۰
plusresetminus
پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۳۵
عکس روز ناسا

کهکشان قورباغه‌ای از دید هابل

ایتنا - این قورباغه کیهانی تنها ۴۲۰ میلیون سال نوری فاصله دارد و در صورت فلکی شمالی اژدها (دراکو) قرار دارد. دم تماشایی آن حدود ۲۸۰ هزار سال نوری طول دارد.
کهکشان قورباغه‌ای از دید هابل
چرا این کهکشان دُمی به این بلندی دارد؟ در این نمای شگفت‌انگیز که بر اساس داده‌های تصویری از آرشیو میراث هابل تهیه شده است، کهکشان‌های دوردست، پس‌زمینه دراماتیکی برای کهکشان مارپیچی آشفته Arp 188 معروف به کهکشان قورباغه‌ای ایجاد کرده‌اند.

این قورباغه کیهانی تنها ۴۲۰ میلیون سال نوری فاصله دارد و در صورت فلکی شمالی اژدها (دراکو) قرار دارد. دم تماشایی آن حدود ۲۸۰ هزار سال نوری طول دارد و شامل خوشه‌های عظیم و درخشان ستارگان آبی است. یکی از روایت‌ها این است که یک کهکشان مهاجم و متراکم‌تر از مقابل Arp 188 عبور کرده و به خاطر جاذبه گرانشی از راست به چپ در این نما دور قورباغه کشیده شده است.
 

در طی این برخورد نزدیک، نیروهای کشندی ستارگان، گاز و غبار کهکشان مارپیچی را بیرون کشیده و دم زیبای آن را شکل داده‌اند. خود کهکشان مهاجم، که تخمین زده می‌شود حدود ۳۰۰ هزار سال نوری پشت قورباغه باشد، در میان بازوهای مارپیچی پیش‌زمینه و در بالای سمت راست تصویر دیده می‌شود.

گفته می‌شود که احتمالاً کهکشان قورباغه‌ای با گذشت زمان دم خود را از دست می‌دهد و خوشه‌های ستاره‌ای دم آن به قمرها یا ماهواره‌های کوچکتر کهکشان مارپیچی بزرگ تبدیل می‌شوند. این پدیده، مثالی شگفت‌انگیز از تأثیرات برخوردهای کهکشانی و نیروهای کشندی در شکل‌گیری ساختارهای کهکشانی پیچیده است.
کد مطلب: 80045
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام