در این تحقیقات آمده است که میزان فروش گوشیهای تلفن همراه در سهماهه ابتدایی سال 2008 با رسیدن به تعداد 294.3 میلیون دستگاه 13.4 درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان میدهد. با این وجود فروش در اروپا برای اولین بار از سال 2001 پائین آمده و 16.4 درصد کاهش داشته است. Carolina Milanesi مدیر تحقیقات بخش ابزارهای موبایل مؤسسه گارتنر میگوید: «میزان فروش در بازارهای در حال توسعه ارتباط مستقیمی با افزایش مشترکین جدید این بازارها دارد. اما در بازارهای کامل و بالغ فشارهای ناشی از یک محیط اقتصادی متزلزل به خوبی احساس میشود.» «بخصوص فروش گوشیهای پیشرفته و گرانقیمت در زمانی که کاربران برای ارتقاء گوشیهای قدیمی خود به ردههای متوسط رو میآورند کاهش خواهد یافت.» وی میافزاید: «سازندگان گوشیها نیز میبایستی با تقویت گوشیهای رده متوسط خود به کاربرانی که در هنگام تعویض گوشیهای قدیمی خود با احتیاط رفتار میکنند توجه ویژهای نشان دهند.» نوکیا سامسونگ و الجی در مقایسه با سهماهه اول 2007 رشد چشمگیری را در افزایش سهم خود از بازار نشان دادهاند. در این میان بازنده اصلی موتورولا بوده که در طول یک سال گذشته سهم آن از بازار گوشیهای همراه به نصف تقلیل یافته است. گارتنر دلیل عدم موفقیت موتورولا را در عدم معرفی مدلهای جدید از سوی این شرکت خصوصاً پس از پلتفورم Razr میداند. Milanesy میگوید: «موتورولا در معرفی مدلهای متنوع و جدید در نیمه دوم 2008 یعنی زمانی که دیگر رقبا مدلهای جدید خود را روانه بازار میکنند تردید دارد.» «به همین دلیل شانس بسیار کمی برای بازگشت این شرکت به بازار و قرار گرفتن در جایگاه پیشین یعنی رده دوم وجود دارد. بنظر میرسد موتورولا حتی باید مراقب دارنده رده چهارم یعنی LG نیز باشد.» بنا بر این گزارش سهم سونی اریکسون نیز بخاطر تمرکز شدید این شرکت بر بازار اروپا کاهش جزئی داشته است.