اساسا چند شركت فعال در بازار انفورماتيك كشورمان فعاليت دارند و بازيگران مؤثر در آن كدامند؟ تغيير و تحولات داخلي و خارجي چگونه بر اين بازار تاثير ميگذارند؟ آيا اعداد و ارقام دقيق يا تجربي وجود دارد كه بتوان بر مبناي آن به خدماتدهي مناسبتر به مشتريان، در عين تلاش براي گسترش منطقي اين بازار انديشيد؟ آيا تا به امروز به اين نكته توجه كردهايد كه آمار چيست و چه نقشي در اقتصاد دارد؟ يكي از خلاءهاي اساسي كه در بازار ICT ايران وجود دارد، نبود آماري دقيق از حجم و نوع عرضه و تقاضا، و تعاملات و تحولات اين بازار است. آمار چيست و چرا به آن نياز داريم؟ آمار مجموعهاي از دادههاي عددي است كه نتايج جستوجو و تحقيق در يك زمينه و با موضوعي خاص ميباشد. دادههاي آماري شامل هرگونه اطلاعات از وضعيت موضوع بررسي شده است. براي مثال در زمينه يك صنعت، دادهها بايد شامل تعداد و نوع محصولات و خدمات حاضر در اين صنعت و سهم هر كدام از اين محصولات در بازار، تعداد فعالان حاضر و سهم هر يك از آنها از بازار و نوع ارتباطات و تعاملات بين شركتها در آن عرصه باشد. نتايج حاصله از اين آمار براي مديران، تصميمگيران و برنامهريزان، اصناف و شركتهاي فعال و به طور كلي براي همه عوامل حاضر در حوزه مفيد ميباشد. مديران بر اساس همين آمار، تصميمگيريهاي مهم خود را انجام ميدهند و اصناف و شركتها هم براي حضور بهتر در بازار بر همين آمار تكيه ميكنند. بدين ترتيب ميتوان گفت تهيه و عرضه آمار صحيح، از آنجا كه مبناي تصميمگيريهاي منطقي و درست است، لاجرم در خدمت سالمسازي اقتصاد و تسريع در توسعه آن تلقي ميگردد. چرا در حوزه ICT به آمار نياز داريم؟ حوزه ICT يكي از جوانترين عرصههاي اقتصادي كشور است كه در چند سال گذشته با رشد شگفتآوري همراه بوده، به طوري كه نسبت به دهه گذشته تعداد شركتهاي موجود و حجم معاملات چندين برابر شده است. البته اين كه بازار ICT دقيقا چند برابر شده و چه تغييري نسبت به گذشته داشته، منوط به داشتن آماري دقيق از اين بازار است كه متاسفانه در كشور ما موجود نيست. برنامهريزي و تغيير استراتژي شركتها هم كه بايد بر پايه اين آمار تهيه شود، بدرستي انجام نميشود و شايد به همين دليل است كه حتي در مقايسه با كشورهاي همجوار از صنعت ضعيفتري برخورداريم. تنها مدارك موجود در زمينه آمار فناوري اطلاعات متعلق به شوراي عالي انفورماتيك و شوراي عالي اطلاع رساني است كه قبل از تشكيل شوراي عالي فناوري اطلاعات (IT) متولي بحث ICT بودند. اين شوراها چندين كار غيركامل در اين زمينه انجام دادهاند كه شايد مهمترين آنها را ميتوان تهيه آمار تعداد و نوع اجناس ورودي شركتها از مبادي ورودي دانست كه البته چون بحث قاچاق در زمينه محصولات كامپيوتري بسيار زياد است، اين آمار كمي ناقص به نظر ميرسد. بعد از آن هم بررسيهايي انجام گرفت كه اين كار نیز همچون بيشتر فعاليتهاي انجام گرفته در کشور ما ناقص و نيمهكاره رها شد. آينده و كارهاي پيش رو با توجه مسائل گفته شده به نظر ميرسد كه فعاليت در زمينه آمار، نياز غيرقابل انكاري است كه بايد هرچه سريعتر به آن پرداخته شود. تجربه نشان داده كه متوليان دولتي در چند سال گذشته در اين زمينه موفق نبودهاند و شايد از بهترين گزينهها در زمينه اجراي اين فعاليتهاي آماري، دستاندركاران صنف باشند كه با زواياي پنهان و پيداي اين بازار و صنعت آشناو مشكلات آن را به خوبي ديدهاند و نتيجتا ميتوانند با سرمايهگذاري در اين زمينه، اطلاعاتي كارآ و درخور را تهيه و ارائه نمايند، البته ناگفته پيداست كه لحاظ كردن مقدمات و شرايط و ضوابط دقيق و علمي براي استنتاج آمار صحيح و قابل استناد از پيششرطهاي چنين فعاليتي ميباشد. تهيه شده در واحد تحقیق و مطالعه طرح S&P