رژه تصاوير روي نمايشگر موبايلپيشبيني بازار 125 ميليارد دلاري گوشيهاي دوربين دار تا سال 2010
ندا لهردي- دنياي اقتصاد
حكايت تصوير و صدا به امروز و آينده تعلق ندارد. سالها است كه تصاوير صدادار حكومت سرگرميهاي بزرگ و كوچك را به دست گرفتهاند. اما گذر زمان جنبههاي كاربردي مهمتري را از صداهاي متحرك رو كرد و پيش چشم ما گذاشت. حالا مدتها است كه تلويزيونها و نمايشگرهاي كوچكتر وقايع روز و اطلاعات مربوط به آنها را هم به نمايش ميگذارند. عصر اطلاعات است و درست به همين دليل هم انتقال درست و سريع اطلاعات اين روزها به يكي از مهمترين دغدغههاي بشر تبديل شده است.
برقراري سريع ارتباطات و از طرفي حضور هميشه سرگرميها هرچند كوچك همان بهانههايي بودند كه توليدكنندگان و فعالان بزرگ صنعت تكنولوژي را به طراحي و توليد دستگاهها و محصولات قابل حمل و همراه مجاب كردند. اما گوشيهاي موبايل در اين ميان توانستند بيشترين محبوبيت را نصيب خودشان بكنند. هرچه باشد گوشيهاي موبايل همه فنحريفهاي بازار محصولات و دستگاههاي ديجيتال به حساب ميآيند. دستگاههايي كه در روزهاي اول ورودشان تنها لذت برقراري ارتباط در هر لحظه و هر مكاني را به كاربرانشان ميدادند، حالا يك دستگاه همهكاره و سرگرمكننده محسوب ميشوند. در اين ميان اما حضور لنزهاي كوچك دوربين در گوشيهاي موبايل تحولي بزرگ بود كه موج جديدي را در صنعت طراحي و توليد گوشي موبايل به وجود آورد.
به اين ترتيب هر روز تمايل كاربران به خريد گوشيهاي مجهز به امكان عكاسي و فيلمبرداري بيشتر ميشد. اگرچه عكسها و تصاوير گرفته شده به وسيله دوربينهاي نه چندان حرفهاي اين گوشيها وضوح مناسبي نداشتند، اما ميتوانستند تصاويري منحصر به فرد و گاهي حتي خبرساز باشند كه در واقع امكان شكار لحظهها را به كاربرانشان ميدادند. با اين اوصاف شركتهاي توليدكننده به تدريج با ارتقاي امكانات گوشيهاي موبايل، لنزهايي با وضوح تصوير بالا و قابليتهاي حرفهايتر را در آنها تعبيه كردند، تا امروز كاربران بتوانند از بسياري از گوشيهاي موبايل نسل سوم به عنوان دوربينهاي عكاسي يا فيلمبرداري ديجيتال استفاده كنند.
گوشيهاي مجهز به دوربين و تقاضاي روبهرشد در اغلب مواقع تصور نادرستي درباره وضعيت گوشيهاي موبايل در بازار وجود دارد، اما آمار معمولا بهترين سند است. همين آمار نشان از رشد قابل توجه ميزان تقاضاي كاربران براي خريد گوشيهاي موبايل مجهز به امكان عكاسي و فيلمبرداري در سراسر جهان دارند. در حقيقت برخلاف تصور اغلب كاربران كه ممكن است فكر كنند گوشيهاي مجهز به امكان پخش موسيقي طرفداران بيشتري دارند، گوشيهاي مجهز به دوربين، طيف وسيعتري از كاربران را به خودشان جلب ميكنند. آخرين تحقيقات موسسه تحقيقاتي INFONETICS RESEARCH در اين زمينه نشان ميدهد كه فروش گوشيهاي موبايل مجهز به امكان پخش فيلم و عكس تا پايان سال گذشته ميلادي (2006) به 58 ميليارد دلار در بازار جهاني گوشي موبايل رسيد.
اين در حالي است كه كارشناسان اين موسسه پيشبيني ميكنند ميزان فروش اين گوشيها تا سال 2010 به بيش از دو برابر درآمد حاصل از فروش آنها در سال گذشته ميلادي برسد. به اين ترتيب اين افراد اعلام كردهاند كه درآمد جهاني حاصل از فروش گوشيهاي مجهز به امكان پخش فيلم و عكس تا سال 2010 به رقمي در حدود 125ميليارد دلار خواهد رسيد. به اين ترتيب هر روز به تعداد كاربران داراي گوشيهاي موبايل دوربيندار هم اضافه ميشود. براساس آمار ارائه شده توسط موسسه
INFONETICS RESEARCH نشان ميدهد كه تعداد كاربران جهاني ويدئو موبايلها تا سال 2010 به 6/58ميليون نفر خواهد رسيد، در حالي كه تعداد اين كاربران در سال 2006 حتي به 10ميليون نفر هم نميرسيدند، بوده است.
JEFF HEYNEN يكي از كارشناسـان INFONETICS RESEARCH در اين مورد معتقد است: همزمان با افزايش تعداد كاربران گوشيهاي مجهز به امكان پخش فيلم و عكس و همچنين افزايش تقاضا براي خريد اين محصولات هر روز به تعداد شركتهاي ارائه كننده خدمات ويدئويي براي گوشيهاي موبايل و شبكههاي توليدكننده محتواي ويدئويي براي اين محصولات اضافه ميشود. او اعتقاد دارد كه پشتيباني دولت براي گسترش سريع خدمات ويدئويي عامل مهمي در رونق بازار گوشيهاي مجهز به امكان عكاسي و فيلمبرداري است.
HYNEN در اين مورد ميگويد: تكنولوژيهاي سازگار با اين گوشيها و استفاده از آنها به زيرساختهايي نياز دارد كه دولت هر كشور ميتواند در فراهم آوردن اين زيرساختها نقش مهمي داشته باشد. او در اين باره به كشور چين كه يكي از پررونقترين بازارهاي گوشي موبايل را در جهان دارد، اشاره ميكند و ميگويد: كشور چين با توجه به جمعيت و تقاضاي زياد كاربرانش به خريد گوشيهاي موبايل مجهز به امكان عكاسي و فيلمبرداري به راهاندازي يك شبكه چند رسانهاي براي توليد محتوا براي گوشيهاي موبايل اقدام كرده است.
CMMB در واقع شبكه چند رسانهاي موبايل كشور چين است كه حتي استانداردهاي ملي مربوط به پخش برنامههاي تلويزيوني روي گوشيهاي موبايل را تعيين و اجرا ميكند تا به اين ترتيب خدمات Mobile TV اين كشور به صورت ملي و منحصر به اين كشور درآمده است. آمار منتشر شده توسط Infonetics Research نشان ميدهد درآمد جهاني ارائهكنندگان خدمات مخصوص ويدئو موبايلها در سال ميلادي جاري نسبت به سال 2006 با متوسط رشد سالانه 135درصد تا سال 2010 به بيش از 3 برابر خواهد رسيد. تحقيقات نشان ميدهند كه كشورهاي منطقه خاورميانه، اروپا و آفريقا بيشترين رشد درآمد حاصل از فروش گوشيهاي موبايل مجهز به امكان عكاسي و فيلمبرداري را در ميان ديگر كشورهاي جهان در اختيار دارند.
براساس اين تحقيقات در حال حاضر كشورهاي اين مناطق 42 درصد از درآمد جهاني حاصل از فروش ويدئو موبايلها را به دست آوردهاند و كشورهاي مناطق آسياي پاسيفيك و آمريكايشمالي به ترتيب با اختصاص 35 و 16 درصد از اين درآمد جهاني در جايگاههاي بعدي قرار دارند.
گوشيهاي تصويري در بازار ايران
در حقيقت سالهاي 2003 و 2004 زمان ورود صنعت توليد گوشي موبايل به موج سوم خود يعني اضافه شدن لنزهاي دوربين به اين گوشيها بود. به اين ترتيب گوشيهاي گرانقيمت به بازار كشورهاي مختلف وارد شدند تا كشور ما در دسته آخرين كشورهاي همراه شده با اين موج باشد. تاريخچه ورود گوشيهاي موبايل دوربيندار و مجهز به امكان عكاسي و فيلمبرداري در كشور ما چندان قديمي نبوده و به حدود 3 يا 4 سال پيش ميرسد. اما اين روزها موج پنجم صنعت طراحي و توليد گوشي موبايل به تمركز روي كاربردهاي ويدئويي در زمينه تصويربرداري و پخش ويدئويي در گوشيهاي موبايل پرداخته تا راه ورود خدمات Mobile TVها به بازار تمام كشورها هموار شود.
بسياري از فروشندگان و فعالان بازار گوشي موبايل در ايران معتقدند اولين گوشيهاي مجهز به دوربين و امكان عكاسي و فيلمبرداري در كشور ما در ميان گوشيهاي مارك Nokia پيدا ميشدند و اين روزها تقريبا تمام برندهاي فعال در بازار گوشي داراي چندين مدل مختلف گوشي دوربيندار و حتي مجهز به امكانات حرفهاي هستند. كاظمي، يكي از فعالان بازار گوشي در اين مورد ميگويد: «در حال حاضر يكي از مدلهاي قديمي گوشي مارك Siemens با قيمت حدود 68هزار تومان ارزانترين گوشي موبايل دوربيندار و مجهز به قابليت پخش فيلم و عكس است». او معتقد است گرانترينها معمولا در گوشيهاي Nokia وجود داشته و ممكن است حتي با قيمتي در حدود يكميليون تومان هم به فروش برسند.