۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۵۱
عکس روز ناسا

سحابی خرچنگ از نور مرئی تا پرتو ایکس

ایتنا - تصویر برگزیده امروز ناسا، ترکیبی از نور مرئی از تلسکوپ فضایی هابل به رنگ‌های قرمز و آبی و همینطور نور پرتو ایکس از رصدخانه اشعه ایکس چاندرا به رنگ سفید است.
سحابی خرچنگ از نور مرئی تا پرتو ایکس
سحابی خرچنگ قدرت خودش را از کجا می‌آورد؟ پاسخ: از طریق یک ستاره نوترونی مغناطیسی به اندازه یک شهر که با سرعتی معادل ۳۰ دوران در ثانیه می‌چرخد. این ستاره که به نام پالسار خرچنگ شناخته می‌شود، نقطه روشنی در مرکز چرخش گازی سحابی است. سحابی خرچنگ، که حدود ۱۰ سال نوری قطر دارد، تصویری شگفت‌انگیز ارائه می‌دهد که شامل یک قرص مرکزی چرخان و رشته‌های پیچیده‌ای از گاز درخشان و در حال گسترش است.
 
تصویر برگزیده امروز ناسا، ترکیبی از نور مرئی از تلسکوپ فضایی هابل به رنگ‌های قرمز و آبی و همینطور نور پرتو ایکس از رصدخانه اشعه ایکس چاندرا به رنگ سفید است. همچنین، تابش پراکنده پرتو ایکس که توسط کاوشگر تصویربرداری قطبش پرتو ایکس (IXPE) شناسایی شده است نیز به رنگ بنفش کمرنگ به تصویر اضافه شده است.

 

پالسار مرکزی با کاهش اندک سرعت چرخش خود، سحابی خرچنگ را تغذیه کرده و باعث گسترش آن می‌شود و جریانی از الکترون‌های پرانرژی را به بیرون می‌فرستد. تصویر برگزیده امروز ناسا به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد راه‌اندازی رصدخانه پرتو ایکس چاندرا است که یکی از پروژه‌های اصلی ناسا به شمار می‌رود. این سحابی نه تنها زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد بلکه نمایانگر فرآیندهای پیچیده کیهانی و قدرت‌های عظیم طبیعت نیز می‌باشد.
کد مطلب: 80050
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام