يکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۰۰

عکس روز ناسا: سحابی پری دریایی: بقایای یک ابرنواختر

ستارگان جدید از بقایای ستارگان مرده متولد می‌شوند. وقتی یک ستاره بسیار پرجرم در کهکشان راه شیری ما فرو می‌پاشد و از بین می‌رود، گازی از خود به‌جا می‌گذارد که به آن بقایای ابرنواختر می‌گویند.
عکس روز ناسا: سحابی پری دریایی: بقایای یک ابرنواختر

یکی از این بقایا به نام G296.5+10.0، سحابی پری دریایی را تشکیل داده است. این سحابی که به «سحابی ماهی بتا» نیز معروف است، متعلق به زیرگروه نادری از بقایای ابرنواخترهاست که شکل دوطرفه و تقریباً دایره‌ای دارند.

گفتنی است سحابی پری دریایی ابتدا در پرتوهای ایکس کشف شد و از آن زمان به منبعی مهم برای مطالعات در پرتوهای رادیویی و گاما تبدیل شده است. این سحابی از گازهای متراکم و داغ تشکیل شده که از انفجار عظیم ستاره ایجاد شده‌اند. در تصویر برگزیدهٔ ناسا، رنگ آبی از اکسیژن دو بار یونیزه شده (OIII) و رنگ قرمز تیره از گاز هیدروژن منتشر می‌شود.

شکل عجیب این سحابی که شبیه به یک پری دریایی است، به دانشمندان کمک می‌کند تا میدان مغناطیسی میان‌ستاره‌ای را بهتر اندازه‌گیری کنند. این میدان‌ها نقش مهمی در شکل‌گیری و تکامل ستارگان و کهکشان‌ها ایفا می‌کنند.

بقایای ابرنواخترها مانند سحابی پری دریایی، آزمایشگاه‌های طبیعی در کیهان هستند که با مطالعه آنها می‌توانیم اطلاعات ارزشمندی درباره مرگ و تولد ستارگان و ساختار پیچیده کهکشان‌ها به‌دست آوریم.