کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

عکس روز ناسا: سحابی پیله (IC 5146)

سايت خبری ايتنا , 4 شهريور 1403 ساعت 2:11

ایتنا - ستارهٔ درخشانی که نزدیک به مرکز این سحابی قرار دارد، احتمالاً تنها چند صد هزار سال عمر دارد و با روشن کردن سحابی، در حال پاکسازی حفره‌ای در غبار و گاز ستاره‌ساز ابر مولکولی است.


درون سحابی پیله، خوشهٔ جدید از ستارگان در حال شکل‌گیری است. این سحابی زیبا که با نام IC 5146 فهرست‌بندی شده، پهنه‌ای تقریباً برابر با ۱۵ سال نوری دارد. سحابی پیله در آسمان شب‌های تابستانی نیمکره شمالی و در فاصله‌ای حدود ۴۰۰۰ سال نوری در جهت صورت فلکی قو (Cygnus) قرار دارد.
 
این سحابی نیز همانند سایر مناطق ستاره‌زایی، به خاطر گاز هیدروژن قرمز رنگ که توسط ستارگان جوان و داغ تحریک می‌شود و نور ستارگانی که از گرد و غبار در لبه‌ی یک ابر مولکولی نامرئی بازتاب می‌شود، نمایان می‌گردد.

در واقع، ستارهٔ درخشانی که نزدیک به مرکز این سحابی قرار دارد، احتمالاً تنها چند صد هزار سال عمر دارد و با روشن کردن سحابی، در حال پاکسازی حفره‌ای در غبار و گاز ستاره‌ساز ابر مولکولی است.

 


این تصویر عمیق رنگی، که نتیجهٔ یک ادغام ۴۸ ساعته است، ویژگی‌های جذابی را درون و اطراف این زایشگاه ستاره‌ای غبارآلود به نمایش می‌گذارد. این تصویر با دقت بالا نشان می‌دهد که فرآیندهای پیچیده‌ای مانند تابش و بادهای ستاره‌ای می‌توانند به تدریج مواد اطراف یک ستاره‌ نوزاد را پاکسازی کرده و شرایط لازم برای تولد ستارگان جدید را فراهم کنند.
 
این سحابی نه تنها به زیبایی خیره‌کننده‌ای شهرت دارد، بلکه به دانشمندان امکان مطالعه دقیق‌تر فرآیندهای تشکیل ستارگان و تعاملات پیچیده‌ی بین گازها و غبارهای بین‌ستاره‌ای را می‌دهد.


کد مطلب: 80437

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/matlab/80437/عکس-روز-ناسا-سحابی-پیله-ic-5146

ايتنا
  https://www.itna.ir