کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

عکس روز ناسا

شفق قطبی رنگارنگ بر فراز نیوزیلند

سايت خبری ايتنا , 5 آبان 1403 ساعت 2:25

شفق قطبی پدیده‌ای است که زمانی رخ می‌دهد که ذرات باردار خورشیدی با اتم‌های جو زمین برخورد می‌کنند و این برخوردها باعث درخشش رنگ‌های زیبایی در آسمان می‌شود که بسته به نوع گاز موجود، رنگ‌های مختلفی مانند سبز، قرمز و بنفش ایجاد می‌گردد.


گاهی آسمان شب پر از شگفتی‌های غیرمنتظره است؛ درست مانند آسمان بالای «لندیس پس» در جزیره جنوبی نیوزیلند در شبی در هفته گذشته.

در آن شب، به‌جای آسمان آرامی که معمولاً با ستارگان ثابت پر شده است، آسمانی پویا و پرجنب‌وجوش پدیدار شد. به‌طور ناگهانی شفق‌های قرمز رنگ، شفق سبز به شکل نرده، قوس قرمز رنگ SAR، پدیده نوری STEVE، یک شهاب و حتی ماه نمایان شدند.

این پدیده‌ها درخشش بیشتری نسبت به مرکز کهکشان راه شیری و دو کهکشان اقماری آن یعنی «ابر ماژلانی بزرگ» (LMC) و «ابر ماژلانی کوچک» (SMC) داشتند. تمامی این پدیده‌های شگفت‌انگیز در طول ۲۸ عکس و در مدت پنج دقیقه ثبت شدند و این تصویر پانوراما از ترکیب این عکس‌ها ساخته شد.

 


شفق‌های قطبی در بسیاری از نقاط آسمان دیده شدند، زیرا یک «خروج جرم از تاج خورشیدی» (CME) از سوی خورشید، دسته‌ای از ذرات باردار را به سوی زمین فرستاد که باعث شد آسمان‌های رنگارنگ در مناطقی ظاهر شوند که معمولاً از قطب‌های زمین خیلی دور هستند و شفق‌ها در آن‌ها دیده نمی‌شوند.

علاوه بر شفق‌ها، این ماه همچنین شگفتی‌های دیگری را به همراه دارد، از جمله دنباله‌دارهایی که در آسمان شب قابل مشاهده‌اند.
 
گفتنی است شفق قطبی پدیده‌ای است که زمانی رخ می‌دهد که ذرات باردار خورشیدی با اتم‌های جو زمین برخورد می‌کنند و این برخوردها باعث درخشش رنگ‌های زیبایی در آسمان می‌شود که بسته به نوع گاز موجود، رنگ‌های مختلفی مانند سبز، قرمز و بنفش ایجاد می‌گردد.


کد مطلب: 81373

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/matlab/81373/شفق-قطبی-رنگارنگ-فراز-نیوزیلند

ايتنا
  https://www.itna.ir