Betsy Burton تحلیلگر برجسته و عالیرتبه گارتنر و سخنران آغازین سمینارGartner Enterprise Architecture Summit که هفته پیش در لندن برگزار گردید در مصاحبه با vnunet.com به این نکته اشاره کرد که معماری سازمانی با اصرار در پیادهساختن تصمیمات خود در بدنۀ تجارت، در بسیاری از موارد سوابق خوبی را از خود برجای نگذاشته است. وی با استناد به نتایج تحقیقاتی که اوایل امسال توسط گارتنر صورت گرفت، اظهار داشت که این مطلب موجب شده است تا معماری سازمانی از بابت نبود انگیزههای تجاری در پنجاه درصد از موارد با شکست مواجه شود. Burton در ادامه افزود: «معماری سازمانی نیازمند تغییراتی است تا بتواند اعتماد مردم را بعنوان یک مشاور مطمئن جلب نموده و آنان را به همکاری در یک فضای مشارکتی دعوت نماید.» این تحلیلگر همچنین اظهار داشت که تمایلاتی مانند مصرفیسازی IT و افزایش پیچیدگی فرایندهای تجاری، سازمانها را وادار خواهد ساخت تا روش خود را در تعریف معماری سازمانی تغییر دهند.