بيل گيتس پيشتر گفته بود كه نسخه نهايي اين جستوجوگر در طول سال جاري آماده خواهد شد، ولي چهارشنبه اعلام شد كه فقط نسخه بتا عرضه ميشود، و فعلاً عرضه نسخه نهايي تا سال 2005 به تعويق ميافتد. به گفته مدير جستوجوگر مايكروسافت، براي كسب موفقيت در ميدان رقابت موتورهاي جستوجو، بايد صبر كرد! تكنولوژي جستوجوگرهاي اينترنتي، به تدريج به عرصه رقابت جدي بين شركتهاي بزرگ تبديل شده است، كه در اين بين، گوگل و ياهو پيشتازند، و مايكروسافت نيز با شتاب در حال پيوستن به اين مازاتن است. مهمترين عامل جذابيت اين تكنولوژي براي شركتهاي بزرگ، امكان ارائه تبليغات تجاري به همراه نتايج جستوجو و نمايش آن براي كاربران است. به اين ترتيب آگهيهاي كمهزينه براي شركتها و نيز متناسب با موضوع مورد جستوجوي كاربران-كه بالطبع تاثير بيشتري بر خوانندگان خواهد داشت- انگيزهاي قوي براي در دست گرفتن بازار چند ميليارد دلاري جستوجوي اينترنتي ايجاد نموده است. آنچه مايكروسافت در روز پنجشنبه عرضه ميكند، نسخه پيشرفتهتري است از آنچه در ماه جولاي ارائه شده بود، اين نسخه تازه، امكان جستوجو در اسناد بيشتر، و نيز قابليتهاي شخصيسازي آن را داراست، و اين امكان را به كاربران ميدهد كه نتايج جستوجو را با توجه به منطقه جغرافيايي خود تنظيم نمايند. يكي ديگر از برنامههاي مايكروسافت در جستوجوگرش، بهره گيري از ديگر نرمافزارهاي اين شركت در ارائه نتايج جستجوهاست، به عنوان مثال اگر به دنبال اطلاعات مربوط به شخص يا نقطه جغرافيايي خاصي باشيد، اين موتور نتايج خود را از دل Encarta(دائرهالمعارف معروف) استخراج كرده و نمايش ميدهد. همچنين در حين گشتن به دنبال موسيقي، نتايجي هم ار MSN Msic دريافت خوهيد نمود. بنا به اعلام MSN، موتور مايكروسافت قادر به جستوجو در 5 ميليارد سند خواهد بود، اين عدد در ماه جولاي، حدود يك ميليارد بود. گوگل هم چهارشنبه اعلام كرد كه ايندكس اسناد مورد جستوجوي خود را از 4 ميليارد به بيش از 8 ميليارد رسانده است.