کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نظریهٔ اینترنت مُرده چیست؟

سايت خبری ايتنا , 20 مهر 1403 ساعت 0:22

نظریهٔ اینترنت مُرده معتقد است که ربات‌ها به طور خودکار و سریع پست‌هایی مانند مطالب شبکه‌های اجتماعی تولید می‌کنند که برای جذب تعاملات به صورت الگوریتمی بهینه‌سازی شده‌اند.


بسیاری از نظریه‌های توطئه چنان پیچیده و دور از واقعیت هستند که هم غیرمنطقی به نظر می‌رسند و هم اثبات نادرستی آن‌ها برای باورمندان سرسخت دشوار است.

اما نظریهٔ اینترنت مرده یکی از نظریه‌هایی است که به دلیل رشد چت‌بات‌ها و عوامل هوش مصنوعی (AI) شاید نسبت به بقیه قانع‌کننده‌تر باشد.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از لایوساینس، «نظریهٔ اینترنت مرده» نخستین بار در سال ۲۰۲۱ در یک فروم یا انجمن آنلاین به نام "Agora Road's Macintosh Cafe" مطرح شد.
 
گفته می‌شود فردی با نام کاربری "IlluminatiPirate" در این انجمن موضوعی با عنوان «نظریهٔ اینترنت مرده: بیشتر مربوط به اینترنت جعلی است» را آغاز کرد.

او با استناد به پست‌هایی از انجمن‌های بزرگی مانند 4Chan این ادعا را مطرح کرد که بیشتر فعالیت‌های اینترنتی و محتوای موجود توسط ربات‌ها و عوامل غیرانسانی ایجاد می‌شوند.

 

نظریهٔ اینترنت مرده چه می‌گوید؟

 

به طور کلی، این نظریه معتقد است که ربات‌ها به طور خودکار و سریع پست‌هایی مانند مطالب شبکه‌های اجتماعی تولید می‌کنند که برای جذب تعاملات به صورت الگوریتمی بهینه‌سازی شده‌اند.
 
این ربات‌ها برای کسب درآمد تبلیغاتی بیشتر، لایک‌ها، کامنت‌ها و کلیک‌های بیشتری را به دست می‌آورند.

 


اما نکتهٔ هولناک‌تر در این نظریه این است که حتی حساب‌هایی که با این مطالب درگیر می‌شوند نیز خود ربات‌ها یا عوامل هوش مصنوعی هستند، به این معنی که بسیاری از تعاملات اینترنتی بین ماشین‌ها انجام می‌شود و انسان‌ها دخالتی ندارند.
 
این نظریه مدعی است که «مرگ اینترنت» حدود سال‌های ۲۰۱۶ یا ۲۰۱۷ رخ داده است. مقاله‌ای با عنوان «شاید متوجه نشدید، اما اینترنت پنج سال پیش 'مُرده' است» که در نشریه The Atlantic منتشر شد نیز به این ادعا اعتبار بیشتری بخشید.
 

نظریه اینترنت مرده تا چه میزان حقیقت دارد؟

 

تعیین میزان دقیق محتوای تولید شده توسط ماشین‌ها در اینترنت دشوار است و مطالعات مختلف اطلاعات متناقضی ارائه داده‌اند. تحقیقی که توسط شرکت امنیت سایبری Imperva انجام شد نشان داد که حدود نیمی از ترافیک اینترنت توسط ربات‌ها تولید می‌شود.
 
گفتنی است این ربات‌ها برای کسب درآمد تبلیغاتی جعلی استفاده می‌شوند؛ به عنوان مثال، سایت‌هایی مانند یوتیوب با این مشکل مواجه شده‌اند که ربات‌ها باعث افزایش مصنوعی تعاملات می‌شوند.
 
تحقیق دیگری که در ژوئن ۲۰۲۴ منتشر شد، نشان داد که ۵۷٫۱ درصد از جملات موجود در وب به‌وسیله ترجمه‌های ماشینی تولید شده‌اند. همچنین ۱۳٫۱ درصد از وب‌سایت‌ها میزبان محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی بوده‌اند.
 
گرچه استفاده از ربات‌ها و ابزارهایی مانند مترجم‌های آنلاین به مدت‌هاست که در اینترنت رایج شده، اما این به معنی «مُردن اینترنت» نیست. با وجود پیشرفت‌های هوش مصنوعی در تولید محتوا، هنوز هم این محتواها غالباً دارای اشتباهات دستوری یا اطلاعات نادرست هستند که تشخیص آن برای انسان‌ها ساده است.
 
با این حال، سرعت پیشرفت این فناوری جای نگرانی دارد. اگر عوامل هوش مصنوعی بتوانند به‌صورت مستقل عمل کنند و با محتوای تولید شده توسط دیگر هوش‌های مصنوعی تعامل کنند، ممکن است شاهد اینترنتی باشیم که به جای انسان‌ها، محتوایی را برای ربات‌ها ایجاد می‌کند.

 

آیا اینترنت واقعاً مرده است؟


 
فعلاً شواهد محکمی برای اثبات نظریه اینترنت مرده وجود ندارد. ماهیت به اشتراک‌گذاری محتوا و ویروسی شدن آن باعث می‌شود که پست‌ها مکرراً دیده شوند.

 

به علاوه، به دلیل اینکه الگوریتم‌های بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو (SEO) انسان‌ها را مجبور می‌کند محتوا را به شکلی منظم و پیش‌بینی‌شده تولید کنند، ممکن است گاهی احساس شود که ربات‌ها این محتوا را تولید کرده‌اند.
 
اینترنت همچنان محلی است که محتواهای انسانی و رباتی در کنار هم وجود دارند. گوگل و سایر غول‌های اینترنتی نیز در تلاش‌اند استفاده از ربات‌ها را کاهش دهند.

اگرچه هنوز جای نگرانی وجود دارد که هوش مصنوعی در آینده به شکلی از کنترل بر اینترنت دست یابد، اما فعلاً نمی‌توان گفت اینترنت کاملاً توسط ربات‌ها تسخیر شده است.


کد مطلب: 81191

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/matlab/81191/نظریه-اینترنت-م-رده-چیست

ايتنا
  https://www.itna.ir