کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

داستان الكامپ، صنف و شركت‌هاي مشتاق

31 خرداد 1385 ساعت 7:16


داستان الكامپ، صنف و شركت‌هاي مشتاق ياشار بهمند به نظر مي‌رسد ماجرا به خير و خوشي تمام شده و آشتي‌كنان مفصلي هم بين سازمان نظام صنفي رايانه‌اي و شركت سهامي‌نمايشگاه‌ها برگزار شده است. آقاي مظلوم هم كه در مصاحبه‌اي با خبرگزاري (مطابق معمول چند وقت گذشته)ايلنا به شركت‌ها اذن حضور در نمايشگاه را داد‌‌ه‌اند و صراحتا اعلام كرده‌اند كه «شركت‌ها مي‌توانند در نمايشگاه الكامپ شركت كنند». تا به اينجا هيچ مساله‌اي وجود ندارد و ما هم فكر مي‌كنيم از آن 180 شركتي كه دو سه روز قبل خبر ثبت نام قطعيشان از سوي ستاد اجرايي نمايشگاه اعلام شد‏، هيچ كدام عضو سازمان نظام صنفي رايانه اي كشور نيستند كه البته چنين نمي‌باشد. اما نظر شما را جلب مي‌كنم به اظهارات ذوالفقاريان‏، رئيس كميته شوراي انتظامي سازمان نظام صنفي رايانه‌اي كشور كه عدم عضويت شركت‌ها در سازمان نظام صنفي رايانه‌اي كشور را تخلف دانسته‌اند. پس شركت‌هاي ثبت نام كننده در نمايشگاه تابحال مرتكب دو اشتباه و تخلف شده‌اند: 1- در سازمان نظام صنفي رايانه‌اي كشور عضو نشده‌اند. 2- در نمايشگاه الكامپ شركت كرده و ثبت نام نموده‌اند. اما اگر از سوي ديگر و با نگاه شركت‌ها به اين قضيه نگاه كنيد، ماجرا نوع ديگري است. آنها مجبور به شركت در اين نمايشگاه هستند چرا كه اولين نگاه مدير يك شركت، چرخش چرخ اقتصادي آن و سوددهي آن مجموعه مي‌باشد و اين مدير به راحتي از فرصت‌هاي پيش‌آمده جهت معرفي كالاها و توانمندي‌هاي خود نمي‌گذرد. اين مديران به درستي جايگاه‌ نمايشگاه‌ها‏، بخصوص نمايشگاهي چون الكامپ را در معرفي محصولات خود مي‌دانند و به راحتي از خير شركت در اين نمايشگاه‌ها نمي‌گذرند. نمايشگاه براي اين مديران، نه تنها محلي براي معرفي محصولات، بلكه بهترين فرصت سالانه آنان در زمينه جذب مشتري و بازاريابي نيز مي‌باشد و به همين دليل است كه غالبا با صرف هزينه‌هاي ميليوني قصد نمايش بهتر محصولات خود را دارند. به نظر نگارنده از ديد يك شركت، مهم نيست كه سازمان نظام صنفي رايانه‌اي نمايشگاه را برگزار مي‌كند و يا شركت سهامي نمايشگاه‌ها. براي اين مدير شركت، برگزاري خوب نمايشگاه مهم است كه آن نيز با فاكتورهايي همچون تعداد بازديدكنندگان،‏ امكانات و تسهيلات واگذار شده به غرفه‌داران، ميزان تبليغات نمايشگاه، تنوع محصولات و تعدد شركت‌ها و .... قابل سنجش است. براي اين مدير آنچه اهميت دارد استقبال بازديدكنندگان و بازخود آن است كه صد البته آنان به دنبال بازديدكننده هدف خود هستند كه همانا كارشناسان‏، متخصصين و مديران اين صنعت مي‌باشند. حال اگر فرض كنيم كه همچون سال گذشته كه الكامپ مورد تحريم انجمن شركت‌هاي انفورماتيك قرار گرفت‏ امسال نيز آنان در قالب سازمان نظام صنفي رايانه‌اي كشور اقدام به اين عمل مي‌كردند، در آن صورت شركت‌هايي كه امروز از تحريم الكامپ يازدهم پشيمانند‏، يا مجبور بودند كه به صنف خود پشت كنند و در نمايشگاه حضور يابند و يا اينكه با عدم شركت در نمايشگاه همچون سال گذشته بخشي از بازار خود را به جهت اين اقدام صنف از دست ‌مي‌دادند. البته فرض بالا كه امروز محال مي‌نمايد‏ تا چند هفته گذشته مانند امروز فرض محالي نبود چرا كه مسئولين اين سازمان بارها از عدم شركتشان در نمايشگاه صحبت كردند و مديري چون عليپور (مديرعامل شركت فراسو) در سخنراني خود در همايش سالانه S&P سه بار بر زبان خود آورد كه چون آقاي سعيدي اجازه ندادند در الكامپ شركت نمي‌كنيم. آنچه امروز اتفاق افتاده از دقت مديران سازمان نظام صنفي رايانه‌اي حكايت دارد كه شركت‌ها را در اين دو راهي قرار نداده‌اند و سعي نموده‌اند آنان را همراه خود نگاه دارند. مانده يادآوري نكته‌اي به اين مديران، كه البته آنان خود بر اين امر واقفند ولي نگارنده به عنوان يك فرد رسانه‌اي عضو صنف IT وظيفه خود مي‌داند كه اين يادآوري را انجام دهد. گاها يك مصاحبه چندخطي از اين مديران نه تنها مي‌تواند براي اين سازمان صنفي، بلكه حتي براي تمام مجموعه IT نيز زيان‌بخش باشد، پس بهتر نيست كه پيش از آن، كمي تامل و دقت به خرج داده شود؟


کد مطلب: 4735

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/matlab/4735/داستان-الكامپ-صنف-شركت-هاي-مشتاق

ايتنا
  https://www.itna.ir