بهمن برزگر عصر ارتباط - بهمن ماه سال جاری همزمان با دو واقعه بود، ابتدا اعلام شد كه قرارداد شركت مخابرات ايران با پيمانكار خود (شركت ارائه دهنده خدمات تلفن همراه اعتباري prepaid ) منعقد شده است و سپس خبر انتخاب كنسرسيوم ايران سل (با عضويت شركت تركسل به عنوان اپراتور) از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام شد. پس از اين خبر، ثبت نام شركت مخابرات ايران براي پيش فروش تلفن همراه نيز آغاز شد كه تقاضاي بازار بسيار فراتر از انتظارات بود و حدود 5 ميليون نفر ثبت نام كردند. جدا از اين كه ثبت نامها ناشي از تقاضای واقعی، يا وسيلهای برای سرمايهگذاري است، تعهدي را براي شركت مخابرات ايران ايجاد كرد كه آن، واگذاري 3 ميليون خط تلفن همراه در مدت يكسال است، يعني در يك سال، مخابرات بايستي به اندازه 10 سال فعاليت كند. برآورد اوليه مخابرات ايران، توسعه دوميليون و 200هزار خط موبايل اعلام شد كه با توجه به آن چند سوال مطرح ميشود: - آيا مخابرات توان عرضه اين مقدار تقاضا را دارد؟ - آيا مخابرات فكر میكند كه تقاضای بازار تا اين حد است؟ - اين ثبتنام چه تاثيري بر بازار تلفن همراه اپراتور دوم و پيمانكار prepaid خواهد داشت؟ پاسخ سوالات مذكور هرچه باشد، اين موضوع واضح است كه بخش مخابرات كشور، در سال جاری ظرفيتهای جديدی را ايجاد كرده است ( از طريق انتخاب اپراتور دوم و انتخاب پيمانكار prepaid) كه نبايستي نگران عرضه خدمات در آينده باشد، اما نكته اساسي اين است كه عرضه اين تقاضاي ايجاد شده چگونه به انجام خواهد رسيد؟!