کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

عکس روز ناسا: خورشیدگرفتگی حلقوی در پاتاگونیا

سايت خبری ايتنا , 24 مهر 1403 ساعت 4:34

این نقطه تاریک، ماه است و این هم‌ترازی شگفت‌انگیز که در آن ماه درست در داخل خورشید قرار می‌گیرد، به خورشیدگرفتگی حلقوی معروف است.


آیا می‌توانید در این تصویر خورشید را پیدا کنید؟ بسیار خوب، اما آیا می‌توانید توضیح دهید چرا یک نقطه تاریک بزرگ در مرکز آن وجود دارد؟
 
این نقطه تاریک، ماه است و این هم‌ترازی شگفت‌انگیز که در آن ماه درست در داخل خورشید قرار می‌گیرد، به خورشیدگرفتگی حلقوی معروف است.
 
چنین خورشیدگرفتگی‌ای هفته گذشته رخ داد و از مناطق کمیاب و نازکی از نیمکره جنوبی زمین قابل مشاهده بود. تصویر این پدیده از پاتاگونیا در شیلی گرفته شده است.
 
در خورشیدگرفتگی حلقوی، چون فاصله ماه از زمین کمی بیشتر از حالت معمولی است، اندازه آن کمی کوچکتر از خورشید به نظر می‌رسد و به همین دلیل، ماه تمام سطح خورشید را نمی‌پوشاند و حلقه‌ای روشن از خورشید دور ماه دیده می‌شود.

 



اگر ماه به زمین نزدیک‌تر بود، خورشیدگرفتگی کامل رخ می‌داد که در این صورت، کل خورشید برای مدت کوتاهی پشت ماه پنهان می‌شد.
 
گفتنی است خورشیدگرفتگی‌های حلقوی کمی رایج‌تر از خورشیدگرفتگی‌های کامل هستند. اما به دلیل اینکه ماه به تدریج از زمین دورتر می‌شود، در طول یک میلیارد سال آینده، دیگر هیچ خورشیدگرفتگی کاملی روی زمین قابل مشاهده نخواهد بود.
 
این پدیده‌های آسمانی نه تنها تماشایی هستند، بلکه اطلاعات ارزشمندی درباره حرکت ماه و خورشید و تعاملات آن‌ها با زمین به دانشمندان می‌دهند.


کد مطلب: 81202

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/matlab/81202/عکس-روز-ناسا-خورشیدگرفتگی-حلقوی-پاتاگونیا

ايتنا
  https://www.itna.ir