بررسي بازار تلويزيون و صفحات نمايش در سه ماهه سوم سال 2006 هومن كبيري پرويزي بازار تلويزيون و صفحات نمايش در سه ماهه سوم سال 2006 با رشد هفت درصدي نسبت به سه ماهه دوم و همچنين رشد سه درصدي نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته به ركورد 45.5 ميليون دستگاه رسيد. به دليل فروش بالاي تلويزيونهاي صفحه تخت در اين دوره، متوسط قسمت تلويزيون با 25 درصد افزايش به نسبت دوره مشابه در سال گذشته به 548 دلار رسيد. اين در حالي بود كه به دليل افزايش تقاضا، قيمت صفحات نمايش كريستال مايع (LCD) هشت در صد و صفحات نمايش پلاسما هفت درصد كاهش يافتند. رشد تقاضا به نسبت دوره مشابه در سال گذشته در جمهوري خلق چين با 17 درصد افزايش به 4/9 ميليون دستگاه و در آمريكاي شمالي با 8 درصد افزايش به 3/9 ميليون دستگاه رسيد. اين افزايش بسيار بيشتر از كاهشي بود كه در بازارهاي اروپا و ژاپن شاهد بوديم. بر خلاف پيش بيني هاي قبلي و انتظار فروش بيشتر به جهت برگزاري مسابقات جام جهاني فوتبال، بازار اروپا با 17 درصد كاهش و بازار ژاپن با 7 درصد كاهش مواجه شد. اين كاهش در هر سه شاخه تلويزيون، صفحات نمايش كريستال مايع و نيز صفحات نمايش پلاسما، مشاهده گرديد. فروش صفحات نمايش پلاسما در تمامي نواحي به غير از آمريكاي شمالي كه با رشد 38 درصدي به نسبت سه ماهه دوم سال 2006 مواجه بود، كاهش يافت. در مجموع فروش صفحات نمايش پلاسما با رشدي چهار درصدي به نسبت سه ماهه دوم امسال و رشدي 45 درصدي به نسبت مدت زمان مشابه در سال گذشته به 3/2 ميليون دستگاه رسيد. صرف نظر از اين رشد، سهم بازار صفحات نمايش پلاسما به نسبت تلويزيونها و صفحات نمايش كريستال مايع كاهش يافت. در بازار جهاني صفحات پلاسما، پاناسونيك با 33 درصد سهم بازار مقام اول را دارد و ال جي الكترونيكس در رده دوم قرار دارد. فروش صفحات نمايش كريستال مايع با 15 درصد افزايش به نسبت سه ماهه دوم سال جاري و 99 درصد افزايش به نسبت دوره مشابه در سال گذشته به 8/10 ميليون دستگاه رسيد. در اين بين چين با 66 درصد و آمريكاي شمالي با 35 درصد رشد مقامهاي اول و دوم را داشتند. اين در حالي بود كه بازار اروپا 5 درصد و بازار ژاپن 2 درصد كاهش را نشان دادند. براي نخستين بار صفحات نمايش كريستال مايع در اروپا بيشتر از تلويزيونهاي اشعه كاتدي (CRT) به فروش رسيدند و پيشبيني ميشود در سه ماهه چهارم سال جاري ميلادي در آمريكاي شمالي نيز شاهد چنين رخدادي باشيم. در مجموع به توجه به رشد سرسام آور تقاضای صفحات کریستال مایع، به نظر میرسد تولید این صفحات در ابعاد بزرگتر و افزایش زاویه دید آنها(که بزرگترین نقاط ضعف در اینگونه صفحات تلقی میشدند) در کنار کاهش بیسابقه قیمت آنها، آینده تلویزیون و صفحات نمایش را از آن این تکنولوژی نموده است. فروش تلويزيونهاي اشعه كاتدي با رشدي 5 درصدي به نسبت سه ماهه دوم سال جاري و رشدي 13 درصدي به نسبت دوره مشابه سال گذشته به 4/31 ميليون دستگاه رسيد. صفحات نمايش كريستال مايع و پلاسما براي نخستين بار توانستند مجموعاً نيمي از سهم بازار را در آمريكاي شمالي به دست آورند. در اين بين صفحات نمايش و تلويزيونهاي با وضوح بالا (HD TV) 28 درصد سهم بازار را در اختيار داشتند كه اين مقدار به نسبت دوره مشابه در سال گذشته 14 درصد افزايش را نشان مي دهد. در بررسي برندها بايد سامسونگ را موفق ترين توليد كننده تلويزيون و صفحات نمايش در اين دوره دانست. سامسونگ هم از نظر سهم بازار و هم از نظر سودآوري رتبه اول را كسب كرد. از جهت سهم بازار سامسونگ در اروپا حايز رتبه نخست و در ساير نقاط جهان رتبه دوم را كسب كرد. همچنين از نظر سودآوري سامسونگ توانست رتبه نخست را در اروپا و آمريكاي شمالي به دست آورد. در حالي كه اكثر توليد كنندگان توان خود را حداكثر روي يكي يا حداكثر دو تكنولوژي از چهار رده اصلي(تلويزيونهاي اشعه كاتدي(CRT)، صفحات نمايش كريستال مايع(LCD)، صفحات نمايش پلاسما و تلويزيونهاي پروجكشن) تكنولوژي معطوف ساختهاند، سامسونگ در هر چهار رده تكنولوژي فعاليت گستردهاي دارد و خود اجزاي اصلي تلويزيونها و صفحات نمايش را در هر چهار رده تكنولوژي، توليد مينمايد كه اين خود باعث ايجاد مزيت رقابتي براي اين شركت گرديده است. فقدان چنين مزيتي بسياري از توليد كنندگان را وادار به خروج از بخشي از بازار نموده است. به عنوان مثال سوني از توليد صفحات نمايش پلاسما و ماتسوشيتا(دارنده برند پاناسونيك) از توليد صفحات نمايش كريستال مايع منصرف شدهاند چرا كه ناچار به خريد اجزاي اصلي اين صفحات از ساير توليد كنندگان بودند. امري كه باعث بالا رفتن هزينه توليد و كاهش توان رقابت با توليد كنندگاني مي شد كه خود تكنولوژي توليد را در اختيار داشتند. كسب و كار توليد تلويزيون و صفحات نمايش سامسونگ دورهاي طلايي را سپري مي كند. توان بالاي سامسونگ در توليد صفحات نمايش سبب شد شركت سوني در آوريل 2004 كسب و كار توليد صفحات نمايش كريستال مايع خود را با سامسونگ ادغام نمايد. اين ادغام و تاسيس شركت مشترك اس- ال سي دي (S-LCD) با 49% سهم سوني و 51% سهم سامسونگ، زماني رخ داد كه شارپ حاكم بلا منازع فروش صفحات نمايش كريستال مايع بود. توانايي بالاي سوني در طراحي و قدرت سامسونگ در توليد سبب شد پس از گذشت يك سال از تاسيس شركت جديد، حكومت شارپ به پايان برسد و ابتدا سوني و حالا سامسونگ جاي شارپ را بگيرند. اين موفقيت براي شركت جديد باعث شده است كه سوني علاقهمندي خود را براي افزايش سرمايهگذاري در شركت اس- ال سي دي اعلام نمايد. سوني كه از بازار توليد صفحات نمايش پلاسما خارج شده است، توان خود را روي توليد صفحات نمايش كريستال مايع معطوف نموده است و قصد دارد نسل هشتم صفحات نمايش كريستال مايع را براي استفاده در تلويزيونهاي «براويا» ي خود به كار گيرد. شايد بتوان ال جي را بزرگترين تهديد براي سامسونگ دانست چرا كه ال جي نيز مانند سامسونگ توانايي توليد تلويزيون بر اساس هر چهار رده تكنولوژي را دارد. هر چند ال جی توانست بازار کره را که بازاری حیثیتی در مقابل سامسونگ محسوب میشود، به دست آورد ولي این شرکت كه نزديكترين تعقيب كننده سامسونگ از نظر سهم بازار در جهان ميباشد، در دوره گذشته با مشكلات فراواني مواجه بود كه عمدهترين آن ضرر هنگفت اين شركت در شركت مشترك نوليد صفحات نمايش ال جي فيليپس بود. اين ضرر سنگين موجب بروز شايعاتي مبني بر تمايل فيليپس به خروج از شركت، گرديد. فيليپس پس از اين شايعات بخشي از سهام خود را در كارخانجات ال جي فيليپس واقع در اروپاي شرقي به توشيبا واگذار كرد و پس از آن اعلام شد مبلغ 1 میلیارد دلار از برنامه توسعه آتی ال جی فیلیپس کاهش خواهد یافت. شاید بتوان گفت دقیقاً همان عاملی که برای سامسونگ نقطه قوت محسوب می شود، برای ال جی نقطه ضعف است چراکه سامسونگ با شرکتی (سونی) متحد شده است که ادامه حیات خود را در بازار تلویزیون و صفحات نمایش در شرکت مشترک جستجو می کند. این در حالی است که سیاست جدید فیلیپس خروج از بازار محصولاتی با ریسک زیاد (مانند بازار صفحات نمایش) و سرمایه گذاری در بازارهای با ایستایی بیشتر و رقبایی کمتر مانند بازار تجهیزات پزشکی، لامپ و ریشتراش، میباشد. اين مشكلات موجب شد سهم بازار ال جي از 4/11 درصد در سه ماهه دوم سال جاري به 9/9 درصد كاهش يابد. در هر حال با توجه به وضعيت نامناسب ال جي فيليپس، به نظر نميرسد ال جي نيز بتواند تهديدي جدي براي سامسونگ باشد. از ديگر نكات قابل ذكر در اين دوره عملكرد خوب شركت تي تي ئي(TTE) بود. اين شركت كه در واقع شركت مشترك بين دو شركت تامسون از فرانسه با 33% سهام و تي سي ال(TCL) از جمهوري خلق چين با 67% سهام ميباشد و محصولات خود را تحت برندهای تی سی ال، تامسون و آر سی ای (RCA) به فروش می رساند، توانست 8/9% از سهم بازار را دراختيار گيرد عمده فروش تي تي ئي با استفاده از شبكه گسترده فروش تي سي ال در كشور چين بوده است. پس از تي تي ئي فيليپس با 3/6% و سوني با 7/5% در رده هاي بعدي قرار گرفتند. در هر حال به نظر ميرسد بازار تلويزيون و صفحات نمايش قهرمان جديد خود را شناخته است. سامسونگ در حال جاضر 2/11 درصد از سهم بازار را در اختيار دارد و به دليل اينكه در هر چهار رده تكنولوژي فعاليت ميكند، تغييرات سليقه مصرف كنندگان در استفاده از محصولات توليد شده با هريك از تكنولوژيهاي توليد، نمي تواند تاثير چنداني در جايگاه اين شركت داشته باشد.