۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۰۴

ایجاد 10 هزار دفتر ICT روستایی

ایجاد ۱۰ هزار دفتر ICT روستایی در کشور زمینه کاهش شکاف دیجیتالی بین روستاها و شهرها، دستیابی به فرصت‌های برابر شغلی و برخورداری نقاط محروم و دورافتاده روستایی از تمامی امکانات ارتباطی و مخابراتی را فراهم کرده است.

توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات سنگ بنای توسعه و ارتقای سطح فعالیتهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در جوامع شهری و روستایی به شمار می رود که در کشور ما نیز در برنامه های توسعه ای کشور به این مقوله توجه جدی شده است.

تنظیم کنندگان برنامه چهارم توسعه به موجب ماده ۵۷ این برنامه، دولت را مکلف کردند که برای توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات، تحقق اقتصاد مبتنی بر دانایی و کسب جایگاه برتر منطقه تا پایان برنامه چهارم توسعه - سال ۸۹ - نسبت به برقراری تسهیلات لازم برای دسترسی به ارتباطات گسترده با کیفیت و تمهید و گسترش فرصتهای نوین خدماتی و نیز رشد آحاد جامعه و خانوارها، مؤسسات و شرکتها، شبکه‌ای شدن قلمروها و برپایی و تقویت اقتصاد شبکه‌ای زمینه ارتقاء ارتباطات در کشور را فراهم کند که بر این اساس بهره برداری از ۱۰ هزار دفتر خدمات ارتباطی روستایی در دستور کار قرار گرفت.

هم اکنون و با اتمام برنامه چهارم توسعه ایجاد و بهره برداری از بیش از ۱۰ هزار دفتر ICT روستایی در کشور محقق شده که استفاده سازمانها و دستگاههای دولتی از این دفاتر به عنوان پیشخوان دولت می تواند بسیاری از خدمات مورد نیاز هموطنان روستایی را ارائه و مشکلات آنها را در زمینه خدمات این دستگاهها برطرف کند.

توسعه سلامت با دفاتر ICT روستایی

براساس نتایج یک نظرسنجی از روستاییان کشور، استفاده از خدمات درمانی و پزشکی و حتی تهیه دارو یکی از مراجعات اساسی روستاییان به شهرها است که با استفاده از خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات در دفاتر ICT روستایی می‌توان راهکارهایی را در این زمینه به کار گرفت و به توسعه سلامت در کشور کمک کرد.

البته طبق طرح نیازسنجی روستاییان در زمینه ارائه خدمات جدید در دفاتر ICT روستایی، دلیل مراجعه روستاییان به شهرها تنها مربوط به نیاز به خدمات درمانی و پزشکی نبوده بلکه انجام امور اداری دیگر نیز از دلایل این مراجعه اعلام شده است. 

براین اساس سازمان‌هایی مانند آموزش و پرورش، بهزیستی، ثبت اسناد، ‌کمیته امداد، فرمانداری و بنیاد شهید از جمله سازمانهایی هستند که می توانند با ارائه خدمات اداری به روستاییان از طریق الکترونیکی حجم بسیاری از مراجعات روستاییان به شهرها را کاهش دهند.

کارشناسان مهمترین ویژگی ایجاد این دفاتر را کاهش شکاف دیجیتالی بین روستاها و شهرها عنوان می کنند که می تواند در دراز مدت دستیابی به فرصت‌های برابر شغلی و برخورداری نقاط محروم و دورافتاده روستایی را از تمامی امکانات ارتباطی و مخابراتی رقم بزند.

هم اکنون ۱۰هزار دفتر ICT روستایی خدمات پست، پست بانک و مخابرات را به روستاییان ارائه می‌دهند که با فراهم شدن امکان حمل و نقل نامه و امانات از طریق این دفاتر، رفت و آمد روستاییان به شهرها به مراتب کاهش می یابد.

شناسایی نقاط قوت و ضعف دفاتر ICT روستایی 

تعداد روستاهای دارای ارتباط مخابراتی کشور ۵۲ هزار و ۳۴۸ روستا اعلام شده و علاوه براین بیش از ۴۵ هزار تلفن خانگی در روستاها دایر است که بهره برداری از تعداد ۱۰ هزار دفتر ICT روستایی نیز میزان دسترسی روستاییان را به ارتباطات دو چندان کرده است.

ارتباط‌ رسانی به بیش از ۹۵ درصد روستاهای کشور، ارتقای مهارت‌های فناوری اطلاعات در جامعه روستایی و کاهش هزینه خدمات دولتی با ارائه خدمات نیابتی از سوی شرکت پست و دفاتر پیشخوان دولت از دیگر اهدافی است که این دفاتر در روستاها دنبال می کنند.
کد مطلب: 16603
نام شما
آدرس ايميل شما