۰
plusresetminus
جمعه ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۴۳

عکس روز ناسا؛ سحابی زنبق

ایتنا - رنگ غالب این سحابی بازتابی، آبی است که ویژگی ذرات غبار بازتاب‌دهنده نور ستاره را نشان می‌دهد.
عکس روز ناسا؛ سحابی زنبق
این ابرهای کیهانی در فاصله ۱۳۰۰ سال نوری در میدان‌های پرستاره صورت فلکی قیفاووس شکوفا شده‌اند. سحابی زنبق با نام علمی NGC 7023، تنها سحابی‌ای نیست که تصاویری از گل‌ها را به ذهن می‌آورد. اما این تصویر ژرف تلسکوپی، طیف رنگ‌ها و تقارن‌های سحابی زنبق را در میدان‌های اطراف پر از غبار میان‌ستاره‌ای به نمایش می‌گذارد.
 
در داخل خود سحابی زنبق، غبارها یک ستاره داغ و جوان را احاطه کرده‌اند. رنگ غالب این سحابی بازتابی، آبی است که ویژگی ذرات غبار بازتاب‌دهنده نور ستاره را نشان می‌دهد. رشته‌های مرکزی سحابی بازتابی با درخششی قرمز کم‌رنگ به نام فوتولومینسانس می‌درخشند؛ زیرا برخی از ذرات غبار به طور مؤثری پرتو فرا بنفش نامرئی ستاره را به نور قرمز قابل مشاهده تبدیل می‌کنند.

 

مشاهدات فروسرخ نیز نشان می‌دهند که این سحابی حاوی مولکول‌های کربن پیچیده‌ای به نام PAH است. گلبرگ‌های آبی غبارآلود سحابی زنبق، پهنایی برابر با حدود شش سال نوری دارند.

سحابی زنبق نمونه‌ای زیبا از سحابی‌های بازتابی است که به ما امکان مطالعه تعاملات پیچیده بین نور ستارگان و غبار میان‌ستاره‌ای را می‌دهد. این سحابی به دلیل وجود مولکول‌های کربنی پیچیده، می‌تواند سرنخ‌هایی درباره ترکیبات شیمیایی موجود در فضا و فرآیندهای شیمیایی که در سرتاسر کهکشان رخ می‌دهند، فراهم کند.

بررسی چنین ساختارهایی نه تنها به ما در فهم بهتر نحوه تشکیل ستارگان و سحابی‌ها کمک می‌کند، بلکه می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره تاریخچه و تکامل مواد میان‌ستاره‌ای ارائه دهد.
کد مطلب: 80267
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام