همراه اول همچنان نامهربان است بررسي خدمات دهي اپراتور اول در تعطيلات نوروزي مينو مومني - اعتماد با پيشرفت روزافزون در تکنولوژي تلفن همراه اين وسيله ارتباطي ميرود تا کم کم نقش يک کامپيوتر را براي کاربران فراهم کند. تا آنجا که امروزه ميتوان با تلفن همراه علاوه بر دسترسي به خدمات اينترنتي چون کنترل ايميل و چت کردن با کاربران آنلاين، رويدادهاي مهم ورزشي و هنري را نيز از اين طريق مشاهده کرد. حتي تلفن همراه ميتواند به عنوان فرستنده راديويي نيز عمل کند. تمامي موارد ذکر شده و دهها مزاياي ديگر به عنوان خدمات شناخته شده تلفن همراه در اکثر کشورهاي دنيا مورد استفاده کاربران قرار ميگيرد. اما در کشور ما از سوي اپراتور اول که به نوعي بيشترين مشترکان را تحت پوشش خود قرار داده است تاکنون تنها سيستم پيام کوتاه براي اين خيل عظيم کاربران ارائه شده است. هر چند که وعده ارائه ديگر خدمات به دليل رقابت با اپراتور دوم بارها از سوي مخابرات مطرح شده است اما تاکنون هيچ کدام از اين وعدهها تحقق نيافته است. اپراتور اول در حالي که تنها مفتخر به ارائه خدمات سيستم پيام کوتاه به مشترکان خود است و از اين راه نيز سود ميلياردي کسب ميکند اما متاسفانه در ارائه همين سيستم نيز با مشکلات بسياري گريبانگير است. تا آنجا که بارها و بارها خصوصاً در مناسبات مختلف اين سيستم با اختلالهاي فراواني در اختيار کاربران قرار گرفته است و در جديد ترين نوع آن ميتوان به اختلالهاي پيش آمده در روزهاي نخستين سال جديد اشاره کرد. اين اختلالها در حالي صورت گرفته است که اکثر کاربران به خوبي به ياد ميآورند در روزهاي پاياني سال، شرکت ارتباطات سيار اعلام کرده بود با فراهم کردن زيرساختهاي لازم اين وعده را به مشترکان خود ميدهد که هنگام تحويل سال جديد، مشترکان همراه اول به هيچ وجه با مشکل خاصي براي ارسال پيام يا برقراري تماس روبه رو نخواهند شد؛ وعدهاي که در حد يک شعار باقي ماند و مشترکان را آرزو به دل گذاشت تا باز هم نتوانند هنگام تحويل سال پيام خود را به دوستان و آشنايان بدون مشکل ارسال کنند. البته نکته جالب توجه آن است که عده يي از کاربران حرفهاي با يادآوري سالهاي گذشته و تجربه گرفتن از آنها فريب اين وعده را نخوردند و چند روز مانده به پايان سال تبريک خود را از طريق پيام کوتاه ارسال کردند تا از اين طريق حداقل پيام تبريک جلوتر ارسال شود به جاي آنکه هرگز به مقصد نرسد. تکذيب ميکنيم در حالي که قريب به اتفاق مشترکان همراه اول از اختلالهاي پيش آمده در روزهاي نخست سال جديد در سيستم پيام کوتاه گلهمند هستند اما همچنان مسوولان مخابراتي اين اختلالها را تکذيب ميکنند. تا آنجا که محمدحسين فلاح اصغري معاون نظارت و مديريت شبکه ارتباطات سيار پس از تعطيلات نوروزي، در پاسخ به سوال اکثر خبرنگاران در خصوص اختلالهاي پيش آمده در سيستم پيام کوتاه، ضمن تکذيب اين اختلالها گفته بود از ساعت 20 روز 28 اسفند ماه تا ساعت 20 روز 29 اسفند ماه 73 ميليون پيامک، از ساعت 20 روز 29 اسفندماه تا همين ساعت در تاريخ يکم فروردين ماه 215 ميليون پيامک ارسال شده است؛ بدين ترتيب در روز دوم فروردين ماه تعداد 112 ميليون، روز سوم 82 ميليون و در روز چهارم تعداد 83 ميليون پيام کوتاه در شبکه اپراتور اول تلفن همراه مبادله شده است و با وجود اين حجم ترافيک بالا شاهد هستيم اختلال خاصي در شبکه تلفن همراه کشور به وجود نيامده است. معاون نظارت و مديريت شبکه ارتباطات سيار در حالي قاطعانه هرگونه اختلال پيش آمده را تکذيب ميکند که از سوي ديگر زارعيان مدير روابطعمومي مخابرات، اختلالهاي پيش آمده را تنها مربوط به سه استان خراسان، گيلان و مازندران دانسته و دليل آن را هم چيزي جز ترافيک بالاي پيامهاي کوتاه نميداند؛ اختلالي که تنها در اين سه استان و در روزهاي اول سال وجود داشته که بلافاصله با فراهم شدن امکانات برطرف شده بود. همچنين زارعيان در گفتوگوي خود با يکي از نشريات در خصوص اختلال پيش آمده در استان تهران نيز با جديت اعلام کرده بود که به دليل افزايش خروجيها در پايتخت، مشترکان تهراني با هيچ نوع اختلالي روبه رو نبودند. هر چند با يک پرسوجوي ساده از دوستان پايتخت نشين ميتوان به سادگي صحت و سقم اين گفته را نيز دريافت. اين مشترکان متضرر مشترکان همراه اول در سال جديد غير از ناکام ماندن در ارسال پيام کوتاه با مشکلات ديگري نيز دست به گريبان بودند يکي از اين مشکلات عدم تاييد ارسال پيام کوتاه بود به اين صورت که مشترکي يک پيام کوتاه را به سوي مقصد ارسال ميکرد ولي از تاييد پيام خبري نبود، اما اگر بر حسب تصادف با گيرنده پيام ملاقاتي داشت با تعجب درمييافت که پيام موردنظر را آن فرد حداقل چندين بار دريافت کرده است. در خصوص بروز اين مشکل نيز فلاح اصغري در گفتوگو با ايسنا ميگويد تاييد پيام کوتاه که از سمت مشترک به گيرنده ارسال ميشود بايد به مرکز ارسال پيام کوتاه ارسال شود تا مرکز از ارسال پيام آگاهي يابد اما در برخي مواقع گوشي مشترک اين پيام را به مرکز ارسال نميکند يا تمام خطوط BTS پر است يا سيستم مشکل دارد و سيگنال در مسير به مرکز ارسال نميشود. بنابراين، زماني که اين تاييد نرسد مرکز بنا را بر اين ميگذارد که اين پيام به دست گيرنده نرسيده و دوباره اين پيام را ارسال ميکند. به عقيده مخابراتيها نرسيدن تاييد پيام کوتاه را نميتوان يک اختلال ناميد چون هر از گاهي به دليل حجم ترافيک و شلوغي شبکه اين وضعيت پيش ميآيد، چرا که هر سيستمي يک ظرفيت تعريف شدهاي دارد. بنابراين زماني که اين ظرفيت به ميزان زيادي افزايش مييابد به تبع آن مشکلاتي را نيز موجب خواهد شد. شايد عده يي از کاربران با اين گفته مسوولان مخابراتي موافق باشند که به دليل افزايش حجم شبکه اين گونه اختلالها طبيعي به نظر ميرسد اما در پاسخ بايد گفت تمامي دغدغههاي کارشناسان آيتي نيز به همين مساله برميگردد که زيرساختهاي فعلي مخابرات توانايي پاسخگويي به اين حجم مشترکان را ندارد و مخابرات بايد در کنار واگذاريها نگاه جديتري نيز به توسعه شبکه تلفن همراه داشته باشد. البته جدا از اين مساله بايد به اين نکته نيز توجه کرد به دليل ضعف شبکه، اين کاربران تلفن همراه هستند که بايد ضرر کرده و در ازاي ارسال يک پيام، پول چند پيام را پرداخت کنند که باز هم در حالت خوشبينانه نبايد اين رقم را چندان بالا برآورد کرد در حالي که اگر براي نيمي از مشترکان تلفن همراه اين تاييد پيام صورت نگيرد و سيستم نيز هر پيام را چند بار به حساب مشترک بنويسد با يک حساب سرانگشتي ميتوان دريافت چه سود سرشاري نصيب اپراتور اول خواهد شد. نوآوري در سال جديد در آغاز سال جديد وزارت ارتباطات دست به يک ابتکار جديد زد و آن ابتکار چيزي جز قطع و يک طرفه کردن خط مشترکان بدون اطلاع پيشين نبود. گفته ميشود پيش از اين مخابرات در اقدامي مشتري مدارانه با فرستادن پيام کوتاه به مشترکان به آنها براي پرداخت صورت حساب تلفن همراه هشدار ميداد و پس از چند روز ارتباط مشترکان را مسدود ميکرد اما اين بار مخابراتيها دست به ابتکاري جهت صرفهجويي زدند تا هزينه پيام کوتاه را پرداخت نکنند. بنابراين بدون ارسال پيام اقدام به قطع و يک طرفه کردن خطوط مشترکان کردند و اين در حالي بود که بسياري از هموطنان در سفرهاي نوروزي بودند و داشتن تلفن همراه يک نياز ضروري به حساب ميآمد و بسته بودن دفاتر خدمات مشترکان تلفن همراه نيز باعث شده بود که مشترکان نتوانند با پرداخت بدهي خود حداقل خط خود را راهاندازي کنند. بسياري از کارشناسان اعتقاد دارند سرمايه اصلي مخابرات براي ايجاد سرويسها را خود مشترکان با پرداخت وديعه ايجاد کردهاند و برابر با قوانين مالکيت مدني بايد گفت مشترکان مالکان اصلي مخابرات هستند؛ مالکاني که ساليانه هزاران ميليارد تومان به منافع مخابرات ميافزايند اما در مقابل خدمات بي کيفيت را دريافت مي کنند. با خاتمه يافتن تعطيلات نوروزي به نوعي روزهاي پرکار استفاده از تلفن همراه نيز به پايان رسيد تا بار ديگر آرامش به درياي توفان زده تلفن همراه بازگردد. هر چند در اين روزهاي عادي نيز براي بسياري از مشترکان پيش آمده که در برقراري تماس با تلفن همراه با مشکلات بسياري روبه رو هستند و ... به هرحال هرچه همراه اول سرناسازگاري با مشترکان خود را دارد، اما اين مشترکان مهربان هستند که همچنان همراه اول خود را ياري ميکنند تا آنجا که تنها در نخستين روز سال جديد با ارسال بيش از 215 ميليون پيام کوتاه توانستهاند عيدي بالغ بر سه ميليارد تومان را پيشکش اين همراه نامهربان کنند.