الكامپ گران است، شركت نميكنيم در شرايطي كه ظاهرا مديران دولتي مرتبط و غيرمرتبط با نمايشگاه الكترونيك، كامپيوتر و تجارت الكترونيك ) الكامپ ( سرگرم فراهمسازي شرايطي براي خروج از ركود در برگزاري اين نمايشگاه بودند، آخرين شواهد و اظهارنظرها نشان ميدهد كه بخش خصوصي با شرايط موجود همچنان علاقهاي به حضور در اين رويداد ندارد. بر اساس این گزارش سال گذشته و در پي برگزاري نه چندان موفق نمايشگاه الكامپ و مشكلات پيرامون آن كه ريشه در اختلاف سالهاي گذشته بخش خصوصي با مديريت جديد شركت سهامي نمايشگاههاي بينالمللي داشت، ظاهرا نمايشگاه سالجاري نيز اگر وضع بدتري نسبت به سال قبل نداشته باشد بهتر هم نميتواند باشد. در سالجاري هم اگرچه نهادي همچون شوراي عالي فناوري اطلاعات كه جايگاه چندان مناسبي در بخش خصوصي ندارد، سعي كرد تا با تشكيل كميته هماهنگي برگزاري الكامپ، زمينه را براي رفع مشكلات فيمابين فراهم كند اما برگزاري چند جلسه محدود با توجه به جايگاه اين شورا نيز هيچ كمكي به برونرفت از وضع موجود نكرد. در عوض و در حالي كه كمتر از يكماه به برگزاري سيزدهمين نمايشگاه كامپيوتر كشور كه يكي از مهمترين نمايشگاههاي داخلي براي بخش خصوصي به شمار ميرفت، هيچ نشاني از حضور پررنگ و برگزاري نمايشگاهي بزرگ به دست نميآيد. اصرار حضور مديريت دولتي از سوي مديرعامل شركت سهامي نمايشگاههاي بينالمللي و عدم واگذاري امور به صنف رايانه ظاهرا يكي از اصليترين مباني اختلاف ميان بخش خصوصي و مدير نمايشگاه است. در شرايطي كه فرصت چنداني تا برگزاري الكامپ سيزدهم نمانده اكثر شركتهاي عضو بزرگترين نهاد بخش خصوصي يعني سازمان نظام صنفي رايانهاي با اشاره به مشكلات لاينحل گذشته و مسايلي همچون نبود هر گونه اطلاعرساني با توجه به زمان باقيمانده، عدم مشاركت سازمان نظام صنفي و واگذاري امور به صنف و در نهايت و بهعنوان مهمترين عامل «گراني نمايشگاه» انصراف خود را از مشاركت در اين نمايشگاه اعلام كردند. عدم حضور نظام صنفي در همين رابطه يك شركت عضو نظام صنفي با اشاره به نزديك بودن زمان برپايي الكامپ سيزدهم گفت: ترجيح ما حضور در الكامپ با مشاركت سازمان نظام صنفي رايانهاي است. شاكريفرد گفت: با توجه به عدم توافق مسوولان سازمان با شركت سهامي بينالمللي نمايشگاهها احتمال حضور ما نيز در الكامپ سيزدهم بسيار كم است. مديرعامل اين شركت با اشاره به سابقه حضور خود در نمايشگاه الكامپ نهم و دهم عنوان كرد: در آن زمان نيز هزينه حضور در نمايشگاه براي شركتها بالا بود اما شركتها به دليل اعتقاد به حضور در صنف و ضرورت حفظ انسجام صنفي ترجيح ميدادند در نمايشگاه حضور يابند. وي افزود: در دو سه سال اخير استراتژي شركت ما براي رقابت در بازار تغيير يافته و به دليل ركود بازار حضور در نمايشگاه اولويت اصلي ما نيست. به گفته وي، نمايشگاه همواره هزينههاي جانبي نيز براي شركتها به همراه خواهد داشت بنابراين ما نيز با جمعبندي شرايط موجود در حال حاضر تصميمي براي حضور در الكامپ سيزدهم نداريم. اطلاعرساني ضعيف مديرعامل يك شركت ديگر عضو سازمان نظام صنفي نيز ضمن انتقاد از اطلاعرساني ضعيف سيزدهمين نمايشگاه الكامپ گفت: وقتي حدود يكماه مانده به برگزاري نمايشگاه هنوز اطلاعرساني شفاف و دقيقي صورت نپذيرفته است چگونه انتظار ميرود كه شركتها در الكامپ حضور يابند. فخري گفت: مسوولان و متوليان برپايي نمايشگاه در حالي ادعاي برگزاري نمايشگاه بينالمللي را مطرح ميكنند كه نه تنها در حد و اندازه شركتهاي خارجي امكانات فراهم نكرده و اطلاعرساني بسيار ضعيفي انجام دادهاند بلكه شرايط حضور شركتهاي داخلي و نمايندگان محصولات خارجي را نيز بسيار سخت در نظر گرفتهاند. وي با انتقاد از پرداخت هزينههاي نمايشگاه به صورت ارزي براي شركتهاي داخلي گفت: اگر تقويم و برنامههاي نمايشگاه حداقل از يكسال قبل مشخص ميبود، ميتوانستيم با شركتهاي خارجي كه نمايندگي محصولات يا خدمات آنها را در ايران ارايه ميدهيم مذاكره و هزينههاي نمايشگاه را در برنامه كاري آنها مطرح كنيم ولي در جايي كه هيچگونه تبليغاتي براي اين نمايشگاه صورت نميگيرد، نميتوانيم از شركتهاي خارجي انتظار داشته باشيم براي حضور در نمايشگاه متحمل هزينه شوند. وي گفت: در الكامپ دهم حضوري موفق داشتيم ولي در دو سال اخير اولا به علت ضعف اطلاعرساني و عدم شفافيت برنامههاي نمايشگاه و بعد هم بالا بودن هزينهها به نسبت تعداد كمي و كيفي بازديدكنندگان نمايشگاه در الكامپ حضور نيافتيم و هيچ برنامهاي نيز براي حضور در الكامپ سيزدهم نداريم. خارجيها اعتماد نميكنند فخري افزود: امسال براي اولين بار تجربه برگزاري همزمان الكامپ با تلكام مطرح شده است آن هم با دو متولي جداگانه كه اگر كوچكترين اختلاف نظر يا عدم هماهنگي در اجرا به وجود آيد مشكلات فراواني را هم براي بازديدكنندگان و هم براي شركتكنندگان به همراه خواهد داشت. وي افزود: براي حضور شركتهاي خارجي در نمايشگاه الكامپ بايد انگيزه لازم را فراهم و در بعد اطلاعرساني قوي عمل كنيم همچنين امكانات و شرايط لازم را تدارك ببينيم، بدون داشتن برنامه مدون و مشخص نه تنها شركتهاي خارجي براي حضور در الكامپ نميتوانند به ما اعتماد كنند بلكه حتي شركتهاي داخلي نيز نسبت به حضور خود در اين نمايشگاه مردد هستند. الكامپ گران است مديرعامل يك شركت ديگر نيز با اشاره به فرصت اندك باقيمانده تا برپايي الكامپ سيزدهم گفت: به دليل سنگين بودن هزينههاي حضور در نمايشگاه احتمال حضور ما در الكامپ سيزدهم همچون ديگر شركتها بعيد به نظر ميآيد. جليليان ركود بازار را يكي از مولفههاي اقتصادي براي حضور شركتها در نمايشگاه عنوان كرد و افزود: وقتي صحبت از حضور در نمايشگاهي مطرح ميشود طبيعتا شركتها از زاويه هزينهسازي به نمايشگاه نگاه ميكنند و در شرايط فعلي اعداد و ارقامي كه براي حضور در نمايشگاه عنوان شده است مهمترين مانع حضور شركتها در اين نمايشگاه خواهد بود. وي افزود: هزينههاي اعلام شده از سوي مجري نمايشگاه تنها بخشي از هزينه شركتها براي حضور است، به هر حال هر شركتي در حد و اندازه خودش براي حضور در اين رويداد اقتصادي متحمل هزينههايي خواهد شد؛ از هزينه غرفهسازي گرفته تا تبليغات و اطلاعرساني، تنظيم قرارهاي ملاقات، تهيه برنامه كاري براي حضور موثر در نمايشگاه و ... جليليان با اشاره به اينكه اين هزينهها با توجه به روند برگزاري نمايشگاه طي سالهاي گذشته عملا برگشتناپذير است و صرفا بهعنوان هزينه براي شركتها لحاظ خواهد شد، افزود: حضور در نمايشگاه براي تودههاي مختلف مردم و مخاطبان مختلف است، بخشي از مخاطبان دولتي هستند، بخشي مردم عادي، بخشي شركتها و موسسات و بخشي هم شركا و رقباي تجاري، همچنين درخصوص نمايشگاه الكامپ سيزدهم تاكنون اطلاعرساني مناسبي صورت نپذيرفته و به نظر ميرسد شركتها بجز در مواردي كه محصول يا سرويس جديدي را براي ارايه در نمايشگاه تدارك ديدهاند انگيزه ديگري براي حضور ندارند. جليليان گفت: در آخرين حضور در الكامپ هزينه بسيار بالايي داشتيم ولي به هر حال در آن مقطع نگاه صنف به نمايشگاه نگاهي كلان بود كه در نهايت موجب رونق بازار در كشور ميشد و بر اين اساس ما نيز بدون هيچ نگراني اين هزينه را متقبل شديم ولي امروز واقعيت اين است كه يا صنف بايد تصميم بگيرد باز هم آن نگاه كلان را حفظ كند يا اينكه اين هزينهها براي شركتها توجيهپذير نيست.