کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

عکس روز ناسا: دنباله شگفت‌انگیز دنباله‌دار مک‌نات

سايت خبری ايتنا , 27 مهر 1403 ساعت 2:14

این دنباله باشکوه به قدری گسترده شد که برای چندین روز پس از غروب خورشید، ناظران نیم‌کره جنوبی توانستند آن را به‌وضوح در آسمان مشاهده کنند.


دنباله‌دار مک‌نات (McNaught)، معروف به «دنباله‌دار بزرگ ۲۰۰۷»، دارای دنباله‌ای بسیار طولانی و رشته‌ای بود.

این دنباله باشکوه به قدری گسترده شد که برای چندین روز پس از غروب خورشید، ناظران نیم‌کره جنوبی توانستند آن را به‌وضوح در آسمان مشاهده کنند.
 
دنباله یونی خیره‌کننده آن در تصاویر با نوردهی طولانی‌مدت و زاویه باز دوربین‌ها به بهترین شکل قابل مشاهده بود. در برخی زمان‌ها، حتی ناظران نیم‌کره شمالی نیز می‌توانستند تنها دنباله آن را در نزدیکی افق ببینند.

 



دنباله‌دار C/2006 P1 (مک‌نات) که به روشنایی خیره‌کننده‌ای معادل با قدر -۵ (منفی پنج) رسید، توسط کاشف خود در ژانویه ۲۰۰۷ در رصدخانه سایدینگ اسپرینگ در استرالیا ثبت شد.
 
مک‌نات، که در دهه‌های اخیر یکی از درخشان‌ترین دنباله‌دارها بود، پس از آنکه به سمت آسمان‌های جنوبی حرکت کرد و از خورشید و زمین دور شد، کم‌کم از نظر ناظران محو شد.
 
گفته می‌شود اکنون و در سال ۲۰۲۴ میلادی، دنباله‌دار Tsuchinshan-ATLAS که یکی از نامزدهای «دنباله‌دار بزرگ ۲۰۲۴» است، انتظار می‌رود در ماه آینده دنباله‌های شگفت‌انگیز خود را به نمایش بگذارد.
 
ناظران می‌توانند از این فرصت نادر برای مشاهده این جرم آسمانی درخشان و دنباله‌های زیبای آن استفاده کنند.

دنباله‌دارها به دلیل نزدیکی‌شان به خورشید و تعامل با بادهای خورشیدی، دنباله‌هایی از گاز و غبار را به همراه دارند که گاهی به‌صورت رشته‌ای و طولانی در آسمان دیده می‌شوند.


کد مطلب: 81204

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/matlab/81204/عکس-روز-ناسا-دنباله-شگفت-انگیز-دنباله-دار-مک-نات

ايتنا
  https://www.itna.ir