کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

عکس روز ناسا:‌ سایه‌های طلوع خورشید در آسمان

سايت خبری ايتنا , 13 مهر 1403 ساعت 0:22

این در واقع لحظه آغاز فصل پاییز در نیمکره شمالی و بهار در نیمکره جنوبی است، زمانی که طول روز و شب تقریباً برابر است.


در روز ۲۲ سپتامبر و ساعت ۱۲:۴۴ به وقت جهانی (UTC)، خورشید به نقطه‌ای رسید که به آن «اعتدال پاییزی» می‌گویند. در این زمان، خورشید از خط استوای آسمانی عبور کرده و به سمت جنوب رهسپار شد.

این در واقع لحظه آغاز فصل پاییز در نیمکره شمالی و بهار در نیمکره جنوبی است، زمانی که طول روز و شب تقریباً برابر است.
 
اگر شما هم دوست دارید تغییرات فصلی را با تماشای طلوع خورشید تجربه کنید، می‌توانید به دنبال «پرتوهای کِرِپوسکولار» (crepuscular rays) باشید. این پرتوها که توسط سایه‌های ابرها شکل می‌گیرند، در آسمان صبحگاهی یا غروب بسیار زیبا و چشم‌نواز به نظر می‌رسند.

 


به دلیل زاویه دید، سایه‌های موازی ابرها به نظر می‌رسد که به سمت خورشید در حال طلوع اشاره می‌کنند و در روز اعتدال پاییزی، این سایه‌ها به سمت افق شرقی هدایت می‌شوند.
 
در عکسی زیبا که اوایل ژوئن گرفته شده، سایه‌های موازی و پرتوهای کرپوسکولار به سمت افق شرقی و طلوع خورشید در شمال هدایت می‌شوند. این تصویر جذاب، خورشید را درست پشت برج ناقوس یک کلیسا در شهری در اسپانیا نشان می‌دهد.
 
این پدیده‌های طبیعی نه تنها زیبایی خاصی به آسمان می‌بخشند بلکه نشان‌دهنده تغییرات فصلی و چرخه‌های طبیعی زمین هستند.

تماشای طلوع خورشید و پرتوهای کرپوسکولار می‌تواند تجربه‌ای شگفت‌انگیز باشد و ما را به یاد ارتباط عمیق‌تری که با طبیعت داریم بیاندازد. پس این بار که صبح زود بیدار شدید، حتماً نگاهی به آسمان بیندازید!


کد مطلب: 80991

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/matlab/80991/عکس-روز-ناسا-سایه-های-طلوع-خورشید-آسمان

ايتنا
  https://www.itna.ir