی در رشد سواد رسانهای جامعه باشیم.
مدیر روابط عمومی نخستین همایش ملی سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی در گفتوگو با ایتنا:
خروجی همایش ملی سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی برای کل جامعه موثر است
15 شهريور 1395 ساعت 13:50
ایتنا - شقایق مهاجر: در این همایش دانشگاهها و افراد علمی دانشگاهی وزارت ورزش و جوانان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تلاش میکنند تا شاهد نقطه عطفی در رشد سواد رسانهای جامعه باشیم.
مدیر روابط عمومی نخستین همایش ملی سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی با بیان اینکه خروجی این همایش تنها به قشر دانشگاهیان مربوط نمی شود، گفت: خروجی آن برای کل جامعه موثر خواهد بود.
شقایق مهاجری در گفت وگو با ایتنا درباره خروجی نخستین همایش ملی سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی افزود: از همه پژوهشهای انجام شده میتوان دانش و سواد رسانهای استخراج کرد و هر یک از مقالههای ارسال شده میتواند بخشی از سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی را به صورت دانشی پشت سر خود داشته باشد.
مدیر روابط عمومی نخستین همایش ملی سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی از انتخاب دبیرخانه دائمی برای این همایش خبر داد و گفت: دایر شدن دبیرخانه دائمی برای همایش سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی نشان دهنده این است که این همایش قطعا ابتر باقی نمیماند و خروجی مثبت دارد.
وی ادامه داد: قرار است روی این خروجی مثبت کار کنیم و این روند به صورت دائمی و همیشگی در جامعه جریان داشته باشد.
مهاجر خاطرنشان کرد: وزارت آموزش و پرورش اعلام آمادگی کرد کتاب سواد رسانهای در پایه دهم تدریس شود و همه تلاشها براین است تا این موضوع تا سمت پییش دبستانی پیش برود و قصد داریم حتی به عنوان یک رشته دانشگاهی در دانشگاهها تدریس شود.
وی یکی از دغدغههای اصلی دانشجویان علوم ارتباطات را سواد رسانهای برشمرد و افزود: از آنجا که جامعه علمی این دغدغه را خوب میشناسد لذا پیشنهاد میشود به عنوان یک رشته تحصیلی در دانشگاه تدریس شود.
این کارشناس رسانه با بیان اینکه سواد رسانهای تا درون متن خانواده هم باید قرار بگیرد، تصریح کرد: سواد رسانهای مانند یک نان شب در دسترس خانوادهها قرار بگیرد.
مدیر روابط عمومی نخستین همایش ملی سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی، پانزده شهریور را آخرین مهلت برای ارسال چکیده مقالات عنوان کرد و گفت: چکیدهها توسط اعضای هیئت علمی همایش بررسی و بعد از برسی پیام نهایی به ارسال کنندگان ارسال میشود تا شرکت کنندگان مقاله اصلی را تا ۱۵ مهر به دبیرخانه همایش بفرستند.
وی درباره اینکه آیا همه چکیدهها برای حضور در همایش مورد تایید قرار میگیرند یا نه، اظهار داشت: دکتر موسویان به مجموعه گفتند اکثر چکیدهها را بپذیرند؛ اکثر چکیدههای مطالعه شده خوب بودند و اگر فردی چند تا چکیده فرستاده بود هر کدام که بهتر از بقیه بود برای همایش انتخاب شد.
مهاجر درباره ارتباط سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی، گفت: با توجه به گسترش شبکههای اجتماعی، اینترنت، تلفن همراه و غیره در دسترس همگان، اگر بتوانیم سواد رسانهای خود را به حدی برسانیم که در قبال آن احساس مسئولیت هم بکنیم میتوانیم جامعه پویایی داشته باشیم. وی اضافه کرد: شبکههای اجتماعی، شبکههای مجازی مطبوعات، رسانهها، بازیهای رایانهای، تلویزیون و شبکههای ماهوارهای همه در موضوع سواد رسانهای گنجانده شده است. هر شخصی در جامعه تلاش کند سواد رسانهای خود را ارتقاء دهد آسیبهای ناشی از رسانه خیلی کمتر میشود و با ارتقاء سواد رسانهای همه تهدیدها تبدیل به فرصت میگردد.
مدیر روابط عمومی نخستین همایش ملی سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی با نامطلوب دانستن سواد رسانهای در کشور، خاطرنشان کرد: جامعه تقصیری در این امر ندارد چون تا الان جایی به صورت برنامه مدون روی این قضیه برنامه و آموزش نداشته و صرفا جسته و گریخته و به صورت موازیکاری روی این موضوع کار شده است.
وی ادامه داد: جایی نبوده تا سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی در آن رشد کند و امیدواریم با برپایی این همایش این امر محقق شود.
مهاجر گفت: در این همایش دانشگاهها و افراد علمی دانشگاهی وزارت ورزش و جوانان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تلاش میکنند تا شاهد نقطه عطفی در رشد سواد رسانهای جامعه باشیم.
وی ادامه داد: این همایش مختص اساتید و افراد دانشگاهی نیست، اصحاب رسانه را هم درگیر کردیم و مردمی که مطالعه رسانه دارند هم میتوانند شرکت کنند تا کم کم سواد رسانهای را به کف جامعه برسانیم و همه از دانش آموزان پیش دبستانی تا کهنسالان مثل همه کشورهای اروپایی و پیشرفته مهارت آموزی کنند.
به گزارش ایتنا، نخستین همایش ملی سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی با رسالت افزایش مسئولیت پذیری عمومی در حوزه سواد رسانهای و با تأکید بر جایگاه و اهمیت «نخبگان و مجامع علمی، سازمانهای مسئول و افراد آگاه» در امر توسعه سواد رسانهای و به منظور تبدیل این مهم به نهضتی عمومی و فراگیر در دو بخش علمی- پژوهشی و ترویجی– کاربردی، دهم تا دوازدهم آبانماه (روز فرهنگ عمومی) برگزار می شود.
شایان ذکر است همزمان با برگزاری همایش سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی در تهران، علاقهمندان جهت ارسال آثار و شرکت در همایش تنها تا ۱۵ شهریورماه میتوانند به نشانی اینترنتی saramad.ir مراجعه کنند.
کد مطلب: 45226
آدرس مطلب: https://www.itna.ir/interview/45226/خروجی-همایش-ملی-سواد-رسانه-ای-مسئولیت-اجتماعی-کل-جامعه-موثر