اشاره:
سایت ایتنا به منظور بررسی عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، یک نظرسنجی عمومی و نظرخواهی از کارشناسان، و همچنین بررسی میدانی را در دستور کار قرار داده که نتایج آن بتدریج منتشر میگردد.
در این بررسی که همزمان با پایان دوره ۴ ساله آقای محمود واعظی به عنوان وزیر پیشین ICT و ابتدای دوره وزارت آقای محمد جواد آذری جهرمی به عنوان وزیر جدید صورت میپذیرد، ایتنا تصمیم گرفته است با همکاری ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات، نظرات جمعی از فعالین صنف و صنعت و کارشناسان حوزه ICT و روزنامهنگاران باسابقه این عرصه را در مورد دوره ارزیابی فعالیت وزیر پیشین و همچنین انتظارات از وزیر جدید را جویا شود.
در مرحله نخست، نظرسنجی عمومی سایت ایتنا با طرح این سوال که: «شما عملکرد محمود واعظی در وزارت ارتباطات را چگونه ارزیابی میکنید؟» در همه صفحات سایت فعال شده است که از همه کاربران دعوت میگردد که در آن مشارکت نمایند. نظرات کارشناسان نیز بتدریج در سایت و سپس بصورت یک پرونده ویژه در ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات به چاپ خواهد رسید.
گفتوگوی ایتنا با عباس پورخصالیان، روزنامه نگار، تحلیلگر و کارشناس مخابرات:
■ عملکرد ۴ ساله آقای واعظی به عنوان وزیر ICT را چگونه ارزیابی میکنید و به نظر شما نقاط مثبت و منفی عملکرد ایشان چه بود؟
آقای واعظی یک منفی بزرگ دارد و یک مثبت بزرگ. منفی بزرگ ایشان، گران شدن خدمات مخابرات ثابت است و این در مقطعی رخ داد که بیشتر اقشار مردم در وضعیت اقتصادی مناسبی قرار ندارند. برخی از این خدمات مانند حق نصب تلفن ثابت یک شبه چندین برابر شد. چنین جهش قیمتی در هیچ برهه تاریخی رخ نداده بود و این رفتار وزیر به نفع یک شرکت و اپراتور بود و به ضرر یک کشور.
اقدام مثبتشان بالا رفتن سرعت اینترنت و برداشتن محدودیت سرعت اینترنت بود. تا قبل از دولت یازدهم ما دسترسی به پهنای باند نداشتیم و به اینترنت با سرعت کمتر از 1 مگ هم، اینترنت پرسرعت میگفتند، اما امروز تا حدودی شاهد دسترسی های پهن باند با اینترنت بالای 2 مگ هستیم. در همین راستا هم برای ارائه اینترنت باند پهن، آزادسازی نسل 3 و نسل 4 انجام گرفت و انحصار از شرکت رایتل برداشته شد.
■ انتظار شما از وزیر بعدی (آقای جهرمی) چیست و چه توصیهای به ایشان دارید؟
انتظارهای ما از وزیر حداقلی است ولی برنامه ارائه شده، آرمانگرایی و حداکثری است. سادهترین انتظار ما پیادهسازی و استقرار نظام کنترل عملکرد است. طبق مواد 81 و 82 قانون خدمات کشوری هر مدیری بایستی گزارش کتبی اجرای پروژههای محوله را به مجلس و نماینده مردم ارائه نماید. شعار «فرصت محوری برای توسعه اقتصاد دیجیتال» که توسط آقای جهرمی ارائه شده بسیار کلی و حتی فراتر از عملکرد وزارتخانه است.
در ضمن وزارت ارتباطات نیاز به تغییر ساختار دارد. از سال 83 تا به امروز اساسنامه هیچ یک از نهادهای زیرمجموعه وزارت ارتباطات هم به درستی و با توجه به نیاز روز اصلاح نشده و نظام و قوانین وزارتخانه نیاز به اصلاح دارد. در وزارتی که سازمان تنظیم مقررات برای فعالیت شرکت بخش خصوصی و یا استفاده و پیادهسازی تکنولوژی با مبالغ بسیار هنگفت، پروانه صادر میکند، صحبت از فرصت محوری آرمانگرایی است. قرار بود که فقط سازمان تنظیم مقررات تمام وظیفه رگولاتوری را بر عهده بگیرد، از یک سو بخشی از وظایف رگولاتوری بر عهده سازمان های دیگر مانند زیرساخت و فناوری اطلاعات نهاده شده است، از سوی دیگر ساختار و عملکرد رگولاتوری مطابق با آیین نامه های ITU نیست.