بازاری که میتوانست از کف نرود
رکود و رونق بازار اتفاقی است که هر ساله به صورت فصلی یا موضوعی شرکتها را تحت تاثیر قرار میدهد. این فرآیند همانند موجی است که بنگاههای اقتصادی را به میان دریایی پر تلاطم میکشاند.
در این میان آنهایی از این دریای مواج رهایی میابند که صاحب نیروهایی خوش فکر و کارآمد هستند و به پشتوانه این ملوانان زبده کشتی را به ساحل میرسانند.
بازار کامپیوتر ما نیز همه ساله دست خوش رکودها و به ندرت شاهد رونقهایی هم است. این اواخر نیز شاهد رکودی بودیم و هستیم. این بحران که عقبهای جهانی دارد نه تنها صنف IT را ملتهب کرد، بلکه تمامی اصناف را مورد هجوم خود قرار داد و ترکشهای آن نثار همه فعالان بازار شد. به گفته خوشگو که پس از شروع بحران در آذر ماه 87 میپنداشت سال 88 سالی سخت برای بنگاههای اقتصادی به ویژه شرکتهای کامپیوتری خواهد بود، اما چنین نشد. چرا که رونق خوب بازار در فروردین و اردیبهشت ماه او و دیگر فعالان صنف را متعجب کرد. اگر چه این خوشحالی دوامی نداشت و در تب و تاب انتخابات به سردی گرایید اما تمامی پیشبینیها را بر هم زد.
در عین حال مدیر فروش دریا کامپیوتر در مقایسهای اجمالی روند عرضه و تقاضای بازار طی امسال را نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته نزولی دانست و اذعان داشت امسال با کاهش 15تا 20 درصدی عرضه و تقاضا نسبت به سال گذشته روبرو بودهایم. این کارشناس IT افزود: با وجود اینکه نرخ عرضه و تقاضا کاهش یافته اما در این بین برخی از شرکتها با رشد نیز روبرو بودهاند و توانستهاند سهم بازار خود را افزایش دهند که دلیل آن هم کاهش سهم بازار دیگر شرکتها و نیز خروج بعضی دیگر، از گردونه این بازار رقابتی بحران زده است.
خوشگو راهکار برون رفت از بحران کنونی را حرکت در جهت رضایتمندی مشتریان دانست. او معتقد است توجه بیشتر به مصرف کننده نهایی راه نجات هر بازاری از رکود است. مشتری مداری و افزایش تبلیغات و اطلاعرسانی به منظور بالا بردن سطح دانش مصرف کننده راه کار مناسبی است برای بازگشت به روزهای تعادل بازار، کما اینکه دریا کامپیوتر خود به واسطه این سیاست اسیر این دریای مواج نشد و به نوعی این بحران را تبدیل به یک فرصت کرد.
این کارشناس IT معتقد است شرکتها بایست رویکرد توجه به مصرف کننده نهایی داشته باشند. او میگوید نکتهای که در اینجا قابل تامل است مبحث گارانتی است. چرا که این مبحث میتواند به نوعی کارت پیروزی در دست هر شرکت عرضه کننده محصول باشد. او در این باره گفت: از آنجایی که ما تولید کننده تکنولوژی نیستیم و تنها عرضه کننده آنیم، میبایست هویتی ایرانی به کالاهای خود دهیم و در واقع کالاها را صاحب ارزش افزوده ایرانی کنیم که این ارزش افزوده همان گارانتی است.
خوشگو همچنین خبر از افزایش قیمت رم و پردازندههای AMD طی 10 روز اخیر داد. او علت افزایش قیمت رم را کاهش تولید چیپرمهای 667 و Bus 800 دانست. او همچنین علت افزایش قیمت پردازندههای AMD را تولید سری جدید پردازندههای برند AMD و کمبود برخی از مدلهای قدیمی در بازار ایران دانست.