گروپن (Groupon) نام یک موسسه تجاری جدید در اینترنت است که با وجود عمر کوتاه خود، مجله آمریکایی فوربز لقب «پررشدترین شرکت در همه دورانها» را به آن داده است. به گزارش ایتنا، پس از دو سال فعالیت، ارزش مالی Groupon به رقم حیرتآور یک میلیارد دلار رسیده است. اندرو میسون مغز متفکر و بنیانگذار این سایت تجاری آمریکایی است و این شبکه تجاری صدها میلیون درآمد برای مالکان خود به دنبال داشته است. سرعت رشد تجاری این سایت حتی از غولهای اینترنتی همچون فیسبوک، یاهو، آمازون، AOL و گوگل نیز بالاتر بوده است. روش کار گروپن ارائه کالاها و خدمات شرکتهای نسبتاً کوچک است که این کالاها به مدت 24 ساعت به صورت حراجی در معرض فروش قرار میگیرد. به گفته فوربز تنها شرکتی که توانسته با سرعتی بیشتر از Groupon به ارزش یک میلیارد دلار برسد، سایت یوتیوب بوده است. با این حال يوتيوب پس از ۵ سال هنوز نتوانسته به آن مقدار از سودآوری برسد که بتواند سرمايه اوليه خود را بازگرداند، در حالی که Groupon هفت ماه پس از آغاز به کار، توانست هزينهها و سرمايهگذاری اوليهاش را جبران نماید. در عین حال Groupon با چالشهایی چند نیز مواجه است که کپیبرداری از آن و به راه انداختن همان شیوه کسب و کار توسط دیگران از آن جمله است. از جمله سایتهایی که از این شرکت موفق الگوبرداری کردهاند، میتوان به http://livingsocial.com اشاره کرد. Groupon شرکتهای تابعه بسیاری در سطح جهان دارد که MyCityDeal، سرویس ژاپنی Qpod.jp و Darberry.ru در روسیه از آن جمله است.