کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نقشه‌هاي گوگل در سال 2005

11 آبان 1384 ساعت 11:40


جام جم - سيد شهرام نقوي الحسيني سال 2004 براي مشهورترين و بزرگ‌ترين موتور جست‌وجوگر شبکه اينترنت، سال پر باري بود. گوگل در سالي که گذشت، در مقاطع مختلف اثبات کرد عنوان موتور جست‌وجوي برتر وب ، کاملا برازنده اوست. اين شرکت از يک طرف با تغييراتي که در الگوريتم‌هاي جست‌وجوي خود به وجود آورد، توانست فناوري جست‌وجوي خود را به ميزان قابل توجهي ارتقا دهد، به طوري که شايد بتوان گفت هيچکدام از موتورهاي جست‌وجوگر از چنين الگوريتم قدرتمندي برخوردار نيستند. از طرف ديگر با طرح‌ها و ايده‌هاي جديد خود، موفق شد ساير رقبا را از مقابل بردارد. طي سال گذشته، بارها شاهد ارائه يک طرح، نرم‌افزار يا ابزار جديد از جانب گوگل بوديم که هر کدام به حدي نو و کارآمد بودند که اکثر کاربران را جذب خود مي کردند. نوار ابزار گوگل، نرم افزار جست‌وجوگر روميزي و آنلاين گوگل، طراحي اوليه يک مرورگر جديد به نام گوگل و همچنين بسياري از فعاليت هاي اين شرکت در زمينه تجارت شبکه ، نمونه هايي از پروژه‌هاي گوگل در سال گذشته به شمار مي روند. با توجه به اين سابقه درخشان که در سال گذشته براي گوگل رقم خورد، همه کارشناسان و تحليلگران اعتقاد دارند که اگر اين شرکت در سال جديد هم به روند صعودي خود ادامه دهد، تا چند سال آينده هيچ موتور جست‌وجوگري توانايي رسيدن به آن را نخواهد داشت. حتي موتور جست‌وجوي ياهو هم که در زمينه جست‌وجوي شبکه سابقه بيشتري نسبت به گوگل دارد، توان مقابله با آن را نخواهد داشت. با توجه به اين مقدمه بد نيست با چند طرح جديد گوگل که در ابتداي سال جديد ميلادي از جانب اين شرکت برنامه‌ريزي شده و در آينده نزديک اجرا خواهد شد، آشنا شويد. سرويس VoIP چند هفته اي است که اکثر خبرگزاري ها خبر از ارائه سرويس انتقال صدا از طريق شبکه اينترنت (VoIP) يا همان سرويس تلفن اينترنتي از جانب شرکت گوگل داده اند و به نظر مي رسد گوگل به طور جدي در پي ارائه اين سرويس است. مسئولان گوگل معتقدند وقتي بسياري از کاربران شبکه براي جست‌وجوي شبکه به وب سايت گوگل و يا نوار ابزار گوگل روي مي آورند، چرا براي استفاده از خدمات و سرويس هاي VoIP، به اين شرکت اعتماد نکنند. تصور کنيد کاربران براي تماس تلفني با يکي از دوستان يا آشنايان خود که در يک کشور ديگر زندگي مي‌کنند، فقط کافي است پشت رايانه خود بنشينند و به کمک يک ميکرفن ساده و بلندگوي خود و با استفاده از يک نوار ابزار يا يک نرم افزار که توسط شرکت گوگل ارائه شده ، با طرف مقابل خود به گفت‌وگو بپردازند. بدون شک هزينه استفاده از اين فناوري خيلي کمتر از استفاده از سرويس‌هاي ارائه شده توسط ساير شبکه هاي تجاري VoIP خواهد بود. همچنين تصور کنيد يک شخص يا يک شرکت از طريق موتور جست‌وجوي گوگل به دنبال يک کالاي خاص مي گردد. سپس از طريق جست‌وجوگر گوگل با شرکتهاي ارائه دهنده آن کالا آشنا مي شود و به کمک سرويس VoIP گوگل در همان لحظه و به طور مستقيم براي کسب اطلاعات بيشتر يا درخواست کالا اقدام مي‌کند. کارشناسان معتقدند، يکي از دلايل تمايل گوگل براي ارائه سرويس VoIP، فعال کردن و مستحکم کردن شبکه اطلاعاتي خود است. سرويس VoIPمي تواند راه مناسبي براي انتقال حجم زيادي از اطلاعات از سرورهاي شرکت گوگل به ساير نقاط دنيا باشد. کارشناسان اعلام کرده اند که شايد علت ارائه چنين سرويسي اين باشد، در شرکت گوگل هزينه هاي پهناي باند بسيار بالايي دارد و اين سرويس مي تواند اين هزينه ها را کاهش دهد. جست‌وجو در شبکه هاي تلويزيوني شرکت گوگل ، قصد دارد علاوه بر ارائه سرويس VoIP، يک سرويس جست‌وجوگر اينترنتي براي جست‌وجو در متن فيلمها و برنامه هاي برخي شبکه هاي تلويزيوني نظير شبکه Fox News، ABC وPBS، ارائه دهد که البته نسخه آزمايشي اين جست‌وجوگر هم اکنون راه‌اندازي شده است. گوگل فهرست سازي فايل هاي تصويري سرويس ويدئويي خود(Google Video Service) را از ماه دسامبر آغاز کرد. اين سرويس جديد گوگل به کاربران کمک مي کند خيلي سريع و با وارد کردن يک عبارت خاص، آن را از داخل برنامه ها يا فيلم‌هاي شبکه‌هاي مورد نظر پيدا کنند. برخلاف ساير سرويس هاي تصويري اينترنتي که در آنها فقط امکان اجراي تصاوير وجود دارد، در نسخه اختصاصي گوگل ، عبارت جست‌وجو شده روي بيش از پنج تصوير و به همراه توضيحاتي درباره هريک نمايش داده مي شود، تا به کاربر در پيدا کردن موضوع مورد نظرش کمک شود. بدين ترتيب ، کاربران مي توانند يک مطلب يا موضوع خاص را در محتويات صدها برنامه تلويزيوني جست‌وجو کنند و پس از پيداکردن به تماشاي آن قسمت از برنامه بنشينند يا از زمان اجراي آن برنامه آگاه شوند. لازم به ذکر است که موتور جست‌وجوي ياهو هم در ماه دسامبر و همزمان با گوگل اقدام به ارائه چنين سرويسي کرد. اين طور که به نظر مي رسد سرويس ياهو هم چيزي از سرويس گوگل کم ندارد. چرا که ياهو هم شبکه‌هاي تلويزيوني بسيار معتبري را تحت پوشش قرار داده است. همچنين ياهو توانسته است با شرکت هاليوود استوديو هم به توافقاتي برسد، تا تمام فيلم‌هاي توليد اين شرکت را در سرويس خود قرار دهد.


کد مطلب: 2009

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/matlab/2009/نقشه-هاي-گوگل-سال-2005

ايتنا
  https://www.itna.ir