کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یاهو خانه دوم من است

17 دی 1388 ساعت 20:18


یاهو خانه دوم من است حميدرضا غفار- دنياي كامپيوتر و ارتباطات به نظر من در اينترنت هيچ چيز مهم‌تر از پست الكترونيك هر فردي نيست. انگار به نوعي هويت مجازي، نوعي شناسنامه يا نقطه صفر اينترنت براي هركس است. نزديك به 11 سال داشتن يك پست الكترونيك، يعني ارتباط با بسياري از دوستان ايراني و غير ايراني كه خيلي‌هاشان به جاي شماره موبايل، فقط يك شناسه كاربري يا دقيق‌تر بگويم آدرس يك پست الكترونيك را از من دارند و با من در ارتباط هستند. بسياري از نامه‌هاي الكترونيكي اداري، بسياري از خبرنامه‌ها، آرشيو، بسياري از مطالب و مالكيت تعداد قابل توجهي از دامين‌ها (Domain) همه و همه از طريق يك پست الكترونيك. آن شب هم مثل هر شب قبل از خواب تصميم گرفتم سري به ايميل خودم بزنم و پاسخ نامه‌هايي را كه به طور يقين هميشه دو، سه تايي حدود ساعت 11 شب داشتم را پاسخ دهم. اما هربار لاگين (login) مي‌كردم با پيام خطاي مبني بر درست نبودن نام كاربري و يا رمز عبور مواجه مي‌شدم! كمي گيج شده بودم و حس بدي داشتم، آخر دو يا سه بار آدم رمز عبور را اشتباه وارد مي‌كند، نه چندين بار! تصميم گرفتم به قسمت «رمز عبور خود را فراموش كرده‌ام» رفته و رمز خود را ريست (Reset) كنم. چند لحظه بعد با كمال تعجب متوجه شدم كه ياهو (Yahoo) شناسه كاربري من را غير فعال كرده (Deactivate) و متوجه شدم شناسه كاربري من ظاهراً قفل شده و اجازه استفاده از آن را ندارم! بسيار متعجب، ناراحت و نگران چند دقيقه‌اي صفحه مانيتور را مات و مبهوت نگاه مي‌كردم و با ناباوري پيام مربوطه را بارها و بارها مي‌خواندم! پيامي كه دقيقا چنين عبارتي را مي‌گفت: " Your account has been flagged or deactivated by Customer Care" به سرعت افكار دردناكي به ذهنم مي‌رسيد. هيچ ليست پشتيباني از شناسه كاربري دوستانم نداشتم و به جز چند ايميلي كه نام كاربري آنها ساده بود، شناسه كسي را حفظ نبودم، خصوصاً كه اكثر دوستانم را با نام و نام خانوادگيشان ذخيره كرده بودم و در اغلب اوقات نام آنها را مي‌ديدم تا شناسه كاربري آنها را. آرشيو بسياري از مطالب قديمي‌ام را حالا از كجا بياورم!؟ آخر من به ياهو و سرويس‌هاي ياهو اعتماد كرده بودم و چيزي كه بيشتر از همه مرا آزرده و نگران مي‌كرد و موقعيت شغلي مرا به خطر مي‌انداخت چگونگي اثبات مالكيتم به خيلي از دامين‌هايي كه ثبت كرده بودم، بود. خصوصاً كه آن روزها پست الكترونيك دومي توسط خيلي از ثبت كننده‌هاي دامين (Registrar) وجود نداشت و بدين شكل من در معرض مشكل بزرگ و حادي قرار گرفته بودم! به سرعت ليست راهنمايي كه ياهو مطالعه آن را پيشنهاد كرده بود را خوانده تا شايد علت را بيابم، اما هيچ كدام از دلايل ذكر شده شامل حال من نمي‌شد، قوانيني كه ياهو به اختصار آن را TOS يا شرايط سرويس‌دهي ناميده بود. با نااميدي، به سرويس پشتيباني ياهو از طريق شناسه كاربري ديگري كه همان موقع در خود ياهو ايجاد كرده بودم، نامه‌اي دادم و مشكل خودم را شرح دادم. در حالي كه نگران و نااميد بودم، با خودم مي‌گفتم احتمالاً باز به دليل ايراني بودن و عدم پاسخگويي اكثر سرويس دهنده‌هاي آمريكايي و بعضاً اروپايي به ايران و با توجه به رايگان بودن اكانت (Account) من يا پاسخي نخواهم گرفت و يا در نهايت به طور مؤدبانه از من عذرخواهي شده و سرويسي داده نخواهد شد، بلايي كه بارها بر سر ما آمده، يا حتي در بهترين حالت اگر پاسخي هم داده شود، ياهو ميليون‌ها نفر كاربر در سراسر جهان دارد كه احتمالا هزاران نفر از آنها در شبانه‌روز به مشكل برخورده و به احتمال زياد هزاران نامه در روز به سرويس پشتيباني ياهو ارسال مي‌شود و بايد روزها و يا شايد هفته‌ها منتظر پاسخ ياهو بمانم آن هم بدون پست الكترونيكي كه ساليان همه من را با آن مي‌شناختند. غمگين و ناراحت، اكانت جديد را ريفرش كردم تا به خودم ثابت كنم كه بايد امشب را عزادار به سر كنم تا صبح چاره‌اي بيانديشم. اما ظرف مدت كمتر از چند دقيقه با كمال ناباوري متوجه نامه‌اي از ياهو شدم. با خوشحالي نامه را باز كردم، اما متوجه شدم كه پاسخي اتوماتيك از سمت سرويس پشتيباني ياهو با اطلاعات و راهنمايي‌هاي تكميلي‌تري براي من ارسال شده است. هرچند خوشحالي من خيلي زود پايان يافت و خنده بر صورت من خشكيد اما، با دقت كليه راهنمايي‌هاي ارائه شده را دنبال كردم، ولي باز هيچ‌كدام چاره مشكل من نبود. كم‌كم سعي مي‌كردم خودم را به پذيرش اين واقعه ناگوار راضي كرده و اتفاق افتاده را بپذيرم كه ... انتهاي نامه چشمم به قسمتي افتاد كه با خط جدا شده بود و زير آن نوشته شده بود، اگر هيچ‌كدام از توضيحات فوق راه‌گشاي مشكل شما نبود، شرح دقيق مشكل خود را به انضمام اطلاعات ذيل به همين ايميل ارسال كنيد (Reply) تا از سوي يكي از كارشناسان ما بررسي و رسيدگي شود و از اينكه با سرويس پشتيباني ياهو تماس گرفته بودم از من تشكر شده بود. 1. Yahoo! ID 2. Date of birth (mm-dd-yyyy) 3. ZIP/Postal Code 4. Country 5. Alternate (non-Yahoo!) email address that we currently list 6. Your new alternate email address, if it needs to be updated (please note that this cannot be a Yahoo! Mail address) 7. Secret Question and Answer هرچند اين پاسخي اتوماتيك و خودكار بود، اما روزنه‌هايي از اميد را كه شايد پاسخي و راه‌حلي در راه باشد، در دلم ايجاد كرده بود. حال خواب از سرم پريده بود و پس از ارسال پاسخ بدون فوت وقت، تصميم گرفتم چند صباحي با خواندن سايت‌هاي مختلف خبري خودم را سرگرم كنم. كمتر از نيم ساعت پاسخي از سمت كارشناسي با نام Samuel Cyprian رسيد كه به من گوشزد مي‌كرد كه شما همان قوانين TOS را نقض كرديده است! از سويي خوشحال بودم زيرا كمتر از نيم ساعت به من از سوي يك كارشناس پاسخي رسيده بود و حال احساس مي‌كردم پاسخگويي وجود دارد و هم عصباني شدم كه كدام يك از اين ده‌ها قانون از سوي من نقض شده بود!؟ اين بار سر صبر و با حوصله به همان ايميل جديد پاسخي دادم و در داخل نامه شرايط بحراني خودم را توضيح دادم، اينكه بنده ده سال از اين اكانت استفاده كرده‌ام، ارتباطم را به طور ناگهاني و غيره منتظره با دوستانم در سراسر جهان از دست داده‌ام و به دليل اعتمادي كه به سرويس ياهو داشتم اكنون موقعيت شغلي بنده در خطر افتاده و مالكيت خود بر روي ده‌ها دامين را از دست داده‌ام! و اي كاش حداقل مي‌گفتيد كدام قانون از سوي من نقض شده است؟ اين بار برخلاف دفعه قبل اميدوار بودم كه پاسخي خواهم داشت. و البته بلافاصله پاسخي اتوماتيك مبني بر تشكر و تأكيد بر اينكه شخصي حقيقي پاسخ شما را ظرف 48 ساعت آينده خواهد داد. اما اين بار نيز كمتر از دو ساعت و در كل از لحظه اولين نامه تا اين نامه كمتر از 4 ساعت پاسخ من رسيد و من از خوشحالي دلم مي‌خواست همان موقع نيمه شب فرياد بكشم. ترجمه دقيق نامه ارسال شده از سمت سرويس پشتيباني ياهو به امضاي همان آقاي Samuel Cyprian اين‌چنين بود: سلام از تماس شما با سرويس پشتيباني ياهو سپاسگزاريم. مشكلي كه شما تشريح كرده بوديد، برطرف شد. ما از ناراحتي و دردسري كه اين مشكل براي شما ايجاد كرد، عذرخواهي كرده و خاطر جمع باشيد كه تمام تلاش خودمان را خواهيم كرد تا از تكرار چنين مشكلي در آينده جلوگيري كنيم. اگر باز چنين مشكلي براي شما ايجاد شد و يا كمكي از دست ما پيرامون موضوع ديگري بر مي‌آمد، با پاسخ به همين ايميل به ما اطلاع دهيد. در صورت تكرار مشكل و يا مشكل مشابه، لطفاً با شرح دقيق‌تر مشكل، متن دقيق پيام خطاي داده شده و تعداد دفعات تكرار مشكل، اجازه دهيد كه ما سريع‌تر از اين بار مشكل شما را حل كنيم. بار ديگر از تماس شما با سرويس پشتيباني ياهو سپاسگزاريم. ارادتمند Samuel Cyprian سرويس پشتيباني ياهو با ناباوري از پاسخ مؤدبانه و مسئولانه ياهو آن هم كمتر از 4 ساعت! و اعلام شماره رهگيري در انتهاي نامه كه من آن را در اينجا درج نكردم براي پاسخگويي سريع‌تر در صورت بروز مجدد مشكل!!، به سرعت به اكانت اصلي خودم لاگين كرده و بدون مشكل با همان رمز وارد شدم. همه چيز سر جايش بود، نامه‌ها، آرشيوها، ليست دوستانم و همه چيز و همه چيز. نمي‌دانيد چه حس خوبي داشتم و چه قدر خوشحال بودم، خوشحال از اينكه از سرويس ياهو استفاده مي‌كنم و به اين سرعت از سوي يكي از قول‌هاي اينترنتي دنيا به من پاسخ داده شده بود. البته من هم فوراً و بار ديگر به همان كارشناس مؤدب كه با احساس مسئوليت به من پاسخ داده بود، ايميل داده و از سرويس خوب ياهو تشكر كردم و در نامه خود تأكيد كردم كه با وجود سرويس دهنده‌هاي بزرگ و معروف ديگري چون Hotmail و Gmail من كماكان ترجيح مي‌دهم كه از ياهو استفاده كنم وحال بيش از پيش به ياهو اعتماد دارم. و وي نيز در پاسخ بنده بار ديگر از تماس من تشكر كرده و نوشت: «ما به طور مستمر تلاش مي‌كنيم كه ياهو را تبديل به بهترين سرويس مبتني بر وب در سياره زمين كرده و بسيار از اينكه رضايت شما را مي‌بينيم خرسنديم.» اكنون دو سال از اين جريان گذشته و در طول اين مدت هرگز چنين مشكلي براي من تكرار نشد و نه تنها چنين مشكلي ايجاد نشد، هيچ مشكلي ديگري براي من پيش نيامده و تنها سرويس‌هاي ياهو هر سال بهتر از سال قبل مي‌شود. هرچند اگر مشكلي هم پيش بيايد مي‌دانم كه ياهو مرا تنها نخواهد گذاشت و من با اطمينان خاطر و بدون كوچك‌ترين دغدغه و نگراني از سرويس‌هاي ياهو استفاده مي‌كنم. خصوصاً در جايي كه Gmail بارها در هنگام استفاده از بسياري از سرويس‌ها مانند دريافت جست‌وجوگر كروم، يا رفتن به بخش كدهاي گوگل از اينكه آي‌.پي‌هاي من متعلق به ايران است، از دادن سرويس به من امتناع مي‌كند! من به ياهو اعتماد دارم و ياهو را خانه دوم خود مي‌دانم.


کد مطلب: 13500

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/matlab/13500/یاهو-خانه-دوم

ايتنا
  https://www.itna.ir