فريدون صديقي در گفتوگو با ايسنا درباره كاربرد سبكهاي خبري در خبرگزاري و مطبوعات اظهار داشت: بايد در نگارش خبر از وضعيت غيرقابل انعطاف كه در آن تنها اطلاعات بسته و كپسولي به مخاطب ارائه ميشود به سمت SOFT NEWSها پيش رويم. وي افزود: به عبارت ديگر بايد عناصر يك خبر به شكلي تهيه شود كه مخاطب امروز كه در پرتو ماهوارهها و شبكههاي مختلف تلويزيوني قرار دارد، وقتي خبري را مطالعه ميكند بتواند در غيبت تصوير، آنچه را كه ميخواند در ذهن متبادر كند. اين مدرس ارتباطات درباره گزارش نويسي در رسانهها گفت: با توسعه خبرگزاريها، سايتهاي خبري و تعدد روزنامهها جايگاه و تعاريف گزارش نويسي از منظر وجه غالب آن مخدوش شده است چرا كه اغلب آنها بيشتر پاره گزارش يا قصه گزارش بوده و دربرگيرندهي اطلاعات كامل نيستند. وي اكثر نويسندگان گزارش را با ساختار گزارش نويسي و عناصر موجود در آن را بيگانه دانست و تصريح كرد: در شرايط فعلي تعدد خبرگزاريها، سايتهاي خبري و مطبوعات كه خود را ملزم به توليد گزارش كردهاند و در مقابل، معدود بودن گزارش نويسان آگاه به اصول حرفهيي گزارش سبب شده اين رسانهها به حاضرخوري روي بياورند. اين مدرس ارتباطات افزود: بدين معني كه پرداختن به موضوعات گزارشي مانند اعتياد، طلاق و فقر، وقتي در روزنامهاي منتشر ميشود ممكن است همان گزارش با اندكي تغييرات و كوتاه و اضافه شدن در روزنامه يا مجلهاي ديگر منتشر شود، يا غم انگيزتر از آن، اين است كه گزارشي را كه يك روزنامه تهيه كرده، بعد از مدتي كه آن گزارش چرخه تازهاي را طي ميكند بدون آن كه اطلاعاتش افزوده و يا مطالب تازهاي به آن اضافه شود در آن روزنامه دوباره تكرار ميشود. به عقيده اين روزنامهنگار، ما دچار افت در گزارش نويسي هستيم اما اين امر به اين معني نيست كه گزارشهاي تحليلي و تحقيقي خوبي نداشتهايم بنابراين مشكلي كه بيشتر خبرگزاريها و مطبوعات با آن مواجه هستند كمبود گزارشنويسان حرفهيي است كه بتوانند گزارشهاي تحقيقي و تحليلي تهيه كنند. وي افزود: چرا كه ناچيز بودن حقالزحمه نوشتن گزارشهاي خوب و مشكلات مالي روزنامهنگاران كه مجبورند در چندين تحريريه به طور همزمان فعاليت كنند سبب شده است گزارش نويسي در رسانهها بيشتر سطحي و بيبنيه باشد. صديقي درباره تفاوت گزارش نويسي در خبرگزاريها و مطبوعات، گفت: در خبرگزاريها به دليل اينكه با مخاطبان عام ارتباط مستقيم ندارند، عناصري كه در يك گزارش به كار برده ميشود كاملا متمايز از همان موضوع گزارش در مطبوعات است. وي معتقد است: اين امر به نوع تربيت حرفهي ژورناليستي و مديريت آن رسانه بر ميگردد، به عنوان مثال در يك خبرگزاري، مسئول بخش گزارش بايد به اصول و عناصر گزارش نويسي در خبرگزاري كاملا آشنا باشد و به غير از اين بديهي است گزارشهاي توليدي با ضعفهاي بسياري مواجه است. صديقي افزود: فضاي حركتي موجود در رايانه يك سايت سبب شده است چيدمان و ساختار گزارش خبرگزاري متفاوت از گزارشي كه در مطبوعات منتشر ميشود، باشد، بنابراين بايد براي تهيه انواع گزارش در خبرگزاريها و مطبوعات، به ويژگيها خاص آن توجه داشت.