به گزارش ايسنا دو نوع پيامك به عنوان پيام اخطار براي مشتركان همراه اول ارسال ميشود؛ يكي زماني كه مشترك قبض خود را دريافت كرده است كه پيامي برايش ارسال ميشود و در آن مهلت پرداخت به مشترك اطلاع داده شده و اعلام ميشود كه براي جلوگيري از قطع سيمكارت خود هزينه قبض خود را پرداخت كند. اگر در اين تاريخ اقدامي نشود، با پايان يافتن مهلت مشترك، پس از چند روز پيامك ديگري به آن ارسال ميشود كه بدهي خود را پرداخت نكرده است، به همين دليل سيمكارت قطع خواهد شد؛ در اين پيامك فرصتي به مشترك داده نميشود، بلكه تنها اطلاع داده ميشود كه سيمكارتش به دليل پرداخت نكردن بدهي قطع شده است. اما گاهي اوقات پيامك اخطار به برخي از مشتركاني كه بدهي بيش از 30 هزار تومان داشتهاند ارسال و چند ساعت بعد سيمكارت آنها قطع ميشود و فرصت محدود براي پرداخت اين بدهي پس از دريافت اخطار، نارضايتي برخي از مشتركان را به دنبال داشته است. برخي مشتركان بعضا عنوان ميكنند كه پيامك اخطار را در ساعتي دريافت كردهاند كه امكان مراجعه به بانك را نداشتهاند چرا كه بعد از ظهرها بانكها تعطيل است، بنابراين بايد به آنها فرصت داده شود كه بدهي خود را پرداخت كنند. بر اساس آييننامه مربوطه، تمامي مشتركان موظفند زماني كه صورتحساب خود را دريافت ميكنند، نسبت به پرداخت آن اقدام كنند، اما در مواردي كه به دلايل مختلف برخي مشتركان در زمان مقرر قبض خود را دريافت نكنند، مخابرات اين تخفيف را قائل شده كه اگر مشتركي در اين دوره نتوانست هزينه قبض را پرداخت كند، اين كار را در دوره بعدي انجام دهد. در غير اين صورت تلفنش قطع خواهد شد كه با دو دوره پرداخت نكردن قبض تلفن با هر مبلغي كه باشد شامل قطع ميشود اما تلفن مشتركان كممصرف كه كمتر از 30 هزار تومان است، قطع نخواهد شد. پيش از اين از سوي مسوولان گفته شده بود كه قرار است طبق آييننامه مربوطه كه در پشت قبوض مشتركان نيز به آنها اطلاعرساني شده است، سيمكارت مشتركاني كه كاركرد دوره آنها به بالاي 30 هزار تومان برسد، در صورت نپرداختن در موعد مقرر قطع شود. داود زارعيان - مديركل روابطعمومي شركت مخابرات ايران - در گفتوگو با ايسنا در اين باره اظهار كرد: آن دسته از مشتركاني كه بدهي تلفن همراهشان به بيش از 290 هزار تومان يعني بيش از مبلغ وديعه برسد، ميتوانند با مراجعه به امور مالي شركت ارتباطات سيار ايران درخواست قسط بندي اين بدهي را داشته باشند. شركت ارتباطات سيار يكسوم مبلغ بدهي را در ابتدا دريافت ميكند و بقيه آن را در سه قسط از مشترك ميگيرد و در قبال آن مشترك بايد چك يا سفته پرداخت كند. او با بيان اين كه در سال شش مرتبه قبض براي مشتركان صادر ميشود، گفت: ما در هر دوره براي مشتركان قبض صادر ميكنيم كه اگر مشترك در موعد مقرر اين قبض را پرداخت نكند، پيام اخطاري برايش ارسال ميشود. زارعيان تصريح كرد: اگر مشتركي مبلغ خود را پرداخت نكند ارتباط او در ابتدا يك طرفه و بعد از گذشت يك هفته تا 10 روز ارتباط به طور كامل قطع ميشود. اما در خبرها آمده بود چنانچه مشترك بدهي خود را پرداخت نكند خط تلفن همراهش پس از دو دوره قطع و بعد از مدت 20 روز تخليه ميشود. به اين معني كه با پايان مهلت 20 روزه شركت ارتباطات سيار به مشترك يك فرصت شش ماهه به وي داده ميشود تا بدهي خود را پرداخت كند و در صورتي كه اين بدهي پرداخت نشود همراه اول خط تلفن همراه فرد را سلب امتياز خواهد كرد.